Energinivåer

En fördel med konsumtion är att man kan köpa energi. Att handla något snyggt klädesplagg av en söt och trevlig expedit ger mig lite energi. Att dricka alkohol är ett sätta att fylla på energinivån där och då. Hämtmat kräver så väldigt mycket mindre insats än det skulle innebära att göra motsvarande måltid själv.

 

[wp_ad_camp_4]

 

Men varför behöver vi fylla på med energi i artificiell form? Mitt i all vardagsstress sätter vi oss inte direkt ner och känner efter om vi är pigga eller trötta men trots det är vi medvetna om att vi kanske inte har den ork vi önskar. Vi springer på bara, efter bästa förmåga, i ekorrhjulet och med lite tur så är det ett hjul med få trösklar som kräver mental energi för att ta sig över eller vägskäl som kräver eftertanke. Det är bara att nöta på.

Men om vi inte längre vill spring i det triviala vardagliga hjulet eller konsumera energi så blir läget ett annat.

Dels hinner jag hinner känna efter hur jag känner mig på ett helt annat sätt än tidigare. Jag har också gjort mig betydligt mer beroende av mig själv och min förmåga för att få ett intressant liv när jag konsumerar mindre. Men då är jag också beroende av att jag orkar och kan för att jag ska kunna fånga de tillfällen som ges och de klassiska sätten att fylla på energi som jag beskrev inledningsvis, finns ju inte längre.

Mitt största hinder för att leva det liv jag vill är idag jag själv! Det gäller på väldigt många plan men idag tänkte jag resonera kring energi och energinivåer. Jag upplever att det finns tre – som i och för sig beror av varandra – energiområden som är väsentliga för mig och min förmåga att fånga de möjligheter som ges:

  1. Fysisk energinivå – att orka röra sig.
  2. Psykisk energinivå – att orka tänka och skapa.
  3. Sömn – upplevelsen av att vara pigg.

Om vi börjar uppifrån.

Fysisk energinivå

Jag är sällan fysiskt utarbetad i vardagen. När vi är på gården eller efter tunga träningsdagar kan det vara annorlunda men jag är inte rädd för fysisk trötthet. Ofta är det faktiskt tvärt om. I slutet på dagen så tycker jag om att känna mig fysiskt trött, åtminstone till en viss gräns.

Men min fysiska form är inte den bästa. Jag är tjock och tung samtidigt som jag är relativt otränad. Det innebär att jag sliter hårdare än nödvändigt i vardagen och jag tror att det påverkar min totala energinivå mer än jag tror.

Jag kan också notera att jag har blivit sämre på att göra fysiska aktiviteter som “återladdar” mina energinivåer. Jag går aldrig på massage. Min sambo och jag masserar inte varandra. Slöhelgerna vi kunde ha innan vi fick barn är borta. Jag tillbringar mindre tid i skogen och naturen och jag tränar betydligt mindre än tidigare.

 

[wp_ad_camp_2]

Psykisk energinivå

Här är det mest påtagligt hur jag “mattas” under dagen och hur min egen förmåga påverkar min möjlighet att leva det liv jag vill. Jag är nästan alltid rätt sliten mentalt efter jobbet, medan jag ofta är väldigt mentalt pigg på morgonen. En bidragande orsak till dippen efter jobbet är att vi lagt upp vår dag så att jag oftast hämtar barnen på dagis och att vi gemensamt äter kvällsmat efter det. Då sjunker tempot och nästa tidpunkt då jag kan göra något för egen del är mellan säg 18:15-20:00. Möjligheten att göra något produktivt infaller alltså oftast precis när jag varvat ned som mest. Det gör att sällan orkar göra något “vettigt” med den tiden på kvällen som kanske ger störst möjligheter.

Nästa möjlighet att göra något för egen del är efter 21. Men då orkar jag nästan aldrig göra något då jag helt enkelt är för trött då.

Det finns massor av saker som är kopplat till den psykiska energinivån. En stor faktor är att vi har barn i olika åldrar som trotsar och utmanar. En annan är att jobbet inte ger speciellt mycket energi och så uppstår möjligheterna då energinivån är som lägst.

Den metod jag valt för att hantera bristen på mental ork är att jag försökt jobba mer med vanor. Om jag vill ta en promenad på kvällen så får den mentala ribban inte vara speciellt hög, för då orkar jag inte. Tanken är därför att etablera några, för mig, viktiga livsmönster som vanor. Men det går faktiskt inte speciellt bra.

Jobbets del i detta kan diskuteras. Jobbet sliter på mig, men det är betydligt mer komplext än så då familjen och familjesituationen också spelar stor roll. Det är i hemmet jag är när möjligheterna bjuds till att göra det jag vill. Min ork och initiativförmåga är mycket högre när jag är själv än om familjen är runt.

Jobb och familj är huvudpunkter när det kommer till min mentala ork men exakt hur är svårt att helt lista ut.

Sömn

Jag har ett förvånansvärt stort sömnbehov för att vara nära 50 år gammal. Jag är ofta så trött på kvällarna att jag helt enkelt måste lägga mig och sova. Ofta sover jag kring åtta timmar, men gärna lite mer.

Det här är den aspekten i mina energinivåer som påverkas mest av att vara ledig. Ett par dagars ledighet göra att jag är mycket piggare, både på kvällen och på morgonen.

Hushålla med energin

Något jag blivit mycket bättre med är att hushålla med energin, eller snarare fokusera den mot det jag vill. Idag sprider jag inte ut min tid och ork på samma sätt som tidigare.

Samtidigt märker jag att det finns sysslor som ger energi, eller upprätthåller energin på ett sätt som andra inte gör. Det är något jag skulle vilja undersöka närmare och experimentera mer med under sabbatsåret. Om jag bara skulle göra sådant som jag känner starkt för och som bygger upp min energi så skulle livet te sig rätt annorlunda.

Acceptans för den man är

Jag vill få ut mer av livet. Exakt vad det innebär vet jag inte, men helt klart är att jag har ganska stora förbättringar nära till hands. Att orka träna några pass till i veckan. Att sköta maten och vikten bättre. Att få lite mer tid med min sambo eller läsa en bok till i månaden skulle ta mig en bra bit.

Men jag är där jag är. Jag är den jag är. Dagen har endast 24 timmar. Det måste jag acceptera. Jag har mitt jobb och min familj. Allt detta sätter på något sätt ett ramverk. Jag accepterar det nu på ett helt annat sätt än tidigare. Men jag har inte helt accepterat konsekvenserna.

Jag är på så många sätt redan annorlunda jämfört med människorna runt om mig. Frågan är hur mycket längre det går att komma?

Jag är tacksam för det liv jag har. Men jag kan inte tänka mig att leva resten av mitt liv med den mentala trötthet som kommer i slutet på en vanlig dag. Här måste det till en förändring!

Hur kan jag använda mina insikter?

En sak jag lärt mig tidigare är att mål fungerar ganska dåligt för min långsiktiga förmåga att leva det liv jag vill. Målen blir beroende av motivation och min förmåga att “yxa” fram tid i vardagen för det jag vill göra. Det går bara under kortare perioder.

En annan del jag lärt mig från arbetslivet är att börja med att förändra det som ger positiva effekter. Så om jag ska göra någon förändring så gör jag den bäst inom något område som ger mig mer tid och ork. Inte försöka skohorna ned något ytterligare.

Mer tid, exempelvis genom att gå ned i arbetstid skulle kunna vara en del i ett rikare liv. Vi har dock gjort valet att försöka med ett sabbatsår från nästa sommar och står fast vid det.

Vanor är det område som jag tycker är absolut mest intressant då det gäller att skapa ett långsiktigt bra liv. Under sommaren försöker jag etablera vanan att skriva och meditera. Några sådan etablerade vanor till under hösten skulle kunna göra stor skillnad.

Vill du läsa mer? I början på året läste jag boken Varva ner, kom i takt med livet som handlar om hur vi kan använda vår hjärna på olika ätt för att bibehålla energin bättre under dagen.

Onkel Tom, eller Anders Gustafsson som jag egentligen heter, driver den här bloggen. Här pratar vi om vår tid och våra pengar. I stora drag kan vi säga att vi pratar om hur vi styr våra liv för att leva friare och intressantare liv.

Titta bland kategorierna i menyn här ovanför så ser du vad vi pratar om i detalj.

Läs gärna min fria e-bok som jag skrivit för dig som vill leva ekonomiskt fri för en kortare eller längre period.

Jag har nyss fyllt 50 och har fyra barn och sambo. Vi bor i Sundbyberg sedan 2019. Innan dess drev vi en liten gård i Småland under ett par år. På den tiden var vi aktiva inom FIRE-rörelsen och predikade för ekonomiskt oberoende och tidig pension. Nu är vi åter i ekorrhjulet :)

Det här med att hoppa ur ekorrhjul och säga nej till tråkiga vardagar har intresserat mig sedan 2013. Det som nog gör den här bloggen lite unik är att jag närmat mig frågeställningen på så många vis. Inte minst har jag försökt förstå och påverka min roll i det hela.

Utbildningsmässigt är jag civilingenjör. Jag har på det varit doktorand, men fullföljde aldrig den banan. På senare tid så har jag även läst psykologi på universitetsnivå.

Du hittar min email-address på den lilla mailikonen här nedanför. Där hittar du också länken till bloggens Youtube som du gärna får prenumerera på.