Två- eller trehjulig lastcykel? Våra erfarenheter!

Två- eller trehjulig lastcykel?! Är det valet du står inför?

I så fall har du kommit rätt för det här inlägget ska jag hjälpa dig att välja mellan de två olika typerna av lastcyklar.

De tvåhjuliga lastcyklarna kommer jag hantera rätt övergripande medan vi kommer diskutera trehjuliga lastcyklar lite mer i detalj.

Min erfarenhet i det här sammanhanget kommer från mångårigt nyttjande av en Bullitt lastcykel.

En grön skönhet som ersatt bilen för en fyrbarnsfamilj under flera år.

Handla med tvåhjulig lastcykel
Min Bullit på storhandling!

Att välja en tvåhjulig lastcykel

Det finns flera olika typer av tvåhjuliga lastcyklar. Dels har vi den kategorin som Bullitten ovan tillhör som ibland kallas för Long John.

Det är cyklar med flaket mellan styret och framhjulet vilket bland annat innebär att du får låg tyngdpunkt och en cykel som kan lasta mycket och tungt.

Bullitt lastcykel
Exempel på en tvåhjulig lastcykel med flaket nedsänkt mellan styret och framhjulet.

Sedan finns det lastcyklar som har lastytan framför styret men ovanför framhjulet. Där finns modeller med ganska små lastytor, det blir nästan som en förstorad cykelkorg bara, eller lite större flak.

Utöver det så finns en typ som kallas longtail där lastytan är bakom sadeln i form av en förlängd och utbyggd pakethållare.

Exempel på en longtail
Exempel på en så kallad longtail.

En tvåhjulig lastcykel är ”enkel” att cykla på. Den beter sig ungefär som en vanlig cykel, du kan exempelvis ställa dig upp och vicka cykeln lite i en uppförsbacke, och när du svänger så lutar du cykeln på samma sätt som du lutar din vanliga tvåhjuling.

En Bullitt är inte bredare än att den går in i ett cykelrum och du tar dig ofta förbi grindar eller motsvarande in på gårdar. Det gäller de flesta tvåhjulingar inte bara Bullitten.

För- och nackdelar med tvåhjuliga lastcyklar

Här är en kort översikt över för- respektive nackdelar med tvåhjuliga lastcyklar.

Fördelar
  • Hög ”cyklingsbarhet” gör att cykeln fungerar bra för transporter lite längre sträckor.
  • Mycket standardkomponenter gör underhåll billigt och enkelt.
  • Går ofta in genom portar och passar i de flesta cykelrum.
  • Finns flera olika modeller som gör att du kan välja mer sportiga varianter eller mer komfortinriktade med upprätt sittställning.
Nackdelar
  • Även cyklar som lastar mycket lastar ofta mindre än trehjuliga lastcyklar.
  • Har inte samma stabilitet när de står still som en trehjulig cykel.

Om cykling och transport är de viktigaste parametrarna i ditt cykelval så gör du sannolikt klokt i att välja en tvåhjulig lastcykel.

Jag brukar säga att tvåhjuliga lastcyklar är cyklar som kan bära rätt mycket last.

Att välja en trehjulig lastcykel

De flesta billiga trehjuliga lastcyklarna är midjestyrda och har ofta en ganska stor lastyta fram.

Bilden nedanför visar en ganska vanlig modell, i det här fallet med eldrift.

Trehjulig midjestyrd lastcykel.

Det här är ett lastfordon som går att cykla på.

Tyvärr gör midjestyrningen att cykeln lätt välter om du svänger med fart och klagomålen kring den här typen av cyklar handlar om att människor vält med dem och de tycker de är läskiga.

Jag har själv sett exempel på familjer som cyklat i nerförsbacke med en trehjuling enligt ovan och vet att de sedan tvekat att använda cykeln mer.

Sedan finns det trehjuliga lastcyklar som är smartare konstruerade, som inte är midjestyrda, vilket gör att de beter sig mer som en vanlig cykel.

Nihola och Livelo i bilden ovan är exempel på sådana trehjulingar.

Ofta har flaket eller lådan fram minskat i storlek och sittställningen är lite mer cyklingsinriktad på den här typen av trehjulingar.

Tyvärr så blir ofta mer avancerade trehjulingar rätt dyra.

För- och nackdelar med trehjuliga lastcyklar

Här är en kort översikt över för- respektive nackdelar med trehjuliga lastcyklar.

Fördelar
  • Kan lasta mycket.
  • Stabila när de står still och i respektive urlastning sker.
  • Finns rätt billiga modeller.
  • Finns specialanpassade varianter för att speciella behov, som att skjutsa barn i rullstol.
Nackdelar
  • Breda, vilket kan göra det svårt att få in cyklarna på innergårdar eller i cykelförråd.
  • Udda dimensioner på hjul, speciella nav med mera kan göra underhåll och service svår.
  • Midjestyrda cyklar är extremt instabila när du svänger med fart.

Egentligen så kan vi säga att de trehjuliga lastcyklarna är två olika kategorier där den ena är en relativt billig laståsna i stål med midjestyrning.

Den andra kategorin trehjuliga lastcyklar är cyklingsvänliga trehjulingar i aluminium med avancerad styrning av framhjulen.

Att transportera barn eller djur

Bilderna i inledningen på de tvåhjuliga cyklarna visar cyklar som är ganska ”rena”. Det är inga barnstolar eller kapell på cyklarna exempelvis.

Kompletterar man en Bullitt eller motsvarande typ av cykel med barnstol och kapell så blir cykeln naturligtvis mer klumpig samtidigt som luftmotståndet ökar rejält.

Jag har använt min lastcykel helt utan anpassning eftersom jag bara skjutsade barnen ett par hundra meter till dagis medan jag hade flera kilometer till jobbet.

Jag har hela tiden bejakat cyklingen när jag gjort val kring lastcykeln, inte strävat efter att göra ett substitut till bil.

Om du resonerar annorlunda och det är viktigt att barnen, eller dina husdjur, sitter fastspända och skyddade för väder och vind så kan du välja en tvåhjuling.

Men personligen kan jag tycka att fördelarna med en smidig tvåhjuling till viss del försvinner då, samtidigt som utbudet med intressanta trehjulingar just för att transportera barn på ett smakligt vis är ganska stort.

Att välja: Två- eller trehjulig lastcykel

Att välja mellan en två- eller trehjulig lastcykel handlar inte främst om att välja cykelmodell utan att bestämma sig för vad man ska ha sin lastcykel till och samtidigt identifiera vilka speciella krav som finns:

  • Ska cykeln vara anpassad för att frakta barn – kanske ha säkerhetsbälten och krockskydd?
  • Ska du hantera stor och tung last?
  • Ska cykeln gå in i cykelförråd?
  • Ska du cykla dagligen och långt med cykeln?
  • Vad har du för budget?
  • Har du bestämt dig för om lastcykeln ska vara eldriven eller inte?

Personligen skulle jag inte välja en midjestyrd lastcykel om jag inte hade väldigt speciella behov och mycket korta transportsträckor.

Mer avancerade trehjulingar faller utanför min budget och med erfarenheterna jag har från min Bullitt så skulle jag säga att det är fördel tvåhjuling. Jag har aldrig saknat något, trots i princip dagligt användande under flera år.

Tvärtom så har en tvåhjulig lastcykel fungerat utmärkt till allt i transportväg, inklusive pendling till och från jobbet dagligen.

Läs gärna bloggens guide för dig som tänker köpa lastcykel. Där diskuterar vi två- vs. trehjuliga lastcyklar men också en hel del andra aspekter att tänka på.

Jag som skriver här heter Anders Gustafsson. Här pratar vi om vår tid och våra pengar. I stora drag kan vi säga att vi pratar om hur vi styr våra liv för att leva friare och intressantare liv.

Titta bland kategorierna i menyn här ovanför så ser du vad vi pratar om i detalj.

Läs gärna min fria e-bok som jag skrivit för dig som vill leva ekonomiskt fri för en kortare eller längre period.

Jag har nyss fyllt 50 och har fyra barn och sambo. Vi bor i Sundbyberg sedan 2019. Innan dess drev vi en liten gård i Småland under ett par år. På den tiden var vi aktiva inom FIRE-rörelsen och predikade för ekonomiskt oberoende och tidig pension. Nu är vi åter i ekorrhjulet :)

Det här med att hoppa ur ekorrhjul och säga nej till tråkiga vardagar har intresserat mig sedan 2013. Det som nog gör den här bloggen lite unik är att jag närmat mig frågeställningen på så många vis. Inte minst har jag försökt förstå och påverka min roll i det hela.

Utbildningsmässigt är jag civilingenjör. Jag har på det varit doktorand, men fullföljde aldrig den banan. På senare tid så har jag även läst psykologi på universitetsnivå.

Du hittar min email-address på den lilla mailikonen här nedanför. Där hittar du också länken till bloggens Youtube som du gärna får prenumerera på.

Lämna en kommentar