Inom affiliatemarknadsföring mäter vi framgång i pengar, men innan vi hamnar där så finns det tre saker som vi tittar på: Earnings Per Click (EPC) och Conversion Rate / Konverteringsgrad (CR). Det är nyckelfaktorer för hur vi affiliate-marknadsförare mäter och optimerar våra sidor för maximal effektivitet och lönsamhet.
Affiliatenätverken – länken listar de bästa svenska – brukar också ange EPC och CR på sina sidor vilket gör det möjligt för oss att bedöma om ett ett affiliateprogram är värt att lägga någon tid på.
EPC, eller ”Earnings Per Click”, är ett mått som förklarar hur mycket vi faktiskt tjänar för varje klick någon gör på våra affiliatelänkar. Det här är den genomsnittliga inkomsten, inte det vi får betalt per genomförd affär.
Förvirrande? Läs vidare!
CR, eller ”Conversion Rate”, är ett annat mått inom affiliatemarknadsföring. Det är ett mått – uttryckt i %, på hur effektivt din trafik omvandlas till faktiska försäljningar eller önskade åtgärder (så som att gå med i maillista eller liknande).
En hög konverteringsgrad, 3% eller högre brukar nog räknas som en hög CR, betyder att dina besökare inte bara är intresserade av innehållet, utan också är beredda att agera på det!
Det är bra, det är till och med nyckeln till en framgångsrik affiliate-kampanj.
Någonstans här gömmer sig också värdet på den provision vi får. En hög konverteringsgrad är bra men behöver inte ge oss så mycket om provisionen är liten.
I bilden nedanför ser du hur EPC och CR kan redovisas hos affiliatenätverken.
I detta inlägg kommer vi att dyka djupare in nyckeltalen för dig som vill optimera dina affiliateinkomster.
Vad är EPC (Earnings Per Click)?
EPC står för ”Earnings Per Click” och förklarar hur mycket pengar du tjänar varje gång någon klickar på en länk som leder till en affiliate-produkt eller -tjänst.
För att beräkna din EPC dividerar du de totala intäkterna från ett samarbete med det totala antalet klick som kampanjen genererade.
Exempel: Om du har tjänat 1000 kr från 500 klick så är din EPC 2 kr (1000/500).
Det finns flera sätt att förbättra din EPC. Dessa inkluderar att välja rätt affiliate-produkter att marknadsföra, skriva text som leder till högre konverteringar, samt att hitta bloggbesökare från rätt målgrupp.
Det är alltså tre saker vi behöver jobba med:
- Rätt affiliate-produkt eller program
- Skapa text som säljer – Det kan göras genom tekniker så som copywriting eller genom ”sales funnel”.
- Rätt besökare hittar vi genom olika sätt att skapa trafik till bloggen, exempelvis via SEO.
Förståelse av CR (Conversion Rate)
En hög CR betyder att en stor andel av besökarna som klickar på dina affiliatelänkar också genomför ett köp eller något annat som vi eftersträvar.
Vi som bloggare kan påverka konverteringsgraden. Det gör vi genom att utforma våra inlägg smart och göra kunden intresserad av det vi länkar till.
Men affiliatelänkar tar alltid besökaren till en annan webbplats för det faktiska köpet och utformningen där påverkar conversion rate kraftigt. Tyvärr tycker jag att vissa webbplatser borde göra mer när de faktiskt får in en besökare via en affiliatelänk.
Allt för ofta kommer potentiella köpare till sidor som inte är speciellt säljande. De redogör kort för priset på några varor, men inga speciella rabatter eller säljupplägg.
Exempel: Här på bloggen har jag länkat en stor grupp besökare till Hallons webbplats, men det har blivit väldigt få affärer. Min text och Hallons säljsida ger ingen relevant CR helt enkelt.
Det här har gjort att jag i många sammanhang föredrar annonser på bloggen istället.
Vad kan vi förvänta oss för EPC och CR?
Som vi varit inne på så beror det på en rad olika faktorer, men utöver det vi nämnt så finns det mer att tänka på.
Något som påverkar EPC är vilka som läser inläggen hos oss. Hur långt de kommit i sin resa mot att köpa något. Se listan här nedanför på några sökord.
- När kan barn börja använda mobiltelefon
- Bästa mobilen för barn
- Lägsta pris på en Samsung J22
Personen som söker på ”När kan barn börja använda mobiltelefon” kommer generellt sätt inte vara lika köpbenägen som någon som Googlar på de senare sökorden. Personen letar efter information.
Sökordet ”bästa mobilen för barn” däremot indikerar att personen kan tänka sig att köpa något och här finns det ofta goda möjligheter för det vi kallar nische-bloggar att skapa innehåll med relevanta affiliate-länkar.
Sista exemplet ligger väldigt nära köp och är lättast att jobba med, men det kommer vi sannolikt inte kunna konkurrera bland Googles sökresultat.
Jag killgissar lite, inte utan erfarenhet dock, att en affiliatelänk till exempelvis en Elgigantens enklare telefoner, i inlägget om när barn kan börja använda mobiltelefon, inte skulle ge mer än någon enstaka avslut per 1 000 click. Så en konverteringsgrad under 0,1 (vi räknar ju i procent) eller betydligt lägre tänker jag är rimligt.
För sökordet ”Bästa mobilen för barn” kan vi nog komma upp i någon procent eller till och med några procent.
Men det är sannolikt enklare att få betydligt fler besökare till inlägget ”När kan barn börja använda mobiltelefon” vilket väger upp lite.