Köpa ny bil eller bättre begagnad – Fakta och siffror

I det här inlägget ska vi försöka besvara frågan om vi ska köpa en ny bil eller en bättre begagnad.

Du vet säkert svaret, du har hört det många gånger förut: En bättre begagnad bil, som fortfarande är i bra skick men som tappat massor i värde, är det bästa bilköpet.

Men är det så?

Min personliga erfarenhet i frågan sträcker sig faktiskt så långt tillbaka som sent 1990-tal. Jag hade börjat jobba och tyckte att jag hade råd att köpa mig en riktigt bil.

Så jag köpte en bil som var något mer än ett år gammal.

En Saab 93 Coupé.

Bilen var köpt ny av en bilnörd. Med lackbehandling för en förmögenhet, och några smådetaljer som emblem och sidoblinkers utbytta mot specialvarianter, var bilen vacker som en dröm.

Priset var dessutom väldigt konkurrenskraftigt jämfört med de exemplar av samma bil som stod hos Saabhandlaren.

En fantastisk affär enligt det allmänna synsättet!

Allt sammantaget så är det här en av mina dyraste biläventyr jag gjort! Om du läser vidare så kommer du förstå vad jag gjorde fel.

I valet mellan att köpa ny bil eller en bättre begagnad så relaterar många till nybilens värdeminskning och drar slutsatsen att en begagnad bil är billigare. Vad många då missar är att en bättre begagnad bil kan vara betydligt dyrare än du först tror. Driftskostnaderna och underhållet ökar samtidig som värdetappet inte är försumbart.

Köpa ny bil

Att köpa och äga en ny bil kostar pengar. Det går aldrig att snacka bort.

Vi ska lite längre ner titta på exakt hur mycket det kostar, men det finns naturligtvis också fördelar med nybilsägande.

I översikten här nedanför har jag försökt sammanställa för- och nackdelar förknippat med att köpa ny bil.

Fördelar
  • Förutsägbara kostnader.
  • Bilen omfattas av garantier och vagnskadeförsäkring.
  • Kampanjer och rabatter kan ofta sänka priset.
  • Miljöbilspremie kan påverka priset.
  • Ofta erbjuds relativt bra finansiering och/eller leasing av handlaren.
  • Ofta är utbudet stort -> Valfrihet.
Nackdelar
  • Värdetappet på ny bil gör ägandet dyrt.
  • Många drar sig för att göra egna reparationer och service.
  • Bonus Malus systemet kan ge ökad fordonsskatt.
  • Vissa eftermontage och tillval kan vara svindyra, så som dragkrok.

I princip så är det inte så stor skillnad på om du köper en ny Golf eller en Tesla Model X när vi pratar lite allmänt om att köpa ny bil.

I praktiken handlar det naturligtvis om helt olika summor pengar.

Samtidigt är en dyr bil rätt dyr att underhålla. Det är en himla skillnad att byta däck på en enklare golf än det är att byta på en SUV som gör 250 km/h.

En bild med texten "Ny eller bättre begagnad bil - Det är inte billigt med bättre begagnat"

I det här inlägget räknar vi dock inte med att underhållskostnaderna är någon relevant del av kostnaderna för en ny bil – det händer inte så mycket de tre första åren – utan vi kommer titta på värdeminskningen för att beräkna kostnaderna för en ny bil.

Värdeminskning på en ny bil sett över 3 år

Det fanns en tid då det gick att fuska rejält med tjänstebilar. Tricket var att sätta restvärdet efter tre år väldigt lågt. Leasingkostnaden, som ska betala skillnaden mellan inköpspris och restvärde blev hög när restvärdet sattes lågt.

Men på en tjänstebil kan du betala leasingkostnaden med oskattade pengar.

Sedan köpte du leasingbilen för restvärdet efter tre år!

Vips hade du betalat så mycket som 75% av bilens värde med oskattade pengar.

Det satte skattemyndigheten stopp för och sa att en bil kan inte förväntas sjunka mer än 50% i värde på tre år, om du kör cirka 6 000 mil under den tiden.

Utifrån det här kan vi dra slutsatsen att svenska myndigheter tycker att ett värdetapp på cirka halva värdet är att förvänta sig för den som köper ny bil.

Det är mer sant för dyra premiumbilar än det är för billiga småbilar enligt min erfarenhet.

Min erfarenhet säger också att de som haft möjlighet att köpa leasingbilar efter tre år, för 50% av nybilspriset, ofta sett det som en bra affär.

Om du tar billån så brukar finansbolaget som ger dig lån vilja räkna på en amorteringstakt som innebär att du har en skuld på 55% av bilens nypris efter 3 år, om du uppger 1 500 – 2 000 mil/år som körsträcka.

Finansbolagen anser det vara rimlig risk förknippat med den uppskattningen, vilket innebär att de anser det som ganska troligt att de kan sälja bilen för 55% av nybilspriset på tre år via en bilauktion.

Det finns alltså mycket som talar för att vi ska räkna med att bilens värde efter tre år är kring 50 – 60% av nypris.

Kostnaden för värdeminskningen blir då naturligtvis 40 – 50% av nypriset.

I inlägget där jag undersöker vad det kostar att leasa en bil privat så kommer vi också till liknande slutsatser.

Procentsatsen är en genomsnittlig summa för de första tre åren.

Prisraset första året är högre än treårssnittet, medan år två och tre då blir något lägre.

Värdeminskningen på en ny bil är 4050% på tre år

Värdeminskning på en ny bil i siffror

I inlägget ska vi titta på tre olika prisnivåer på bilar. Vi tittar på nybilspriser på 300 000, 450 000 och 600 000.

Värdeminskningen över tre år blir då beroende på om vi räkanr på 40, 45 eller 50% i värdeminskning som tabellen här nedanför.

Inköpspris/Värdeminskning (SEK)40%45%50%
300 000120 000135 000150 000
450 000180 000202 500225 000
600 000240 000270 000300 000
Totala värdeminskningen för en ny bil sett över tre år.

Om vi tar tabellen här ovanför och jobbar om den så att vi får genomsnittliga priser per år, de första tre åren, så får vi:

Inköpspris/Värdeminskning (SEK)40%45%50%
300 00040 00045 00050 000
450 00060 00067 50075 000
600 00080 00090 000100 000
Värdeminskning per år, de första tre åren.

Du hittar samma tabellen för månadskostnaden under de tre åren här nedanför, vilket ger oss allt vi behöver.

Inköpspris/Värdeminskning (SEK)40%45%50%
300 0003 3003 8004 200
450 0005 0005 6006 200
600 0006 7007 5008 300
Värdeminskning per månad, de första tre åren.

Köpa bättre begagnad

Alternativet många överväger, till att köpa ny bil, är att köpa en bättre begagnad. I det här inlägget antar vi att en bättre begagnad bil är en bil som är tre år gammal och som körts 6 000 mil.

Fördelar
  • Modern bil som ofta har utrustning i linje med nyare bilar.
  • Lägre pris än nybil.
  • Bilen omfattas inte av Bonus Malus.
  • Motorskadeförsäkringen gäller.
  • Vissa tillval, så som dragkrok, kan i princip värderas till 0 kronor.
Nackdelar
  • Drifts- och underhållskostnaderna ökar.
  • Fortfarande kommer bilen tappa relativt mycket i värde.
  • Garantier och vagnskadeförsäkring har ofta slutat gälla.

Värdeminskningen för en bättre begagnad bil

Vi antar att den bil som gått 6 000 mil efter tre år gått 12 000 mil efter sex år.

Det innebär bland annat att bilen inte längre täcks av motorskadeförsäkringen när du ska sälja bilen, som nyare bilar gör.

En sex år gammal bil har dessutom sannolikt gått ur tiden som modell och kan kännas lätt lite omodern.

Det är därför rimligt att anta att en bil fortsätter tappa värde som en ny bil, räknat i procent mellan år tre och sex.

Bilen tappar alltså åter igen kring 40 – 50% av sitt värde, men vi ska då naturligtvis utgå från det pris vi gav för bilen då den var tre år gammal.

Vi antar för enkelhetens skull att den bil som tappat 50% fortsätter tappa lika mycket medan den som tappar 40% på samma sätt fortsätter minska i samma takt.

En bil för 300 000 bör då alltså värderas till mellan 150 000 – 180 000 kronor efter tre år, och mellan 75 000 (50% av 150 000) – 108 000 (60% av 180 000) efter sex år.

Tabellen här nedanför visar vad det här räknesättet innebär för de tre pris- och värdeminskningsnivåerna.

En bil på 300 000 kronor40%45%50%
Värdeminskning efter 3 år120 000135 000150 000
Värdeminskning efter 6 år192 000210 000225 000
Uppskattat värde på bilen efter 6 år108 00090 00075 000
Värdeminskning och värde på en bil efter 6 år.

Ska vi köpa ny bil eller bättre begagnad?

Nu har vi siffror för värdeminskningen under de två tidsperioderna. Då kan vi börja uppskatta kostnader och se om vi kommer till någon slutsats på frågan om vi ska köpa en ny eller bättre begagnad bil.

Nu ska vi skapa tre olika tabeller där vi jämför värdeminskningen på den nya bilen, med motsvarande bil som är tre år gammal, givet de olika scenarion vi redan diskuterat.

Uträkningarna är gjorda så här.

Jag har tagit kostnaderna för värdeminskning på en ny bil här ovanför.

För 40% i värdeminskning på en bil på 300 000 kronor får jag då 300 000 – 120 000 (värdeminskningen enligt tabell) = 180 000 kronor i startpris.

Sedan antar jag att den bilen fortsätter gå ner 40% i värde under de tre kommande åren.

Det betyder att värdeminskningen på tre år kommer vara 72 000 kronor.

Skillnaden i kostnad över tre år blir då alltså: 120 000 (värdeminskning ny bil) – 72 000 (värdeminskning begagnad bil) = 48 000 kronor.

De 48 000 kronorna för jag in på raden 300 000 och kolumnen 40% i tabellen här nedanför, och har då fått en uppskattning på skillnaden i värdeminskningskostnad.

Nybilspris/skillnad i värdeminskning över 3 år40%45%50%
Nypris 300 00048 00069 00090 000
Nypris 450 00072 000104 000135 000
Nypris 600 00096 000138 000180 000
Så här mycket dyrare är det att äga en ny bil jämfört med en tre år gammal bil. Vi utgår från att båda bilarna kostade lika mycket nya.

Vi gör som tidigare, vi tar tabellen och delar ner siffrorna på år och månad och får då:

Nybilspris/skillnad i värdeminskning 1 år40%45%50%
Nypris 300 00016 00023 00030 000
Nypris 450 00024 00035 00045 000
Nypris 600 00032 00046 00060 000
Merkostnad per år jämfört att köpa ny bil eller en 3 år gammal.
Nybilspris/skillnad i värdeminskning per månad40%45%50%
Nypris 300 0001 3001 9002 500
Nypris 450 0002 0002 9003 750
Nypris 600 0002 6003 8005 000
Merkostnad per månad att äga en ny bil jämfört med en tre år gammal bil.

Det vi har räknat fram nu är skillnaden i värdeminskning mellan en ny bil och en tre år gammal bil. Jämför gärna de kostnaderna med värdeminskningen på en ny bil här ovanför.

Jag gjorde det för 300 000 kronorsbilen med 40% i värdeminskning. Enligt tabellen här ovanför är det 1 300 kronor dyrare att köra en ny bil. Kostnaden vi räknat med för nybilen är 3 300 kronor.

Att köra en bättre begagnad bil kostar ganska exakt 40% av vad det kostar att köra en ny bil, om vi bara ser till värdetappet.

Så här ska du läsa tabellerna

Anta att du överväger att köpa en VW Tiguan som kostar 300 000 kronor ny.

I bilhallen finns också en 3 år gammal VW Tiguan som gått 6 000 mil. Enligt våra uppskattningar så har bilen tappat någonstans mellan 40-50% av nybilspriset, och vi antar att du blir erbjuden bilen till självkostnadspris hos handlare för 180 000 kronor.

Då har bilen gått ner med 40% på tre år.

Om då bilen fortsätter gå ner i samma takt, 40% över kommande tre år, så ser vi tabellen högst upp i det här stycket att det är 48 000 kronor dyrare över tre år – 16 000 kronor om året – att köpa en ny bil i stället.

I tabellen längst ner så ser du att det motsvarar 1 300 kronor/månad.

För en dyrare bil som kostar kring 600 000 kronor och som halverar sitt pris var tredje år (50% kolumnen) så rör det sig om 5 000 kronor/månad.

Det är pengar det med som vi brukar säga!

En begagnad bil har andra kostnader

Jämförelsen så här långt gäller bara värdeminskningen på bilen och de kostnader som följer med det.

Men det är inte helt rättvisande.

Det tillkommer kostnader för den bättre begagnade bilen, så som helförsäkring, stor service (om det är relevant) och byten av vissa slitagedelar så som däck, bromsar och hjulupphängning.

När vi köpt en ny VW Passat en gång i tiden så steg kostnaderna för försäkring med ett par tusen när vagnskadegarantin försvann. Dessutom köpte vi nya sommardäck för cirka 8 000 kronor.

Bara det summerade till över 10 000 kronor första året.

Året efter var försäkringskostnaden högre, vi fick byta vinterdäcken och så fick vi göra en lite större reparation för cirka 10 000 kronor.

Tittar vi i tabellen här ovanför så ser vi att en bättre begagnad bil kring 300 000 kronor är någonstans 16 000 – 30 000 kronor billigare, sett till värdeminskningen per år, än motsvarande nybil.

10 000 för däck och försäkring är en ganska stor del av det.

Våra erfarenheter i valet mellan ny bil eller bättre begagnad

Det är dyrt att äga även en bättre begagnad bil. Det är det uträkningarna säger!

En bättre begagnad bil tappar fortsättningsvis ganska mycket i värde, samtidigt som underhållskostnaderna lätt blir ganska stora.

Vi bilköpare blir lätt lite lurad över bilar som tappat halva värdet på tre år, men i själva verket så är delar av det värdetappet bara delar av en hög underhållskostnad som ännu inte börjat kosta.

Den kommer börja märkas år tre – sex!

Den absolut värsta tankevurpan i det här har vi ännu inte kommit till, men det är dags nu!

En bil med högt nybilspris är ofta dyr att underhålla

En vanlig misstolkning av den genomgång vi haft är att man jämför en ny bil för 300 000, mot en tre år gammal bil som från början kostade 450 000 kronor, men som nu sjunkit till cirka 270 000 kronor vilket är cirka 40%.

Då har jag träffat människor som resonerat så här: Det stora värdetappet är taget, nämligen 180 000 kronor. Alltså är det här en bättre bilaffär att köpa bilen för 270 000 kronor än det är att köpa 300 000 kronorsbilen, som ännu inte tappat något i värde.

Sanningen är den att båda bilarna kommer gå ner till ungefär samma pris på tre år, så värdetappet är ungefär detsamma i absoluta pengar.

Det tidigare värdetappet kommer ingen tillgodo, som många tycks tro.

Dessutom har begagnatbilen en högre drifts och underhållskostnad, som då ofta relaterar till nypriset som är bra mycket högre för den begagnade bilen.

Det behövs inte så mycket förrän det är 10 000 kronor om året.

Mitt misstag med min Saab

Minns ni inledningen? Jag köpte en Saab 93 som blev dyr.

Jag tittade bara på hur stor värdeminskningen på bilen var och glömde bort att det var en väldigt dyr bil att drifta och underhålla.

Försäkringen var dyr, bilen tuggade i sig allt som var i närheten av att påverka hjulupphängningen och drog rätt mycket bensin.

Däcken var breda, hade låg profil och var högfartsklassade.

De kostade mycket pengar.

I princip kostade min Saab lika mycket år fyra och fem som den gjorde år två och tre. Värdetappet avtog men reparationerna och försäkringen åt upp mycket av pengarna.

Alla siffror här är ungefärliga och är endast riktlinjer

Det finns otroligt mycket som kan påverka siffrorna här ovanför men ni har startvärden i alla fall.

Något som påverkar kalkylerna relativt mycket är rabatter för nybilar, och hur du räknar på priset på begangnatbilarna.

Du måste även väga in hur du finansierar ditt bilköp.

Jag har gjort ett eget stycke om det här nedanför.

Men vi kan dra slutsatsen att bilar som är billiga att hålla i drift sannolikt är bättre att köpa bättre begagnade än bilar som är dyra att underhålla.

Å andra sidan brukar marknaden justera för sådant och Toyotabilarna sjunker inte lika mycket i värde som många andra bilar, exempelvis.

Och om bilarna inte sjunker så mycket i pris de första tre åren så blir de å andra sidan inte heller så dyra att köpa nya.

Värdeminskning – vilket försäljningspris är relevant?

För att vi ska kunna räkna på kostnader för bilägande, som vi gjort här ovanför, så måste vi hitta en relevant uppskattning för hur mycket bilen tappar i värde under en viss period.

I tabellerna har vi använt oss av här ovanför har vi utgått från det försäljningspris vi kan förvänta oss efter exempelvis tre eller sex år.

Det kan vara det pris som betalas vid ett inbyte av bilen när du köper en annan bil, eller det kan vara det pris du faktiskt får betalt efter att köparen prutat på din Blocketannons.

Det går inte att bara ta det pris motsvarande modell marknadsförs för, på exempelvis Blocket eller olika bilfirmor, som ingångsvärde.

Det inte blir rättvisande. Bilhandlaren ska ju rimligen ha ett påslag, annars lär den verksamheten bli långvarig.

Låt oss ta ett exempel.

En bilmodell, som efter tre år saluförs för 200 000 kronor och som kostade 300 000 kronor ny, har inte minskat 33% i pris som vi först kan tro.

Om påslaget hos handlaren är i storleksordningen 40 000 kronor så var inbytespriset i själva verket 160 000 kronor för bilen, vilket motsvarar en faktiskt prisminskning på 47%.

Eftersom bilhandlaren erbjuder den som vill byta in bilen en enkel lösning, har en bilhall där du som köpare kan gå och titta, begagnatgarantier och enkla finansieringsformer så kan du som privat säljare sannolikt inte få ut samma pris för bilen.

Notera också att begagnade bilar ofta säljs med vinterhjul. Det kostar också pengar som ska beaktas här.

Som vi var inne på tidigare, de värden som vi använt här är de som anses relevanta hos både myndigheter och finansbolag.

De kan vara lite “konservativa” siffror, med det menar vi att bilarna inte riktigt tappar så mycket i värde som vi räknat på, men det ändrar så mycket i resonemanget ovan.

Ett mindre faktiskt värdetapp på en ny bil gynnar kalkylen på nybilen något.

Om du tycker att en begagnad bil inte riktigt tappar i värde som snabbt som vi anger ovan så innebär det att vi ska ha en ljusare syn på den begagnade bilens kalkyl.

Slutsats – Ska du köpa ny bil eller en bättre begagnad?

Vår erfarenhet säger att en ny bil tappar mest i värde första året. Efter tre år så börjar värdeminskningen avta allt mer, men underhållskostnaderna ökar.

Våra beräkningar här ovanför pekar på att det är billigare att äga en bättre begagnad bil (om allt annat är lika – det är samma modell vi pratar om osv) än en ny.

Men höga försäkringskostnader, och dyrt underhåll, kan snabbt göra att en bättre begagnad bil i praktiken inte blir så mycket billigare!

Om vi jämför en billigare enklare bil, med en tre år premiumbil, som idag kostar lika mycket som den enklare nya bilen så tippar sannolikt kalkylen över till den enklare bilens fördel.

Då vi jobbar för att hålla nere kostnaden på våra bilar så letar vi fordon i 10 000 – 20 000 kronors klassen. Sedan gör vi en hel del själva och köper reservdelarna billigt via Autodoc.

Läs mer om bilägande!

Onkel Tom, eller Anders Gustafsson som jag egentligen heter, driver den här bloggen. Här pratar vi om vår tid och våra pengar. I stora drag kan vi säga att vi pratar om hur vi styr våra liv för att leva friare och intressantare liv.

Titta bland kategorierna i menyn här ovanför så ser du vad vi pratar om i detalj.

Läs gärna min fria e-bok som jag skrivit för dig som vill leva ekonomiskt fri för en kortare eller längre period.

Jag har nyss fyllt 50 och har fyra barn och sambo. Vi bor i Sundbyberg sedan 2019. Innan dess drev vi en liten gård i Småland under ett par år. På den tiden var vi aktiva inom FIRE-rörelsen och predikade för ekonomiskt oberoende och tidig pension. Nu är vi åter i ekorrhjulet :)

Det här med att hoppa ur ekorrhjul och säga nej till tråkiga vardagar har intresserat mig sedan 2013. Det som nog gör den här bloggen lite unik är att jag närmat mig frågeställningen på så många vis. Inte minst har jag försökt förstå och påverka min roll i det hela.

Utbildningsmässigt är jag civilingenjör. Jag har på det varit doktorand, men fullföljde aldrig den banan. På senare tid så har jag även läst psykologi på universitetsnivå.

Du hittar min email-address på den lilla mailikonen här nedanför. Där hittar du också länken till bloggens Youtube som du gärna får prenumerera på.

2 tankar på “Köpa ny bil eller bättre begagnad – Fakta och siffror”

  1. En bil för 20 tkr är ingen bra ide, vår erfarenhet säger att de behöver reparationer varje år. Haft 2 bilar för 20 tkr och vi la mellan 7-15 tkr per år i reparationer. Opraktiskt också när bilen inte startar, något pajar och man står och väntar på vägen tills hjälpen kommer.

    Köpte helt nytt (populär) bil och 5 år senare tappade endast 50% i värde. Mycket bra köp, bra utrustning, trygg och mycket säkrare än en gammal bil. Hade inte velat ha småbarn i 10 000 kr bil, känns sådär…

    Svara
    • Hej Två Månadslöner,

      Jag är inte så kategorisk faktiskt. Riktigt billiga bilar håller vi igång ganska enkelt och värdeminskningen är obefintlig. Det är de bilar som är mittemellan som är svåra tycker jag. Som bättre begagnade.

      Svara

Lämna en kommentar