Tjäna pengar på affiliate-marknadsföring – Allt du behöver veta för att komma igång

Går det att tjäna pengar på affiliate-marknadsförning och hur gör man i så fall?

Vill du tjäna pengar som affiliate?

Här på bloggen delar jag med mig av mina egna misslyckanden och framgångar när det kommer till att tjäna pengar på en blogg i största allmänhet, och i det här inlägget tittar vi på hur det fungerar att tjäna pengar på affilate-länkar i synnerhet.

Tjäna pengar som affiliate – Vad krävs?

Det krävs att du får till rätt många saker för att kunna tjäna pengar som affiliate, här är några exempel på det:

  • Du måste få trafik till din site, gärna mycket men också rätt trafik (trafik)
  • Du måste forma ditt innehåll så att du övertygar besökare om att köpa det du är affiliate för (CTR)
  • Produkten du är affiliate för måste vara attraktiv (CTR)
  • Företaget du är affiliate för måste vara duktiga på att göra besökare till kunder (CVR)
  • Din ersättning när någon handlar via en affiliate-länk måste vara tillräckligt stor för att det ska vara någon idé att jobba med affiliate-länkar.

CTR är en förkortning av Click Thru Rate – andelen personer som klickar på en affiliate-länk av alla besökare (brukar vara någon procent) – medan CVR är en förkortning för Conversion Rate – andelen personer som följt affiliate-länken som faktiskt köper (kan vara så högt som 15%).

Vi utvecklar begreppen senare i inlägget.

De som vill sälja kurser i affiliate-marknadsföring vill ofta få det här att framstå som något väldigt enkelt, vilket det ofta inte är.

På marknader där Amazon är en stor aktör, och där människor handlar en stor del av sina dagligvaror via Amazon, så blir det enklare. Där är dock konkurrensen större än i Sverige.

Affiliate som influencer eller som bloggare

De som följer en influencer på sociala medier eller en blogg gör det för att de är intresserade av människan och livsstilen som den personen representerar.

Det är det som ger trafiken, en av de viktigare beståndsdelarna i affiliate-marknadsföring.

Att lyckas med affiliate-marknadsföring i det sammanhanget handlar mycket om att hitta rätt erbjudande till de följare man har.

Bloggar man som vi gör här – genom att skriva om ett speciellt område – så kommer trafiken främst via Google.

Läs gärna vårt inlägg om olika sätt att blogga så utvecklar vi de olika sätten att få trafik ytterligare.

Vad är en affiliate-länk?

Genom att registrerar dig hos en affiliate-marknadsplats, vi använder ofta uttrycket affiliate-plattform som synonym i det här inlägget, så får du möjligheten att skapa affiliate-länkar till de bolag som finns på marknadsplatsen.

Ett exempel på en marknadsplats är Adtraction och där kan du exempelvis jobba med varumärket Hallon.

Plattformarna är ofta väldigt pedagogiska och hjälper dig med såväl länkar som banners och bilder för din webbplats.

Här kan du också skapa länkar som går till speciella erbjudanden eller produkter, så kallade djuplänkar.

Materialet vi kan hitta på plattformen använder vi oss sedan av på våra webbsidor när vi vill länka vidare till något som säljs på en annan webb-plats.

När en läsare på vår blogg klickar på länken så håller tekniken reda på att vi skickat en möjlig kund till webb-platsen.

Om den personen sedan köper något där så får vi provision och det är så vi tjänar pengar som affiliate.

Titta på bilden här nedanför så blir det tydligare!

Det är relativt enkelt att komma igång med affiliate-marknadsföring, men att faktiskt tjäna pengar på det man gör kan vara mycket svårare!

I grund och botten är det här med affiliate-länkar egentligen inget märkligt.

Vi som skapar innehåll rekommenderar våra läsare – på en blogg eller i sociala medier, det gör ingen skillnad – en viss produkt och leverantör och får i gengäld provision för det om en försäljning sker hos leverantören.

Annonser eller affiliate-marknadsföring – Vad är skillnaden?

Det finns två typer av annonser som vi kan ha på en webbplats:

  • Display ads – Annonsören betalar mig för att synas här på bloggen.
  • Pay Per Click ads – Annonsören betalar mig om någon besökare klickar på en annons.

Display ads är väldigt enkla att hantera men betalar relativt dåligt per visning. Å andra sidan så får vi alltid betalt i någon form.

Pay Per Click ads betalar betydligt bättre men fungerar väldigt olika på olika bloggar.

Om ingen klickar på annonserna så blir det helt enkelt inga intäkter.

I båda exemplen ovan så använder man vanligtvis en tjänst som placerar ut annonserna och jag som driver den här bloggen gör inga aktiva val kring vad som ska visas och när.

Tjänsterna kan använda mycket avancerad teknik – cookies och AI exempelvis – för att visa rätt annons till rätt person. På så vis kan effektiviteten och lönsamheten ökas för såväl oss som skapar innehåll som annonsörerna.

Affiliate-marknadsföring börjar i andra ändan kan vi säga.

Här väljer du vad som ska saluföras på bloggen, eller i sociala medier, genom att du själv väljer ut varje företag och produkt som du tänker skapa affiliate-länkar till.

Om du väljer rätt produkter och program för din affiliatemarknadsföring så kan den här typen av marknadsföring vara väldigt lönsam, men du får bara betalt om någon faktiskt köper något!

Lite förenklat kan vi säga att om vi som innehållsskapare vill tjäna pengar genom att saluföra andras produkter och tjänster så kan det ske på tre olika sätt:

  • Genom annonsvisning
  • Genom annonsklick
  • Genom att saluföra andras varor mot provision vid försäljning -> Affiliatemarknadsföring!

Fördelar med affiliate-marknadsföring

Affiliatemarknadsföring har en fördel mot de andra typerna av annonsering vi pratar om ovan då det går att göra marknadsföringen i emails, på Instagram, Youtube och andra kanaler där du inte äger plattformen du publicerar på.

Det här gör att du kan skapa kedjor av händelser där du saluför dina affiliate-länkar.

Du kan exempelvis samla email-adresser vid en viss sida och för ett visst erbjudande och sedan fortsätta marknadsföra dina affiliate-länkar långt efter att någon läst ett blogginlägg eller sett dig på sociala medier.

Affiliate-länkar har också något som kallas spårningstid – den du länkar till en webb-plats behöver inte köpa där direkt – som anger hur länge du får tillgodoräkna dig ett eventuellt köp.

Om spårningstiden är 30 dagar så kommer du få provision upp till 30 dagar efter att någon klickat på din affiliate-länk.

Nackdelar med affiliate-marknadsföring

Det finns nackdelar med affiliatemarknadsföring, om vi jämför med annonsering, och det handlar främst om:

  • Konkurens
  • Låga ersättningsnivåer
  • Googles syn på affiliate-siter
  • Arbete som krävs

Konkurrensen kan innebära att det är många siter som konkurrerar med dig, men också bolaget som du är affiliate för lär vara konkurrent.

Så det går inte att vara affiliate för Avanza och tro att du ska få någon trafik från de som söker på Avanza enbart.

Den trafiken lär Avanza ta själva!

Detsamma lär gälla allt som du enkelt kan köpa i en större webb-shop.

Vissa affiliate-länkar går det förhållandevis lätt att tjäna pengar på, men ersättningsnivåerna är usla.

Utöver det så har Google ändrat sin syn på affiliate-sidor och siter vilket gör det svårt att få med sina affiliate-sidor på Googles förstasida.

Affiliate-länkar kan också kräva mer jobb en annonsering. Program försvinner, produkter ersätts med nya versioner och de kan vara slut hos den du länkar till.

Det finns fortfarande stora möjligheter att tjäna pengar som affiliate men det krävs övning, smarthet och lite tur!

Fördelar
  • Kan betala bra med pengar.
  • Ställer oftast inga större krav på webb-platsen, eller kanalen på sociala medier, vilket gör att det är lätt att komma igång.
  • Gör det möjligt att skapa rena snygga webb-sidor utan ”skräpig och okänd” reklam.
Nackdelar
  • Använder inte avancerad teknik för att hitta rätt erbjudande till våra besökare (cookies).
  • Ställer krav på vad du skriver och hur.
  • Ger bara betalt om det faktiskt blir någon försäljning.
  • En leverantör kan när som helst sluta med affiliate-marknadsföring eller ändra ersättningsvillkoren.
  • Kräver ofta en hel del underhåll.

Att tjäna pengar på affiliatemarknadsföring handlar om att sälja

Rent tekniskt så är det relativt enkelt att registrera sig för ett antal affiliate-program och sätta upp annonsering med bara affiliate-program.

I praktiken är det dock inte så många som gör så då sannolikheten för att du ska lyckas är liten.

Skulle jag exempelvis lägga in en annons eller länk i det här inlägget för Savelend – som jag är affiliate för – så är sannolikheten för att du skulle klicka på den länken väldigt liten.

Och sannolikheten för att du skulle teckna dig för tjänsten är ännu lägre!

Varför?

För att du inte kom hit för att du är intresserad av att låna ut pengar via en peer-to-peer plattform.

För att öka möjligheterna att tjäna pengar på affiliate-länkarna så kan vi göra två saker:

  1. Se till att de som kommer till materialet vi skriver redan kommit en bit i köpprocessen och vet och förstår vad det är vi marknadsför i våra affiliate-länkar.
  2. Vi måste sälja in det vi marknadsför till våra besökare i innehållet så att det uppstår ett köpsug.

Det första gör vi genom att skriva inlägg som matchar vissa sökord, exempelvis så svarar vi på frågan om vad som är bästa plattformen för peer-to-peer utlåning och lyfter fram Savelend.

Eller så har vi kanske ett gäng människor som följer oss och som läser det vi gör.

Då kommer de för att träffa oss och vi tar tillfället i akt och marknadsför en produkt i mötet.

Vi måste alltså vara säljande, kanske utan att våra följare ens märker det!

Vårt sälj måste synas i vårt innehåll, det är det vi använder för marknadsföring.

Ska vi tjäna pengar på affiliatemarknadsföring så måste vi skapa rätt innehåll inom rätt område

Lite förenklat kan vi säga att annonser ”bara” kräver läsare för att vi ska kunna tjäna pengar på vårt innehåll.

Vi skriver först, sedan för annonsplattformarna jobba för att vi ska tjäna så mycket pengar det bara går på vår blogg.

Det är förenklat för att det fortfarande spelar stor roll för intäkterna vem som kommer för att läsa det vi skriver och vad vi skriver om.

Allra bäst är det om vi skriver inom områden där där det finns många annonsörer och besökarna är köpstarka.

Affiliate-länkar å andra sidan styr oss mycket mer i själva skrivandet.

Vi måste välja sökord smart, välja lämpliga produkter att marknadsföra och utforma innehållet så att vi kan lyckas övertyga en besökare att köpa det vi marknadsför.

Det gör att vi som skapar innehåll och som vill tjäna pengar via affiliate-länkar ofta måste börja vår process kring marknadsföring innan vi skrivit vårt innehåll.

Med lite otur så försvinner eller ersätts de produkter vi har valt att marknadsföra från marknaden efter en tid vilket gör att affiliate-marknadsföring ofta kräver mer av oss i form av underhåll och uppdateringar.

Läs vidare så ska vi utveckla hur du kan jobba med innehållet.

Vad avgör hur mycket pengar vi tjänar på affiliatemarknadssföring?

Det är svårt att tjäna speciellt mycket pengar på böcker som affiliate och skälet till det är att böcker sällan är speciellt dyra, samtidigt som provisionen är ganska liten och mäts i % av försäljningspriset!

Att få 3% av 89 kronor innebär att vi tjänar 2,67 kronor. Om vi inte har väldigt hög trafik så kommer det aldrig bli några pengar.

Vi kan jämföra det med ersättningen för att länka någon till ett lån som kan vara i storleksordningen 1000 kronor.

Det här är ett exempel på att det är viktigt vilka program vi väljer när vi marknadsför produkter.

När du marknadsför något så bör du framstå som kunnig och trovärdig vilket gör att du inte kan blanda olika typer av innehåll hur som helst.

Därför är det bra om din blogg har ett tema och kanske ett domännamn som ytterligare förstärker känslan av att du är trovärdig.

Så till viss del så bör du redan när du startar din blogg ha en uppfattning om vilken typ av affiliate-program du tänker använda dig av.

Med det sagt, vi måste välja område och program klokt. Provisionen måste motivera jobbet vi gör.

Men det är inte allt.

Två viktiga begrepp för att du ska lyckas med affiliatemarknadsföring – CTR och CVR

CTR står för Click Through Rate vilket anger hur stor andel av dina läsare eller följare som klickar på din länk för att komma till produkt- eller företagssidan du länkar till.

CVR står för Conversion Rate och det anger andelen personer som faktiskt handlar något när de väl kommit till sidan eller företaget du länkade till.

Exempel på hur CTR och CVR påverkar affilate-marknadsföring

Om du lägger upp en affiliate-länk på din blogg så kommer bara ett mycket litet antal människor faktiskt klicka på länken.

En CTR på 5% är fullt rimligt om ditt inlägg är ”rätt”.

Det betyder att om du har 1000 läsare av ett blogginlägg – eller inlägg på sociala medier – så kommer 50 personer klicka på den affiliate-länk du valt att lägga upp.

Om sedan CVR är 1% – vilket innebär att 1% av de som hamnar på den hemsida du länkar till faktiskt köper något – så handlar 0,5 person av de 50 du lyckades få dit något.

Du kommer med största sannolikhet alltså inte få någon provision och inte tjäna några pengar på din affiliate-länk med 1000 läsare av inlägget.

Att tjäna pengar på affiliate-länkar handlar mycket om att få så höga CTR och CVR värden som möjligt samtidigt som vi får tillräckligt med trafik till vår blogg eller sociala kanal.

”Lättast” är det att få trafik till informativt innehåll. Där är konkurrensen ofta lägre och antalet som söker den typen av information är stor.

Rätt utformad så kan information också vara mycket bra innehåll på sociala medier och skapa stort intresse.

Men få som söker information är redo för att köpa något och CVR kommer sannolikt vara låg.

Se bilden här nedanför där vi lista hur olika typer av innehåll påverkar CVR.

Hur olika typer av innehåll påverkar CVR. Låg CVR har informativt innehåll, låg till medel för kommersiellt innehåll medan transaktionsorienterat innehåll har hög förväntad CVR.
Sannolikheten för att en besökare ska följa en affiliate-länk, och handla något efter det, beror på var besökaren är ”mentalt”. Antingen ”hittar vi rätt” besökare genom att skriva rätt innehål, eller så hjälper vi besökarna att gå från informationsökande till köp.

Den som främst har trafik från sökmotorer till sin hemsida eller blogg kan bilden ovan för att skriva innehåll runt sökord som är kommersiella eller transaktionsorienterade.

Men även med informativt innehåll så är det ofta lättare att få personer som söker på något att handla än det är att få människor som följer dig för du är du att köpa något du rekommenderar.

Vad påverkar vi CTR och CVR?

CTR påverkas till största delen av hur du utformar din affiliate-marknadsföring.

Du måste få rätt människor till ditt inlägg (trafik), människor som är relativt nära ett inköp av det du marknadsför (trafik) och du måste skapa innehåll som dels säljer det du vill lyfta fram samtidigt som du får personer att klicka på dina affiliete-länkar.

Allt det här påverkar du.

Här är vanliga upplägg för att få trafik, rätt trafik och driva CTR:

  • Trafik via sökmotoroptimering till en speciell sida, smart innehåll och kloka val av affiliate-program.
  • Trafik via sökmotoroptimering till en site och sedan knyta upp personer inom ett visst intresseområde via email eller sociala medier. Där marknadsförs sedan affiliate-länkar.
  • Trafik via sociala medier, flera inlägg över tid i syfte att skapa en ”sales-funnel”.

Sales funnels är ett uttryck – det finns också massor av verktyg som hjälper oss – som beskriver processen för hur vi flyttar människor från att de första gången hör talas om en produkt till att de blir kunder.

CVR påverkas av liknande faktorer som CTR men här kommer dessutom företaget du marknadsför in i bilden.

CVRen påverkas av:

  • Att du skickat rätt människor till sidan som säljer något.
  • Att du marknadsfört produkten på ett vis som underlättar för de som köper att faktiskt handla.
  • Att webb-platsen dit du skickat din trafik har förmågan att omsätta besökare till kunder.

Sista punkten kan vara en utmaning för dig som jobbar med svenska affiliate-program enligt mina erfarenheter.

De flesta företagen som har affiliate-program gör väldigt lite för att konvertera en kund.

Affiliate-plattformarna brukar presentera CTR – i någon form – för sina program, det är viktig information för dig som undersöker vilka affiliate-program som tjänar pengar åt affiliate-marknadsförarna.

Hur hittar vi rätt trafik till våra affiliate-länkar?

Bra trafik är människor som kommit långt i köpprocessen i något sammanhang.

Den här typen av trafik hittar vi oftast genom att välja sökord i Google på ett smart vis.

  • Bästa dammsugaren under 2000 kronor
  • Iphone 11 eller 12
  • Mathem.se eller Coop

är exempel på sökord som människor som är på väg att köpa något sannolikt använder.

Tyvärr så är det ganska allmänt känt och det är många som slåss om de som söker på den typen av frågor, men det finns nästan alltid möjligheter att hitta någon ingång någonstans och skapa viss trafik.

Rätt trafik kan också vara människor som har en stark koppling till dig, via exempelvis sociala medier, och lyssnar på vad du säger i en viss fråga.

Förr kunde vi annonsera via exempelvis Facebook – som ger bra stöd för att hitta rätt kunder – för att få rätt trafik, men konkurrensen har hårdnat och jag vet inte någon idag som gör det speciellt framgångsrikt.

Så här tjänar du pengar på affiliate-marknadsföring

Att skriva och skapa bloggar är lite av en passion hos mig och jag är naturligtvis också väldigt intresserad av hur jag kan tjäna pengar på det jag gör.

Som en del i det har jag sett många fångas upp av budskap på Youtube och Instagram som pekar på det här med affiliate-marknadsföring som något magiskt fantastiskt sätt att tjäna pengar.

Min uppfattning – baserat på egna och andras erfarenheter – är att vi ska ta det med en nypa salt.

Men det betyder inte att det är omöjligt att tjäna pengar på affiliate-marknadsföring.

En blogg tjänar i runda slängar 180 – 360 kronor per 1000 besökare – i det spannet hittar du exempelvis den här bloggen – om vi kombinerar annonsintäkter och affiliate-intäkter.

2000 besökare om dagen – det är ingen omöjlighet på något vis – ger då intäkter på cirka 10 000 kronor i månaden.

Gör du det rätt är det snudd på en passiv inkomst du skapat utan att investera något kapital.

Det du måste förstå utifrån ditt perspektiv och dina intressen är hur du ska:

  • Få tillräckligt med rätt trafik till dina affiliate-länkar.
  • Utforma din marknadsföring så att CTR och CVR blir så hög som möjligt.
  • Hitta affiliate-länkar där CVR är hög och provisionen intressant.

Exakt hur du hittar rätt metod i det sammanhang du vill vara handlar mycket om trail and error.

Du måste börja någonstans, varför inte idag, och jobba för att förstå och förbättra dina metoder vartefter.

Lästips: Så här når den här bloggen 100 000 visningar per månad – Här kan du läsa om hur besökare hittar hit.

Den här bloggen tjänar pengar genom annonser och affiliate-marknadsföring.

Den absolut största inkomstkällan är just annonser medan affiliate-marknadsföringen står för en ganska liten del av inkomsterna.

Bra svenska affiliate-nätverk

Här är några affiliate-nätverk som jag använder.

  • Adtraction
  • Adrecord
  • Tradedoubler
  • Tradetracker
  • Daisycon

Bra Youtube-kanaler där du kan lära dig mer

Vanliga frågor

Vad är affiliate-länkar?

En affiliete-länk är en länk som gör det möjligt att spåra vem som skickat trafik från en plats på nätet – blogg eller sociala medier – till en webbshop och vilka köp som detta sedan resulterar i. Detta används sedan för att betala ut provision på försäljningen som sker.

Vad är Click Through Rate?

Andelen besökare som klickar på en affiliate-länk. Ett vanligt genomsnittligt värde är 2,5% som ofta används som referens vid olika beräkningar.

Vad är Conversion Rate?

Andelen besökare som blir kund på en webb-plats de kommit till. 10% anses vara en mycket bra conversion rate.

Vad betyder affiliate?

Att vara affiliate betyder att vi länkar till någons tjänst eller produkt och får provision om en försäljning sker som resultat av det. Antingen är vi affiliate för en produkt, så som Hallons abonnemang, eller så är vi affiliate för en marknadsplats, så som Amazon.

Vad är affiliate-marknadsföring?

Affiliatemarknadsföring bygger på att du marknadsför andras produkter och du får provision om de säljer något till en person du skickat till deras webb-plats. Affiliate-marknadsföring används av allt från stora siter som Aftonbladet, influencers till små bloggare.

Jag som skriver här heter Anders Gustafsson. Här pratar vi om vår tid och våra pengar. I stora drag kan vi säga att vi pratar om hur vi styr våra liv för att leva friare och intressantare liv.

Titta bland kategorierna i menyn här ovanför så ser du vad vi pratar om i detalj.

Läs gärna min fria e-bok som jag skrivit för dig som vill leva ekonomiskt fri för en kortare eller längre period.

Jag har nyss fyllt 50 och har fyra barn och sambo. Vi bor i Sundbyberg sedan 2019. Innan dess drev vi en liten gård i Småland under ett par år. På den tiden var vi aktiva inom FIRE-rörelsen och predikade för ekonomiskt oberoende och tidig pension. Nu är vi åter i ekorrhjulet :)

Det här med att hoppa ur ekorrhjul och säga nej till tråkiga vardagar har intresserat mig sedan 2013. Det som nog gör den här bloggen lite unik är att jag närmat mig frågeställningen på så många vis. Inte minst har jag försökt förstå och påverka min roll i det hela.

Utbildningsmässigt är jag civilingenjör. Jag har på det varit doktorand, men fullföljde aldrig den banan. På senare tid så har jag även läst psykologi på universitetsnivå.

Du hittar min email-address på den lilla mailikonen här nedanför. Där hittar du också länken till bloggens Youtube som du gärna får prenumerera på.