Vi noterar att e-handeln ökar kraftigt i Sverige och ett stort antal bolag inom e-handel har startats under de senaste åren. Det finns en handfull e-handelsbolag som är på väg till börsen, för att söka framgång och finansiering. Bland dessa bolag finns till exempel Linas Matkasse, Rugvista och RevolutionRace.
I viss mån kan uppmärksamheten kring en lyckad börsnotering bidra till god marknadsföring och ökad kännedom om varumärket. Men, när nyheterna om bolaget har ekat ut, så väntar många utmaningar runt hörnet.

Utmaningar och möjligheter för e-handlare
Den ökande e-handeln innebär självklart stora möjligheter till att göra mer affärer via nätet. Samtidigt finns det många problem och utmaningar för e-handlare. Konkurrensen är hård inom många segment och en väl genomtänkt strategi är nödvändig för långsiktig överlevnad.
E-handel handlar inte bara om att hitta fler kunder och öka sin försäljning. E-handlare behöver också hitta en strategi för bra marginaler och långsiktig lönsamhet. Det är lockande att söka snabba lösningar och till exempel prisa in sig på marknaden, men det kräver stora mängder kapital och uthålliga ägare. Dessutom är strategin med initialt låga priser riskfylld, eftersom kunderna ofta får fel bild av bolagets egentliga erbjudande. En bra produkt är värd sitt riktiga pris!
Sökmotoroptimering är grunden till en långsiktigt hållbar och bra marginal
Vi menar att sökmotoroptimering (SEO) är en grundsten som behövs för att uppnå en långsiktigt hållbar och bra marginal. Varför? Jo, en väl utförd sökmotoroptimering levererar värde i form av nya kunder under lång tid framöver. Jämför gärna med en investering i annonser via till exempel Google Ads eller Facebook Ads. Dessa annonser kostar pengar för varje klick och äter hela tiden på marginalerna.
En investering i sökmotoroptimering av god kvalité innebär en större initial kostnad, men de positioner som sajten förtjänat i sökresultaten kan behållas under lång tid. Dessa positioner kommer fortsätta leverera kunder månad efter månad, utan löpande utgifter. SEO bidrar därmed till en bra marginal och god lönsamhet under lång tid.
Lästips: Så här får den här bloggen 100 000 visningar i månaden via SEO.
Tittar vi på denna SEO-analys av svenska e-handlare på väg till börsen, så kan vi konstatera att flera av e-handlarna har problem med sin synlighet i Google. I vissa fall kan det bero på kortsiktig SEO-strategi som leder till problem vid Googles uppdateringar. I andra fall kan det vara en mindre lyckad omdesign av sajten som leder till sämre synlighet i sökresultatet. Oavsett den konkreta orsaken till problemen, så tyder detta på att flera av de analyserade e-handlarna har bristande kompetens inom sökmotoroptimering.
Riskerna med sökmotoroptimering för e-handlare
För e-handlare kan begreppet sökmotoroptimering vara förvirrande. Ibland marknadsförs e-handelssystem och publiceringssystem som “sökmotoroptimerade”, “inbyggd sökmotoroptimering” eller “SEO ready”. Det är en ytterst förenklad bild och i vissa fall rent av missvisande.
Det är lätt att underskatta både komplexiteten och utmaningarna med sökmotoroptimering. Risken är att SEO-insatser görs, men utan en genomtänkt och långsiktig strategi. Genvägar kan kortsiktigt ge snabba resultat, men på sikt uteblir resultatet och i värsta fall skadar dålig sökmotoroptimering sajtens möjligheter att prestera väl i sökmotorerna.
E-handlare som vill lyckas tar med fördel extern hjälp och anlitar en konsult som arbetar professionellt med sökmotoroptimering. Detta för att få rätt strategi på plats från början och därmed lägga lägga grunden till en långsiktigt hållbar och bra marginal.