Livsstilsinflation är ett begrepp som beskriver hur det vi ser som nivån för en acceptabel livsstil höjs över tid. Det innebär att våra förväntningar på vad vi bör ha eller göra för att ha ett ”bra” liv ökar. I sin tur leder detta oftast till ökade utgifter och i förlängningen ökad skuldsättning.
På engelska säger man ofta lifestyle creep och menar du samma sak. Den livsstil vi anser som ”normal” kryper sakta iväg och våra krav ökar.
Alla påverkas av livsstilsinflation
Ett exempel på livsstilsinflation hittar vi i form exempelvis i allas vår smartphone.
För inte allt så fjärran dåtid så var mobiltelefonen något vi hade för samtal och SMS.
Idag är det vanligt att ha en smartphone med många funktioner så som internetanslutning, kamera och GPS.
Många moderna mobiler har faktiskt flera kameror om vi ska vara noga.
Många av oss betalar med mobilen. Ännu fler legitimerar sig med den.
Dessutom kan vi utöka funktionen och anpassa den genom att installera appar.
För många människor är en smartphone idag något av ett måste.
Det är till och med så att samhället i allt större omfattning utgår från att du faktiskt har en smartphone för att du ska kunna hämta ut paket, göra banktjänster på nätet eller anmäla VAB hos Försäkringskassan.
Det finns mycket bra med en smartphone, och det finns tecken på att den i allt högre utsträckning ersätter datorer i hemmen, men poängen går nog fram.
Referensen för vad vi förväntar oss av vår mobil har förändrats och ökat.
Det är ett exempel på livsstilsinflation
Vad leder till livsstilsinflation?
Det finns interna – beteenden och tankar hos oss själva – samt externa – reklam och marknadsföring bland annat – faktorer som bidrar till att elda på vår livsstilsinflation.
Våra egna beteenden handlar i huvudsak om att vi:
- Inte ser och uppskattar det vi har
- Jämför oss med andra
- Lever i tron om ökad komfort kraftigt bidrar till ökad lycka
Läs gärna bloggens inlägg om just lycka där vi diskuterar konsumtionens inverkan på vår lyckokänsla.
De externa faktorerna som bidrar till livsstilsinflation har främst sin grund i vårt kommersiella samhälle där företag strävar efter att utveckla nya produkter i konkurrens med andra bolag.
Det bolagen då gör handlar i stor utstäckning om att påverka oss konsumenter så att vi känner behov av nya eller utvecklade produkter i någon form.
Ju mer du öppnar upp dig för andras påverkan och influencer ju större är risken att du också drabbas av livsstilsinflation.
Vad är problemet med livsstilsinflation?
Rent konkret innebär livsstilsinflation till att vi måste ha allt mer (finare, flashigare, dyrare, komfortablare, …) saker eller upplevelser för att känna oss nöjda på samma sätt som tidigare.
Snurrar livsstilsinflationen på allt för fort så blir vi i någon mening slavar under våra egna behov.
Oftast blir det som tydligast i privatekonomin.
Det är dyrt att försöka göra någon nöjd som ständigt kräver mer och den som vill spara pengar och lägga om sin livsstil måste ofta brottas med sin livsstilsinflation.
Det finns forskning som tyder på att sociala medier som Instagram driver vår livsstilsinflation snabbare och hårdare än konventionella marknadsföringsmetoder och det bidrar i sin tur till att människor inte mår bra av att konsumera den typen av innehåll.
För en allt för tydlig livsstilsinflation lämnar de flesta av oss ganska olyckliga.
Känslan av tomhet är ofta vanlig, samtidigt som det är tröttsamt att behöva jaga något nytt hela tiden.
Men känslan av att ha stora behov kan också leda till en stor känsla av ofrihet och otrygghet. För vad händer med den som måste ha fina bilar, stora hus, märkeskläder och vackra smycken om allt inte går som tänkt?
Då blir livet extremt jobbigt!
Det är svårt att bryta spiralen och ändra beteenden
Att backa från ny Mercedes till begagnad Folkvagn svider.
Detsamma gäller när vi flyttar från fina bostäder till enklare och mindre.
När streamingabonnemangen blivit vardag så känns det konstigt utan.
Vi har ju köpt och konsumerat i tron om att det vi gjort haft stort värde för oss.
Vi har vant oss vid en viss komfortnivå och många ser just det som en indikation på att vi blivit lite finare.
Vi kanske skrattar åt sagan om prinsessan på ärten, men att baka från höga krav ser många som en mycket stor prestigeförlust.
Samtidigt så genomskådar många det här, ledsnar på att springa i ekorrhjulet, och väljer att förenkla sina liv.
Det går ofta ganska bra när man väl bestämt sig.
Dessutom finns det metoder som kan hjälpa dig. Läs vidare så får du se!
Hur motverkar vi livsstilsinflation?
Det går faktiskt att motverka livsstilsinflation och bryta, eller till och med vända, behovsspiralen som bara går uppåt!
Munkar som mediterar mycket visar gång på gång i vetenskapliga studie att de i princip är immuna mot en ständigt ökande nivå av behov.
Men även vi som ”vardagsmediterar” påverkas positivt och långsiktigt.
För egen del så påverkas jag, åtminstone kortsiktigt, av äventyr och strapatser.
Jag ser det jag har, bekvämligheterna jag tagit för givet och tryggheten jag har i mitt hem på ett annat vis om jag levt under tuffare omständigheter ett tag.
Livsstilsinflation är inget nytt påfund
Stoicismen – en klassisk filosofisk inriktning – identifierade livsstilsinflationen för tusentals år sedan och intensifierade en rad tankar och metoder för att motverka att våra behov bara ökar i takt med att vi får det bättre.
Här är några exempel på vad en stoiker tänker på och gör för att motverka livsstilsinflationen:
- Fokusera på det som är viktigt: Relationer, utmaningar och personlig utveckling är exempel på det som en stoiker anser viktigare än konsumtion. Styr tid tid klokt!
- Njut av ett enklare liv: I dag pratar vi om slow living, minimalism och downshifting
- Praktisera tacksamhet: Stoicismen uppmuntrar oss att vara tacksamma för det vi redan har, istället för att känna oss missnöjda med det vi inte har.
- Prioritera relationer inte prylar: Mät din framgång i hur många och hur bra relationer du har istället för att låta oss fångas av dina egna önskemål och begär.
- Praktisera acceptans: Acceptera det som du inte kan ändra och styr tid och kraft på det du som du kan styra.