fbpx

Läsarbidrag – Att meditera för att hantera stress

Senast uppdaterad

Idag har vi ett inlägg från en av bloggens läsare som heter Roberth. Roberth berättar hur han mediterat mot den stress han upplevt och hur det fungerat för honom. Det intressanta med den här berättelsen, tycker jag, är att vi får träffa någon som aktivt använt sig av meditation och mindfulness för att få grepp om ett liv – och sin egen hjärna – som börjat snurra allt för fort.

Att använda meditation mot stress är ganska vanligt och de flesta kan åstadkomma väldigt goda resultat, men det är inte så lätt att få till allting och också få vanan att sitta. 

Innan vi låter Roberth få ta plats på scen så ska jag kort kommentera begreppet SSRI-tabletter som förekommer i texten. Det är en väldigt vanlig medicin mot depression och kallas ibland för lyckopiller. Ett av de mest kända pillren som finns inom denna grupp är Prozac. Ur ett medicinskt perspektiv anses dessa piller vara en framgångssaga men de kan ha vissa biverkningar.

Då vi verkar bli allt olyckligare så ökar användningen av lyckopiller dramatiskt. Samtidigt så ökar också larmen om att ingående substanser inte bryts ned utan allt mer hittas i vattendrag och fiskar. En enskild individ ska naturligtvis ha den vård som behövs men ur ett bredare perspektiv så kan inte en ökad användning av SSRI-tabletter vara något att eftersträva. Meditation mot stress är sannolikt betydligt bättre. 

Så till Roberths inlägg!

Meditation mot stress och utbrändhet – Roberths erfarenheter

Efter några år av stress, till en viss del hemma, men främst på jobbet med neddragningar och ständig resursproblematik så började jag under våren 2015 känna mig alltmer deprimerad. Efter ett besök hos företagsläkare i början av juni så blev jag hemskickad med en burk SSRI-tabletter mot depressionen och blev samtidigt sjukskriven 100% för utmattningsdepression.

För mig blev det väldigt tydligt att livet snurrade på i allt för högt tempo och att det inte längre var ett hållbart sätt för mig att leva på. För att hitta en väg ut så sökte jag mig till litteratur som handlade om att sakta ner, att vara mera medvetet närvarande. Jag läste om självförsörjning, ekonomiskt oberoende, frivillig enkelhet och minimalism. Det intressanta var att just mindfulness och meditation återkom rätt ofta i den litteratur jag läste. Det tilltalade mig att man med till synes enkla medel faktiskt skulle kunna bli lugn och lycklig. När jag bildade mig vidare i så hittade jag allt mer som pekade på att meditation faktiskt skulle kunna ha något att erbjuda.

Långvarig stress skadar hjärnan och dessa skador kan var permanenta. Forskningen har dock under de senaste 20 åren kunnat visa att regelbunden meditation är effektivt för att reparera dessa skador.

Jag hade också förstått att det inte skulle finnas någon quick fix och att en livsstilsförändring var nödvändig om jag skulle bli frisk igen, så jag bestämde mig för att börja meditera.

Jag använde mig av olika appar till mobilen med guidade meditationer, både på svenska och på engelska och letade mig fram till vad jag gillade att lyssna på. De guidade övningarna varade mellan 10 och 20 minuter och även om jag tyckte det var svårt ibland att sitta still hela tiden så var jag noga med att inte avbryta i förtid eller byta ställning.

Rätt ofta så var det bara ren tjurskallighet som fick mig att inte avsluta meditationen i förtid. Jag minns att jag under några dagar testade kroppsskanning och flera gånger kände mig mera stressad efteråt än innan.

Det var inte så att jag längtade till meditationen utan snarare något jag bestämt att jag måste utföra. Men det fanns också tillfällen då jag kunde känna ett skönt lugn under meditationen. Med tiden blev dom gångerna vanligare och jag började alltmer gilla min lilla stund för mig själv. Även om jag fortfarande hade ganska mycket stress kvar i kroppen så var stunden då jag mediterade allt oftare en avkoppling från stressen. Meditation mot stress verkar fungera hos mig!

Trots att jag faktiskt började uppskatta meditationen så tappade jag ändå tråden under senare delen av hösten och det kunde gå mer än en vecka mellan meditationerna. Kring årsskiftet 2015/2016 så hade jag helt kommit av mig och mediterade inte alls längre. Jag vet inte riktigt varför jag slutade med meditationen men en anledning kan vara att jag inte riktigt fått in rutinen. Det är som när man bestämt sig för att äta mera hälsosamt, en dag så inser man att man är tillbaka i sina gamla ätmönster och man vet inte riktigt hur det gick till.

I början av 2016 så var det dags att minska min sjukskrivning från 75% till 50%. Läkaren hade varnat att det skulle kännas tyngre ett tag och att jag skulle kunna uppleva det som om jag blev sämre igen. Mycket riktigt så kändes det efter några veckor som om jag blev sämre och mer irriterad igen. Min SSRI-dos höjdes ytterligare något och det kändes något lättare men jag började allt mer ifrågasätta medicinens nytta. Medicinen hjälpte mot symptomen men inte grundproblemet!

Jag bestämde jag mig för att göra ett nytt försök med regelbundna meditationsövningar mot min känsla av stress. En tydlig skillnad denna gång var att jag hade ett mål. Jag ville sluta med SSRI-pillren och jag ville inte riskera att bli sämre igen pga det beslutet. Sedan förra försöket hade jag hunnit läsa ytterligare om meditationens nytta och kände stort förtroende till att det skulle funka om jag bara gav det tid.

Så jag började igen. Och som tidigare så var det helt omöjligt att inte tappa fokus på andningen eller vad annat den guidade meditationen handlade om.

Har du någon gång provat att meditera så vet du att det är när man sätter sig ner för att fokusera på andningen som tankarna verkligen gör sig påminda. Själva grunden i meditation är att inte följa de tankar som dyker upp utan bara registrera dom och vänligt och varsamt föra tillbaka fokus på andningen. Man kan få göra det 10, 20 50 eller kanske 100 ggr under meditationen. Det gör inget! Varje gång man upptäcker att tanken farit iväg så återgå man till sin andning utan att klandra sig själv för att man tappat fokus.

Det är det som är själva träningen.

Jag upplever att man genom att iaktta de tankar som dyker upp så får man en uppfattning av vad som sker där inne. Vanligtvis så var det jobbet som stressade upp mig och då var det också det som de störande tankarna handlade om. Det fina med den här tankestormen är att den ger mig en uppdatering om vad som händer inne i huvudet just nu. Om jag känner mig irriterad eller ledsen så kan jag checka in med mig själv. En enkel och snabb övning som jag brukar använda är den som kallas andrum.

Försök hitta en avskild plats där du kan vara ifred i 3-5 minuter. Sitt, ligg eller bara stå stilla och blunda. Ta tre djupa medvetna andetag, låt därefter andningen finna sin naturliga rytm igen. Börja med att känna efter om det är någon känsla som är extra tydlig, fysisk eller mental. Försök inte att ändra på något, lägg bara märke till vad som är just nu. I nästa steg så begränsar du uppmärksamheten till andningen och följ dina andetag där dom känns tydligast just nu. Fortsätt så i några andetag innan du åter vidgar uppmärksamheten till att gälla hela kroppen och och den rymd den upptar i rummet. Känn om det finns något område i kroppen där förnimmelserna är extra intensiva. Man kan försöka föreställa sig att man andas in i den platsen. Kanske kan det lösa upp eventuella spänningar. Avslutningsvis kan man försöka ta med denna känsla av lugn och medvetenhet resten av dagen.

Denna övning är ett enkelt sätt att öka sin medvetenhet om var som försiggår i sinnet just nu. I stället för att gå omkring med en gnagande känsla i kroppen som bara gör en irriterad så blir man uppdaterad om vad som faktiskt gör en orolig eller stressad just nu. Då kan man mycket lättare ta itu med det. Meditation mot stress handlar mycket om att förstå vad som stressar.

Efter mitt omtag där våren 2016 så börjar jag varje dag med en stunds meditation. För det mesta så sitter jag 20 – 25 minuter och vid behov så checkar jag in med mig själv andra tider på dagen också. Jag upplever att kontinuiteten är viktigare än den exakta längden av meditationen. När sommaren kom 2016 hade jag helt fasat ut SSRI-medicinen.

Att vara medvetet närvarande i hur jag reagerar i olika situationer har varit till stor hjälp för min rehabilitering. Jag känner snabbt igen ältande och kan utan problem lämna det och tänka på något annat. Jag är mycket lugnare som person och blir inte lika lätt irriterad och arg. Vid tillfällen där jag tidigare skulle ha brusat upp kan jag nu känna igen känslan i tid och istället för att bli arg eller uttrycka mig på ett sådant sätt att jag upprör andra så hinner jag stanna upp och formulera mig på ett bättre sätt. Jag känner mig oftare lycklig utan egentlig anledning och negativa händelser sätter mig inte lika lätt ur balans. För mig innebär mindfulness att vara mera medveten om min omgivning och min egen uppfattning av densamma. Då kan jag se att världen är ganska bra trots allt och inte så illa som media tycks vilja att vi ska uppleva den.

Till den som drabbats av utmattningssyndrom eller känner att risken för att drabbas är nära så skulle jag absolut rekommendera att testa meditation mot stressen. Det finns massor av mobilappar att testa, särskilt om man kan tänka sig att att lyssna på engelska guider. Mindfulnescenter vars instruktörskurs jag gått har flera bra meditationsprogram på svenska som man kan köpa direkt på deras hemsida.

För mig har min utmattningsdepression och vägen tillbaka varit en rejäl ögonöppnare för hur jag och många andra lever våra liv. Jag tänker inte hoppa in i ekorrhjulet och springa på samma vis igen. Vid årskiftet jobbade jag min sista dag på den arbetsplats som bidrog till att jag blev sjuk. Under hösten/vintern 2016/17 har jag genom Mindfulnesscentrum utbildat mig till mindfulnessinstruktör och hoppas nu kunna hjälpa andra att leva mera medvetet. Att leva ett mera kvalitativt liv.

Frågor till Roberth

När du började meditera vad var det för tankar du hade. Kan du minnas hur det var i början. Kan du dela med dig något av känslan när du försökte hålla koll på tanken och sitta still och fokusera?

Jag minns inte så säkert vad jag tänkte men jag minns att jag tyckte det kändes exotiskt att meditera. Från de böcker jag redan läst och de guidningar jag använde mig av så hade jag redan förstått att det inte är något konstigt med att tanken hela tiden far iväg. Det var bra för då stressade jag inte upp mig för det. Jag hade inga direkta tankar om meditationen utan de tankar som var tydligast i början var kopplade till min frustration över den arbetsplats jag jobbade på.

Vad är kroppsskanning?

En kroppsskanning är en fokuseringsresa genom kroppen. Vanligtvis så ligger man ner och blundar. Ofta börjar man med att flytta sitt fokus till den ena foten, känner efter om det finns några förnimmelser där, sedan flyttar man fokus till fotsula, häl, hela foten, fotled osv upp för benet och känner efter om det finns något att förnimma på varje stopp. Det kan det vara stickningar, vibrationer eller domningar men det kan också vara ingenting. Därefter nästa ben likadant och sedan vidare till mage, bröst, axlar, armar osv. Man kan även fokusera på inre organ, benstomme eller hjärnan. Det är lätt att man somnar men syftet är det motsatta, att man ska piggna till. Känner man att man har lätt för att somna så kan man låta ögonen vara lätt öppna så att lite ljus sipprar in.

Har du någon favoritapp du kan rekommendera kring teamat meditation mot stress?

Jag använder mig sedan ett år tillbaka av Insight Timer och tycker den är perfekt. Den har både guidade meditationer och en ställbar timer där man kan välja att ha lite naturljud eller musik i bakgrunden men också helt tyst. De flesta guidningarna är på engelska men oftast väldigt lätta att följa. Det finns några på svenska med.

Jag får intrycket av att du inte alls var så förtjust i meditationen när du började meditera mot stressen. Stämmer det? Varför i så fall?

Nej, varför det kan uppfattas så är nog mera kopplat till att jag till en början fortfarande mådde ganska dåligt. Jag var fortfarande väldigt stressad och deprimerad. Det kändes rätt hopplöst och det gjorde nog att jag inte kunde uppskatta meditationen så som jag gör idag. Jag tyckte egentligen om meditationen och ännu mer tyckte jag om tanken av mig själv som meditatör. Det kändes som om jag var på väg att låsa upp dörren till en uråldrig kunskap om hur man blir lycklig på riktigt. Så känns det fortfarande.


Meditation mot stress – min erfarenhet

Jag har provat att meditera med väldigt liknande erfarenheter som Roberth. Mest fascinerande vara att se ut mycket hjärnan ältade skit som jag bara borde lägga åt sidan. Mig ger det rätt mycket energi också. Det känns som om jag hinner känna att min kropp är där och inte alls så påverkad av min trötta hjärna som jag kanske tror först.

Många förväxlar meditera med att ”tänka färdigt” som man kan göra ibland när man får dra sig undan. Det är inte samma sak vilket Roberth beskriver väl ovan. Den bearbetning hjärnan gör vid en skogspromenad eller den stund man får sitta själv med kaffekoppen på morgonen är en annan grej.

Ta gärna möjligheten att prova på lite meditation under sommaren.

5 tankar på “Läsarbidrag – Att meditera för att hantera stress”

  1. Mycket intressant läsning, tack till både Roberth och Onkel Tom. Meditation är en lite öm tå hos mig, jag har börjat tillräckligt många gånger för att vara medveten om de positiva effekterna, men jag har ännu inte lyckats göra det till en bestående vana. Däremot har jag uppnått många av de effekterna Roberth beskriver ändå, men då genom mindfulness. Men någon dag i framtiden ska jag också kunna kalla mig meditatör.

    Svara
    • Hej Charlotta,

      Det är några jänkare som har det – meditation – som en övning i att just befästa en vana.

      Svara
    • Hej Charlotta och tack själv!
      Det räcker långt att vara medvetet närvarande. Genom att vara medvetet närvarande så upptäcker jag mycket mera av det vackra och glädjande momenten i vardagen. Det har varit en viktig del av min rehabilitering.

      Svara
  2. Mycket bra och intressant introduktion till ämnet. Blev nyfiken. Har läst o hört talas om det men inte valt att ta till mig mer. Påminner lite om en sak jag redan gör idag innan jag ska somna. Det jag gör är att jag blundar, ligger på rygg och tänker igenom dagen och lyfter fram allt jag är tacksam över. Jag tänker då på exv ett möte jag hade med en främmande människa, mina barn, eller en trevlig stund under dagen….

    Ska utforska detta ämne lite mer nu. Tack!

    Svara

Vi värdesätter diskussion - Kommentera gärna

%d bloggare gillar detta:

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies. mer information

Dina cookie-inställningar för denna webbplats är satt till ”tillåt cookies” för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för cookies eller om du klickar ”Godkänn” nedan så samtycker du till detta.

Stäng