Mer trafik till din hemsida? Så här nådde jag 100 k visningar per månad!

I fredags nådde den här bloggen över 100 000 sidvisningar mätt under 30 dagar!

Vi har alltså lyckats öka trafiken till bloggen så att vi numera tillhör den exklusiva skara bloggare som kan ståta med 100 k sidvisningar per månad.

I det här inlägget ska ryggar dunkas, siffror firas och skryt skrytas!

Men du ska också får ta del av hur vi målinriktat jobbat på att få fler besökare till bloggen och vad vi lärt oss av det.

Vi kommer beskriva och visa hur vi lyckats öka trafiken till hemsidan vecka för vecka, utan betald trafik och utan fokus på att vinna följare på sociala medier.

En stor del av trafiken vi nu har kommer finnas kvar om jag så inte skriver en rad till här!

Öka trafiken till en hemsida

Det här inlägget handlar inte om att skapa trafik till en blogg eller hemsida till varje pris vid ett eller några få tillfällen. Istället handlar det om att få rätt besökare i en ständigt ökande ström.

Vecka efter vecka, månad efter månad.

Vi strävar efter att öka antalet besökare som kommer hit via olika sökmotorer, främst då Google.

Det vi gör då är att vi använder SEO för att öka trafiken, främst genom att försöka ta reda på vad människor vill läsa om. Sedan skriver vi om det!

SEO, som står för sökmotoroptimering, handlar alltså mindre om tekniska trick och märkliga metoder för att få oss att placera oss bättre när någon söker på det vi skriver om.

Det handlar mer om att förstå var Google tycker vi kan vara med bland sökresultaten och om vilka områden som saknar bra svar på nätet.

Läs vår länk till SEO några stycken ovanför så lär du dig mer om hur du kan öka trafiken genom sökmotoroptimering.

Blogg – Besöksstatistik :: Så här mycket trafik är det till bloggen under 30 dagar

De bilder som kommer här nedanför är tagna ut ett verktyg som heter Google Analytics. Genom att jag placerat ett litet skript på bloggen så registreras alla sidvisningar som görs hos Google.

I princip alla bloggare använder sig av verktyget för att förstå sin blogg och sina läsares beteenden bättre.

Google Analytics ger oss massor av information om antalet läsare, varifrån de kommer, vad de klickar vidare på och vi får veta hur länge de läser olika inlägg.

I tabellen här nedanför ser du hur trafiken sett ut på senare tid och hur den jämför sig med den trafik bloggen hade för ungefär sex månader sedan.

Period/MätetalSidvisningarSessioner
1/2 – 2/3 202033 05019 765
26/8 – 24/9 2020100 54240 880
Förändring i besöksstatistik de senaste sex månaderna.

Här nedanför ser du hur Google Analytics såg ut i fredags när jag valde att visa antalet sidvisningar de senaste 30 dagarna.

En graf som beskriver bloggens trafik de senaste 30 dagarna.
Google Analytics 2020-09-25.

För att du ska förstå begreppen lite bättre:

  • En användare är du.
  • En session är ett besök här på bloggen
  • Under en session kan du läsa en eller flera sidor.

Vi har aldrig haft så här mycket trafik till bloggen, under så här lång period även om jag, när jag bloggade varje dag och hade massor av kommentarer här, haft ett par tusen visningar per dag tidigare.

Under perioden vi tittar på ovan så har vi också haft besöksrekord med över 8 000 visningar under en dag. .

Även om ett inlägg gav många besökare den dagen , och några dagar efter, så är det bara en del av förklaringen till att så många kommit hit.

Generellt så har antalet läsare per inlägg varit högt.

I inlägget hur många besökare har en blogg så kan du se hur den här bloggen står sig med de mer allmänna beräkningar vi gör där.

Så här hittar människor hit

Google delar upp trafiken till bloggen beroende på varifrån trafiken kommer.

Genom Google Analytics så kan vi bloggare därför titta på vilka trafikkällor vi har.

Så här är namngivningen för de olika grupperna av besökare beroende på hur de kommer till en blogg:

  • Organisk trafik är trafik som kommer hit via sökmotorer, främst då Google själva.
  • Direkt trafik är människor som kommer hit genom att de skrivit in adressen i sin webb-läsare eller använt ett bokmärke.
  • Social trafik kommer från sociala medier så som Twitter, Facebook, Instagram och Youtube.
  • Den trafik som kallas ”referral” här nedanför är trafik till bloggen som kommer via länkar på någon annan webb-plats.

I bilden här nedanför så ser ni hur trafiken fördelar sig vecka för vecka. Den mörkast blå delen är den som representerar organisk trafik.

Bloggens trafikkällor presenterade som stapeldiagram. Det är tydligt att trafiken till bloggen ökar vecka för vecka.
Här är det blått på blått hur antalet läsare till bloggen ökat. Första och sista veckan är inte ”hela” veckor, därför kan du bortse från den.

Ni ser också att antalet besökare ökar ganska stadigt. Inte minst gäller det den organiska trafiken.

Mitt fokus under det här året har enbart legat på att bygga upp en blogg som får sina besökare via sökmotorer – på fackspråk kallas det att vi får trafik till bloggen genom SEO.

Det här är långtifrån det enda sättet att få besökare till sin blogg, men det är ett väldigt bra sätt.

Undrar du varför?

Läs vidare!

Att öka trafiken till hemsidan

Vill vi ha mer trafik så måste vi öka trafiken i en eller flera kanaler, dvs

  • Organisk trafik
  • Direkttrafik
  • Trafik från sociala medier

Det vi rår över bäst själva är organisk trafik via Google eller hur vi lyckas i sociala medier.

Det är inte självklart en bra metod att göra allt samtidigt. Det beror på att innehåll som ska publiceras på sociala medier och inlägg som är tänkta för sökmotortrafik inte självklart är samma typ av innehåll.

Så vill du öka trafiken så gör du klokt i att börja med att bestämma en metod du tänker använda.

Hur ska vi bestämma vilken metod vi ska använda för att skapa mer trafik?

Det finns inget självklart svar. Med den historik som finns kring den här bloggen, där vi varit väldigt officiella och lite av influensers så känner vi oss klara med det.

Sociala medier och det som följer med det var heltenkelt inte så intressant längre.

Samtidigt, att fortsätta blogga och skriva i någon form var absolut självklart.

Att främst ha Google och sökmotorer som trafikkällor till en blogg och hemsida ändrar förutsättningarna ganska rejält.

Idag skriver vi inget ”som vi vill ha sagt”. I stället skriver vi för den som söker information.

Den personen ska på den här bloggen hitta den bästa tänkbara informationen i ämnet.

Trafik från Google vs sociala medier

Det finns stora fördelar med att ha en stor andel av trafiken till hemsidan via Google.

Det påståendet kanske förvånar.

Alla som läser på lite om hur vi ska göra våra inlägg bättre och få fler läsare till våra hemsidor kommer läsa om hur viktigt det är att bygga sin följarskara.

Vi ska vara aktiva på sociala medier, posta inlägg som engagerar. Posta ofta och regelbundet.

Så gör inte vi.

Vi sitter i ett litet rum, någon timme då och då, och försöker förstå vad människor vill veta och om det är inom ett område där jag har någon kunskap.

Vi är också ute och lever våra liv utan att meddela några andra via Twitter.

Trots det kan jag skriva och förmedla det jag tänker.

Det jag vill veta vill säkert andra veta.

Vips så har jag ett uppslag till ämne att skriva om.

Poängen här är att människor som kommer hit från Google är på jakt efter information.

Sådan människor är tacksamt att skriva för.

Annonsörer, som har produkter relaterat till det problemområde sökningen handlar om, vill ofta nå den här gruppen.

Affiliatelänkar – länkar där vi marknadsför något och får ersättning vid köp – passar utmärkt på en blogg som den här.

Den relation vi knyter med läsarna här är mindre personlig i dag. Istället kan vi säga att de som återkommer hit gör de för att de är intresserade av ämnen vi skriver om och att kvalitén är rätt!

Det är den typ av följarskara vi vill bygga framåt.

Öka trafik till hemsida – Så här gör du!

Om du vill pröva vår metod att skapa trafik till din hemsida så ska du se till att du registrerar din blogg i Google Search Console.

Sedan ska du, med stöd av din egna tanke, av det du kan se i Google Search Console och utifrån vad du kan hitta i Googlesökningarna du gör börja besvara dina läsares frågor.

Videon här nedanför visat tydligt hur du går tillväga för att hitta sökord (keywords).

Vår plan för att öka trafiken till och intäkterna på hemsidan

Det som vi lärt oss – under resans gång – är:

  1. Vi vill framgångsrikt skapa trafik till bloggen, på ett hållbart vis, via Google.
  2. Vi vill tjäna pengar på bloggen, främst via annonser.

De här två delarna samverkar. Googletrafik ger ökade möjligheter att tjäna pengar på annonser.

Annonser som intäktskälla gör det möjligt att skriva om saker som många är intresserade av, utan att det måste finnas affiliatelänkar.

Med det sagt, när vi väl använder affiliatelänkar så är sannolikheten att läsare som kommer från Google följer våra affiliatelänkar betydligt större jämfört med om vi fått läsare från sociala medier.

Vi har använt två system för att presentera annonser på bloggen. Du hittar mer info längre ner.

Just i dagarna ska vi återgå till att använda Ezoic för att presentera annonser, efter att vi kört med Holid under ett par månader.

Målet är att tjäna kring 100 kronor per 1000 besökare – enbart på annonser – vilket verkar möjligt i och med flytten till Ezoic.

Slutsatser

För oss fungerar det väldigt bra att främst sikta in sig på Google som trafikkälla.

Till den som kommer hit för att få reda på hur man får besökare till sin hemsida så är svaret givet: Via sökmotorer.

Idag vet vi hur jag ska skapa trafik till bloggen och hur jag kan öka trafiken genom att skriva bra inlägg för den som söker information.

Vårt stora fokus på annonser gör också att vi kan välja att skriva om i princip vad vi vill.

Annonser gör att att vi kan få ersättning för inläggen utan att det behöver finnas affiliate-länkar.

Resurser

Google Analytics ger dig möjlighet att se och analysera trafikstatistiken för din blogg. Verktyget är gratis och relativt enkelt att installera.

Google Search Console ger dig information om hur din blogg och webb-plats presenteras vid Googlesökningar.

Vi har under 2020 använt tre tjänster för att visa annonser på bloggen.

Utöver det så använder vi affiliate-erbjudanden här på bloggen. Främst då via Adtraction.

Jag som skriver här heter Anders Gustafsson. Här pratar vi om vår tid och våra pengar. I stora drag kan vi säga att vi pratar om hur vi styr våra liv för att leva friare och intressantare liv.

Titta bland kategorierna i menyn här ovanför så ser du vad vi pratar om i detalj.

Läs gärna min fria e-bok som jag skrivit för dig som vill leva ekonomiskt fri för en kortare eller längre period.

Jag har nyss fyllt 50 och har fyra barn och sambo. Vi bor i Sundbyberg sedan 2019. Innan dess drev vi en liten gård i Småland under ett par år. På den tiden var vi aktiva inom FIRE-rörelsen och predikade för ekonomiskt oberoende och tidig pension. Nu är vi åter i ekorrhjulet :)

Det här med att hoppa ur ekorrhjul och säga nej till tråkiga vardagar har intresserat mig sedan 2013. Det som nog gör den här bloggen lite unik är att jag närmat mig frågeställningen på så många vis. Inte minst har jag försökt förstå och påverka min roll i det hela.

Utbildningsmässigt är jag civilingenjör. Jag har på det varit doktorand, men fullföljde aldrig den banan. På senare tid så har jag även läst psykologi på universitetsnivå.

Du hittar min email-address på den lilla mailikonen här nedanför. Där hittar du också länken till bloggens Youtube som du gärna får prenumerera på.

4 svar på ”Mer trafik till din hemsida? Så här nådde jag 100 k visningar per månad!”

  1. Välförtjänt! Om det hade varit en FIRE-blogg så hade det varit den bästa FIRE-bloggen 😉 De bloggarna har ju en tendens att upprepa sig (och varandra) om man följer ett tag. Den här bloggen bidrar med många nya och intressanta infallsvinklar.

    Svara

Lämna en kommentar