5 saker du ska tänka på vid privatleasing av personbil

I det här inlägget ska vi titta på de fem viktigaste punkterna som du måste tänka på om du är intresserad av att leasa en bil. 

Privatleasing av personbilar har blivit allt mer populärt och det finns skäl till det.

De kanske viktigaste skälen handlar om att vi kan köra och använda en ny bil utan att lägga någon kontantinsats, samtidigt som vi har mycket förutsägbara månadskostnader.

Men det finns nackelar med att leasa bil och det kan vara svårt att förstå vad det faktiskt innebär att leasa.

Som vi kommer att se här nedanför så är det exempelvis inte självklart att månadskostnderna är så förutsägbara. 

Samtidigt finns det också mycket tveksam information och rena myter kring vad det innebär att privatleasa en bil på exempelvis olika forum.  

Så det är värt att göra lite reseach och ta reda på vad du faktiskt ska tänka på när du leasar bil. 

1. Leasing är inte självklart ett billigt bilägande 

De flesta av oss som tänker skaffa enb ny bil står inför utmaningen om hur vi ska finansiera kostnaden för bilen och finansieringen är därför också en mycket viktig aspekt för den som vill sälja bil till oss. 

Därför erbjuder bilfirmor och finansbolag olika lösningar, så som billån, privatlån och leasing för att vi ska kunna skaffa en ny bil. 

Men det går inte att trolla, alla kostnader måste hanteras och riskerna som finns förknippat med bilägandet måste fördelas och prissättas och det är alltid du som kund som får betala.

I det sammanhanget så är inte privatleasing av bil normalt sett det billigaste sättet att äga en ny bil. 

Din fasta månadskostnad, inget krav på kontantinsats och det faktum att du inte har någon risk förknippad med bilens slutvärde – vilket du finns frågetecken kring om du lånar pengar –  efter leasingtidens slut kommer med en liten försäkringspremie. 

Du får helt enkelt betala lite för att bli av med vissa problem!

Du kan läsa mer här om vad det kostar att privatleasa en bil jämfört med att köpa den med ett billån. 

Att äga eller leasa ny bil är dyrt, det bör du tänka på när du leasar bil!
Att åka och äga en ny bil är dyrt, det är inget som leasingen ändrar på!

2. Du får betala det som inte kan betraktas som normalt slitage när du återlämnar bilen

Ett leasingkontrakt bygger på att bilen ska tappa ”normalt” i värdet under leasingtiden. 

Det gör den inte om det finns onormalt slitage på bilen, vilket kan vara exempelvis repor på instrumentbrädan efter sparkande barn, hundar som ätit på nackstöd eller skruvmejslar som stuckit hål i sittdynan.

Därför sker en slutbesiktning på bilen när du återlämnar den och allt som inte anses som normalt slitage kommer du att få betala i någon form. 

Det här kan bli dyrt och det är inte alltid så lätt att se och förstå vilka mekanismer som ligger bakom, samtidigt som många som trott att de haft en känd månadskostnad, i och med att de leasat bil, känner sig lurade när det kommer en räkning på reparationer på en bil de lämnat tillbaka!

Det är nog ingen överdrift att påstå att det här är det område som skapar mest irritation och klagomål när det kommer till privatleasing. 

Känner du en oro för sparkande barn, skavda fälgar, bucklor efter dörrar som öppnats i din bil och avskavd färg på stötfångarna så är inte självklart privatleasing det bästa valet för dig!

Lästips: Så här kan du beräkna värdeminskningen på en bil – År för år, mil för mil i vår kalkylator!

3. Körsträckan är en helt avgörande del i leasingavtalet

När ett företag ska beräkna leasingkostnaden för dig som tänker leasa bil så måste de ta hänsyn till vad bilen kan tänkas vara värd när du lämnar tillbaka den. 

En viktig del i den kalkyl de gör handlar om vilken körsträcka bilen har då.

Om du kört mer än ditt avtal anger så får du betala extra för varje kilometer du kört över den körsträcka som står i kontraktet. 

Även om du rimligen bör veta vad du har för körsträcka i kontraktet så kommer merkostnader för extra kilometer som en utgift när du återlämnat bilen och idén om ”fasta” och kända kostnader som en konsekvens av att du leasar bil sätts återigen på skam!

För att undvika obehagliga räkningar när du lämnar tillbaka bilen så kan du naturligtvis välja att ta en realtivt hög körsträcka, men du får normalt sett inte tillbaka några pengar, eller åtminstone relativt lite pengar, om du inte når den körsträcka du har i kontraktet. 

Något du ska tänka på när du leasar bil är att leasingbolagen gärna säljer leasingkontrakt med relativt få mil, det ser betydligt billigare ut då, så här finns det risk för att din säljare och du inte har samma intressen riktigt!

För att hantera riskerna som finns kring körsträckan när du privatleasar bil så måste du reda ut två saker: 

  1. Vad gäller för det leasingavtal du tänker teckna när det kommer till merkostnader och återbetalning om körsträckan avviker.
  2. Du måste reda ut vilken körsträcka som är rätt och rimlig för dig, samtidigt som du måste förstå hur stor risken är att du helt plötsligt förändrar ditt resande. Ska ni flytta ut på landet eller söker du jobb i grannkomummen? 

Lästips: 11 saker du ska tänka på när du tänker låna pengar till en bil – Vi pratar om de val du står inför och räknar på avbetalningstid med mera.

4. Bindintstiden är lång – Det kostar dessutom pengar att säga upp kontraktet

Det normala är att vi leasar en ny bil under tre år. 

Under den tiden hinner det hända mycket!

Vi hinner byta jobb, skilja oss, skaffa barn och bli arbetslösa. 

Kanske bidrar en eller flera förändringar till att vårt resande och behov av bil också ändras rejält.

Det här måste du tänka på när du leasar bil och om du inte har ett relativt stabilt liv så bör du ifrågasätta det kloka i att leasa eller köpa ny bil. 

En begagnad bil som du äger ger sannolikt högre flexibilitet och kostnaderna det innebär att göra förändringar är ofta relativt små, vilket inte är fallet med förändringar i leasingavtal. 

Lästips: Jämförelse mellan att köpa eller leasa bil – Hur du kan komma ur ditt bilägande om något ändras är en del när vi jämför leasing mot att köpa bil.

5. Villkoren varierar mellan olika leasinupplägg

Det finns inga självklara sanningar om leasingavtal så lita inte på pappa, arbetskamraten eller vad någon säger på ett forum på nätet när det kommer till hur leasing fungerar!

Ta reda på fakta utifrån det leasingavtal du tittar på!

Exempel på villkor som skiljer sig mellan olika upplägg är: 

  • Vem som står för olika försäkringar och kostnader.
  • Hantering av extramil. 
  • Vinterndäck – Ingår de och vem bekostar hjulskifte?
  • Kostnader för service.
  • Villkor kring vem som får köra bilen och vart den får köras (utomlands)
  • Synen på djur i bilen.

Dessutom så finns det företagsleasing av personbilar där kan andra villkor gälla än vid privatleasing och det är inte alls ovanligt att olika personer rör ihop begreppen, tyvärr!

Sammanfattning – Det här ska du tänka på när du ska leasa bil

Att leasa bil har sina fördelar, bland annat så krävs ingen kontantinsats och så erbjuds du en förutsägbar månadskostnad, åtminstone i teorin.

Flera av de saker du ska tänka på, som vi lyft fram tidigare i inlägget, visar dock att det här med fasta kostnader bara gäller under vissa förutsättningar.

Det kan upplevas som en rejäl nackdel och om du tycker att det är för svårt att ta ställning till vad du faktiskt betalar för så behöver du inte vara så ledsen, det går nämligen oftast att köpa och äga bilen något billigare genom att köpa bil via ett billån.

Här kan du läsa mer om olika sätt att finansiera ditt bilköp, där pekar vi på olika möjligheter och vad de faktiskt innebär i praktiken.

Samtidigt så ska vi vara realister!

Många leasar bil och har inga som helst problem med miltalet eller onormalt slitage, istället så har man fått möjligheten att åka bra och säkert utan att behöva låna pengar och fundera speciellt mycket.

Lästips: Leasa begagnad bil – Nu erbjuder KVD dig att leasa begagnade bilar, det har sina för- och nackdelar.

Jag som skriver här heter Anders Gustafsson. Här pratar vi om vår tid och våra pengar. I stora drag kan vi säga att vi pratar om hur vi styr våra liv för att leva friare och intressantare liv.

Titta bland kategorierna i menyn här ovanför så ser du vad vi pratar om i detalj.

Läs gärna min fria e-bok som jag skrivit för dig som vill leva ekonomiskt fri för en kortare eller längre period.

Jag har nyss fyllt 50 och har fyra barn och sambo. Vi bor i Sundbyberg sedan 2019. Innan dess drev vi en liten gård i Småland under ett par år. På den tiden var vi aktiva inom FIRE-rörelsen och predikade för ekonomiskt oberoende och tidig pension. Nu är vi åter i ekorrhjulet :)

Det här med att hoppa ur ekorrhjul och säga nej till tråkiga vardagar har intresserat mig sedan 2013. Det som nog gör den här bloggen lite unik är att jag närmat mig frågeställningen på så många vis. Inte minst har jag försökt förstå och påverka min roll i det hela.

Utbildningsmässigt är jag civilingenjör. Jag har på det varit doktorand, men fullföljde aldrig den banan. På senare tid så har jag även läst psykologi på universitetsnivå.

Du hittar min email-address på den lilla mailikonen här nedanför. Där hittar du också länken till bloggens Youtube som du gärna får prenumerera på.

Lämna en kommentar