Köpa ny bil eller bättre begagnad – Fakta och siffror

I det här inlägget ska vi försöka besvara frågan om vi ska köpa en ny bil eller en bättre begagnad.

Du vet säkert svaret, du har hört det många gånger förut: En bättre begagnad bil, som fortfarande är i bra skick men som tappat massor i värde, är det bästa bilköpet!

Men är det verkligen så?

Jag är inte helt säker som ni kommer förstå om ni läser vidare.

Kanske är det enklare att välja mellan att köpa ny eller begagnad bil om vi jämför två identiska bilar och modeller som bara skiljer sig åt med några år och några mil?

Kanske, men många tänker nog att de ska kunna välja en lite bättre bil om de köper en begagnad. Men då kan det faktiskt finnas ännu fler anledningar att ifrågasätta gamla sanningar så som att det är bättre att köpa bättre begagnad bil i stället för ny.

Min personliga erfarenhet i frågan sträcker sig faktiskt så långt tillbaka som sent 1990-tal. Jag hade börjat jobba och tyckte att jag hade råd att köpa mig en riktigt bil.

Så jag köpte en bil som var någon månad mer än året i tron om att jag skulle göra en fantastisk affär när jag köpte en bättre begagnad bil i stället för en ny.

Jag köpte en Saab 93 Coupé.

Bilen var köpt ny av en bilnörd. Med lackbehandling för en förmögenhet, och några smådetaljer som emblem och sidoblinkers utbytta mot specialvarianter, var bilen vacker som en dröm.

Priset var dessutom väldigt konkurrenskraftigt jämfört med de exemplar av samma bil som stod hos Saabhandlaren.

En fantastisk affär enligt det allmänna synsättet!

Allt sammantaget så är det här en av mina dyraste biläventyr jag gjort! Om du läser vidare så kommer du förstå vad jag gjorde fel.

I valet mellan att köpa ny bil eller en bättre begagnad så relaterar många till nybilens värdeminskning och drar slutsatsen att en begagnad bil är billigare. Vad många då missar är att en bättre begagnad bil kan vara betydligt dyrare än du först tror. Driftskostnaderna och underhållet ökar samtidig som värdetappet inte är försumbart.

En del i valet mellan begagnad eller ny bil handlar om hur värdeminskningen ska beräknas. Följande video ger dig bättre förståelse för just den frågeställningen.

Köpa ny bil

Att köpa och äga en ny bil kostar pengar. Det går aldrig att snacka bort.

Vi ska lite längre ner titta på exakt hur mycket det kostar, men det finns naturligtvis också fördelar med nybilsägande.

I översikten här nedanför har jag försökt sammanställa för- och nackdelar förknippat med att köpa ny bil.

Fördelar
  • Förutsägbara kostnader.
  • Bilen omfattas av garantier och vagnskadeförsäkring.
  • Kampanjer och rabatter kan ofta sänka priset.
  • Miljöbilspremie kan påverka priset.
  • Ofta erbjuds relativt bra finansiering och/eller leasing av handlaren.
  • Ofta är utbudet stort -> Valfrihet.
Nackdelar
  • Värdetappet på ny bil gör ägandet dyrt.
  • Många drar sig för att göra egna reparationer och service.
  • Bonus Malus systemet kan ge ökad fordonsskatt.
  • Vissa eftermontage och tillval kan vara svindyra, så som dragkrok.

I princip så är det inte så stor skillnad på om du köper en ny Golf eller en Tesla Model X när vi pratar generellt och allmänt om för- respektive nackdelar kopplat till att att köpa ny bil.

I praktiken handlar det naturligtvis om helt olika summor pengar när vi ska räkna på kostnaden.

Samtidigt är en dyr bil rätt dyr att underhålla. Det är en himla skillnad att ersätta de utslitna sommardäck på en enklare Golf än det är att byta på en SUV som kan toppa 250 km/h.

En bild med texten "Ny eller bättre begagnad bil - Det är inte billigt med bättre begagnat"

I det här inlägget räknar vi dock inte med att underhållskostnaderna är någon relevant del av kostnaderna för en ny bil – det händer inte så mycket de tre första åren – utan vi kommer fokusera på värdeminskningen för att beräkna kostnaderna för en ny bil.

Värdeminskning på en ny bil sett över 3 år

Kurvan här nedanför beskriver hur en genomsnittlig nybil tappar i värde.

Ny eller begagnad bil - Diagrammet visar hur en nybil tappar i värde

Det första året tappar bilen cirka 25% av sitt ursprungliga värde för att sedan tappa 15% årligen. Ni ser hur ekonomin utvecklar sig år för år för en bil på 400 000 tusen kronor.

Siffrorna som bygger upp grafen ser ut så här i tabellform, som kan vara lite enklare att tolka.

ÅrBilens värdeVärdeminskning %
0400 000 kr0,00%
1300 000 kr25,00%
2255 000 kr36,25%
3216 750 kr45,81%
4184 238 kr53,94%
5156 602 kr60,85%
6133 112 kr66,72%
7113 145 kr71,71%
896 173 kr75,96%
981 747 kr79,56%
1069 485 kr82,63%
1159 062 kr85,23%
1250 203 kr87,45%
1342 673 kr89,33%
1436 272 kr90,93%
1530 831 kr92,29%
1626 206 kr93,45%
En nybils värdeminskning.

Siffrorna i tabellen sammanfaller väl med siffrorna som finns för bilar som är tre år gamla och som har gått 6 000 mil. Du kan läsa mer i inlägget som beskriver hur du räknar ut värdeminskningen på en bil eller titta på videon i inläggets början.

Tabellen ovan säger att värdeminskningen i genomsnitt är 45,81% av bilens nypris efter tre år. För fortsättningen kommer vi räkna med 45% som riktvärde när det gäller värdeminskningen på bilarna och sedan också ange en osäkerhetsfaktor som vi räknar ut här nedanför.

Värdeminskningen är en viktig del när vi ska bestämma oss för att köpa ny eller begagnad bil

Värdeminskning på en ny bil i siffror

I inlägget ska vi titta på tre olika prisnivåer på bilar. Vi tittar på nybilspriser på 300 000, 450 000 och 600 000.

Värdeminskningen är i genomsnitt 45% över tre år som vi var inne på ovan. I praktiken så finns värdeminskningen i ett span kring 40-50% vilket vi kommer undersöka lite närmare när vi tittar på hur stor värdeminskningen är på en ny bil.

Tabellen här nedanför visar värdeminskningen för tre olika scenarion och tre olika prisnivåer.

Inköpspris/Värdeminskning (SEK)40%45%50%
300 000120 000135 000150 000
450 000180 000202 500225 000
600 000240 000270 000300 000
Totala värdeminskningen för en ny bil sett över tre år.

Om vi tar tabellen här ovanför och jobbar om den så att vi får genomsnittliga priser per år, de första tre åren, så får vi:

Inköpspris/Värdeminskning (SEK)40%45%50%
300 00040 00045 00050 000
450 00060 00067 50075 000
600 00080 00090 000100 000
Genomsnittlig värdeminskning per år, de första tre åren.

Du hittar samma tabell men då utslaget per månad under de tre första åren här nedanför.

Inköpspris/Värdeminskning (SEK)40%45%50%
300 0003 3003 8004 200
450 0005 0005 6006 200
600 0006 7007 5008 300
Genomsnittlig värdeminskning per månad, de första tre åren.

Nu har vi en utgångspunkt för att kunna räkna på om det är bättre att köpa en ny bil eller en bättre begagnad i och med att vi vet vad det kostar att äga en ny bil i tre år.

Vi ser också att om vi jämför mittenvärdet på 45%, som är den troliga värdeminskningen enligt vår modell, med undre respektive övre gränsen för vad som är rimlig att anta (40 respektive 50%), så ser vi att osäkerheten i månadskostnad är ± 11%, vilket är en siffra vi tar med oss när vi räknar vidare.

Köpa bättre begagnad

Alternativet till nybilen, och kostnaden ovan, är att istället köpa en bättre begagnad bil. I det här inlägget antar vi att en bättre begagnad bil är en bil som är tre år gammal och som körts 6 000 mil.

Fördelar
  • Modern bil som ofta har utrustning i linje med nyare bilar.
  • Lägre pris än nybil.
  • Bilen omfattas inte av Bonus Malus.
  • Motorskadeförsäkringen gäller.
  • Vissa tillval, så som dragkrok, kan i princip värderas till 0 kronor.
Nackdelar
  • Drifts- och underhållskostnaderna ökar.
  • Fortfarande kommer bilen tappa relativt mycket i värde.
  • Garantier och vagnskadeförsäkring har ofta slutat gälla.

Det finns många fördelar med att köpa en bättre begagnad bil i stället för en ny som vi kan se i sammanställningen, men det finns också nackdelar. En nybil kan antas ha i princip obefintlig underhållskostnad, medan den posten kommer växa till på den bättre begagnade bilen.

Så för att räkna ut kostnaden för det begagnade fordonet, och kunna ta ställning till om vi ska köpa ny bil eller bättre begagnad, så måste vi dels titta på värdeminskningen samtidigt som vi uppskattar underhålls- och reparationskostnaderna.

Värdeminskningen för en bättre begagnad bil

Vi antar att den bil som gått 6 000 mil efter tre år gått 12 000 mil efter sex år.

Tabellen här nedanför använder den tidigare introducerade modellen för att uppskatta värdeminskningen på en bil men den här gången har jag gjort beräkningarna på en bil för 300 000 kronor i nypris.

ÅrBilens värdeVärdeminskning %
0300 000 kr0,00%
1225 000 kr25,00%
2191 250 kr36,25%
3162 563 kr45,81%
4138 178 kr53,94%
5117 451 kr60,85%
699 834 kr66,72%
Värdeminskningen för en 300 000 kronors bil över 6 år.

Bilen som ny kostade 300 000 har ett förväntat värde kring 100 000 efter sex år. I perioden mellan år 3 och 6 har bilen alltså minskat ytterligare 63 000 kronor i värde.

Om vi använder de 11% i osäkerhet vi tittat på tidigare så har vi ett spann vad gäller värdeminskningen år 3-6 på 54 000 – 70 000 kronor för en bil med nypris 300 000 kronor.

Skillnad i värdeminskning

För vår 300 000 kronors bil kan vi nu räkna ut vilken skillnad vi har i värdeminskning för de två perioderna.

Nypris 300 000Värdeminskning enligt modellen
Värdetapp år 1-3135 000
Värdetapp år 3-663 000
Skillnad72 000

Med en variation på ± 11% så ligger i vi i intervallet 64 000 – 80 000 kronor i skillnad på värdeminskning under 3 år.

För bilen som har ett nypris på 450 000 kronor blir samma intervall 84 000 – 104 000 med genomsnittet 94 000 kronor.

För bilen som har ett nypris på 600 000 kronor blir samma intervall 112 00 – 139 000 med genomsnittet 125 000 kronor.

Ska vi köpa ny bil eller bättre begagnad?

Vi fortsätter att jobba med siffrorna för vår 300 000-kronors bil och kan då se att 72 000 kronor innebär 24 000 kronor per år eller 2 000 kronor per månad.

Med det har vi tillräckligt med information för att kunna besvara frågan om det är bättre att köpa ny bil eller bättre begagnad.

En ny bil kostar 2 000 kronor mer i månaden att äga de första tre åren, sett till värdeminskningen, jämfört med att äga motsvarande bil under de kommande tre åren. Osäkerheten är ± 11%.

Det innebär att om vår begagnade bil fyller samma funktion och har en kostnad för underhåll som understiger 2 000 kronor per månad under tre år så är det ett bättre köp ekonomiskt än den nya bilen.

Nästa fråga blir att reda ut om vi kan komma under 2 000 kronor i månaden för de merkostnader som finns för vår begagnade bil. Det är det som avgör om vi ska köpa ny eller begagnad bil.

En begagnad bil drar med sig andra kostnader

För en begagnad bil tillkommer kostnader, så som helförsäkring, stor service (om det är relevant) och byten av vissa slitagedelar så som däck, bromsar och hjulupphängning.

När vi köpt en ny VW Passat en gång i tiden så steg kostnaderna för försäkring med ett par tusen om året när vagnskadegarantin försvann efter tre år. Dessutom köpte vi nya sommardäck för cirka 8 000 kronor efter dryga tre år.

Bara det summerade till över 10 000 kronor i extra kostnad år fyra.

Året efter var försäkringskostnaden fortfarande högre, samtidigt fick vi köpa nya vinterdäck. Det blev en merkostnad på cirka 10 000 kronor jämfört med de första tre åren. Vi fick också göra en lite större reparation för cirka 10 000 kronor.

Så år fem var merkostnaderna ungefär 20 000 kronor.

Som regel skulle jag dock säga att det är svårt att nå en kostnad för reparationer, försäkringar och underhåll som är så hög som 2 000 kronor i månanden, men den kan ganska enkelt vara mer än 1 000 kronor. Kanske till och med 1 500 kronor per månad för en bil som kostar 300 000 kronor.

Då börjar vi närma oss gränserna för vad som är inom felmarginalen och det är inte längre så självklar hur vi ska ställa oss till frågeställningen om vi ska köpa ny bil eller en bättre begagnad!

För en bil på 600 000 kronor så är underhålls och reparationskostnaderna högre, men vi har mer pengar att spela med där när vi pratar om skillnaden i värdeminskning. 125 000 på tre år enligt uträkningarna, vilket ger oss cirka 3 500 kronor i månaden i marginal för merkostnader.

Men kostnaderna springer snabbt iväg för dyrare bilar så gör din research!

Våra erfarenheter i valet mellan ny bil eller bättre begagnad

Det är dyrt att äga även en bättre begagnad bil. Det är det uträkningarna säger!

En bättre begagnad bil tappar fortsättningsvis ganska mycket i värde, samtidigt som underhållskostnaderna lätt blir ganska stora.

Vi bilköpare blir lätt lite lurad över bilar som tappat halva värdet på tre år, men i själva verket så är delar av det värdetappet bara delar av en hög underhållskostnad som ännu inte börjat kosta.

Den kommer börja märkas år tre – sex!

Den absolut värsta tankevurpan i det här har vi ännu inte kommit till, men det är dags nu!

Ska vi köpa en bättre begagnad lite lyxigare bil eller en ny enklare?

En vanlig misstolkning av den genomgång vi haft är att man jämför en ny bil för 300 000, mot en tre år gammal bil som från början kostade 450 000 kronor, men som nu sjunkit till cirka 270 000 kronor vilket är cirka 40%.

Då har jag träffat människor som resonerat så här: Det stora värdetappet är taget, nämligen 180 000 kronor. Alltså är det här en bättre bilaffär att köpa den begagnade bilen för 270 000 kronor än det är att köpa den nya 300 000 kronolrsbilen, som ännu inte tappat något i värde.

Sanningen är den att båda bilarna kommer gå ner i ungefär samma takt, så värdetappet är ungefär detsamma i absoluta pengar. Visst, den modell vi använt här för att beskriva värdeminskningen på en bil säger att nybilen kommer minska något mer i pris första året, men sedan är faktiskt prisnedgången den samma procentuellt sett och i faktiska kronor snudd på lika.

Utslaget på tre år är första årets nedgång inom felmarginalen skulle jag säga.

Det måste vägas mot att begagnatbilen har en högre drifts- och underhållskostnad, som då ofta relaterar till nypriset på bilen – i det här fallet 450 000 kronor – som är bra mycket högre än för den nya bil vi jämför mot.

Med det menar vi att en bil för 600 000 kronor har andra däck, stötdämpare, bromsar och serviceupplägg. Allt detta brukar normalt sett leda till högre kostnader i jämförelse med en bil med lägre nybilspris.

Det gör att det för en 450 000-kronorsbil inte behövs mycket i form av försäkring, underhåll och reparation förrän det summerar till 10 000 kronor om året och då är den tänkta “besparingen” i att köpa bättre begagnat borta.

Mitt misstag med min Saab

Minns ni inledningen? Jag köpte en Saab 93 som blev dyr.

Jag tittade bara på hur stor värdeminskningen på bilen var det första året och glömde bort att det var en väldigt dyr bil att drifta och underhålla.

Försäkringen var dyr och den stora motorn tuggade sönder allt i framvagnsupphängningen på några 1000 mil. Dessutom drog bilen en jäkla massa bensin!

Däcken var breda, hade låg profil och var högfartsklassade. De var en mindre mardröm att byta!

I princip kostade min Saab lika mycket år fyra och fem som den gjorde år två och tre. Värdetappet avtog men reparationerna och försäkringen såg till att kostnaderna bestod.

Alla siffror här är ungefärliga

Det finns otroligt mycket som kan påverka siffrorna här ovanför, men ni har något där ni kan starta era egna analyser.

Något som påverkar kalkylerna relativt mycket är rabatter för nya bilar, det är inte ovanligt att du kan få 10% rabatt jämfört med listpriset på en ny bil, som ni säkert inser så påverkar det kalkylen till nybilens fördel.

Du måste även väga in hur du finansierar ditt bilköp. Vi har inte alls räknat med någon finansieringskostnad för en nybil här. Hade vi gjort det så hade kalkylen vägd över tydligare till begagnatbilens fördel.

Lästips: Vad kostar det att privatleasa en bil?

Men vi kan dra slutsatsen att bilar som är billiga att hålla i drift sannolikt är bättre att köpa bättre begagnade än bilar som är dyra att underhålla.

Å andra sidan brukar marknaden justera för sådant och Toyotas mer efterfrågade modeller sjunker inte lika mycket i värde som många andra bilar gör de första tre åren vilket gör att de inte är speciellt billiga som bättre begagnade. Återigen tenderar för- och nackdelar att ta ut varandra.

Slutsats – Ska du köpa ny bil eller en bättre begagnad?

Vi har presenterat och använt en vedertagen metod för att beräkna en bils värdeminskning. Första året sjunker bilen 10% mer än övriga, därefter sjunker bilen 15% årligen.

Efter tre år så börjar värdeminskningen avta, räknat i kronor, allt mer. Istället ökar underhållskostnaderna!

Våra beräkningar här ovanför pekar på att det är billigare att äga en bättre begagnad bil (om allt annat är lika – det är samma modell vi pratar om osv) än en ny.

Men höga försäkringskostnader, och dyrt underhåll, kan snabbt göra att en bättre begagnad bil i praktiken inte blir så mycket billigare!

Om vi jämför en billigare enklare bil, med en tre år gammal premiumbil, som idag kostar lika mycket efter sitt värdetapp som den enklare nya bilen, så tippar sannolikt kalkylen över till den enklare nya bilens fördel.

Då vi jobbar för att hålla nere kostnaden på våra bilar så letar vi fordon i 10 000 – 20 000 kronors klassen. Sedan gör vi en hel del själva och köper reservdelarna billigt via Autodoc.

Vanliga frågor

Köpa ny eller begagnad bil? – Vilket är ekonomiskt smartast?

Att köpa en tre år gammal bil är sannolikt något fördelaktigare ekonomiskt än att köpa en ny. Värdeminskningen avtar när en bil blir äldre men i stället ökar underhållskostnaderna. Balansen mellan värdeminskning och kostnaden för helförsäkring och underhåll avgör om det är ekonomiskt fördelaktigt att köpa en begagnad bil eller en ny.

Köpa begagnad premiumbil eller en ny enklare bil, vilket är billigast?

I inlägget försöker vi räkna ut vilket som är det smartaste valet. Den bästa gissningen vi kan göra utifrån analysen är att det sannolikt inte är så stor skillnad i kostnad, men det är sannolikt en högre risk att äga den begagnade premiumbilen.

Onkel Tom, eller Anders Gustafsson som jag egentligen heter, driver den här bloggen. Här pratar vi om vår tid och våra pengar. I stora drag kan vi säga att vi pratar om hur vi styr våra liv för att leva friare och intressantare liv.

Titta bland kategorierna i menyn här ovanför så ser du vad vi pratar om i detalj.

Läs gärna min fria e-bok som jag skrivit för dig som vill leva ekonomiskt fri för en kortare eller längre period.

Jag har nyss fyllt 50 och har fyra barn och sambo. Vi bor i Sundbyberg sedan 2019. Innan dess drev vi en liten gård i Småland under ett par år. På den tiden var vi aktiva inom FIRE-rörelsen och predikade för ekonomiskt oberoende och tidig pension. Nu är vi åter i ekorrhjulet :)

Det här med att hoppa ur ekorrhjul och säga nej till tråkiga vardagar har intresserat mig sedan 2013. Det som nog gör den här bloggen lite unik är att jag närmat mig frågeställningen på så många vis. Inte minst har jag försökt förstå och påverka min roll i det hela.

Utbildningsmässigt är jag civilingenjör. Jag har på det varit doktorand, men fullföljde aldrig den banan. På senare tid så har jag även läst psykologi på universitetsnivå.

Du hittar min email-address på den lilla mailikonen här nedanför. Där hittar du också länken till bloggens Youtube som du gärna får prenumerera på.