Ingen ekonomi i delningsekonomin – Sunfleet höjer priset

Sunfleet har höjt priset så kraftigt att de bara är relevanta för de som bor i Stockholms innerstad där det är opraktiskt att äga bil och kostar 1 500 kronor i månaden att parkera. Volvo som bara för två år sedan pratade om nästa generations bilägande och fullservicetjänster säger nu att affärsmodellen inte håller och att teknikplattformen är föråldrad.

Flopp säger jag! Jag tror och hoppas på delningsekonomin men om inte aktörer som Volvo inte gör bättre ifrån sig på sin hemmamarknad så är ju frågan om ekonomin i lite mer avancerade tjänster. Mer om det lite längre ner!

Delningsekonomi har varit hett en period nu. Uber och AirBnB har profilerat sig som stora aktörer som lyckats attrahera mycket pengar i riskkapital och som också skapat tjänster som påverkat hela världen. Men det finns många små delningstjänster som lovar mycket. Alla elsparkcyklar som människor älskar att hata i Stockholm är ett exempel på det.

Inom delningsekonomin så ska vi som individer få ökade möjligheter att göra smarta val, få möjlighet till bättre ekonomi genom att dela med oss eller ta del av något som delas, samtidigt som ekonomin ska göras mer uthållig, inte minst ur ett miljöperspektiv.

Men det finns tecken på att riskkapitalet börjar ledsna på att förse oss med fantastiska tjänster och frågar var pengarna är i allt delande. Och delande med höga kostnader är inte delande, det är hyra. Det är knappast något nytt.

Åter till Sunfleets prisändring

Sunfleet har höjt priserna under året:

  • Timpriset har ändrats från 40 kronor till 110 kronor.
  • Dygnshyran har ändrats från 389 till 1 195 kronor.
  • Helghyran har stigit från 669 till 2 295 kronor.

Siffrorna kommer från Di och inkluderar vissa kilometerkostnader.

Sunfleet har alltså gått från att erbjuda tillgång till en volvo V40 några kvällar i månaden, samt en helg, för under 1 000 lappen till att erbjuda samma tjänst för knappa 3 000. Motsvarande v40 som priserna ovan bygger på går att privatleasa för 3 000 kronor varje månad, som referens. Då har du bil varje dag!

För några helger sedan så hyrde vi en fantastisk liten Peugeot 308 på CircleK. Vi gav cirka 1 500 kronor plus bensin från fredag em till måndag morgon och jag skulle med den enda referensen trots allt vilja påstå att Sunfleet och macken har ungefär samma erbjudande.

Jag noterar att jag kan leasa den lilla – men mycket smarta – Peugeoten för 2 900 kronor i månaden nu.

Delningstjänsten har alltså blivit uthyrning och uthyrning är inte billigt.

Tyvärr har våra senaste försök med AirBnB visat på liknande trend. Vi hade svårt att komma ner rejält i pris och hitta kul boende där vi delade med andra. Det har snarare varit kommersiell uthyrning av lägenheter som varit erbjudandet.

Jag har varit positiv till Sunfleet när jag recenserat tjänsten, men nu vetefasen. Vår gamla VW Golf kostar dryga tusenlappen i månaden plus bensin att äga och köra. Då ingår parkering. Då använder vi bilen dagligen så ett busskort sparar vi in om vi jämför med Sunfleets kostnader ovan. Det är lågt räknat!

I själva verket så talar priserna ovan för att det verkar smartare att privatleasa en bil i stället för att använda delningstjänster om man vill ha nyare bil utan kapitalkostnader eller åtaganden. Då tycker jag privatleasing är dyrt! Jag har till och med gått så långt att jag anser att de som privatleasar är lätt rubbade.

När priset går upp så minskar nyttjandet och det är lite halvknepigt att hitta bra lösningar med Sunfleet här i Sundbyberg. Här bor det lika många på några kvarter som det bor i många svenska kommuner. Ja, Sundbyberg är sveriges mest tätbefolkade kommun faktiskt! Och att parkera på gatan kostar dig 600 kronor per månad. Men det är relativt smidigt att ta sig runt med bil här trots allt.

Jag gillar delningsekonomin, det är ett av skälen till att jag gillar staden, men kan kanske tycka att de bästa exemplen på delningsekonomi inte direkt är nya. Bibliotek, kollektivtrafik och kommunala parker är exempel på delningsekonomi som funnits länge. De fungerar dessutom riktigt bra!

Själv åker jag numera elspark! Det har varit en hit. Men det får bli ett annat inlägg!

Jag som skriver här heter Anders Gustafsson. Här pratar vi om vår tid och våra pengar. I stora drag kan vi säga att vi pratar om hur vi styr våra liv för att leva friare och intressantare liv.

Titta bland kategorierna i menyn här ovanför så ser du vad vi pratar om i detalj.

Läs gärna min fria e-bok som jag skrivit för dig som vill leva ekonomiskt fri för en kortare eller längre period.

Jag har nyss fyllt 50 och har fyra barn och sambo. Vi bor i Sundbyberg sedan 2019. Innan dess drev vi en liten gård i Småland under ett par år. På den tiden var vi aktiva inom FIRE-rörelsen och predikade för ekonomiskt oberoende och tidig pension. Nu är vi åter i ekorrhjulet :)

Det här med att hoppa ur ekorrhjul och säga nej till tråkiga vardagar har intresserat mig sedan 2013. Det som nog gör den här bloggen lite unik är att jag närmat mig frågeställningen på så många vis. Inte minst har jag försökt förstå och påverka min roll i det hela.

Utbildningsmässigt är jag civilingenjör. Jag har på det varit doktorand, men fullföljde aldrig den banan. På senare tid så har jag även läst psykologi på universitetsnivå.

Du hittar min email-address på den lilla mailikonen här nedanför. Där hittar du också länken till bloggens Youtube som du gärna får prenumerera på.

11 svar på ”Ingen ekonomi i delningsekonomin – Sunfleet höjer priset”

  1. Delningsekonomi? En slags modernare och lite finare variant av kommunism. Har det någonsin fungerat, någonstans? När ingen ansvarar för något alls, då går det käpprätt. Bara en tidsfråga. Mänskligheten tycks så beskaffad, tycka vad man vill om den saken, men kollektivism fungerar inte.
    Mvh investera-pengar.blogspot.se/

    Svara
    • Delningsekonomi innebär ju inte kollektivt ägande. Snarare möjliggör det ju enskild näringlivsverksamhet via exempelvis AirBnB. Sunfleet är i högsta grad en kommersiell aktör, som Uber och många fler.

      Svara
  2. Håller med om det du skriver men med några kommentarer….

    1. Sunfleet finns inte längre här i Stockholm. Numera heter det M och finns bara som app. Jag försökte förlänga Sunfleet med det gick inte och det går heller inte att boka nya tjänsten M via webben.
    Om vi lägger prisökning ovanpå det så är både CircleK och OKQ8 bättre alternativ.

    2. Varning för privatleasing!! Det finns inget garanterat inbytesvärde, så leasingbolaget hittar alltid flera dolda småfel. Det kan betyda att ett stenskott kostar 25.000 för en komplett omlackering.

    3. Jag gillar verkligen delningsekonomin och tycker att det är synd att vi inte delar mer av våra resurser som inte används kontinuerligt. Typexempel är bil, sommarstuga, lägenhet i fjällen och segelbåt. Men numera är delningen en kommersiell tjänst som man får betala för.
    Det hade varit bättre med privata kompisgrupper som lånade ut sina respektive ”tillgångar” till varandra. Då skulle man ha kunna ha en vecka eller weekend både på Västkusten, Stockholms skärgård och i fjällen utan att behöva betala, bara att byta tjänster med varandra. Men tyvärr funkar inte det i Sverige. Lite synd…

    Besser

    Svara
    • Hej Besser,

      1. Korrekt, jag kunde varit tydligare där.

      2. Kunde inte varit mer ense med dig!

      3. Håller med, även om jag kan tycka att delningen kan vara värd en peng. Men det ska ju vara delning inte uthyrning.

      Svara
  3. Jag vill helst privatleasa – slippa alla problem – ny bil – Audi A8 4.2 alt Mercedes S-klass för 2,500-3,000 kr mån.
    De bilar som nu är aktuella är ju baaaraaa lååågpriiisskiiit – o då köper man ju hellre den bil man vill ha

    ”Volvo som bara för två år sedan pratade om nästa generations bilägande och fullservicetjänster säger nu att affärsmodellen inte håller och att teknikplattformen är föråldrad.”

    Zå dom måzzttee tjääänaaa o prooofiiiteeeraaa – det finns således ingen miljöaspekt eller att man vill bidra till att folk
    skall ha låga kostnader o färre bilar – DÅ KAN DOM LIKA GÄRNA SLÅ IGEN HELA VOLVO REDAN IKVÄLL

    (PS hemlis – volvo vill fåå uut bilar o få volym o omsättning det får man inte när många delar – den marknaden är ju
    redan inmutad av biluthyrarna)

    Svara
    • Det är inga problem med en ny bil. Du har ju garanti, vangsskada, förlängd garanti och motorförsäkringar. Jag har till och med fått delar bytt på ”samvetesgaranti” och serviceåtgärder när jag haft nyare bil.

      Svara
  4. Det skall ju vara så bra med hyra o delningsekonomi – låt oss säga att man åker på semester i Europa i 2 veckor = 16-17 dar
    t o r – vad skulle det kosta med körda 550 mil – vi åkte med min bil o det var typ 600 kr per dygn i drivmedel delat på 2 + färjeavgifter
    o de var med en bil som drog 1.3.-1.4 l/milen – eftersom de här jävla lågprisbilarna drar mindre så borde det kosta max 600 per dag på totalen (+ halvt olje o filterbyte 400 kr/2)

    Svara
    • Om du åker hela tiden, som du gör när du åker utomlands är det bäst att äga. Det är ju när nyttjandegraden är låg som det finns poänger.

      Svara
  5. Tack Onkel – du bekräftar nu själv att ägandet är bäst – resten är bluff o båg eller för fattiglappar.

    Dvs folk vill ha nya bilar för det är trötta på allt gammalt skit som går sönder – men de är För Tunna i Lädret
    för att kunna köpa nya bilar.

    Alltså gör folk o företag med mer pengar så att fattigfolket får hyra nya bilar (privatleasa) för dyra pengar så
    att de med pengarna som hyr ut bilarna tjänar ännu jävla meer med pengar o folk som hyr blir ännu jävla fattigare.

    Ingen som insett att hela jävla samhällssystemet är sjuukt o åt helvete?

    Svara
  6. Fast är det verkligen delningsekonomi, det som sunfleet och Uber sysslar med? Sunfleet har väl alltid varit en uthyrningstjänst, bar utspridd och med en modell anpassad för att fungera kortare tider.

    Uber har ju som enda fördel jämfört med vanliga taxibilar att deras app fungerar bra. Annars känns det som att det mest bygger på uselt betalt till förarna som dessutom ofta får ta all risk eftersom de kör med egen bil. Det handlar ju knappast om någon samåkning eller ”ride sharing”. Konkurrenten Heetch försökte ju inte ens dölja att de bara ville köra svarttaxi öppet.

    Airbnb är iaf mer av delningsekonomi. Där är iaf grundtanken att privatpersoner hyr ut sina hus eller rum som de inte själva använder. Tyvärr har det ju också blivit missbrukat när folk köper bostäder bara för att hyra ut via airbnb. Inte dåligt i sig att hyra ut bostäder, men inte är det någon delningsekonomi utan ren affärsverksamhet.

    Njae jag tycker nog att det som kallats delningsekonomi hittills är lite av ett fiasko faktiskt. Men hoppas på att det kommer mer och mer ändå, finns ju rätt mycket som skulle kunna användas effektivare.

    Svara
    • Hej Kalle,

      Jag vet inte om vi ska se Uber och Sunfleet som delningsekonomi. Dom vill själva saluföra sig som så och i någon mening så är väl Sunfleet ett sätt att dela på bil då de kallar sig bilpool.

      Men jag hamnar i samma slutsats som du. Vad är skillnaden mellan AirBnB och ett traditionellt bed and breakfast? Eller hotelrörelse för den delen.

      Min slutsats är att det effektivaste sättet att dela är att göra det via bolag. Då finns det redan och heter uthyrning, restauring, hotel och kollektivtrafik. 🙂

      Svara

Lämna en kommentar