Har du som vi en gammal bil som kräver löpande reparationer? Har du i så fall undrat när det dags att ge upp och skrota bilen för att det inte längre är ekonomiskt försvarbart att reparera en gammal bil?
Våra bilar är så gamla att de passerat tonåren, och även om vi reparerar dem så blir de aldrig ”hela”. Det är alltid något som krånglar och det finns alltid någon lampa som mysigt lyser röd eller orange och bidrar till ökad trivsel i instrumenteringen.
I det här inlägget ska vi presentera tre olika sätt att utvärdera om, och när, det är ekonomiskt försvarbart att reparera en äldre bil.
Det finns tre vanliga utgångspunkter när det gäller att avgöra om det är ekonomiskt försvarbart att reparera en bil.
- Om bilens marknadsvärde (det du kan få betalt för den när den är hel) är lägre än reparationskostnaden, så kan det finnas skäl att avstå reparation.
- Om du kan köpa en motsvarande bil, eller bättre, för den kostnad som det kostar att reparera din bil så finns det goda skäl att avstå reparation.
- När bilens allmänna skick inte möter dina krav så är det tveksamt om bilen är värd att reparera.
Vi tycker det finns ytterligare saker att ta hänsyn till, så som om det är slitagedelar (däck, bromsar, …) som ska bytas. Det är också relevant att beakta hur mycket du kan tänka dig att jobba med bilen själv, och om det finns några speciella skäl till varför du har den bil du har.
Innehåll
- När är det ingen idé att reparera sin bil?
- Billiga bilar kan vara värda att reparera länge än vi tror
- Vad har du för alternativ?
- Det är ofta fler fel än ett – Bilens allmänna skick
- Sammanfattning – När ska man sluta reparera bilen?
- Hur mycket pengar står på spel?
- Maskinskadeförsäkring
- En bils tekniska livslängd
- Ska man skrota bilen eller sälja den?
- Vad kostar en ny bil per månad – som referens
När är det ingen idé att reparera sin bil?
Många resonerar så som att reparationsvärdet inte får överstiga bilens marknadspris – efter reparation – för att det ska vara ekonomiskt försvarbart att reparera sin bil.
(Vi pratar alltså om punkt 1. i inledningen, för dig som söker sammanhang med det vi sa för några stycken sedan)
Det betyder att man ser till två parametrar i form av reparationskostnad och marknadsvärde.
Det är rimligt att tänka så om reparationen främst handlar om att återställa något grundläggande, som inte handlar om att byta slitagedelar. Det kan exempelvis vara:
- laga rost,
- byta motor
- byte styrväxel
- renovera automatlåda
Det är mer tveksamt att resonera så om det gäller rena slitagedelar, så som:
- service
- bromsar
- däck
- fjädrar och stötdämpare
Vi gör alltså skillnad på reparation och service.
Det är inte en alldeles enkelt att alltid skilja de två delarna åt, men tanken är att servicen är något förhållandevis repetitivt som alla bilar kräver, oavsett skick, ålder eller körsträcka.
Att byta en trasig motor mot en annan begagnad är inte riktigt samma sak.
Självklart går det inte bara att titta på vilken typ av reparation det handlar om, inte heller kan vi endast titta på reparationskostnaden.
Bilens skick, historik, din kunskap om bilen och huruvida den fyller sin funktion är andra delar att ta hänsyn till.
Vi återkommer till det och fortsätter diskutera relationen mellan reparationskostnaden och bilens marknadsvärde.
Billiga bilar kan vara värda att reparera länge än vi tror
Om vi följer rådet ovan så innebär det att vi ska väga in bilens marknadsvärde när vi vi försöker bestämma oss för när vi ska sluta reparera bilen eller skrota den.
Det betyder att bilar som är billiga på andrahandsmarknaden – det gäller vissa märken (Citroen exempelvis) eller småbilar – inte är värda att reparera när de blir gamla.
Detta trots att det kan vara bilar som totalt sett är billiga i drift.
Å andra sidan blir bilar med relativt högt begagnatpris värda att reparera mycket längre, enligt samma princip. Det är typiskt premiumbilar vi pratar om då, och de kostar ofta relativt mycket att ha i drift.
I själva verket så kan det vara mycket bra ekonomi i att reparera billiga småbilar – och få en bil med nya delar – än det är att försöka reparera premiumbilar med många möjliga felkällor och dyra reservdelar.
Att byta bakbromsar på en liten bil för 7 000 kronor, som gör att den fungerar 2 år till, innebär en kostnad på knappa 300 kronor i månaden.
Det är inte så farligt när vi pratar bilägande!
Vad har du för alternativ?
Det andra förhållningssättet, punkt 2. i inledningen, bygger på att vi ser till vad marknaden erbjuder som alternativ till den reparerade bilen.
Ungefär så här:
- Om du säljer eller skrotar din trasiga bil, hur mycket pengar får du då?
- Hur mycket beräknas reparationen kosta?
Om du summerar försäljningspriset och reparationskostnaden så får du en summa.
Se dig omkring. Vad får du för den summan pengar?
Får du något som är lika bra, eller bättre, än din reparerade bil. Då är det enkelt, då reparerar du inte bilen.
Får du det inte, då är det svårare att bestämma sig. Då är det mycket som talar för att det är värt att reparera bilen.
Den här metoden tycker jag är mer rättvisande när det gäller att bestämma sig för om det är ekonomiskt försvarbart att reparera en bil.
Metoden utgår från vad det skulle innebära för dig att ersätta din befintliga, reparerade bil, med något annat.
För att det här ska bli rättvisande är det viktigt att inte överskatta de objekt som finns på marknaden, de är sannolikt i ungefär samma skick som din bil om de är lika gamla och har gått lika långt.
Det är ofta fler fel än ett – Bilens allmänna skick
Vår erfarenhet säger att det sällan är endast ett fel på en gammal bil. Det är inte heller ovanligt att man som ägare blir lurad till en rad mindre reparationer, över några månader, som sammantaget kan bli ganska dyra.
Varje liten reparation är kanske försvarbar, men när man först lagat bromsarna, kört två månader och sedan fått laga två stötdämpare, för att nu stå med trasig kylare kan man ledsna.
När vi hamnat i den situationen så har vi haft en diskussion och ofta bestämt oss för att bilens allmänna skick är för dåligt och då har vi sålt bilen, eller skrotat den, när det blivit ett fel som måste åtgärdas, oavsett kostnad för reparationen.
Det här brukar ske när bilen blivit mer än 12-13 år och gått cirka 30 000 mil.
Det handlar naturligtvis om ekonomi även här, men själva strulfaktorn med trasiga bilar är också en del.
Säkerhet och komfort behöver också vägas in.
Fördelen med den här synsättet handlar om att det inte är reparationskostnaden som styr beslutet, vilket är en viktig del i de två tidigare metoderna, det handlar om bilen i sig.
Läs gärna inlägget om vilket som är bästa sättet att finansiera bilköp.
Sammanfattning – När ska man sluta reparera bilen?
Vi har tittat på tre olika metoder för den som vill utvärdera om det är ekonomiskt försvarbart att reparera sin bil.
I tabellen ser du metoderna sida vid sida med sina för- respektive nackdelar beskrivna.
Metod | Fördel | Nackdel |
Se till bilens försäljningspris | Enkel regel. Ger en rättvisande bild vid större reparationer som endast återställer funktion (motorbyte …). | Missgynnar mindre billigare bilar och enklare reparationer (och service) på dem. Det är ett snävt synsätt att bara se till bilen som ska repareras. |
Vad kan du köpa i stället | Väger in din nuvarande bils faktiska värde för dig, snarare än marknadsvärde. Hanterar mindre reparationer och serviceliknande åtgärder mer rättvist. Öppnar för alternativa lösningar, som byte till mindre och billigare bil, på ett bra vis. | Mer komplex frågeställning. Om du har en speciell bil i någon mening så kan det saknas en relevant mängd bilar som alternativ till din nuvarande. |
Allmänt skick | Relativt enkel metod. Försöker fånga bilens tekniska livslängd snarare än att fokusera på reparationskostnaden. | Kan vara ett synsätt som är svår att tillämpa för den som vill vända på varje slant och hitta den optimala tidpunkten för att sluta reparera sin bil. |
De flesta människor använder nog alla tre metoderna vi beskrivit när de fattar beslut om det är dags att sluta reparera bilen och skrota den.
Hur mycket pengar står på spel?
Om du läser det här inlägget och har en 8 år gammal bil med rasad växellåda så har du en prislapp som är troligen är relativt respektingivande att förhålla dig till.
Det är surt.
Samtidigt måste du fundera över hur mycket pengar det är att tjäna på att göra något smart.
Vi anser att det nästan alltid är relevant att reparera bilar om:
- de är i gott skick
- lätt att få tag på billiga reservdelar till
- det är bilar som du känner väl
Om du kan göra jobbet själv så förstärks den bilden ytterligare.
Läs gärna om hur vi jobbar med att hålla ner kostnaderna på våra bilreparationer genom att handla reservdelar smart.
Men du kan alltid sätta ut din bil på Blocket och försöka bilda dig en uppfattning om vad bilens värde är utan reparation. För att få en referens.
Om du har tid vill säga.
Maskinskadeförsäkring
Människors syn på risk varierar. Vissa människor kan inte hantera risker eller ekonomiska osäkerheter, medan andra kan leva med en hög grad av osäkerhet.
Därför vill vissa människor ha nyare bilar och försäkringar, medan andra klarar sig utan.
I researchen inför det här inlägget så stötte jag på ett antal personer som ansåg att bilar som inte omfattades av maskinskadeförsäkring inte var värda att reparera.
Man bytte då hellre bil och låter någon annan ta reparationskostnaden.
Normalt sett gäller maskinförsäkringen 10 000 mil. Det är inte så mycket på en bil enligt vår erfarenhet och bör inte vara någon del i ett beslut om det är värt att reparera bilen eller inte.
En bils tekniska livslängd
Det finns forskare som vill lyfta fram tesen om att en bils tekniska livslängd är 11 år, främst då ur ett miljöperspektiv.
Det är lite lite tycker nog vi.
Men tiden äter upp en bil i Sverige. Det är främst vägsaltet som kortar livslängden och sätter ner allmänskicket på bilen. I det flesta fall brukar det dock inte påverka bilen så mycket efter 11 år och 20 000 mil.
Fem år till brukar dock göra skillnad! Då kan det vara dags att skrota bilen.
Ska man skrota bilen eller sälja den?
Har du tid så kan du alltid sätta ut bilen för försäljning på Blocket.
Om du skrotar bilen så kan du kanske komma undan med att inte betala för att bli av med bilen.
På Blocket bör du få några kronor till för din bil. Vissa bilar, som exempelvis har en viss motor, eller speciell extrautrustning kan ha ganska högt värde även om de inte fungerar.
Vad kostar en ny bil per månad – som referens
Det kostar någonstans från 3 500 kronor i månaden, och uppåt, att ha en ny bil. Du kan läsa mer om kostnaden att privatleasa bil – och äga – här.
Har du blivit något klokare kring när du ska skrota bilen?
Om ändå denna listan fanns när jag köpte min första bil.
Vad hade du gjort annorlunda då?
Jag tänker så här, en begagnad nyare bil förlorar ca 20000/mån bara i värdeminskning. Med andra ord kan jag reparera min gamla bil för 20000/år och gå plus minus noll.
Under en period fungerar det som du säger. Men vid någon tidpunkt kostar det inte 20000 att reparera bilen utan det blir bara värre och värre samtidigt som bilen är sliten.
Ju mer man kan göra själv ju bättre ser det ut för beg. bilen.