Mer trafik till din blogg? Så här nådde jag 100 k visningar per månad!

I fredags nådde den här bloggen över 100 000 sidvisningar mätt under 30 dagar!

Jag har alltså lyckats öka trafiken till bloggen så att jag numera tillhör den exklusiva skara bloggare som kan ståta med 100 k sidvisningar per månad.

I det här inlägget ska ryggar dunkas, siffror firas och skryt skrytas!

Men du ska också får ta del av hur jag målinriktat jobbat på att få fler läsare till bloggen och vad jag lärt mig av det.

Jag kommer beskriva och visa hur jag lyckats öka trafiken till hemsidan vecka för vecka, utan betald trafik och utan fokus på att vinna följare på sociala medier.

En stor del av trafiken jag har nu kommer finnas kvar om jag så inte skriver en rad till här!

Det här inlägget handlar inte om att skapa trafik till en blogg till varje pris. I stället handlar det om att få rätt besökare i en ständigt ökande ström.

Om du är här för att lära dig hur du kan öka trafiken till din hemsida så kommer ett stycke i slutet där du hittar länkar till de verktyg och resurser jag pratat om här.

Du som är mer ekonomifokuserad ska läsa vidare för att få reda på hur jag skapade en passiv inkomst som ersätter 1 MSEK i besparingar.

Så här mycket trafik är det till bloggen under 30 dagar

De bilder som kommer här nedanför är tagna ut ett verktyg som heter Google Analytics. Genom att jag placerat ett litet skript på bloggen så registreras alla sidvisningar som görs hos Google.

I princip alla bloggare använder sig av verktyget för att förstå sin blogg och sina läsare bättre.

Google Analytics ger mig massor av information om antalet läsare, varifrån de kommer, var de klickar vidare på olika sidor och hur länge de läser olika inlägg.

I tabellen här nedanför ser du hur trafiken sett ut och hur den jämför sig med trafiken bloggen hade för ungefär sex månader sedan.

Period/MätetalSidvisningarSessioner
1/2 – 2/3 202033 05019 765
26/8 – 24/9 2020100 54240 880
Förändring i besöksstatistik de senaste sex månaderna.

Här nedanför ser du hur Google Analytics såg ut i fredags när jag valde att visa antalet sidvisningar de senaste 30 dagarna.

En graf som beskriver bloggens trafik de senaste 30 dagarna.
Google Analytics 2020-09-25.

För att du ska förstå begreppen lite bättre:

  • En användare är du.
  • En session är ett besök här på bloggen
  • Under en session kan du läsa en eller flera sidor.

Jag har aldrig haft så här mycket trafik till bloggen under så här lång period även om jag, när jag bloggade varje dag och hade massor av kommentarer här, haft ett par tusen visningar per dag tidigare.

Under perioden jag redovisar har jag också haft besöksrekord med över 8 000 visningar under en dag.

Det var inlägget när jag var kritisk till FIRE-rörelsen. Jag berättade också varför jag började jobba igen och sammantaget blev inlägget viralt.

Det tidigare besöksrekordet var från mitt besök i Sparpodden, way back …

Även om det inläggetom FIRE gav många besökare den dagen , och några dagar efter, så har det generella antalet läsare per inlägg på senare tid varit högt.

Så det är knappast ett one-hit-wounder som ger den här statistiken.

Jag ska berätta varför jag tror det är så lite senare.

Så här hittar människor hit

Google delar upp trafiken till bloggen beroende på varifrån trafiken kommer.

Genom Google Analytics så kan vi bloggare därför titta på vilka trafikkällor vi har.

Så här är namngivningen för de olika grupperna av besökare beroende på hur de kommer till en blogg:

  • Organisk trafik är trafik som kommer hit via sökmotorer, främst då Google själva.
  • Direkt trafik är människor som kommer hit genom att de skrivit in adressen i sin webb-läsare eller använt ett bokmärke.
  • Social trafik kommer från sociala medier så som Twitter, Facebook, Instagram och Youtube.
  • Den trafik som kallas “referral” här nedanför är trafik till bloggen som kommer via länkar på någon annan webb-plats.

I bilden här nedanför så ser ni hur trafiken fördelar sig vecka för vecka. Den mörkast blå delen är den som representerar organisk trafik.

Bloggens trafikkällor presenterade som stapeldiagram. Det är tydligt att trafiken till bloggen ökar vecka för vecka.
Här är det blått på blått hur antalet läsare till bloggen ökat. Första och sista veckan är inte “hela” veckor, därför kan du bortse från den.

Ni ser också att antalet besökare ökar ganska stadigt. Inte minst gäller det den organiska trafiken.

Mitt fokus under det här året har enbart legat på att bygga upp en blogg som får sina besökare via sökmotorer – på fackspråk kallas det att vi får trafik till bloggen genom SEO (Search Engine Optimization).

Säga vad man vill, jag tycker nog att jag stolt kan meddela att jag lyckats med det!

Det här är långtifrån det enda sättet att få besökare till sin blogg, men det är ett väldigt bra sätt.

Undrar du varför?

Läs vidare!

Tidsaxel – Förändringsresan

Tidsaxeln som beskriver förändringen på bloggen.

Trafiken har ökat som mest under senaste halvåret.
Tidsaxeln fångar de förändringar jag gjort och arbetet som ligger bakom.

Här ovanför ser du en tidsaxel som sträcker sig över dryga året.

Även om jag började omställningen av bloggen för mer än ett år sedan så fanns det ingen heltäckande strategi för vad som skulle hända framöver där och då.

Jag kommer berätta mer om drivkrafterna bakom förändringen lite senare.

Det jag tycker är det mest intressanta är att jag egentligen inte hade alla delar på plats förrän under första kvartalet i år.

Då började jag förstå hur jag skulle jobba med Google för att få trafik, samtidigt som jag skrev för de som läser här.

Jag började också förstå hur jag kunde tjäna pengar på bloggen, på ett relevant vis, genom annonser.

Bloggens historik, länkarna hit och alla tidigare inlägg gav mig en rivstart, men det viktiga jobbet för att nå 100 000 besökare har jag gjort under det senaste dryga halvåret!

Jag är inte en influencer – Jag är publicist

När jag skrotade bloggen Onkel Tom och bytte namn till Tid och Pengar så hade jag en del idéer om vad jag skulle göra i framtiden.

Jag skrev ett separat inlägg då, läs gärna det och varför inte också kommentarerna, det ger en bra insikt hur det är att leva publikt.

Några saker var jag på det klara över:

  • Min tid som någon form av Influencer-wannebe var över.
  • Jag ville nog fortsätta blogga i någon form, då jag älskar att skriva och formulera tankar inför andra.

Med den första punkten menar jag att jag inte hade för avsikt att dela med mig av mitt liv som någon form av exempel. Framför allt inte i sociala medier.

Jag perspektivet – att det är vad jag gjort och att jag faktiskt tillför något i inläggen – tycker jag är viktigt i materialet här, men det är inte mitt liv den här bloggen handlar om.

Den handlar om ett ämne, eller en grupp sammanhängande ämnen.

Idag skriver jag inget “som jag vill ha sagt”. I stället skriver jag för den som söker information.

Den personen ska på den här bloggen hitta den bästa tänkbara informationen i ämnet.

Trafik från Google vs sociala medier

Det finns stora fördelar med att ha en stor andel av trafiken till bloggen via Google.

Det påståendet kanske förvånar många ekonomi- och livstilsbloggare. Och läsare också för den delen.

Alla som läser på lite om hur vi ska göra våra inlägg bättre och få fler läsare till våra bloggar kommer läsa om hur viktigt det är att bygga sin följarskara.

Vi ska vara aktiva på sociala medier, posta inlägg som engagerar. Posta ofta och regelbundet.

Så gör inte jag.

Jag sitter i ett litet rum, någon timme då och då, och försöker förstå vad människor vill veta och om det är inom ett område där jag har någon kunskap.

Jag är också ute och lever mitt liv, utan att meddela några andra via Twitter, samtidigt som reflekterar över saker som är viktigt för mig.

Det jag vill veta vill säkert andra veta.

Vips så har jag ett uppslag till ämne att skriva om.

Poängen här är att människor som kommer hit från Google är på jakt efter information.

Sådan människor är tacksamt att skriva för.

Annonsörer, som har produkter relaterat till det problemområde sökningen handlar om, vill ofta nå den här gruppen.

Affiliatelänkar – länkar där jag marknadsför något och får ersättning vid köp – passar utmärkt på en blogg som den här.

Den relation jag knyter med läsarna här är mindre personlig i dag. I stället kan vi säga att de som återkommer hit gör de för att de är intresserade av ämnen jag skriver om och att kvalitén är rätt!

Det är den typ av följarskara jag vill bygga framåt.

Den här bloggen ska ha en stor del människor som är här i ett syfte, men samtidigt ska du kunna återkomma hit för att du gillar det jag gör.

Ska vi prata pengar en stund?

Att tjäna 3 333 kronor per månad på bloggen

Enligt fyraprocentsregeln så kan vi räkna med att en miljon på banken ger oss passiva inkomster på 40 000 kronor om året.

Utifrån den här kunskapen började det växa fram en tanke.

Skulle jag kunna sätta som mål att skapa en blogg – utifrån de tankar och önskemål jag hade kring mitt skrivande – som skulle kunna ge 40 000 kronor om året i passiv inkomst?

Ska jag vara ärlig så trevade jag lite kring såväl metoder att tjäna pengar, som målet.

Det såg ni också i tidsaxeln ovan.

Jag har varit med och startat verksamheter flera gånger och jag har aldrig varit med om att allt viktigt varit satt dag ett.

I stället så handlar livet som entreprenör om att lära sig och pröva.

Det här tydliga målet föll på plats när jag skrev ett inlägg om passiv inkomst (att skriva är utvecklande …).

Ungefär samtidigt hade jag börjat förstå hur jag skulle tjäna 70 – 100 kronor per 1000 besökare via annonser.

Med affärsmodellen på plats, tillsammans med ett intjäningsmål, så var det lätt att flytta fokus till att öka trafiken till hemsidan.

Som det ser ut det ser ut nu så har jag skjutit över inkomstmålet ganska rejält i augusti och september.

Min plan för att öka trafiken till och intäkterna på bloggen

Jag hade alltså bestämt mig för att jag inte vill lägga tid på sociala medier och inte dela med mig av min vardag.

Det var klart redan sommaren 2019.

Givet det så låg det nära tillhands att jobba aktivt med att försöka få mer trafik från Google.

Men jag visste inte hur det skulle gå till när jag började.

Jag hade också som mål att tjäna 3 333 kronor i månaden på bloggen.

Bloggens namn och huvudområden var givet. Tid och Pengar skulle jag , och ville jag, skriva om.

Sedan tidigare har jag insett att jag tycker om att använda annonser på bloggen för att skapa intäkter. Det var tvunget att vara en viktig del framåt om jag skulle kunna tjäna pengar på bloggandet.

Med det ingångsvärdet började jag treva mig fram.

Det som jag lärt mig – under resans gång – är:

  1. Att framgångsrikt skapa trafik till bloggen, på ett hållbart vis, via Google.
  2. Att tjäna pengar på bloggen, inte minst via annonser.

De här två delarna samverkar. Googletrafik ger ökade möjligheter att tjäna pengar på annonser.

Annonser som intäktskälla gör det möjligt att skriva om saker som många är intresserade av, utan att det måste finnas affiliatelänkar.

När jag använder affiliatelänkar så har läsare från Google betydligt större sannolikhet att skapa intäkter än läsare från exempelvis sociala medier.

Jag har använt två system för att presentera annonser på bloggen. Du hittar mer info längre ner.

Just i dagarna ska jag återgå till att använda Ezoic för att presentera annonser, efter att jag kört med Holid under ett par månader.

Målet är att tjäna kring 100 kronor per 1000 besökare – enbart på annonser – vilket verkar möjligt i och med den flytten.

Första månaderna – Hösten 2019

Först försvann en del läsare bara av att jag bytte namn på bloggen. Att jag i samma veva började jobba och flyttade till stan gjorde inte saken bättre.

En del personer var så arga att de annonserade sitt uttåg!

När jag började experimentera med hur jag skulle jobba med Google, för att öka trafiken till hemsidan, så kunde jag se att engagemanget för innehållet var relativt lågt bland mina trogna läsare.

Inga kommentarer på inläggen, tillsammans med allt lägre engagemang på sociala medier syntes också som sjunkande trafik till bloggen.

Sedan februari i år så har dock trafiken och engagemanget varit på uppåtgående igen.

Det beror dels på att nya läsare kommit till, men en hel del av de som varit med länge finns fortfarande kvar.

Och de verkar gilla läget.

Av statistiken att döma så har bloggens läsare aldrig varit mer nöjda än nu.

Då tänker jag inte bara på att jag ökat antal besökare till hemsidan.

Jag tittar också på hur länge ni stannar och läser.

Tidigare erfarenheter

Jag har försökte tjäna pengar på mitt bloggande förtur med usel framgång.

Dels för att jag fått jobba för hårt för att få trafiken. Den trafik jag då fått har inte heller varit bestående.

Dels för att de som kommit till bloggen inte varit där för att handla.

Enligt vissa teorier om hur vi kan tjäna pengar på våra bloggar så ska det inte vara något krav för att det ska gå att skaffa intäkter på det vi gör.

Det finns exempelvis en bok som heter 1000 true fans där författaren gör gällande att en bloggare bör kunna leva på att samla 1000 trogna följare.

Det kanske är rätt. När jag hade podden så var det cirka 30 betalande medlemmar – true fans alltså – och jag bedömde – baserat på Google Analytics – att antalet besökare på bloggen var kring 10 000 under en månad.

Matematiken ger att 1000 true fans egentligen bygger på 100 000-tals besökare i månaden på en blogg.

Naturligtvis varierar antalet som krävs kraftigt beroende på en rad faktorer, men i de jämförelse siffror jag sett så var mina följare trots allt väldigt trogna.

Nu har jag hittat möjligheter att använda annonser smartare, det är en viktig del i strategin här.

I takt med att jag ökar andelen besökare via Google så ökar också möjligheterna med Affiliatelänklar.

Läs gärna det här inlägget om vad jag försökt och lärt mig i mina försök att tjäna pengar på bloggen

Slutsatser

För mig fungerar det väldigt bra att främst sikta in sig på Google som trafikkälla.

Till den som kommer hit för att få reda på hur man får besökare till sin hemsida så är svaret givet: Via sökmotorer.

Idag vet jag hur jag ska skapa trafik till bloggen och hur jag kan öka trafiken genom att skriva bra inlägg för den som söker information.

Mitt stora fokus på annonser gör också att jag kan välja att skriva om vad jag vill.

Annonser gör att jag kan få ersättning för inläggen utan att det behöver finnas affiliate-länkar.

Mitt nya angreppssätt på bloggandet gör att jag ser mig själv mer som en publicist än influencer.

Vissa följare har tydligt uttryckt sitt ogillande kring det, men majoriteten verkar inte ha några starka åsikter.

Tvärtom verkar det som att antalet besökare ständigt ökar, det gäller även via mina “gamla” följare på sociala medier.

Förändring är alltså inte detsamma som försämring får vi väl tänka.

Till och med en del av trollen har kommit tillbaka på senare tid!

Resurser

Google Analytics ger dig möjlighet att se och analysera trafikstatistiken för din blogg. Verktyget är gratis och relativt enkelt att installera.

Google Search Console ger dig information om hur din blogg och webb-plats presenteras vid Googlesökningar.

Jag har under 2020 använt tre tjänster för att visa annonser på bloggen.

Utöver det så använder jag affiliate-erbjudanden här på bloggen. Främst då via Adtraction.

Videon här nedanför beskriver hur jag jobbar med att hitta nyckelord som i förlängningen är det som gör att personer hittar mig via Google.

Intäkterna som är kopplade till bloggen bokför jag genom att jag har en enskild firma. Jag tänker dock inte ta ut några pengar i form av lön från den här verksamheten under överskådlig tid.

I stället återinvesteras pengarna i sann ränta-på-ränta effekt och jag lever som jag lär! 🙂

Onkel Tom, eller Anders Gustafsson som jag egentligen heter, driver den här bloggen. Här pratar vi om vår tid och våra pengar. I stora drag kan vi säga att vi pratar om hur vi styr våra liv för att leva friare och intressantare liv.

Titta bland kategorierna i menyn här ovanför så ser du vad vi pratar om i detalj.

Läs gärna min fria e-bok som jag skrivit för dig som vill leva ekonomiskt fri för en kortare eller längre period.

Jag har nyss fyllt 50 och har fyra barn och sambo. Vi bor i Sundbyberg sedan 2019. Innan dess drev vi en liten gård i Småland under ett par år. På den tiden var vi aktiva inom FIRE-rörelsen och predikade för ekonomiskt oberoende och tidig pension. Nu är vi åter i ekorrhjulet :)

Det här med att hoppa ur ekorrhjul och säga nej till tråkiga vardagar har intresserat mig sedan 2013. Det som nog gör den här bloggen lite unik är att jag närmat mig frågeställningen på så många vis. Inte minst har jag försökt förstå och påverka min roll i det hela.

Utbildningsmässigt är jag civilingenjör. Jag har på det varit doktorand, men fullföljde aldrig den banan. På senare tid så har jag även läst psykologi på universitetsnivå.

Du hittar min email-address på den lilla mailikonen här nedanför. Där hittar du också länken till bloggens Youtube som du gärna får prenumerera på.

4 tankar på “Mer trafik till din blogg? Så här nådde jag 100 k visningar per månad!”

  1. Välförtjänt! Om det hade varit en FIRE-blogg så hade det varit den bästa FIRE-bloggen 😉 De bloggarna har ju en tendens att upprepa sig (och varandra) om man följer ett tag. Den här bloggen bidrar med många nya och intressanta infallsvinklar.

    Svara

Lämna en kommentar