Ingen ekonomi i delningsekonomin – Sunfleet höjer priset

Sunfleet har höjt priset så kraftigt att de bara är relevanta för de som bor i Stockholms innerstad där det är opraktiskt att äga bil och kostar 1 500 kronor i månaden att parkera. Volvo som bara för två år sedan pratade om nästa generations bilägande och fullservicetjänster säger nu att affärsmodellen inte håller och att teknikplattformen är föråldrad.

Flopp säger jag! Jag tror och hoppas på delningsekonomin men om inte aktörer som Volvo inte gör bättre ifrån sig på sin hemmamarknad så är ju frågan om ekonomin i lite mer avancerade tjänster. Mer om det lite längre ner!

Delningsekonomi har varit hett en period nu. Uber och AirBnB har profilerat sig som stora aktörer som lyckats attrahera mycket pengar i riskkapital och som också skapat tjänster som påverkat hela världen. Men det finns många små delningstjänster som lovar mycket. Alla elsparkcyklar som människor älskar att hata i Stockholm är ett exempel på det.

Inom delningsekonomin så ska vi som individer få ökade möjligheter att göra smarta val, få möjlighet till bättre ekonomi genom att dela med oss eller ta del av något som delas, samtidigt som ekonomin ska göras mer uthållig, inte minst ur ett miljöperspektiv.

Men det finns tecken på att riskkapitalet börjar ledsna på att förse oss med fantastiska tjänster och frågar var pengarna är i allt delande. Och delande med höga kostnader är inte delande, det är hyra. Det är knappast något nytt.

Åter till Sunfleets prisändring

Sunfleet har höjt priserna under året:

  • Timpriset har ändrats från 40 kronor till 110 kronor.
  • Dygnshyran har ändrats från 389 till 1 195 kronor.
  • Helghyran har stigit från 669 till 2 295 kronor.

Siffrorna kommer från Di och inkluderar vissa kilometerkostnader.

Sunfleet har alltså gått från att erbjuda tillgång till en volvo V40 några kvällar i månaden, samt en helg, för under 1 000 lappen till att erbjuda samma tjänst för knappa 3 000. Motsvarande v40 som priserna ovan bygger på går att privatleasa för 3 000 kronor varje månad, som referens. Då har du bil varje dag!

För några helger sedan så hyrde vi en fantastisk liten Peugeot 308 på CircleK. Vi gav cirka 1 500 kronor plus bensin från fredag em till måndag morgon och jag skulle med den enda referensen trots allt vilja påstå att Sunfleet och macken har ungefär samma erbjudande.

Jag noterar att jag kan leasa den lilla – men mycket smarta – Peugeoten för 2 900 kronor i månaden nu.

Delningstjänsten har alltså blivit uthyrning och uthyrning är inte billigt.

Tyvärr har våra senaste försök med AirBnB visat på liknande trend. Vi hade svårt att komma ner rejält i pris och hitta kul boende där vi delade med andra. Det har snarare varit kommersiell uthyrning av lägenheter som varit erbjudandet.

Jag har varit positiv till Sunfleet när jag recenserat tjänsten, men nu vetefasen. Vår gamla VW Golf kostar dryga tusenlappen i månaden plus bensin att äga och köra. Då ingår parkering. Då använder vi bilen dagligen så ett busskort sparar vi in om vi jämför med Sunfleets kostnader ovan. Det är lågt räknat!

I själva verket så talar priserna ovan för att det verkar smartare att privatleasa en bil i stället för att använda delningstjänster om man vill ha nyare bil utan kapitalkostnader eller åtaganden. Då tycker jag privatleasing är dyrt! Jag har till och med gått så långt att jag anser att de som privatleasar är lätt rubbade.

När priset går upp så minskar nyttjandet och det är lite halvknepigt att hitta bra lösningar med Sunfleet här i Sundbyberg. Här bor det lika många på några kvarter som det bor i många svenska kommuner. Ja, Sundbyberg är sveriges mest tätbefolkade kommun faktiskt! Och att parkera på gatan kostar dig 600 kronor per månad. Men det är relativt smidigt att ta sig runt med bil här trots allt.

Jag gillar delningsekonomin, det är ett av skälen till att jag gillar staden, men kan kanske tycka att de bästa exemplen på delningsekonomi inte direkt är nya. Bibliotek, kollektivtrafik och kommunala parker är exempel på delningsekonomi som funnits länge. De fungerar dessutom riktigt bra!

Själv åker jag numera elspark! Det har varit en hit. Men det får bli ett annat inlägg!

Onkel Tom, eller Anders Gustafsson som jag egentligen heter, driver den här bloggen. Här pratar vi om vår tid och våra pengar. I stora drag kan vi säga att vi pratar om hur vi styr våra liv för att leva friare och intressantare liv.

Titta bland kategorierna i menyn här ovanför så ser du vad vi pratar om i detalj.

Läs gärna min fria e-bok som jag skrivit för dig som vill leva ekonomiskt fri för en kortare eller längre period.

Jag har nyss fyllt 50 och har fyra barn och sambo. Vi bor i Sundbyberg sedan 2019. Innan dess drev vi en liten gård i Småland under ett par år. På den tiden var vi aktiva inom FIRE-rörelsen och predikade för ekonomiskt oberoende och tidig pension. Nu är vi åter i ekorrhjulet :)

Det här med att hoppa ur ekorrhjul och säga nej till tråkiga vardagar har intresserat mig sedan 2013. Det som nog gör den här bloggen lite unik är att jag närmat mig frågeställningen på så många vis. Inte minst har jag försökt förstå och påverka min roll i det hela.

Utbildningsmässigt är jag civilingenjör. Jag har på det varit doktorand, men fullföljde aldrig den banan. På senare tid så har jag även läst psykologi på universitetsnivå.

Du hittar min email-address på den lilla mailikonen här nedanför. Där hittar du också länken till bloggens Youtube som du gärna får prenumerera på.