Måste en lastcykel vara eldriven?

Måste en lastcykel var eldriven?

Svaret är absolut nej!

Det finns till och med goda skäl för att välja bort eldrift på din lastcykel då den blir både tyngre och dyrare med eldrift.

Men betyder mitt nej ovan att en lastcykel aldrig ska vara eldriven?

Inte alls!

Läs vidare så ska jag förklara hur jag ser på eldrift på en last cykel baserad på mångårig erfarenhet av att cykla på och leva med en lastcykel som främsta transportmedel.

Vi kommer diskutera eldriven lastcykel ur tre olika perspektiv:

  1. Olika modeller av lastcyklar
  2. Olika sätt att använda lastcyklar
  3. Olika förutsättningar för dig som cyklist
En bild på min Bullitt när jag nöjescyklade längs Stångån.

Olika typer av lastcyklar

Om ni tittar på bilden här ovanför så ser ni den cykel jag hade som främsta transportmedel i många år.

Det är en tvåhjulig lastcykel med flaket mellan styret och framhjulet. Det är en Dansk skapelse som heter Bullitt och det är kanske den mest populära lastcykeln som finns bland cykelbud i stora delar av Europa.

En stor orsak till det är att den är väldigt lättcyklad och går att bygga med rejält sportig sittställning.

Du kan läsa mer om mina erfarenheter av Bullitt lastcykel här.

Det finns andra typer av väldigt cykelvänliga lastcyklar med flak ovanför framhjulet eller så kallade longtails som i bilden här nedanför.

Longtails är lite mer gjorda för att cyklas på (även om den här ser ut att ha eldrift?)

Om vi jämför cyklarna här ovanför med exemplen här nedanför så får vi en helt annan verklighet att förhålla oss till.

Trehjulig cykel med eldrift.

En trehjuling som i bilden ovan är tung, beter sig inte som en konventionell tvåhjulig cykel och har en sittställning/geometri som lämnar en del övrigt att önska (åtminstone för mig).

Det finns flera snarlika trehjulingar på den svenska marknaden som följer samma designprincip som den ovan.

Det finns också mer avancerade varianter som är lättare och som inbjuder till mer ”cykling” än en de billiga lådcyklarna gör.

Med det här vill vi ha sagt att modellen av lastcykel påverkar huruvida du ska fundera på att ha en eldriven lastcykel eller ej.

Hur tänker du använda cykeln?

Jag pendlade till jobbet med min lastcykel. Det blev någon mil varje dag.

Jag skjutsade ner barnen på stan och deras teaterskola.

Jag åkte bort till Lidl en bra bit bort och storhandlade.

Vi levde med fyra barn helt utan bil och i det sammanhanget så passade Bullitten väldigt bra.

Samtidigt så fanns de de som använde sina trehjuliga lastcyklar väldigt lokalt.

De skjutsade barnen till dagis ett par hundra meter bort eller åkte till närmaste Coop som låg ett par hundra meter åt andra hållet.

Om du tänker använda cykeln dagligen, har en bit att cykla och inte alls kan tänka dig att komma svettig till jobbet så har eldrift sin plats.

Om du främst tänkt använda din cykel väldigt lokalt, kanske i stadsmiljö med massor av stopp så kan värdet av elassistans ifrågasättas. Om du dessutom ser det som en möjlighet till lite vardagsmotion så talar det också mot elcykeln.

Vem är du som ska använda cykeln?

Jag vägde 90+ kg och hade en mycket aktiv cykelkarriär bakom mig när jag började cykla lastcykel.

I det sammanhanget så var en Bullitt, som jag byggt av själv med lätta komponenter, inte speciellt jobbig att cykla på även om det var en och annan backe till och från min arbetsplats.

Men visst blev jag lite svettig av cyklandet, men inget som störde tyckte jag.

Om du istället väger 55 kg och inte har så mycket erfarenhet av att cykla så blir förutsättningarna lite annorlunda. En trehjulig lastcykel från Biltema, tung och otymplig, kanske i en backig miljö, kan bli slitigt att hantera eller till och med omöjlig att cykla på utan eldrift.

Så de fysiska förutsättningarna är värda att ta hänsyn till, men det kan finnas andra faktorer hos dig som talar för eller emot eldrift. Jag tänker då främst på hur du vill klä dig och leva din vardag.

Jag kör gärna jeans och t-shirt. På det har jag, om det krävs, en GoreTex-jacka som går att öppna på sidorna för ventilation. I det sammanhanget så gör lite fysiskt arbete i form av cykling inte så mycket.

Men om jag varit en kostymkille med skjorta så hade jag kanske resonerat lite annorlunda.

Vad avgör om du ska köpa en eldriven lastcykel?

I min köpguide för dig som ska köpa lastcykel så påstår jag att en lastcykel inte alls måste vara eldriven.

I det här inlägget skulle man kunna tolka det som att jag är lite mer nyanserad, men jag vet inte om det är så.

Min bild är nämligen att saker och ting hör samman. Du kommer inte cykla långt med en stor otymplig och tung Biltema lastcykel, flera mil om dagen iförd kostym med kravet att du inte ska duscha efter cykelturen.

Om du tänker nyttja din lastcykel så så är du troligen en cykelnörd som älskar att cykla, kanske byter du om inför cyklingen samtidigt som du väljer en tvåhjulig lättcyklad hoj.

Priset är också en parameter som du måste ta ställning till. Om du är sugen på lastcykel, inte riktigt ser behovet av eldrift och samtidigt reagerar över lastcykelns pris så tycker jag valet är enkelt.

Skit i eldriften!

Med det sagt; backig omgivning, ett ointresse för fysisk aktivitet och ett tänkt användande som ligger någonstans mitt-i-mellan mina förenklade stereotyper ovan gör att en eldriven lastcykel kan vara exakt rätt för dig!

Om du är liten och nätt, ska ha en tung trehjulig lastcykel och samtidigt köra två barn i rejäla backar så finns det någon form av rimlighetsprincip i det hela. Då ska du naturligtvis köpa en cykel med eldrift annars blir det för svårt.

De vaga råd jag ger här ovan bygger också på mitt användande av min elcykel där jag körde tung last väldigt korta sträckor medan jag pendlade till jobbet med cykeln i princip tom.

Slutsats – Måste en lastcykel vara eldriven?

Elcyklar har blivit allt mer populära och det är fullt rimligt att tänka att en lastcykel skulle ha ännu större behov av elassistans än en vanlig cykel.

Om användningsområdet är det samma så är det rimligtvis så.

Men så är inte alltid fallet!

Många tunga trehjuliga cyklar används inte som pendlingscyklar exempelvis.

Omvänt så är de cyklar som lämpar sig bäst för längre cykling, exempelvis Bullitten som vi pratat om tidigare, inte speciellt annorlunda än vanliga cyklar att cykla på.

Det här gör att jag vänder mig mot den självklarhet som ibland råder när det kommer till eldrift på lastcyklar. En självklarhet som har sin grund i att cykeln är stor, tung och otymplig.

Om det inte är så, eller om du ska cykla väldigt korta sträckor, så blir det inte så självklart med eldrift. Det gäller i synnerhet om priset blir avsevärt högre.

Jag som skriver här heter Anders Gustafsson. Här pratar vi om vår tid och våra pengar. I stora drag kan vi säga att vi pratar om hur vi styr våra liv för att leva friare och intressantare liv.

Titta bland kategorierna i menyn här ovanför så ser du vad vi pratar om i detalj.

Läs gärna min fria e-bok som jag skrivit för dig som vill leva ekonomiskt fri för en kortare eller längre period.

Jag har nyss fyllt 50 och har fyra barn och sambo. Vi bor i Sundbyberg sedan 2019. Innan dess drev vi en liten gård i Småland under ett par år. På den tiden var vi aktiva inom FIRE-rörelsen och predikade för ekonomiskt oberoende och tidig pension. Nu är vi åter i ekorrhjulet :)

Det här med att hoppa ur ekorrhjul och säga nej till tråkiga vardagar har intresserat mig sedan 2013. Det som nog gör den här bloggen lite unik är att jag närmat mig frågeställningen på så många vis. Inte minst har jag försökt förstå och påverka min roll i det hela.

Utbildningsmässigt är jag civilingenjör. Jag har på det varit doktorand, men fullföljde aldrig den banan. På senare tid så har jag även läst psykologi på universitetsnivå.

Du hittar min email-address på den lilla mailikonen här nedanför. Där hittar du också länken till bloggens Youtube som du gärna får prenumerera på.

Lämna en kommentar