Det är många år sedan jag var så där väldigt aktiv bloggare. När det begav sig hade jag många som jag utbytte tankar med mer eller mindre dagligen och många som gärna läste det jag skrev.
I våras kände jag att det skulle vara kul att hitta tillbaka till det gamla, dialogen och spänningen som finns i att skriva för andra. Så jag bestämde mig för att öka min närvaro på Facebook.
Det har varit fantastiskt roligt och när sommaren är slut så kan det nog tillkommit 1000 nya följare på sidan. Redan nu så har jag rätt mycket siffror och data att titta på och där ser jag ett intressant mönster!
Men ge mig några sekunder till bara – för att förstå siffrorna så behövs lite mer sammanhang!
Vem är målgrupp?
När jag försöker locka nya följare så ”säljer jag in mig” som en blogg om livsstilsdesign. Det är det sammanfattande begreppet för det jag gjort i många år. I det begreppet så ligger saker som att jobba för en god privatekonomi. Men här ryms också strategier för att skapa en effektiv och ändamålsenlig vardag.
Minimalism och FIRE-rörelsen – som båda varit viktiga delar här genom åren – är en naturlig del av livsstilsdesignen. Inom begreppet hittar vi också de som väljer ett liv som digitala nomader, eller som downsizear och lever enklare. Eller bara förändrar sitt liv mot något de hoppas passar dem bättre.
Så jag vänder mig till en bred grupp människor som har tankar om livet och som vill styra livet i en viss riktning.
Vem är det då som följer Facebooksidan?
Först så måste vi förstå att Facebook är de sociala mediernas motsvarighet till mogendans. Majoriteten som följer sidan är över 45 år. Här någonstans verkar det också finnas en tydlig skiljelinje bland nya följare.
För ålderskategorierna under 45 finns en kraftig övervikt mot män bland följarna. Ju yngre desto större andel män, medan de över 45 är verkar vara en majoritet kvinnor. Över 55 så är det en stor andel kvinnor.
Det kan vara så att det är Facebooks demografi som gör all skillnad och det finns också en väldigt aktiv algoritm som i bakgrunden agerar för att servera olika inlägg till rätt person.
Men det finns en del annat som tyder på att det trots allt finns något intressant här.
Unga män verkar intresserade av olika ekonomiska strategier, investeringar och FIRE-rörelsen. Detsamma gäller kvinnor 45+, men det är inte FIRE-tänket som verkar driva intresset, det är pensionen. Livet efter 60!
Unga män verkar intresserade av att kunna styra sitt liv och uppnå mål de har. Det kan gälla sparande, träning eller karriär. De något mindre unga kvinnorna – de som är 45+ – verkar intresserade av att ha en effektiv och funktionell vardag.
Unga män verkar reagera på uttryck som ”så här når du dina mål”, medan de mindre unga kvinnorna mer dras till ”så här får du mer energi i vardagen”. Då verktyg, tips och tricks är ganska lika, oberoende det övergripande målet, så uppstår ett stort överlapp i mycket av det jag pratar om.
Det intressanta är växlingen vid 45
Du kanske tänker att det jag beskriver ovan inte är så våldsamt nydanande. Män och kvinnor reagerar olika på budskapen. Det är inte min poäng, utan att det skiftar kring 45-årsåldern som är intressant. Samma budskap fungerar bra på unga män som på mindre unga kvinnor och relationen per ålderskategori skiftar i en tydlig trend..
I relativa termer så betyder det här att unga kvinnor och gamla gubbar inte är speciellt intresserade av det jag pratar om. Med det sagt så är antalet nya följare i 45+ kategorin betydligt fler än antalet i de yngre kategorierna. Återigen, det är relationen mellan män och kvinnor som är intressant.
Vad tror du? Ar det här en slump – kanske blir vi lurade av Facebook – eller finns det något här? Är mindre unga kvinnor mer engagerade i sitt nutida och framtida liv än män i samma ålder?
I antal följare så överväger mindre unga kvinnor kraftigt när vi ser till såväl befintliga som nya följare. Äntligen kan jag på allvar hävda att jag är lite av en ”brudmagnet”! 😊