Titta någon minut på videon ovan är du snäll, så kommer du ha lättare att hänga med i inlägget sedan. Vi ska nämligen använda katten och laserpunkten som någon form av visualisering när vi reflekterar kring vårt liv och sparande.
Först ska vi fundera över att laserpeken bildar just en punkt och att den får kattens fulla fokus.
Den som marknadsför en produkt eller en livsstil vill nämligen skapa laserpunktsfokus hos dig. Du ska önska dig det som säljs, och det som det som påstås följa med ditt inköp, med samma fokus som katten har.
Här samverkar marknadsförare och vi själva. Alla de som vill sälja något skapar laserpunkter, men det är vi som väljer bland dem och håller fast blicken.
Grejen är bara den att rummet runt katten finns kvar trots punkten.
Så när din kompis, som tittar på sin laserpunkt, säger att vi missar saker i livet när vi sparar så har han eller hon helt glömt resten av rummet.
Tiden finns för alla. Vi gör alla något hela tiden, men vi gör olika saker. Att göra det mesta möjliga av det som erbjuds innebär nästan alltid att vi inte ska fångas av en laserpunkt, utan se runt oss.
Där finns alla saker som var laserpunkter tidigare.
Där finns upplevelser i det lilla och där finns allt det vi redan har tillgång till, men sällan använder: bibliotek; allmänna lekplatser och träningsanläggningar; vårt egna kök och hus; familjen; skogen och naturen; kamraterna.
Nästa del som är intressant att reflektera kring är att punkten rör sig. Den som håller i laserpekaren bestämmer därför över katten.
Helt plötsligt sätter någon utomstående kattens agenda.
Många av oss vill ha någon som sätter agendan. Då slipper vi tänka själva!
Men här finns andra synsätt och andra metoder.
Vill du spara pengar är det otroligt nyttigt att förstå att du själv kan styra mer i ditt liv. Men det finns en rad områden till som detta kan appliceras på. Du kan styra din tid för ökat välmående exempelvis.
Superbra analogi!
När kända hälsobloggare tycker margarin är dåligt tycker plötsligt okritiska följare likadant. Plötsligt ska alla ha samma stekpanna som kändiskocken och slänger ut den som fungerat utmärkt i 20 år. Barnen ska inte längre vaccineras för att någon bloggare ifrågasätter massor med forskning med hjälp av tyckande.
Hmmm, kommer vi se minskning av barnförsäkringar nu…? 🙂
Tack Kilo!
Ja det vore kul att ha sådant genomslag men det händer nog inte 🙂 Men visst, jag är en i gruppen som missionerar för min världsbild.
Vi är ett flockdjur som alltid vill passa in, därför funkar reklam och ”sagor” så bra.
Då är det någon som tar tag i taktpinnen och leder oss i en riktning, då slipper vi dessutom att kanske göra något som differentierar ossfrån den stora massan (hemska tanke).
Lägger en bild till digpå Twitter som visar hur flockdjur gör 🙂