Tjäna pengar på affiliate-marknadsföring – Allt du behöver veta för att komma igång

Går det att tjäna pengar på affiliate-marknadsförning och hur gör man i så fall?

Här på bloggen delar jag med mig av mina egna misslyckanden och framgångar när det kommer till att tjäna pengar på en blogg i största allmänhet, och i det här inlägget tittar vi på hur det fungerar att tjäna pengar på affilate-länkar i synnerhet.

Vad är en affiliate-länk?

Genom att registrerar dig hos en affiliate-marknadsplats, vi använder ofta uttrycket affiliateplattform som synonym i det här inlägget, så får du möjligheten att skapa affiliatelänkar till de bolag som finns på marknadsplatsen.

Ett exempel på en marknadsplats är Adtraction och där kan du exempelvis jobba med varumärket Hallon.

Plattformarna är ofta väldigt pedagogiska och hjälper dig med såväl länkar som banners och bilder för din webbplats.

Här kan du också skapa länkar som går till speciella erbjudanden eller produkter, så kallade djuplänkar.

Materialet vi kan hitta på plattformen använder vi oss sedan av på våra webbsidor när vi vill länka vidare till något som säljs på en annan webb-plats.

När en läsare på vår blogg klickar på länken så håller tekniken reda på att vi skickat en möjlig kund till webb-platsen.

Om den personen sedan köper något där så får vi dessutom provision.

Titta på bilden här nedanför så blir det tydligare!

Tjäna pengar på affiliate-marknadsföring - Allt du behöver veta för att komma igång
Det är relativt enkelt att komma igång med affiliatemarknadsföring, men att faktiskt tjäna pengar på det man gör kan vara mycket svårare!

I grund och botten är det här med affiliatelänkar egentligen inget märkligt.

Vi som skapar innehåll rekommenderar våra läsare – på en blogg eller i sociala medier, det gör ingen skillnad – en viss produkt och leverantör och får i gengäld provision för det om en försäljning sker hos leverantören.

Annonser eller affiliate-marknadsföring – Vad är skillnaden?

Det finns två typer av annonser som vi kan ha på en webbplats:

  • Display ads – Annonsören betalar mig för att synas här på bloggen.
  • Pay Per Click ads – Annonsören betalar mig om någon besökare klickar på en annons.

Display ads är väldigt enkla att hantera men betalar relativt dåligt per visning.

Pay Per Click ads betalar betydligt bättre men fungerar väldigt olika på olika bloggar.

Om ingen klickar på annonserna så blir det helt enkelt inga intäkter.

I båda exemplen ovan så använder man vanligtvis en tjänst som placerar ut annonserna och jag som driver den här bloggen exempelvis gör inga aktiva val kring vad som ska visas och när.

Tjänsterna kan använda mycket avancerad teknik – cookies och AI exempelvis – för att visa rätt annons till rätt person och på så vis kan effektiviteten och lönsamheten ökas för såväl oss som skapar innehåll som annonsörerna.

Affiliate-marknadsföring börjar i andra ändan kan vi säga.

Här väljer du vad som ska saluföras på bloggen genom att du själv väljer ut varje företag och produkt som du tänker skapa affiliatelänkar till.

Om du väljer rätt produkter och program för din affiliatemarknadsföring så kan den här typen av marknadsföring vara väldigt lönsam, men du får bara betalt om någon faktiskt köper något!

Lite förenklat kan vi säga att om vi som innehållsskapare vill tjäna pengar genom att saluföra andras produkter och tjänster så kan det ske på tre olika sätt:

  • Genom annonsvisning
  • Genom annonsklick
  • Genom att saluföra andras varor mot provision vid försäljning -> Affiliatemarknadsföring!

Lästips: Så här tjänar du pengar på att blogga – Här går vi igenom och jämför olika sätt att tjäna pengar på en blogg.

Affiliatemarknadsföring har en fördel mot de andra typerna av annonsering då det går att göra marknadsföringen i emails, på Instagram och andra kanaler där du inte äger plattformen.

Men det finns också en stor nackdel med affiliatemarknasföring relativt annonsering: man använder inte cookies och AI för att skapa personliga erbjudanden per besökare.

Att tjäna pengar på affiliatemarknadsföring handlar om att sälja

Rent tekniskt så är det relativt enkelt att registrera sig för ett antal affiliateprogram och sätta upp annonsering med bara affiliateprogram.

I praktiken är det dock inte så många som gör så då sannolikheten för att du ska lyckas är liten.

Skulle jag exempelvis lägga in en annons eller länk i det här inlägget för Savelend – som jag är affiliate för – så är sannolikheten för att du skulle klicka på den länken väldigt liten.

Och sannolikheten för att du skulle teckna dig för tjänsten är ännu lägre!

Varför?

För att du inte kom hit för att du är intresserad av att låna ut pengar via en peer-to-peer plattform.

För att öka möjligheterna att tjäna pengar på affiliate-länkarna så kan vi göra två saker:

  1. Se till att de som kommer till materialet vi skriver redan kommit en bit i köpprocessen och vet och förstår vad det är vi marknadsför i våra affiliate-länkar.
  2. Vi måste sälja in det vi marknadsför till våra besökare i innehållet så att det uppstår ett köpsug.

Det första gör vi genom att skriva inlägg som matchar vissa sökord, exempelvis så svarar vi på frågan om vad som är bästa plattformen för peer-to-peer utlåning och lyfter fram Savelend.

Eller så har vi kanske ett gäng människor som följer oss och som läser det vi gör.

Då kommer de för att träffa oss och vi tar tillfället i akt och marknadsför en produkt i mötet.

Vi måste alltså vara säljande, kanske utan att våra följare ens märker det!

Vi återkommer lite längre ner till vad som är viktigt att tänka på när vi jobbar med affiliatemarknadsföring.

Ska vi tjäna pengar på affiliatemarknadsföring så måste vi skapa rätt innehåll

Lite förenklat kan vi säga att annonser bara kräver läsare för att vi ska kunna tjäna pengar på vårt innehåll.

Det är förenklat för att det fortfarande spelar stor roll för intäkterna vem som kommer för att läsa det vi skriver.

Affiliate-länker å andra sidan styr oss mycket mer i själva skrivandet.

Vi måste välja sökord smart, välja lämpliga produkter att marknadsföra och utforma innehållet så att vi kan lyckas övertyga en besökare att köpa det vi marknadsför.

Det gör att vi som skapar innehåll och som vill tjäna pengar via affiliate-länkar ofta måste börja vår marknadsföring innan vi skrivit vårt innehåll.

Med lite otur så försvinner eller ersätts de produkter vi har valt att marknadsföra från marknaden efter en tid vilket gör att affiliate-marknadsföring ofta kräver mer i form av underhåll.

För- och nackdelar med Affiliate-marknadsföring

Så här långt har jag nog inte marknadsfört idén om att tjäna pengar på affiliate-länkar speciellt bra utan mest pekat på problem.

Det beror på att vi ännu inte pratat om pengar!

Det går helt enkelt att tjäna bra med pengar på affiliate-marknadsföring och det är den avgörande faktorn skulle jag säga.

Om vi sammanställer för- och nackdelarna med affiliate-länkar så ser det ut så här.

Fördelar
  • Kan betala bra med pengar.
  • Ställer oftast inga större krav på webb-platsen, eller kanalen på sociala medier, vilket gör att det är lätt att komma igång.
  • Gör det möjligt att skapa rena snygga webb-sidor utan “skräpig och okänd” reklam.
Nackdelar
  • Använder inte avancerad teknik för att hitta rätt erbjudande till våra besökare (cookies).
  • Ställer krav på vad du skriver och hur.
  • Ger bara betalt om det faktiskt blir någon försäljning.
  • En leverantör kan när som helst sluta med affiliate-marknadsföring eller ändra ersättningsvillkoren.
  • Kräver ofta en hel del underhåll.

Vad avgör hur mycket pengar vi tjänar på affiliatemarknadssföring?

Det är svårt att tjäna speciellt mycket pengar på böcker som affiliate och skälet till det är att böcker sällan är speciellt dyra samtidigt som provisionen är ganska liten och mäts i % av försäljningspriset!

Det här gör naturligtvis att det är viktigt vilka program vi väljer när vi marknadsför produkter.

Provisionen måste motivera jobbet vi gör.

Men det är inte allt.

Två viktiga begrepp för att du ska lyckas med affiliatemarknadsföring – CTR och CVR

CTR står för Click Through Rate vilket anger hur stor andel av dina läsare eller följare som klickar på din länk för att komma till produkt- eller företagssidan du länkar till.

CVR står för Conversion Rate och det anger andelen personer som faktiskt handlar något när de väl kommit till sidan eller företaget du länkade till.

Exempel på hur CTR och CVR påverkar affilate-marknadsföring

Om du lägger upp en affiliate-länk på din blogg så kommer bara ett mycket litet antal människor faktiskt klicka på länken.

En CTR på 5% är fullt rimligt, för att inte säga högt.

Det betyder att om du har 1000 läsare av ett blogginlägg – eller inlägg på sociala medier – så kommer 50 personer klicka på den affiliate-länk du valt att lägga upp.

Om sedan CVR är 1% – vilket innebär att 1% av de som hamnar på den hemsida du länkar till faktiskt köper något – så handlar 0,5 person av de 50 du lyckades få dit något.

Du kommer med största sannolikhet alltså inte få någon provision och inte tjäna några pengar på din affiliate-länk med 1000 läsare av inlägget.

Att tjäna pengar på affiliate-länkar handlar mycket om att få så höga CTR och CVR värden som möjligt samtidigt som vi får tillräckligt med trafik till vår blogg eller sociala kanal.

Vad påverkar vi CTR och CVR?

CTR påverkas till största delen av hur du utformar din affiliate-marknadsföring.

Du måste få rätt människor till ditt inlägg, människor som är relativt nära ett inköp av det du marknadsför och du måste skapa innehåll som dels säljer det du vill lyfta fram samtidigt som du får personer att klicka på dina affilietelänkar.

Allt det här påverkar du.

CVR påverkas av liknande faktorer som CTR men här kommer dessutom företaget du marknadsför in i bilden.

CVRen påverkas därför av:

  • Att du skickat rätt människor till sidan som säljer något.
  • Att du marknadsfört produkten på ett vis som underlättar för de som köper att faktiskt handla.
  • Att webb-platsen dit du skickat din trafik har förmågan att omsätta besökare till kunder.

Sista punkten kan vara en utmaning för dig som jobbar med svenska affiliate-program enligt mina erfarenheter.

Hur hittar vi rätt trafik till våra affiliate-länkar?

Bra trafik är människor som kommit långt i köpprocessen i något sammanhang.

Den här typen av trafik hittar vi oftast genom att välja sökord i Google på ett smart vis.

  • Bästa dammsugaren under 2000 kronor
  • Iphone 11 eller 12
  • Mathem.se eller Coop

Annons

Spartips: Se om du kan sänka mobilkostnaderna hos Hallon – Det tar inte en minut att kolla Hallons kampanjer just nu!

är exempel på sökord som människor som är på väg att köpa något sannolikt använder.

Tyvärr så är det ganska allmänt känt och det är många som slåss om de som säker på den typen av frågor, men det finns nästan alltid möjligheter att hitta någon ingång någonstans och skapa viss trafik.

Rätt trafik kan också vara människor som har en stark koppling till dig, via exempelvis sociala medier, och lyssnar på vad du säger i en viss fråga.

Förr kunde vi annonsera via exempelvis Facebook – som ger bra stöd för att hitta rätt kunder – för att få rätt trafik men konkurrensen har hårdnat och jag vet inte någon idag som gör det speciellt framgångsrikt.

Så här tjänar du pengar på affiliate-marknadsföring

Att skriva och skapa bloggar är lite av en passion hos mig och jag är naturligtvis också väldigt intresserad av hur jag kan tjäna pengar på det jag gör.

Som en del i det har jag sett många fångas upp av budskap på Youtube och Instagram som pekar på det här med affiliate-marknadsföring som något magiskt fantastiskt sätt att tjäna pengar.

Min uppfattning – baserat på egna och andras erfarenheter – är att vi ska ta det med en nypa salt.

Men det betyder inte att det är omöjligt att tjäna pengar på affiliate-marknadsföring.

En blogg tjänar i runda slängar 180 – 360 kronor per 1000 besökare – i det spannet hittar du exempelvis den här bloggen – om vi kombinerar annonsintäkter och affiliate-intäkter.

2000 besökare om dagen – det är ingen omöjlighet på något vis – ger då intäkter på cirka 10 000 kronor i månaden.

Gör du det rätt är det snudd på en passiv inkomst du skapat utan att investera något kapital.

Det du måste förstå utifrån ditt perspektiv och dina intressen är hur du ska:

  • Få tillräckligt med rätt trafik till dina affiliate-länkar.
  • Utforma din marknadsföring så att CTR och CVR blir så hög som möjligt.
  • Hitta affiliate-länkar där CVR är hög och provisionen intressant.

Exakt hur du hittar rätt metod i det sammanhang du vill vara handlar mycket om trail and error.

Du måste börja någonstans, varför inte idag, och jobba för att förstå och förbättra dina metoder vartefter.

Lästips: Så här når den här bloggen 100 000 visningar per månad – Här kan du läsa om hur besökare hittar hit.

Den här bloggen tjänar pengar genom annonser och affiliate-marknadsföring.

Den absolut största inkomstkällan är just annonser medan affiliate-marknadsföringen står för en ganska liten del av inkomsterna.

Bra svenska affiliate-nätverk

Här är några affiliate-nätverk som jag använder.

  • Adtraction
  • Adrecord
  • Tradedoubler
  • Tradetracker
  • Daisycon

Bra Youtube-kanaler där du kan lära dig mer

Vanliga frågor

Vad är en affiliate-länk?

En affiliete-länk är en länk som gör det möjligt att spåra vem som skickat trafik från en plats på nätet – blogg eller sociala medier – till en webbshop och vilka köp som detta sedan resulterar i. Detta används sedan för att betala ut provision på försäljningen som sker.

Vad är Click Through Rate?

Andelen besökare som klickar på en affiliate-länk. Ett vanligt genomsnittligt värde är 2,5% som ofta används som referens vid olika beräkningar.

Vad är Conversion Rate?

Andelen besökare som blir kund på en webb-plats. 10% anses vara en mycket bra conversion rate.

Onkel Tom, eller Anders Gustafsson som jag egentligen heter, driver den här bloggen. Här pratar vi om vår tid och våra pengar. I stora drag kan vi säga att vi pratar om hur vi styr våra liv för att leva friare och intressantare liv.

Titta bland kategorierna i menyn här ovanför så ser du vad vi pratar om i detalj.

Läs gärna min fria e-bok som jag skrivit för dig som vill leva ekonomiskt fri för en kortare eller längre period.

Jag har nyss fyllt 50 och har fyra barn och sambo. Vi bor i Sundbyberg sedan 2019. Innan dess drev vi en liten gård i Småland under ett par år. På den tiden var vi aktiva inom FIRE-rörelsen och predikade för ekonomiskt oberoende och tidig pension. Nu är vi åter i ekorrhjulet :)

Det här med att hoppa ur ekorrhjul och säga nej till tråkiga vardagar har intresserat mig sedan 2013. Det som nog gör den här bloggen lite unik är att jag närmat mig frågeställningen på så många vis. Inte minst har jag försökt förstå och påverka min roll i det hela.

Utbildningsmässigt är jag civilingenjör. Jag har på det varit doktorand, men fullföljde aldrig den banan. På senare tid så har jag även läst psykologi på universitetsnivå.

Du hittar min email-address på den lilla mailikonen här nedanför. Där hittar du också länken till bloggens Youtube som du gärna får prenumerera på.