Bilpool – Erfarenheter av Sunfleet

Snart tre år med Sunfleet bilpool gör att det är dags att göra någon sorts summering. Den är som följer!

Sunfleet bilpool
Som ni ser är det “fattigt och dant” här i stugan!

Vilka är vi?

Vi är en familj på sex personer – fyra barn i åldrarna 4, 6, 10 och 12 år och två vuxna – som lever i en mellanstor svensk stad. Vi äger ingen bil! Det har vi inte gjort på snart tre år. Vi bor förhållandevis centralt och använder främst cykeln i vardagen. Jag har en lastcykel – en Bullitt – medan min sambo har en vanlig cykel som vi kan haka på cykelkärra på. De två äldsta barnen cyklar själva medan de små skjutsas på olika sätt. 

Utöver cykel använder vi buss, tåg, hyrbil och Sunfleet bilpool. Ibland behöver vi skarva med taxi, men det är inte många gånger per år.

Det här fungerar väldigt bra! Vi reder ut livspusselet bra med fyra barn trots att vi saknar bil! 

Under 2016 har vi haft kostnader i snitt på cirka 2 900 kronor i månaden. Det inkluderar alla våra resekostnader! Då reser vi vanligtvis hela familjen, exempelvis till sommarstugan 15 mil bort. Vi har ingen familj i närområdet och stugan besöker vi relativt frekvent! Månadskostnaden hade varit något lägre om vi kunnat använda V70 i stället för XC90 när vi använt någon av bilpoolens bilar för transport av hela familjen. Tyvärr är utbudet av sexsitsiga bilar begränsat.

[su_box title=”Flexibilitet”]Under 2016 har vi åkt alltifrån småbilar, Mercedes E-klass och stor skåpbil (sommar flytten till stugan) från Sixt, V40, V60, V70 och XC90. Allt efter behov.

Så kostnaden på 2 900 kronor per månad är inte bara vår kostnad när allt är inkluderat, det är också en kostnad för en väldigt flexibel biltjänst. [/su_box]

Vad är bilpool – Allmänt och Sunfleet i synnerhet

Bilpool är ett sätt att hyra bil. I sin bästa form så finns bilarna nära och insatsen för att kunna använda bilen ska vara liten jämfört med traditionell bilhyrning där det kan vara köer och massa pappersarbete innan det är dags att åka iväg. Sunfleet har ett kort – som ett kontokort – som du som användare lägger på rutan för att komma in i bilen, därefter är det bara att plocka ut nycklarna ur handskfacket och åka iväg. Pappersarbetet görs en gång i samband med att du tecknar abonnemang.

Enda kravet för att komma iväg är att du bokat bil och att det faktiskt är din bokade tid. Sunfleet stödjer timbokning och timdebitering – via websida eller app – så resorna kan vara korta och lösningen passar faktiskt allra bäst för turen till sopstationen, inköpet av en stor säck hundmat eller besök hos bekanta några mil bort. För veckolånga perioder är det billigare att hyra bil eller titta på kombinationer av kollektivtrafik och taxi.

Från ett bredare perspektiv är bilpooler en del i delningsekonomin som breder ut sig allt mer. Sunfleet ägs av Volvo som tror att en stor del av bilförsäljningen framöver kommer ske i nya former, att allt fler kommer använda bilar som de inte äger helt själva. Bilpooler och transporttjänster, kanske med självkörande bilar, är två exempel som nämns.

På Sunfleet betalar vi för en kombination av tid och körd sträcka och det går att uppskatta kostnaden för resan redan när man bokar vilket gör det extremt smidigt att jämföra priset med exempelvis taxi för kortare turer eller kollektivtrafik för längre.

Tankkort ligger i bilen så vi betalar inget när vi brukar bilen. Kostnaden kommer sedan på faktura.

 

[wp_ad_camp_2]

 

För- och nackdelar med Sunfleet bilpool 

Vi är väldigt nöjda och det är möjligtvis också Sunfleets baksida. Det är lite av en premiumtjänst. För oss som stor familj så är XC90 det ända alternativet om vi ska förflytta oss allesamman i samma bil vilket är långt utanför vår “konsumtionsliga”. I övrigt finns hela Volvoutbudet representerat så det är bättre förspänt för normalfamiljen men bilarna är ändå rätt premium. Utan att ha gjort en storstilad studie så uppfattar jag att bilarna som Sunfleet erbjuder har “högre spec” än hyrbilar på exempelvis Hertz. 

Intrycket av premiumtjänst förstärks av att bilarna vi hyrt alltid är “hela och rena”. Utbudet av bilar med dragkrog, rails, automatlåda, miljöbilar och olika däckslösningar (dubbat, odubbat) är stort så det går utmärkt att hyra släpkärra, sätta på cykelhållare, takbox och åka till fjällen en helg.

Geografisk fördelningen av bilar i staden där vi bor är riktigt bra. Sunfleet finns utspridda över hela stan och jag gillar att det ofta finns bilar kring centralstationer eller resehubbar i de städer där Sunfleet finns. Det innebär att det går att åka tåg till exempelvis Stockholms central och ta bilpoolsbil till den plats man önskar besöka.

Hela delningsekonomin bygger på att det går att dela och att det går att göra effektivt. Det gör att Sunfleet idag främst är i större städer och områden med hög befolkningstäthet. Det innefattar inte mindre städer så som Katrineholm, Motala, Ängelholm (men Båstad!?). Kanske är det bara en fråga om tid innan bilpooler finns även där eller så är det för svårt i mindre städer.

Weekendhyra

Möjligheten att hyra bilen från 17 fredag eftermiddag till måndag morgon klockan åtta till relativt attraktivt pris är den del i utbudet som är absolut viktigast för oss och en absolut “game changer” för Sunfleet bilpool. Sanningen är nämligen den att vi inte är speciellt beroende av bilen i vardagen som vi bor och lever idag. Så antalet korta hyrtillfällen – för att fixa ärenden eller skjutsa barn någon timma – är få. Men att kunna besöka någon släkting som inte bor vid stambanan, åka på idrottsevenemang eller cup med barnen eller komma till sommarstugan utan att ha bil kan vara snudd på omöjligt. Då gör weekendhyran all skillnad i världen!

Slutsats

Bilpool är en av de mest intressanta sparformerna vi provat då det sparar pengar, ger oss en sundare vardag där vi inte slönyttjar bilen, samtidigt som det i praktiken ger oss högre flexibilitet. Men tjänsten är inte gratis så kan du inte klara dig utan bil i allt, varje minut, så är egen bil “billigare”.

Kanske är det just premiumerbjudandet som är nyckeln i att driva acceptansen för den här tjänsten, det kan jag inte avgöra, men jag misstänker att det kan vara så. Det ska mycket till för att den som väljer bilpool tycker att resandet blivit ett nedköp om man använder Sunfleet. Med det finns egentligen inget hinder att använda sig av tjänsten om den finns i närområdet.

Vi har aldrig haft problem att hitta bil till det vi vill göra, även om vi haft kort framförhållning.

Jag skulle gärna se att Sunfleet bilpool fick konkurrens av ett bilmärke med lite annan profil (mindre premium) och lite andra typer av bilar, gärna Toyota exempelvis.

[su_box title=”Förtydligande”]Jag har ingen koppling till Sunfleet och får heller ingen ersättning av företaget för jag skriver detta. Den tydliga exponeringen av Sunfleets varumärke har att göra med sökmotoroptimering. Jag vill helt enkelt att de som söker information om bilpool generellt, och Sunfleet i synnerhet, ska hitta hit. [/su_box]

Tillägg: Sunfleet har höjt priset

Det jag skrev här ovanför är fortfarande sant till stor del men Sunfleet har reviderat sin prislista och gjort det mycket dyrare att använda tjänsten. När bilpoolen är lika dyr som privatleasingstjänsten är så är det bara intressant att använda bilpool under mycket speciella omständigheter. Tyvärr är nog Sunfleet på utdöende. Läs mitt inlägg om Sunfleets nya priser här. 

Onkel Tom, eller Anders Gustafsson som jag egentligen heter, driver den här bloggen. Här pratar vi om vår tid och våra pengar. I stora drag kan vi säga att vi pratar om hur vi styr våra liv för att leva friare och intressantare liv.

Titta bland kategorierna i menyn här ovanför så ser du vad vi pratar om i detalj.

Läs gärna min fria e-bok som jag skrivit för dig som vill leva ekonomiskt fri för en kortare eller längre period.

Jag har nyss fyllt 50 och har fyra barn och sambo. Vi bor i Sundbyberg sedan 2019. Innan dess drev vi en liten gård i Småland under ett par år. På den tiden var vi aktiva inom FIRE-rörelsen och predikade för ekonomiskt oberoende och tidig pension. Nu är vi åter i ekorrhjulet :)

Det här med att hoppa ur ekorrhjul och säga nej till tråkiga vardagar har intresserat mig sedan 2013. Det som nog gör den här bloggen lite unik är att jag närmat mig frågeställningen på så många vis. Inte minst har jag försökt förstå och påverka min roll i det hela.

Utbildningsmässigt är jag civilingenjör. Jag har på det varit doktorand, men fullföljde aldrig den banan. På senare tid så har jag även läst psykologi på universitetsnivå.

Du hittar min email-address på den lilla mailikonen här nedanför. Där hittar du också länken till bloggens Youtube som du gärna får prenumerera på.