Erfarenheter av Bullitt lastcykel – snart tre år med min guldklimp!

Tänker du köpa en Bullitt lastcykel och letar efter en recension av en Bullitt lastcykel?  Eller är du kanske en spekulant på en konkurrerande lastcykel på två eller tre hjul? Här berättar jag om hur jag levt de senaste tre åren med min Bullitt lastcykel; vad jag lärt mig och vad jag tycker.

Har du frågor så är du hjärtligt välkommen att fråga på, jag försöker svara så fort jag kan.

Och du, har du ännu inte kommit så långt att du bestämt dig för vilken lastcykel du ska ha så föreslår jag mitt mer generella inlägg om att välja och köpa lastcykel.

Vi lever utan bil tack vare vår lastcykel

Vi är en familj på sex, två vuxna och fyra barn, som lever utan bil i en mellanstor svensk stad. För att klara det så har vi främst en Bullitt lastcykel för vardaglig transport av småbarn och varor. Jag använder Bullitten varje arbetsdag, som min huvudsakliga transport till och från jobbet. Samtidigt passar jag på att uträtta det som de flesta gör på väg till och från jobbet, så som hämta och lämna barn på dagis och handla lite.

En Bullitt lastcykel med en vuxen och två barn. Ett barn står hos den vuxna cyklisten och en sitter i lådcykelns låda.
Här är jag med de två yngsta. Som ni ser så har vi inget speciell lösning för barnen i lådcykeln utan de åker “löst”. Då vi främst kör korta transporter och inte har någon el-drift så passar det oss bra. Det finns andra lösningar för den som vill ha en säkrare lastcykel.

I helgerna används cykeln för storhandling, ärenden och familjeliv. Vi äger också en Thule Chariot – en barntransport som vi kan sätta bakom en vanlig cykel – som rymmer två barn, men vagnen används allt mer sällan.

Jag har själv byggt cykeln från en lös ram, så min cykel avviker lite från det du kan köpa färdigt. Främst är styrstammen längre och styret lägre vilket gör att sittställningen är mer sportig än den som finns på cyklarna som säljs färdiga. För dig som inte älskar att bygga cyklar och bestämma varje del själv, så duger de färdiga alternativen gott!

Två barn i en Bullitt lastcykel. De sitter å flakcykelns flak och ler mot kameran. De sitter inte fastspända utan sitter löst i lådan.
Så här ser det ut med två barn i Bullitten. Det här är enkelt att använda i vardagen, ungefär som en barnvagn. Det som stör är väl den stora styrlagerinfästningen framme bredvid Max – den lillas – huvud. Men det fungerar.

Då vi faktiskt behöver bil, vilket är väldigt sällan, så använder vi en bil från en Sunfleet, vilket är en bilpool som har bilar i närheten av där vi bor. 

[Uppdatering 2020-03-11: Sunfleet är numera ett minne blott och det finns mig veterligen ingen bra ersättare som är så prisvärd som Sunfleet en gång var. Det är tråkigit, men det finns fortfarande lösningar om man vill.]  

Varför Bullitt lastcykel med flak? Varför inte en trehjuling med låda?

Det finns inte många lastcyklar som är “coolare” än en Bullitt, om ni frågar mig.

Jag kan helt ärligt säga att det främst var “coolheten” som var främsta skälet till att jag valde just den danska lastcykeln från Larry vs Harry. Även om jag har lärt mig massor under de år jag haft en lastcykel som min främsta transport, både om Bullitten och om konkurrerande lösningar, så finns det inget som gör att jag ångrar mitt val. Tvärtom!

En Bullitt lastcykel som står på sitt stöd. Cykeln är en mycket bra cykel att cykla på, vilket bland annat beror på att den är en tvåhjulig lastcykel i stället för trehjulig.
En Bullitt lastcykel är gjord för att cykla på. Det gör att den går att använda när som helst, i vilket sammanhang som helst, året runt.

Idag skulle jag säga att den viktigaste frågan då du står i valet mellan olika lastcyklar är hur mycket och långt du tänker cykla på cykeln.

En trehjuling är inte en cykel, om ni frågar mig. Det är en vagn med pedaler. Trehjuliga flakcyklar fungerar utmärkt till att transportera barn och matvaror i. De står bra när man lastar, men allt över några hundra meter i transport är en mardröm, om du jämför med en Bullitt. Det är faktiskt så illa att många enklare trehjuliga lastcyklar med midjestyrning lätt stjälper när man cyklar med dom, vilket många missar vid valet.

En trehjulig lådcykel är inte stabilare än en tvåhjulig flakcykel. Om du inte direkt greppar logiken här utan tycker att en trehjuling känns stadigare än en tvåhjuling så rekommenderar jag Top Gears enkla genomgång av trehjuliga fordons stabilitetsegenskaper.

Med en Bullitt lastcykel så cyklar du som på en vanlig cykel

Med en tvåhjulig lastcykel tar du dig fram som med din vanliga cykel, men du har fortfarande möjligheten att ha med dig en träningsväska, lunch och fika till jobbet och samtidigt handla på hemvägen. Det går att packa ner dator och barn, för att lämna på dagis, åka vidare till jobb och sedan hämta på dagis efter det.

Jag kör två barn i och på Bullitten (det går utmärkt att stå bakom styret vilket gillas starkt) i princip varje dag.

Då jag anser att cyklingen är central i nyttjandet av en lastcykel så skulle jag inte rekommendera någon att köpa en trehjulig lastcykel, eller att bygga en tvåhjuling för tung genom att sätta på massa utrustning. Jag cyklade utan vidare hem min cykel från Småland, det är 13 mil. Försök göra det med en trehjulig lastcykel!

Bland det tvåhjuliga lastcyklarna finns goda alternativ till Bullitten, så som den svenska Bakfiets från Cykelfabriken. Notera dock att de flesta har en mer upprätt körstil och är därmed något sämre att cykla längre sträckor, så som en halvmil, med.

En profilbild på en Bullitt lastcykel, eller flakcykel som många säger. Den har en hemmagjord låda på flaket så att det blir något av en lådcykel.
Bullitt lastcykeln gör alla människor glada. Om du vill att människor ska le och prata med dig när du är i det offentliga rummet så är cykeln en riktig “ice-braker”.

Som del i en familj utan bil så gäller det att vara innovativ och det gäller att använda sin Bullitt lastcykel som bruksfordon. Det kan innebära allt från rätt stora barn i lådan, barncykel på flaket, eller stora lass med mat för att fixa vardagen.

En Bullitt flakcykel löser allt i originalversion, det enda jag gjort för att underlätta transporter är att jag sågat till sidorna på flaket, se bilden ovan, själv i plywood.

I övrigt är lastcykeln i princip som du kan köpa den från din leverantör.

Bullitten är “one size fits all” när det gäller storlek på ramen. Jag är 186 cm och som ni ser har jag sadelstolpen relativt högt. Det är inget som stör och det går utmärkt att cykla på cykeln om man är en bit längre än jag.

Cykeln går lätt att ställa om för olika brukare, bland annat så går styret att höja och sänka med ett handgrepp, vilket gör att flera i familjen kan dela på cykeln.

Normalt sett så sitter även sadelstolpen med snabbfäste, men för att minska stöldrisken har jag en låsning som kräver verktyg för att ändra sadelhöjden. Men det är ett val jag gjort.

Om du köper cykeln i standardutförande så är både sadel och styrhöjd enkelt inställbara.

Det är en glädje att cykla på en Bullitt! Den är från början tänkt som en budcykel, en cykel gjord för att cykla på, vilket märks. Det längsta jag åkt är cirka 140 km under en dag och jag skulle inte tveka att använda cykeln på cykelsemester över längre distanser under flera dagar.

Elassistans?

Jag säger nej till eBullitt om du inte känner att du har väldigt goda skäl till att ha assistans!

Varför? Jag har svårt att se behovet av elassistans på en Bullitt lastcykel. Det finns de som lägger ner 40 000 kronor på en elassisterad lastcykel och ser den som cykelns svar på stora amerikanska pick-ups.

Jag tycker cykeln blir för dyr och klumpig, samt att jag inte riktigt ser behovet då cykeln är gjort för att cykla på.

Men det finns nyanser här. Jag är stor och ganska intresserad av cykling och trots att vi bor ganska backigt transporterar jag sällan båda barnen i de värsta backarna. Så är du liten och nätt, ska lasta tungt och bor i en backig stad så kan kanske eldrift fylla en funktion.

På en klumpig trehjuling är nog eldrift betydligt mer relevant.

Kvalité

Inga problem att rapportera på min lastcykel så här långt, mer än att mitt egenbyggda bakhjul, av kraftigare modell, knäcker en eker då och då. Men jag cyklar ofta tungt, jag cyklar mycket, och jag cyklar där det är backigt så jag måste vagga Bullittcykeln lite.

Det klart det tar ut sin rätt. Säg att det går av tre ekrar per säsong, men hjulet är byggt så att en trasig eker inte skapar några problem

Ska du köpa en Bullitt lastcykel?

Jag gillar min Bullitt lastcykel. Barnen älskar den. Människor man möter blir glada. Livet utan bil får oss att skratta oss till sömns var och varannan kväll och mina knän och rygg har aldrig varit bättre. Ur det perspektivet är en lastcykel en fantastisk tingest. Som ni såg i inledningen så rekommenderar jag en tvåhjulig variant om du ska köpa lastcykel. För cyklingen är en viktig del i den dagliga upplevelsen.

Det är en ganska dyr investering dock, så gör det inte för svårt med massor av tillval, eldrift, mugghållare och extra allt. En så dyr sak har många dessutom svårt att ställa ifrån sig i rädsla för att cykeln ska bli stulen. Så räkna med lås, stöldmärkning och kanske något mc-lås med larm, i budgeten.

Jag har utanpåliggande växlar bak vilket är en del i antagandet när jag säger att det inte behövs eldrift. En lastcykel mår bra av att ha ett större utväxlingsomfång än en vanlig cykel, i synnerhet om det är backigt. Så jag skulle inte välja navväxlar som förstahandsval, även om remdrift och navväxlar ger en extremt driftssäker, tyst och underhållsfri cykel.

Bullitt lastcykel
Familjen Onkel Tom!

Funderar du på att köpa en Bullitt lastcykel eller en motsvarande dito? Ställ dina frågor i kommentarerna nedan så ska jag göra mitt bästa för att svara så snabbt det går.

Vill du veta mer vår familj, hur vi reser när vi reser och tankar kring att leva utan bil så rekommenderar jag att du fortsätter läsa “1,5 år – 4 barn – ingen bil! 1 Bullitt!” Eller så läser du allt mellan himmel och jord vad gäller Bullitt lastcyklar i Happyrides tråd om Bullitt.

Frågor och svar

Vad för typ av lastcykel är Bullitt?

Det är en lastcykel där flaket är placerat mellan styret och framhjulet.

Vad är Bullittens främsta egenskap?

Det är en cykel som är gjord för att cyklas på samtidigt som den hanterar last extremt väl. Det är nog den mest populära lastcykel bland cykelbud just på grund av detta.

Måste en Bullitt vara eldriven?

Nej, det är en lastcykel som fungerar utmärkt utan elassistans.

Vad kostar en Bullitt?

Någonstans mellan 30 000 till 50 000 kronor i nypris.  Det är en cykel med många användningsområden och gott andrahandsvärde.

Går det att skjutsa barn i en Bullitt

Ja, det går att skjutsa två barn utan större problem. Lite större barn står gärna bakom styret när man cyklar.

Onkel Tom, eller Anders Gustafsson som jag egentligen heter, driver den här bloggen. Här pratar vi om vår tid och våra pengar. I stora drag kan vi säga att vi pratar om hur vi styr våra liv för att leva friare och intressantare liv.

Titta bland kategorierna i menyn här ovanför så ser du vad vi pratar om i detalj.

Läs gärna min fria e-bok som jag skrivit för dig som vill leva ekonomiskt fri för en kortare eller längre period.

Jag har nyss fyllt 50 och har fyra barn och sambo. Vi bor i Sundbyberg sedan 2019. Innan dess drev vi en liten gård i Småland under ett par år. På den tiden var vi aktiva inom FIRE-rörelsen och predikade för ekonomiskt oberoende och tidig pension. Nu är vi åter i ekorrhjulet :)

Det här med att hoppa ur ekorrhjul och säga nej till tråkiga vardagar har intresserat mig sedan 2013. Det som nog gör den här bloggen lite unik är att jag närmat mig frågeställningen på så många vis. Inte minst har jag försökt förstå och påverka min roll i det hela.

Utbildningsmässigt är jag civilingenjör. Jag har på det varit doktorand, men fullföljde aldrig den banan. På senare tid så har jag även läst psykologi på universitetsnivå.

Du hittar min email-address på den lilla mailikonen här nedanför. Där hittar du också länken till bloggens Youtube som du gärna får prenumerera på.