Erfarenheter av Bullitt lastcykel – snart tre år med min guldklimp!

Tänker du köpa en Bullitt lastcykel och letar efter en recension av en Bullitt lastcykel?  Eller är du kanske en spekulant på en konkurrerande lastcykel på två eller tre hjul? Här berättar jag om hur jag levt de senaste tre åren med min Bullitt lastcykel; vad jag lärt mig och vad jag tycker.

Har du frågor så är du hjärtligt välkommen att fråga på, jag försöker svara så fort jag kan.

Och du, har du ännu inte kommit så långt att du bestämt dig för vilken lastcykel du ska ha så föreslår jag mitt mer generella inlägg om att välja och köpa lastcykel.

Vi lever utan bil tack vare vår lastcykel

Vi är en familj på sex, två vuxna och fyra barn, som lever utan bil i en mellanstor svensk stad. För att klara det så har vi främst en Bullitt lastcykel för vardaglig transport av småbarn och varor.

Jag använder Bullitten varje arbetsdag, som min huvudsakliga transport till och från jobbet. Samtidigt passar jag på att uträtta det som de flesta gör på väg till och från jobbet, så som hämta och lämna barn på dagis och handla lite.

En Bullitt lastcykel med en vuxen och två barn. Ett barn står hos den vuxna cyklisten och en sitter i lådcykelns låda.
Här är jag med de två yngsta barnen. Som ni ser så har vi inget speciell lösning för barnen i lådcykeln utan de åker ”löst”. Då vi främst kör korta transporter och inte har någon el-drift (jag vill ha cykeln lätt) så passar det oss bra.

Det finns andra lösningar för den som vill ha en säkrare transport av barnen i sin lastcykel.

I helgerna används cykeln för storhandling, ärenden och familjeliv. Vi äger också en Thule Chariot – en barntransport som vi kan sätta bakom en vanlig cykel – som rymmer två barn, men vagnen används allt mer sällan.

Jag har själv byggt cykeln från en lös ram, så min cykel avviker lite från det du kan köpa färdigt. Främst är styrstammen längre och styret lägre vilket gör att sittställningen är mer sportig än den som finns på cyklarna som säljs färdiga. För dig som inte älskar att bygga cyklar och bestämma varje del själv, så duger de färdiga alternativen gott!

Två barn i en Bullitt lastcykel. De sitter å flakcykelns flak och ler mot kameran. De sitter inte fastspända utan sitter löst i lådan.
Så här ser det ut med två barn i Bullitten. Det här är enkelt att använda i vardagen, ungefär som en barnvagn. Det som stör är väl den stora styrlagerinfästningen framme bredvid Max – den lillas – huvud. Men det fungerar.

För- och nackdelar med en lastcykel?

Här är en översikt över det som vi funnit bra, eller mindre bra, med att använda en lastcykel i vardagen.

Fördelar med lastcykel
  • Vardagsmotion
  • Kan leva utan bil
  • Enkel access till innerstadens parker mm.
  • Låga månatliga kostnader
Nackdelar med lastcykel
  • Förvaring
  • Inköpspris

Översynen tror jag gäller ganska allmänt för de flesta lastcyklar. Om vi istället tittar på Bullitten lite mer specifikt så hittar vi följande för- respektive nackdelar.

Bullitens fördelar
  • Lättcyklad – Beter sig som en vanlig cykel
  • Förhållandevis liten och lätt att förvara
  • Klarar tung last bra
  • Mångsidig
  • Få specialdelar – Lätt att laga
Bullittens nackdelar
  • Förhållandevis dyr
  • Begränsad lastförmåga – Ingen riktig låda finns som standard

Varför Bullitt lastcykel med flak? Varför inte en trehjuling med låda?

Det finns inte många lastcyklar som är ”coolare” än en Bullitt, om ni frågar mig.

Jag kan helt ärligt säga att det främst var ”coolheten” som var främsta skälet till att jag valde just den danska lastcykeln från Larry vs Harry. Även om jag har lärt mig massor under de år jag haft en lastcykel som min främsta transport, både om Bullitten och om konkurrerande lösningar, så finns det inget som gör att jag ångrar mitt val. Tvärtom!

En Bullitt lastcykel som står på sitt stöd. Cykeln är en mycket bra cykel att cykla på, vilket bland annat beror på att den är en tvåhjulig lastcykel i stället för trehjulig.
En Bullitt lastcykel är gjord för att cykla på. Det gör att den går att använda när som helst, i vilket sammanhang som helst, året runt.

Idag skulle jag säga att den viktigaste frågan då du står i valet mellan olika lastcyklar är hur mycket och långt du tänker cykla på cykeln.

En trehjuling är inte en cykel, om ni frågar mig. Det är en vagn med pedaler. Trehjuliga flakcyklar fungerar utmärkt till att transportera barn och matvaror i. De står bra när man lastar, men allt över några hundra meter i transport är en mardröm, om du jämför med en Bullitt. Det är faktiskt så illa att många enklare trehjuliga lastcyklar med midjestyrning lätt stjälper när man cyklar med dom, vilket många missar vid valet.

En trehjulig lådcykel är inte stabilare än en tvåhjulig flakcykel. Om du inte direkt greppar logiken här utan tycker att en trehjuling känns stadigare än en tvåhjuling så rekommenderar jag Top Gears enkla genomgång av trehjuliga fordons stabilitetsegenskaper.

Med en Bullitt lastcykel så cyklar du som på en vanlig cykel

Med en tvåhjulig lastcykel tar du dig fram som med din vanliga cykel, men du har fortfarande möjligheten att ha med dig en träningsväska, lunch och fika till jobbet och samtidigt handla på hemvägen. Det går att packa ner dator och barn, för att lämna på dagis, åka vidare till jobb och sedan hämta på dagis efter det.

Jag kör två barn i och på Bullitten (det går utmärkt att stå bakom styret vilket gillas starkt) i princip varje dag.

Då jag anser att cyklingen är central i nyttjandet av en lastcykel så skulle jag inte rekommendera någon att köpa en trehjulig lastcykel, eller att bygga en tvåhjuling för tung genom att sätta på massa utrustning. Jag cyklade utan vidare hem min cykel från Småland, det är 13 mil. Försök göra det med en trehjulig lastcykel!

Bland det tvåhjuliga lastcyklarna finns goda alternativ till Bullitten. Notera dock att de flesta har en mer upprätt körstil och är därmed något sämre att cykla längre sträckor, så som en halvmil, med.

En profilbild på en Bullitt lastcykel, eller flakcykel som många säger. Den har en hemmagjord låda på flaket så att det blir något av en lådcykel.
Bullitt lastcykeln gör alla människor glada. Om du vill att människor ska le och prata med dig när du är i det offentliga rummet så är cykeln en riktig ”ice-braker”.

Som del i en familj utan bil så gäller det att vara innovativ och det gäller att använda sin Bullitt lastcykel som bruksfordon. Det kan innebära allt från rätt stora barn i lådan, barncykel på flaket, eller stora lass med mat för att fixa vardagen.

En Bullitt flakcykel löser allt i originalversion, det enda jag gjort för att underlätta transporter är att jag sågat till sidorna på flaket, se bilden ovan, själv i plywood. Med det så blir det en lådcykel kan vi säga. Det är också som en lådcykel jag använt cykeln hela tiden.

I övrigt är lastcykeln i princip som du kan köpa den från din leverantör.

Bullitten är ”one size fits all” när det gäller storlek på ramen. Jag är 186 cm och som ni ser har jag sadelstolpen relativt högt. Det är inget som stör och det går utmärkt att cykla på cykeln om man är en bit längre än jag.

Cykeln går lätt att ställa om för olika brukare, bland annat så går styret att höja och sänka med ett handgrepp, vilket gör att flera i familjen kan dela på cykeln.

Normalt sett så sitter även sadelstolpen med snabbfäste, men för att minska stöldrisken har jag en låsning som kräver verktyg för att ändra sadelhöjden. Men det är ett val jag gjort.

Om du köper cykeln i standardutförande så är både sadel och styrhöjd enkelt inställbara.

Det är en glädje att cykla på en Bullitt! Den är från början tänkt som en budcykel, en cykel gjord för att cykla på, vilket märks. Det längsta jag åkt är cirka 140 km under en dag och jag skulle inte tveka att använda cykeln på cykelsemester över längre distanser under flera dagar.

Ska en Bullitt ha elassistans?

Jag säger nej till eBullitt om du inte känner att du har väldigt goda skäl till att ha assistans!

Varför? Jag har svårt att se behovet av elassistans på en Bullitt lastcykel. Det finns de som lägger ner 40 000 kronor på en elassisterad lastcykel och ser den som cykelns svar på stora amerikanska pick-ups.

Jag tycker cykeln blir för dyr och klumpig, samt att jag inte riktigt ser behovet då cykeln är gjort för att cykla på.

Men det finns nyanser här. Jag är stor och ganska intresserad av cykling och trots att vi bor ganska backigt transporterar jag sällan båda barnen i de värsta backarna. Så är du liten och nätt, ska lasta tungt och bor i en backig stad så kan kanske eldrift fylla en funktion.

På en klumpig trehjuling är nog eldrift betydligt mer relevant.

Bullittens kvalité

Inga problem att rapportera på min lastcykel så här långt, mer än att mitt egenbyggda bakhjul, av kraftigare modell, knäcker en eker då och då. Men jag cyklar ofta tungt, jag cyklar mycket, och jag cyklar där det är backigt så jag måste vagga Bullittcykeln lite.

Det klart det tar ut sin rätt. Säg att det går av tre ekrar per säsong, men hjulet är byggt så att en trasig eker inte skapar några problem. Jag cyklar enkelt vidare!

Ska du köpa en Bullitt lastcykel?

Jag gillar min Bullitt lastcykel. Barnen älskar den. Människor man möter blir glada. Livet utan bil får oss att skratta oss till sömns var och varannan kväll och mina knän och rygg har aldrig varit bättre. Ur det perspektivet är en lastcykel en fantastisk tingest. Som ni såg i inledningen så rekommenderar jag en tvåhjulig variant om du ska köpa lastcykel. För cyklingen är en viktig del i den dagliga upplevelsen.

Det är en ganska dyr investering dock, så gör det inte för svårt med massor av tillval, eldrift, mugghållare och extra allt. En så dyr sak har många dessutom svårt att ställa ifrån sig i rädsla för att cykeln ska bli stulen. Så räkna med lås, stöldmärkning och kanske något mc-lås med larm, i budgeten.

Jag har utanpåliggande växlar bak vilket är en del i antagandet när jag säger att det inte behövs eldrift. En lastcykel mår bra av att ha ett större utväxlingsomfång än en vanlig cykel, i synnerhet om det är backigt. Så jag skulle inte välja navväxlar som förstahandsval, även om remdrift och navväxlar ger en extremt driftssäker, tyst och underhållsfri cykel.

Bullitt lastcykel
Familjen Onkel Tom!

Funderar du på att köpa en Bullitt lastcykel eller en motsvarande dito? Ställ dina frågor i kommentarerna nedan så ska jag göra mitt bästa för att svara så snabbt det går.

Vill du veta mer vår familj, hur vi reser när vi reser och tankar kring att leva utan bil så rekommenderar jag att du fortsätter läsa ”1,5 år – 4 barn – ingen bil! 1 Bullitt!” Eller så läser du allt mellan himmel och jord vad gäller Bullitt lastcyklar i Happyrides tråd om Bullitt.

Frågor och svar

Vad för typ av lastcykel är Bullitt?

Det är en lastcykel där flaket är placerat mellan styret och framhjulet.

Vad är Bullittens främsta egenskap?

Det är en cykel som är gjord för att cyklas på samtidigt som den hanterar last extremt väl. Det är nog den mest populära lastcykel bland cykelbud just på grund av detta.

Måste en Bullitt vara eldriven?

Nej, det är en lastcykel som fungerar utmärkt utan elassistans.

Vad kostar en Bullitt?

Någonstans mellan 30 000 till 50 000 kronor i nypris.  Det är en cykel med många användningsområden och gott andrahandsvärde.

Går det att skjutsa barn i en Bullitt

Ja, det går att skjutsa två barn utan större problem. Lite större barn står gärna bakom styret när man cyklar.

Jag som skriver här heter Anders Gustafsson. Här pratar vi om vår tid och våra pengar. I stora drag kan vi säga att vi pratar om hur vi styr våra liv för att leva friare och intressantare liv.

Titta bland kategorierna i menyn här ovanför så ser du vad vi pratar om i detalj.

Läs gärna min fria e-bok som jag skrivit för dig som vill leva ekonomiskt fri för en kortare eller längre period.

Jag har nyss fyllt 50 och har fyra barn och sambo. Vi bor i Sundbyberg sedan 2019. Innan dess drev vi en liten gård i Småland under ett par år. På den tiden var vi aktiva inom FIRE-rörelsen och predikade för ekonomiskt oberoende och tidig pension. Nu är vi åter i ekorrhjulet :)

Det här med att hoppa ur ekorrhjul och säga nej till tråkiga vardagar har intresserat mig sedan 2013. Det som nog gör den här bloggen lite unik är att jag närmat mig frågeställningen på så många vis. Inte minst har jag försökt förstå och påverka min roll i det hela.

Utbildningsmässigt är jag civilingenjör. Jag har på det varit doktorand, men fullföljde aldrig den banan. På senare tid så har jag även läst psykologi på universitetsnivå.

Du hittar min email-address på den lilla mailikonen här nedanför. Där hittar du också länken till bloggens Youtube som du gärna får prenumerera på.

22 svar på ”Erfarenheter av Bullitt lastcykel – snart tre år med min guldklimp!”

  1. Kul att läsa om lastcyklar! Vi kör också med 2hjulig lastcykel utan bil. Vår är dock tyngre och med el. Ibland funderar jag på om vi skulle byta till en bullit utan el för vikten och cykelglädjens skull. Men det faller på att jag inte kan provcykla på något smidigt sätt. Vi får passa på om vi åker till Cph eller Sthlm. Jag instämmer i allt i inlägget. 3 hjul är klumpigt, alla är eller blir glada som åker eller ser en skjutsa barn. Det går att lasta bokhyllor, sopsäckar, rivningsmaterial mm. Hur cyklar barnen nuförtiden? Åker två med och två klara rsig själva? Eller får du ta någon på släp ibland?

    Svara
    • Vad roligt, funkar det bra eller känner ni bilbehovet tränga på?

      Min Bullitt rullar väldigt lätt och är oftast en fröjd att åka på. Jag har två små barn och två lite äldre. De äldre klarar sig normalt själva, men ibland slinker det in en 10 eller 12-åring i lådan fram för en pappa/barnsväng någonstans.

      Svara
  2. Det är väldigt sällan vi saknar bil. När vi behöver bil så kan vi hyra väldigt nära där vi bor. Det finns så otroligt många fördelar med att inte äga bil eller åtminstone inte äga två bilar. Jag är glad att vi har sett ljuset i tunneln. Ekonomi, hälsa och miljö talar alla för att inte äga bil. Synd om alla som inte sett ljuset ännu men det är svårt när normen är stark. Jag var ju själv en del av normen i större delen av mitt liv.

    Svara
    • Precis, jag gillar bilar och motorfordon av alla slag så jag har också tillhört de förtappades skara. Men det är så skönt att få sin vardagsmotion, vara ute och dessutom slippa ”överraskningar” som nya däck, avgassystem och kärvande bromsar.

      Svara
  3. Hej Onkel och tack för trevlig blogg. Vi står och väger om vi ska sälja bilen. Det motiverar ett eventuellt inköp av en bullit eller triobike (ny konkurrent från cph, väldigt lik).

    Jag funderar på om honeycomb sidopanelerna är värda priset. Hur fick du till din passform så bra? Vilket material körde du? De ser väldigt fina ut.

    Svara
    • Tack!

      Sälj!

      Golvet tycker jag är värt en del även om jag tycker de som flätat golv av material typ sådana som finns i bilbälten har poänger.

      Jag tog en bit kartong och gjorde en mall som jag sedan överförde till plywood. Jag spänt fast sidorna med band från Biltema. Jag har borrat några stora hål i också så att jag kan fästa elastiska band – finns på Biltema – och låsa packningen när jag har lite mer last.

      Svara
      • Vi sålde bilen, delvis med inspiration från dig! Levde 2-3 veckor utan bilen och sen åkte vi på jobbresa i nästan 7 veckor. Det passade perfekt när vi kan använda resan som argument när släktingar och kollegor blir vansinnigt oroliga att vi har tappat förståndet.

        ”Nä vi vill inte ha bilen på gatan så länge, vi köper nog en ny någon gång sen efter resan, kanske… inte”

        Vi bor 2 kvarter från Willys och Lidl, närmsta sunfleet är 5 minuter cykling bort, buss och tågtrafiken är bra, så jag hoppas det ska gå bra det nya bilfria livet. Nu ska vi bara bestämma vilken lastcykel vi ska köpa för storhandling och hämtning av t.ex. påsar med jord till landet.

        Lycka till med din exit! Detta kan kanske vara steget mot vår.

        Svara
  4. Kul med din berättelse! Vi har en trehjulig elassisterad Babboe. Hade jag bott söderut hade två hjul varit aktuellt, men här i Östersund är tre hjul när det är som halkigast om vintern helt outstanding. Tungt, vältrisk i kurvor -stämmer(även om det är en vanesak) – men i de fören där jag som van vintercyklist avstår tvåhjulingen (dubbad!) kommer jag alltid fram med lastcykeln.

    Svara
  5. Hej!
    Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter!

    Vi äger inte bil och funderar på att köpa packcykel, en tvåhjulig. Men är det sant att man klarar sig utan elassistans? Vi bor rätt högt, med en mastig backe sista biten som jag alltid kliver av cykeln och går uppför. Tänker att det kommer bli ännu tyngre med en packcykel. Hur fungerar det att leda Bullitten, är den stabil eller kan den välta? Och vad får man räkna med att lägga på en Bullitt? Jag är inte så händig att jag vågar bygga en själv utan hjälp. Finns det återförsäljare i Sverige?

    Svara
    • Hej Anna,

      Jag klarar mig utan elassistans. Det har utkörare gjort i många år innan också. Men det är ju ett val som måste göras i ett sammanhang. Om du är en nätt tjej på 55 kg som vill cykla upp för sista backen med två barn och matkassar, utan att bli för svettig så bör du köpa elassist, om du har råd. Om du är en tjej som är 180 cm lång och väger 75 kg muskler, räknar med att duscha när du kommer hem, samtidigt som det är en kort backknäppa hemma där barnen kan hoppa ur och gå, så skulle inte jag köpa något dyrt eldrivet.

      Bullitten beter sig väldigt mycket som en vanlig cykel, även när du leder den. Men det blir tungt om du har mycket packning. Så leda är inget problem, men vikten kan vara.

      Chain of Wheels verkar vara en populär svensk återförsäljare: https://m.facebook.com/profile.php?id=1782990915270326

      Svara
  6. Fin recension! Jag har bestämt mig för en eBullitt med interna växlar och förhoppningsvis remdrift om det kommer inom rimlig tid då hög driftsäkerhet i ett vardagsfordon är ett måste.
    Kommer sälja bilen i dagarna och kommer få loss ut ungefär vad en eBullitt kostar, om en lastcykel skall kunna ersätta bil anser jag att den ska ha el.
    Finns ganska många tillfällen som jag tar bilen med behov av att inte vara svettig när jag kommer fram. 🙂

    Ha det fint där ute på vägarna snart finns där en bullittcyklist till!

    Svara
    • Tack Henrik och lycka till!

      Svett är inget jätteproblem om man kan anpassa klädseln lite. Skjorta och finbyxor är inte kanon …

      Svara
  7. Att man inte kan cykla mer än några hundra meter med en trehjulig lastcykel tycker jag låter konstigt. Har själv ägt två olika trehjulingar och cyklat över 500 problemfria MIL med dem (fem mil på en dag har inte varit något knussel), har aldrig varit i närheten av att välta heller. Däremot funderar jag på att byta till en Bullitt den dagen barnen lärt sig cykla själva och cykeln endast ska användas för frakt av pryttlar. Två hjul är trots allt smidigare i storstad. Kul blogg 👍

    Svara
    • Hej Freddan,

      Visst kan du cykla mer än några hundra meter. Men det är inte som att cykla en tvåhjuling.

      Jag har cyklat 12-13 mil i backig terräng under en dag på Bulliten och det är inte ens ett ”stort problem” så jag vidhåller nog att tvåhjulingen har sina fördelar.

      För de midjestyrda trehjulingar som finns är risken att välta inte obefintlig. Jag vet de som gjort det ett antal gånger till och med. Det beror nog lite på var man kör, hur man kör, vilken cykel man har och vad man har i lådan.

      Du kommer märka att Bullitten har sina klara poänger när du bytt! 🙂

      Svara
  8. Hej!
    Sedan 18 månader tillbaka cyklar jag på en Bakfiets short classic, i ur och skur, till och från jobbet med hund i lasten. Det funkar fantastiskt bra men jag sneglar bokstavligt talat på Bullitt bikes (jag blir omcyklad varje dag i uppförsbacken) och undrar om det kanske är läge att byta mot en något lättare men längre lastcykel.
    För en person som cyklar fem till sex dagar i veckan (ca 20km/dag) till och från jobbet och ibland någon extra sväng, tror du det är någon mening med elassistans eller klarar man sig utan el på en Bulllitt? Har i dagsläget ingen el utan trampar mitt slagskepp på enbart glukos.

    Glad påsk!
    //Jenny

    Svara
    • Hej Jenny. Bullitten är fantastisk att cykla på och slår nog det mesta inom just det området. Det är ett skäl i sig att avstå elassist. Om du inte saknar el idag tror jag inte du gör det om du köper en Bullitt.

      Svara
  9. Vi funderar på att sälja bilen och börja cykla dit vi ska! Vi har egentligen enbart behov av bilen till sommarstugan, men så tänkte jag vafan, det är ju bara 4mil dit! Det är ingen sträcka för mig men desto värre för min sexåring. Jag vill kunna köra honom säkert längre sträckor, även längre än 4mil. Är en sån här cykel att tänka på då?

    Svara
    • Nja. En sexåring åker inget vidare i cykeln, även om det går. Jag har kört två barn 9 och elva, men bara en kort sträcka.

      Svara
  10. Hej,
    Tack för en mycket inspirerande blogg. Vi har en tjej som är 6 år som ev kommer att ta lite extra tid på att lära sig cykla själv. Därför, när vi ska ut på cykelutflykter med familjen (har två barn till som cyklar själva 10 och 12 år) behöver hon åka med på vår. Kan bullitten vara lämplig? Eller som du skriver-är 6 år max för ett barn att åka längre sträckor?

    Svara
    • Barnen brukar älska att åka med i Bullitten. Och när det kommer till behov så är alla barn olika.

      Det beror också på hur stort ert barn är och om ni gör iordning så att hon sitter bra, exempelvis med den stol som går att köpa till. Jag gjorde absolut inget av det. Jag satte barnen i lådan precis som den var det blir lite obekvämt efter ett tag för den som är lite större.

      Jag har svårt att se att du hittar ett bättre alternativ …

      Själv har jag skjutsat vuxna flera kilometer med Bullitten inser jag nu! 🙂

      Svara

Lämna en kommentar