Köpa begagnad bil av bilhandlare – Värdera för- respektive nackdelar

Bilhandlare! Det är lite av ett själsord i synnerhet om vi pratar om begagnade bilar.

Dessutom vet de flesta av oss att begagnade bilar kan fungera som riktiga slukhål i privatekonomin.

Med den bakgrunden så kan det kännas rätt tveksamt att köpa begagnad bil av bilhandlare.

Möjligtvis så finns det bara en sak som är mindre sexigt än så, och det är att handla begagnad bil av en privatperson.

Vad är det man säger: Det finns grader i helvetet?

Att köpa begagnad bil kan vara svårt. Att köpa begagnad bil av en bilhandlare kan erbjuda möjligheter och trygghet (konsumentköplagen gäller) som en privatperson aldrig kan. Men tryggheten kommer med en prislapp och frågan blir hur viktig tryggheten är och vilket pris den får ha.

Köpa begagnad bil av bilhandlare - För- respektive nackdelar.
En bilhandlare ger dig som köpare en hel del värde som vi kommer beskriva här nedanför, men är det nödvändigt och prisvärt?

Vem är jag som skriver här och vad har jag för kunskap?

Först ska jag börja med att säga att jag inte är jurist eller konsumentvägledare, därför har jag valt att referera till konsumentverkets sidor när det känts viktigt och något kring regelverket behöver förtydligas.

På den här bloggen fokuserar vi på privatekonomi och smarta val.

Det vi gör här är att värdera vilket värde – i kronor och ören – det konsumentskydd vi som bilköpare hos en bilhandlare faktiskt har, om det är värt priset och/eller om det ens är ett skydd som behövs.

Smarta val inom området privatekonomi är en av mina absoluta favoritområden.

Mina åsikter och tankar här bygger dessutom på att jag har jobbat i ett par år på en bilfirma och mekat egna, och andras, bilar i många år.

Så jag har sett bilfirmans, mekanikerns och säljarens vy på det vi ska prata om här.

Jag har även varit köpare av nya och begagnade bilar på olika bilfirmor.

Lästips: Att leasa en begagnad bil – Tja lite intressant men … Här kan du läsa vår analys av erbjudandet att leasa en begagnad bil.

Översikt – För- och nackdelar med att handla begagnad bil av bilhandlare

Vill du inte läsa inlägget till sista punkten? Lugn, här är en översikt över det vi kommer prata om.

Fördelar
  • Konsumentköplagen gäller och du har inget ansvar att genomföra någon besiktning av bilen.
  • En bilhandlare kan erbjuda andra tjänster, som bra finansiering, billigare försäkring och vissa garantier som sänker kostnaderna för bilägandet något.
  • En bilhandlare är en tryggare motpart när du ska hantera pengar och betalningar.
  • Du kan titta, prova och köpa bil på ett ställe, oftast när det passar dig.
Nackdelar
  • Den nytta en bilhandlare erbjuder, inte minst när det kommer till trygghet, är något man tar betalt för. Vi förväntar oss därför att priset är högre än vid privatköpet.
  • Tryggheten som erbjuds är svår att förstå och värdera.
  • Att köpa av en bilhandlare ökar möjligheterna för dig att få rätt i en tvist, men vem har tid och ork att bråka.

För att vi ska kunna dra någon slutsats och värdera detta lite mer i detalj så krävs att vi resonerar och förstår för- och nackdelarna lite mer i detalj.

Är det tryggare att handla begagnad bil av bilhandlare?

Jämfört med att handla av en privatperson så är ditt legala skydd betydligt bättre hos bilhandlaren än hos privatpersonen.

Skälet till det handlar om att köp av en begagnad bil omfattas av konsumentköplagen.

När du köper en bil av en bilhandlare är du skyddad av konsumentköplagen. Lagen är tvingande vilket betyder att bilhandlaren inte får ge dig sämre villkor än vad lagen säger. Enligt konsumentköplagen har du till exempel alltid rätt att reklamera ett fel i tre år. Det gäller även om du har en köpt en begagnad eller väldigt billig bil av en bilhandlare.

Från hallåkonsument.se vilket är Konsumentverkets informationsplats för privatpersoner.

Om handlaren är MRF-ansluten så har man dessutom förbundit sig att följa Allmänna reklamationsnämndens – det är reklamationsnämnden ni hamnar hos om ni tvistar – beslut.

MRF anslutna handlare använder också MRFs mallar för varudeklaration – du har rätt att se en varudeklaration – och du kan dessutom få garanti på bilen under en viss period.

Sammantaget innebär det här att du som köpare har större möjligheter att agera om det är något som går fel i samband med att du köper begagnad bil av en bilhandlare, jämfört med om du köper från en privatperson.

Konsumentköplagen gäller – Vad innebär det?

  • Du har reklamationsrätt i tre år.
  • Du har rätt att ta del av en varudeklaration utan egen undersökningsplikt.
  • Du har rätt att avbeställa en bil innan den levererats.
  • Om din bil köpts på distans – exempelvis via nätet – så har du 14 dagars ångerrätt.

Det här är naturligtvis positivt och ger dig rättigheter som konsument.

Men du ska inte läsa det här som att du är skyddad i tre år om du köper en begagnad bil hos en bilhandlare.

Går vi in och tittar på vad Konsumentverket tillhandahåller för information till den som säljer bilar så kan du läsa följande:

  • Fel som inträffar under första halvåret anses funnits vid köptillfället, det är säljarens ansvar att motbevisa det påståendet.
  • Därefter är det upp till konsumenten att visa att felet funnits vid köptillfället.

Skyddet för sig som köpare – när du köper begagnad bil av bilhandlare – handlar i första hand om att du inte ska bli pålurad något genom att säljaren har kunskap som han eller hon inte förmedlat.

Du har ingen långsiktig riskminskning i ditt bilägande när du köper en begagnad bil hos en bilhandlare.

För att uppnå det måste bilen omfattas av garantier.

Så här kan du räkna ut värdeminskningen på en ny eller begagnad bil.

Min erfarenhet – Klagomål på begagnatbilar efter köp

Under de perioder jag jobbat på bilfirma så känner jag till två tillfällen där nyare bilar har havererat på ett sätt som krävt mycket dyra reparationer.

Det handlar då om motorras eller något knas i drivlinan.

Med det sagt så är haverier på relativt nya bilar, enligt min erfarenhet, väldigt ovanliga händelser.

Dessutom hade bilarna, som jag varit med och hanterat, gått så kort sträcka, under 10 000 mil, att reparationen hade täckts av motorskadeförsäkringen.

Då är det betydligt vanligare med läckande lysen, läckande lister, fula stenskott, lysande motorlampor, krånglande elektronik, klonkande framvagnar, skadade spoilers och obalanser.

Det är inget som man som ny ägare till en bil vill uppleva eller reparera, men det går ofta att hantera på ett ekonomiskt rimligt vis.

Vi pratar om reparationer för någonstans mellan 5 000 – 10 000 kronor på en märkesverkstad.

Om vi köper en bil för 200 000 kronor så rör det sig om 2,5 – 5% av priset.

Motorer och växellådor drar iväg på betydligt större summor om vi ska reparera eller byta dem, men för bilar som gått under 10 000 mil gäller i de flesta fall din helförsäkring.

Bilvalet är viktigt om du ska göra en bra bilaffär

Vår erfarenhet säger att den goda bilaffären inte har sin grund i var du köper bilen, om du köper din begagnade av en handlare eller privatperson.

Det som i huvudsak avgör kostnaden över den tid du har bilen är vilken bil du väljer.

Tråkigare bil betyder som regel billigare bil, på alla sätt.

Om tryggheten hos en bilhandlare gör det möjligt för dig att köpa en bil som du eventuellt är tveksam till på grund av kostnaderna för reparation och underhåll så är har du sannolikt ”lurat dig själv”.

Lästips: Ny bil eller bättre begagnad? – Är det trygghet och kostnadskontroll du eftersträvar så kan en enklare ny bil vara ”lättare” att köpa än en begagnad premiumbil.

Vad innebär garanti på en begagnatbil?

Om du köper begagnad bil hos en bilfirma så får du ibland garanti.

Som du såg här ovanför så ger konsumentköplagen dig något som liknar sex månaders garanti redan.

Därför ska en garanti, för att ha något faktiskt värde, vara längre än sex månader.

Värdet på en eventuell garantin är svår att bedöma tycker jag.

Ju äldre och mer sliten en bil blir ju mer sannolikt är det att de fel som finns har sin grund i slitage, vilket normalt inte omfattas av garantier.

Undantaget är möjligtvis bilens elektronik och säkerhetsutrustning, som kan orsaka en hel del problem för dig som ägare.

Är det dyrare att handla begagnad bil av bilhandlare än av en privatperson?

Det borde det vara!

Vi kan vända på det och säga att en privatperson som prissätter sin bil på samma nivå som bilfirman gör sannolikt har för högt pris av de skäl som vi gått igenom här.

En bilhandlare tar ett större ansvar för den bil man säljer än en privatperson gör.

Vad tar bilhandlaren betalt för och vad tar Blocket för samma tjänst?

Bilhandlaren finansierar sin verksamhet genom påslag på bilen han säljer.

Vi kan se det som att en del av det påslaget finansieras av säljaren av bilen och den andra delen finansieras av köparen.

Påslaget täcker:

  • Arbetskraft, lokalhyror och annonsering.
  • Räntekostnader för den tid som bilen ägs av handlaren.
  • Riskpåslag för de åtaganden bilhandlaren gör i form av garantier och reklamationsrätt.

Om bilen har defekter så bör handlaren identifiera dem när han byter in bilen och dra den kostnaden från säljaren.

Handlar brukar ha ett påslag på mellan 15-20% på bilens inbytespris.

När en privatperson säljer bilen själv så får man själv stå för annonseringen och om försäljningen ser via Blocket så kan även säljaren teckna en försäkring som skyddar köparen under 6 månader.

En sådan försäkring kostar cirka 1 500 kronor.

Den försäkringen är betydligt klenare än det skydd du har via konsumentköplagen, men är det närmaste vi kan komma någon form av referens.

Blocketannonseringen kostar mindre än 200 kronor.

Lästips: Vad kostar det att leasa en bil? – Komplett genomgång och jämförelse mellan att köpa och privatleasa en bil.

Märkesfirmorna kan erbjuda mer

I det här inlägget har vi i huvudsak fokuserat på vad en bilhandlare har för skyldigheter mot dig som kund.

De skyldigheterna skyddar dig som konsument och är en del i det mervärden en bilhandlare bör tillföra.

Samtidigt så kan det finnas helt andra motiv att handla begagnad bil av bilhandlare, i synnerhet märkeshandlare, som kan vara nog så viktiga.

Vissa märkeshandlare erbjuder ganska långtgående garantier för bättre begagnade bilar eller speciella försäkringslösningar.

Du kan också få helt andra möjligheter att finansiera ditt bilköp med bra ränta än om du lånar på nätet.

När vi köpt hos märkeshandlare har dessutom bilarna varit nyservade vilket kan vara en nog så viktig post att väga in i kalkylen.

Lästips: Hitta billig bilförsäkring på nätet – För en av våra bilar lyckades vi halvera priset.

Slutsats – Köpa begagnad bil av bilhandlare

En bilhandlare kan erbjuda tjänster som inte en privatperson kan och dessutom så är du som konsument skyddad av konsumentköplagen.

Om du dessutom vill kunna gå i en bilhall och enkelt kunna titta på ett flertal bilar vid ett och samma tillfälle så är det åter fördel bilfirman.

De flesta av oss uppfattar dessutom det som betydligt tryggare att betala och hantera pengar i en relation med en firma än med en privatperson.

Om du behöver den här tryggheten när du köper bil är upp till dig.

Personligen ser jag riskerna som hanterabara och kan tänka mig att handla av en privatperson.

I slutändan handlar allt om priset.

Om två identiska bilar kostar 200 000 hos bilfirman och 180 000 hos en privatperson, då är det nog fördel privatpersonen för min del.

Men där någonstans går gränsen kan jag tycka för egen del. Är skillnaden mindre än så, så tror jag det kan vara fördel bilhandlaren.

Jag som skriver här heter Anders Gustafsson. Här pratar vi om vår tid och våra pengar. I stora drag kan vi säga att vi pratar om hur vi styr våra liv för att leva friare och intressantare liv.

Titta bland kategorierna i menyn här ovanför så ser du vad vi pratar om i detalj.

Läs gärna min fria e-bok som jag skrivit för dig som vill leva ekonomiskt fri för en kortare eller längre period.

Jag har nyss fyllt 50 och har fyra barn och sambo. Vi bor i Sundbyberg sedan 2019. Innan dess drev vi en liten gård i Småland under ett par år. På den tiden var vi aktiva inom FIRE-rörelsen och predikade för ekonomiskt oberoende och tidig pension. Nu är vi åter i ekorrhjulet :)

Det här med att hoppa ur ekorrhjul och säga nej till tråkiga vardagar har intresserat mig sedan 2013. Det som nog gör den här bloggen lite unik är att jag närmat mig frågeställningen på så många vis. Inte minst har jag försökt förstå och påverka min roll i det hela.

Utbildningsmässigt är jag civilingenjör. Jag har på det varit doktorand, men fullföljde aldrig den banan. På senare tid så har jag även läst psykologi på universitetsnivå.

Du hittar min email-address på den lilla mailikonen här nedanför. Där hittar du också länken till bloggens Youtube som du gärna får prenumerera på.