Vad kostar det att leasa en bil privat? Är det bättre att köpa? Räkneexempel!

Att köpa en ny bil kostar pengar och det är ett relativt stort ekonomiskt åtagande för de flesta. I det här inlägget ska vi undersöka vad det kostar att leasa en bil och se om det går att räkna sig fram till om vi ska leasa bil eller köpa en ny genom att låna pengar på något vis.

Det är relativt enkelt att förstå kostnaden för att leasa bil privat. För det krävs att vi läser avtalet och tittar på den angivna månadskostnaden. Det är lite svårare att räkna fram kostnaden om du väljer att köpa samma bil i stället för att privat leasa samma bil.

Det beror på att när du står i valet mellan att privatleasa bil eller köpa, så erbjuder köpet många fler möjligheter att påverka priset. Det är i grunden positivt.

När vi tittat på vad det blir för för kostnad att leasa bil privat här i inlägget så kommer vi fortsätta analysen genom att undersöka olika finansieringsformer för dig som står i valet och kvalet mellan att privatleasa eller köpa bil. På så vis ställer vi kostnaden att privatleasa bil mot kostnaden att köpa givet lite olika upplägg.

Om du kom hit för att du funderar på vad det kostar att leasa en bil privat så kan jag redan nu ge dig en del av svaret. Det är dyrt med ny bil. Därför kommer vi avsluta med lite tankar om alternativa val som du kan göra.

Så här är inlägget strukturerat:

  • Översikt mellan olika typer av avtal när du ska privatleasa eller köpa bil.
  • Kostnader och risker förknippade med leasing.
  • Exempel – Vad kostar det allt leasa en bil.
  • Avslutningsvis tittar vi på de möjligheter som finns om du väljer att köpa bil i stället för att leasa.

Privatleasa eller köpa bil – Jämförelse av avtalsformerna

Tabellen här nedanför jämför tre olika sätt att köpa och äga en nyare bil. Vi räknar på en körsträcka på 1 500 mil/år och tre års perspektiv. Tabellen är schablonmässig och du måste naturligtvis undersöka vad som gäller för den bil du är intresserad av.

Leasa bilKöpa ny bilKöpa beg. bil 3 år
Skatt och försäkring
FörsäkringslösningHalvförsäkringHalvförsäkringHelförsäkring
VagnskadegarantiJaJaNej
MaskinskadeförsäkringJa
FordonsskattBetalas av dig (Kolla Maluseffekten)Betalas av dig (Kolla Maluseffekten)Betalas av dig
Reparationer och service
GarantiJaJaEventuellt 3 mån. Maskinskada i försäkring.
ReparationerSkönhetsrelaterade skadorSkönhetsrelaterade skadorJa
ServicekostnaderNej JaJa
Nya däckNejNejJa
Besiktning1 gång1 gång1-2 gånger
Finansiella aspekter
Kontantinsats minst 20%NejJa/Nej beror på uppläggJa/Nej beror på upplägg
Lån i eget namnNejJaJa
RänteavdragNejJaJa
Avtalsvillkor
Begränsad körsträckaJaNejNej
“Restvärdesgaranti”Ja, men skicket bedömsNejNej
Jämförelse mellan att leasa bil eller köpa.

Tabellen här ovanför lyfter fram de viktigaste områdena vi måste titta på när vi ska ta ställning till om vi ska privatleasa bil eller köpa.

Vi kan gruppera de områdena i två skilda delar:

  • Kostnaden för att leasa bli privat jämfört med att äga.
  • Översikt över de risker som finns kopplade till att privatleasa eller köpa bil.

Vi ska börja med att titta på kostnaderna och återkomma till riskerna lite längre ned.

x
Leasa eller köpa bil - Vilket är alternativ är bäst? video

Kostnad att leasa bil privat

Ett leasingupplägg riktat mot privatpersoner (privatleasing) är ganska enkelt att förstå. Du binder dig på en form av hyreskontrakt på 36 månader. Exakt vad leasingavtalen innehåller kan variera men den vanligaste formen av upplägg är att du svarar för:

  • Bränsle, spolarvätska, tvätt och allmänna förbrukningsdelar.
  • Skatt och försäkring.
  • Parkeringsavgifter och trängselskatt.
  • Vinterdäck – inköpspris och skiften sommar/vinter.

Resten av kostnaderna täcks av leasingkostnaden. Du får bruka bilen ungefär som du tänkt dig. Du får åka utomlands, åtminstone inom EU under begränsade tidsperioder, och du får ha hund och djur i bilen.

En viktig faktor att ta hänsyn till är körsträckan när du bestämmer dig för att leasa bil. De allra billigaste leasingerbjudandena baseras ofta på en väldigt enkel bil, kanske rabatterad i en kampanj, och så räknar man med 1000 mil per år. Det är lågt.

Genomsnittsbilen rullar ungefär 1 250 km/år. För de lite mer vanliga familjebilarna så verkar 1 500 mil/år vara ett mer relevant genomsnitt. Du hittar statistiken här om du vill läsa mer.

Givetvis måste du förstå villkoren i just din leasingaffär, det som står här ovanför är en generell beskrivning och ett stöd för vad du behöver leta efter i det avtal du tittar på.

Risker med att leasa en bli privat

Att privatleasa eller köpa en ny bil ger dig väldigt låga risker vad gäller själva kostnaderna för bilen som så. Försäkringar och garantier täcker det mesta, inte heller ska slitagedelar som däck och bromsar behöva fixas under tidsperioden om du använder och sköter bilen.

Riskerna som vi ser är i stället:

  • Kontraktstiden och kostnanderna för att häva kontraktet.
  • Merkostnader som uppkommer om körsträckan blir längre än avtalad.
  • Skador och slitage som inte bedöms som normalt.

36 månader är en lång tidsperiod. Du hinner få barn, längre till jobbet, gifta dig, skilja dig, få utlandsjobb, köpa hus, dö eller drabbas av Coronarelaterad arbetslöshet inom 36 månader.

De flesta leasingkontrakt går att häva efter ett år, eller överlåta, men räkna inte med att det är gratis.

Om du är beroende av bil i någon form så är det i princip omöjligt att räkna hem en hävning av kontraktet då du dels måste betala för leasingbilen och dessutom skaffa ett alternativ.

Räkna därför inte med att du kan spara pengar i någon form genom att häva avtalet vid något tillfälle! Du tar på dig en kostnad i 36 månader.

En annan del när vi pratar risker handlar om valet av körsträcka.

“Vad kostar det att leasa en bil” frågar du i dialog med försäljaren. Försäljaren är då rätt lockad att ge dig ett svar där det är lätt att köpa och kostnaden är låg. Det är inte självklart detsamma som att du räknar på ett leasingavtal som speglar din körsträcka och dina behov.

Det är du som måste hitta rätt körsträcka när du väljer leasingkontrakt och ha med dig det in i diskussionen. Överskattar du körsträckan så får du betala mer än nödvändigt och du får inte tillbaka pengar.

Underskattar du körsträckan så kan det tillkomma höga kostnader när du avslutar ditt leasingkontrakt efter 36 månader.

Din kostnad att leasa bil privat kan öka 15 – 20 kronor milen om du kör längre än avtalet anger.

Sist men inte minst ska bilen “accepteras” när du lämnar tillbaka bilen. Här är några exempel som kan göra att företaget kräver ersättning när du lämnar in din bil:

  • Du har repat en fälg.
  • Barnen repat instrumentpanelen.
  • Någon har slagit upp en dörr i sidan på bilen.
  • Hunden har tuggat på ett nackstöd.

Ska vi tro på historier på olika forum på nätet så är just värderingen av bilen vid återlämnandet det som gör människor mest besvikna. Allt annat som är förknippat med att leasa en bil är ganska tydligt beskrivet i kontraktet, men den här delen är väldigt oklar.

Det är helt enkelt inte lätt att i ett kontrakt beskriva vad som är normalt slitage på en bil.

Vad tänker du själv kring skicket om du ska köpa en 3 år gamal bil som gått 3 000 mil hos en bilfirma? Till ett ganska högt pris!?

Du vill nog ha den i nyskick skulle jag tro!

Om ni inte är överens om bilens skick så har du inte möjligheten att “köpa loss” bilen om du tycker att slitage och skador, som bilfirman vill ha ersättning för, är helt ok att leva med.

Det finns inget här ovan som bygger på att företaget du väljer att leasa bil ifrån är oärligt eller oseriöst. Det vi diskuterar i form av risker kommer från själva avtalsformen inte på mygel och båg.

Som du ser är det inte alldeles lätt att fånga kostnaden att leasa bil privat om vi inkluderar riskaspekten.

Men de är inte självklart så att dessa risker utesluter privatleasing av bil. Vi ska inte överdriva riskerna.

Nya Peugeot 208 som vi använder som exempel när vi räknar på vad det kostar att leasa en bil privat.
Nya Peugeot 208 – Källa Peugeot Media Center.

Vad kostar det att leasa en bil – Peugout 208

I exemplet har vi utgått från Peugeot 208 ACTIVE PureTech 75. Den kostar 184 900 kronor ny (159 900 i kampanj som används i räkneexempelt).

Jag har valt den bilen för att jag provkört den, låt vara inte i just den här varianten. Det är en osannolikt bra småbil. Den (e-versionen av 208) blev årets bil med bred marginal och det känns helt rättvist. Det är den första bilen någonsin som fått mig att ställa frågan: Vad kostar det att leasa bil?

Svaret är att leasingkostnaden är 2 199 kr/mån och inkluderar då 1500 mil/år i körsträcka.

För att kunna jämföra kostnaden mellan att leasa och köpa bil så har jag räknat på ett låneupplägg via DNBs verktyg. Det är samma verktyg som används av Blocket när du ska räkna på kostnaden för att låna pengar till ditt bilköp.

Tyvärr vill DNB att vi sätter restvärdet till 50% efter tre år. Det är lite lågt kan jag tycka och det gör att nybilsköpet missgynnas lite och framstår som dyrare i jämförelsen. Men vi återkommer till det senare i inlägget.

Leasa bilKöpa ny bil
Skatt och försäkring
Försäkringslösning3 600 helår3 600 helår
Fordonsskatt2 574 helår2 574 helår
Reparationer och service
GarantiJaJa
ServicekostnaderIngår3 600 kr/år
Nya däckBehövs ejBehövs ej
Finansiella aspekter
Leasingavgift2 199 kr/månad
Kontantinsats minst 20%31 980 kr
Lån i eget namn127 920 kr
Ränta och amortering1722 kr/mån
Ränteavdrag1 700 kr/år
Avtalsvillkor
Begränsad körsträcka1 500 mil/årNej
RestvärdeDu måste ersätta onormalt slitage 50 % av nypris
Jämförelse mellan att leasa bil eller köpa.

Försäkringskostnaden har jag räknat ut på Moderna Försäkringar med mig som referens (50 år, boende i storstad).

En handskriven skylt som säger "Sammanställning - Leasa vs Låna". Under den här bilden får vi svar på vår fråga om vad kostar det att leasa en bil
Leasing av bil eller låna för att köpa?

Kostnadssammanställning Peugeot 208

Om jag tar de fasta kostnaderna här ovanför så får jag följande siffror.

Leasa bilKöpa ny bil
Fast kostnad 3 år98 000 kronor102 046 kronor
Fast kostnad per månad2 713 kronor2 835 kronor

Om vi ska svara på frågan vad det kostar att leasa en bil sett över 36 månader så bör vi titta på de rörliga kostnaderna också.

Den lilla Peugeoten drar 0,54 liter milen blandad körning och om vi räknar på 1 500 mil och en bränslekostnad på 14 kr/liter så får vi följande rörliga kostnader (jag har använt vår parkeringskostnad i kalkylen).

Leasa bilKöpa ny bil
Bensin11 340 kr/´år11 340 kr/år
Besiktning167 kr/år167 kr/år
Spolarvätska, olja, tvätt mm2 200 kr/år2 200 kr/år
Parkering6 000 kr/år6 000 kr/år
Rörliga kostnader totalt19 70719 707

Nu är vi nära svaret på frågan; vad kostar det att leasa en bil genom att uppdatera vår tabell med sammanställda kostnader.

Leasa bilKöpa ny bil
Fast kostnad 3 år98 000 kronor102 046 kronor
Fast kostnad per månad2 713 kronor2 835 kronor
Rörliga kostnader 3 år59 121 kronor59 121 kronor
Rörliga kostnader per månad1 642 kronor1 642 kronor
Total kostnad 3 år157 121 kronor161 167 kronor
Total kostnad per månad4 364 kronor4 475 kronor
Tabellen visar din kostnad att leasa bil privat jämfört med att köpa samma bil.

Din kostnad för att transportera dig i en ny Peugeot 208 under tre år är alltså 4 364 kronor per månad. Kostnaden att leasa bil privat verkar var ungefär densamma som att lånefinansiera sitt köp.

4 364 kronor är totalkostnaden. Men om du nu ska ha bil och oavsett bil ska betala för parkering, bensin, service, försäkring och reparationer så är det kanske mer relevant att titta på beloppet för leasing, skatt och försäkring som alltså är 2 713 kronor.

För det beloppet får du en bil som är väldigt billig i drift, som är fantastisk att köra och som erbjuder det senaste i säkerhet, även om det är en liten bil.

Om du kan tänka dig att låna pengar, och köpa bilen i stället, så kan du sannolikt komma billigare undan även om tabellen här ovanför antyder något annat. Läs vidare så får du se, eller gå direkt till inlägget om bästa sätten att finansiera ett bilköp.

I videoinlägget här nedanför kan du lära dig mer om värdeminskningen på en ny bil för att förstå den fortsatta dialogen bättre.

Blir slutsaterna kring kostnaderna att leasa en bil annorlunda om vi räknat på en dyrare bil?

Kostnaden att leasa bil privat beror naturligtvis på vilken bil du väljer. Samtidigt så kan det vara så att säljarna prioriterar olika i sina säljupplägg vilket gör att vissa handlare och bilmodeller inte har intressanta privatleasingupplägg.

Jag har inte gjort matematiken själv, och inte hittat någon som gjort det, men relativt många skribenter på olika bilforum hävdar att bilhandeln verkar resonera ungefär så här:

  • Privatleasing – Passar för billigare bilar.
  • Personalbil (Leasing bil via bruttolöneavdrag genom företaget) – Passar dyrare bilar och premiumbilar.
  • Tjänstebil – Samma som personalbil.

Varför de olika typerna av leasing har olika målgrupper är lite oklart, men det går att se hur några viktiga faktorer påverkar resultatet:

  1. personalbilar köps ofta med ganska rejäl rabatt genom olika typer av avtal
  2. skatteeffekterna blir annorlunda när du får använda bruttolöneavdrag än om de blir när du privatleasar bil privat.

Stämmer resonemanget ovan så innebär detta sannolikt att du som står i begrepp att köpa personalbil inte kan välja bland de billigare bilarna som går utmärkt att privatleasa. Omvänt, om du tittar på en något mer premiumorienterad bil, så som Volvo, och har möjligheten att välja personalbil så kan det ge dig en bättre totalekonomi.

Kolla upp alternativen innan du bestämmer dig!

Köpa bil i stället för att leasa – Räkneexempel

Vi går tillbaka till räkneexemplet ovan. När jag räknade på kostnaden för att låna pengar till bilen via billån, som alternativ till leasing, så räknade jag fram en kostnad med hjälp av DNBs verktyg.

Ett billån bygger på att du dels betalar en viss handpenning och sedan använder bilen som säkerhet. Du kan därför låna pengar till ditt köp för en relativt attraktiv ränta.

Den som lånar ut pengar till dig vill gärna att säkerheten, i det här fallet bilen, är värd mer än lånet vid varje givet tillfälle. Det säkerställer de genom kontantinsatsen och genom att du amorterar i en något högre takt än bilen tappar i värde.

Därför kräver DNB ett restvärde på 50%.

Sett till den statistik som finns så är det ett restvärde som är lägre än vad som kan motiveras av den genomsnittliga värdeminskningen på en bil de första tre åren.

Om värdetappet i stället är 40% på tre år så får vi att den egna finansieringen ska justeras med 444 kronor i månaden och då blir kostnaden för att låna pengar och i stället köpa bilen lägre än leasingavtalets kostnad. Det skiljer ungefär 350 kronor i månaden, eller 12 600 på tre år.

Kan du sedan sänka räntan, från DNBs kalkylränta på 4,45%, så blir kalkylen ännu bättre för dig som funderar på att köpa istället för att leasa bil.

Det egna köpet gör det möjligt att behålla bilen några år till då den med automatik inte “tas ifrån dig” efter tre år och då blir kalkylen ännu bättre för dig som föredrar att låna pengar i stället för att privatleasa.

Står du i valet och kvalet mellan att leasa bil privat eller köpa så tycker jag valet ser rätt enkelt ut.

DNB gör en kalkyl som bygger på att du har bilen som säkerhet, ett så kallat billån. Om du lånar pengar privat så har du möjligheten att låna pengarna som Blancolån, i ditt namn utan säkerhet, i stället.

Ett Blancolån blir säkert dyrare, men det kan ge dig andra frihetsgrader och du slipper betala någon handpenning.

Hur mycket kostar det att leasa bil – Håll i pengarna även om du bestämt dig!

Jag har redogjort för vad det kostar att leasa en bil i det här inlägget. Det är ganska enkelt att få en ganska mycket högre månadskostnad för sin leasing, än det vi räknat fram här, genom att lägga till olika tjänster.

Behöver du verkligen däckshotell och däcksbyten?

Blir du erbjuden tilläggsförsäkringar? Säg nej!

Kan du tänka dig att privatleasa en begagnad bil kanske? Läs gärna det länkade inlägget så får du lära dig om möjligheterna, och problem, med att köra privatleasing på en begagnad bil.

Välj rätt bilförsäkring. Nyttja möjligheten att skaffa bra bilförsäkring om du är över trettio och bor i villa exempelvis.

Slutsats – I valet mellan att privatleasa bil eller köpa så …

Det här inlägget har cirkulerat kring två frågor:

  • Vad kostar det att leasa en bil?
  • Är det billigare att leasa bil än det är att köpa en bil med lånade pengar?

Vi har listat och diskuterat de poster som byggger upp en kalkyl när du ska räkna på kostnaden att leasa en bil privat.

Vi har jämfört leasingkostnaden med ett alternativ där du köpte bilen i stället.

Vår slutsats är att det är billigare att köpa bil genom att ta ett billån, men då måste du betala handpenning på 20 %. I de exempel vi räknat på så är privatleasing ungefär 10% dyrare än köpalternativet.

Vanliga frågor

Vad kostar det att leasa en bil?

För de första tre åren så är leasingkostnaden ungfär – din ålder, var du bor osv påverkar resultatet kraftigt – lika stor som kostnaden för skatt, försäkring och bränsle. Så tittar du på en bil som kostar 3000 kronor i månaden att leasa så är den totala kostanden cirka 6 000 kronor när allt är inräknat.

Vilket är billigast? Privatleasa bil eller köpa?

Våra räkneexempel pekar på att det är cirka 10% billigare att köpa en bil än det är att privatleasa. Men då krävs det att du lägger en handpening på 20% av bilens nypris.

Ska jag privatleasa en liten bil eller köpa en begagnad lite större bil?

Ur ett kostnadspespektiv så är nyare småbilar attraktiva på många sätt. De ger en relativt låg totalkostnad samtidigt som osäkerheterna är små. En dyrare bil som är tre år gammal kommer fortfarande tappa relativt mycket i värde samtidigt som vissa kostnader, så som nya däck, måste vägas in.

Onkel Tom, eller Anders Gustafsson som jag egentligen heter, driver den här bloggen. Här pratar vi om vår tid och våra pengar. I stora drag kan vi säga att vi pratar om hur vi styr våra liv för att leva friare och intressantare liv.

Titta bland kategorierna i menyn här ovanför så ser du vad vi pratar om i detalj.

Läs gärna min fria e-bok som jag skrivit för dig som vill leva ekonomiskt fri för en kortare eller längre period.

Jag har nyss fyllt 50 och har fyra barn och sambo. Vi bor i Sundbyberg sedan 2019. Innan dess drev vi en liten gård i Småland under ett par år. På den tiden var vi aktiva inom FIRE-rörelsen och predikade för ekonomiskt oberoende och tidig pension. Nu är vi åter i ekorrhjulet :)

Det här med att hoppa ur ekorrhjul och säga nej till tråkiga vardagar har intresserat mig sedan 2013. Det som nog gör den här bloggen lite unik är att jag närmat mig frågeställningen på så många vis. Inte minst har jag försökt förstå och påverka min roll i det hela.

Utbildningsmässigt är jag civilingenjör. Jag har på det varit doktorand, men fullföljde aldrig den banan. På senare tid så har jag även läst psykologi på universitetsnivå.

Du hittar min email-address på den lilla mailikonen här nedanför. Där hittar du också länken till bloggens Youtube som du gärna får prenumerera på.