I det här inlägget ska vi försöka besvara frågan om vi ska köpa en ny eller begagnad bil. För att vi på något vi ska kunna jämföra så handlar det i praktiken om att köpa en ny eller en bättre begagnad bil.
Du vet säkert svaret, du har hört det många gånger förut: En bättre begagnad bil, som fortfarande är i bra skick, har alla tekniska finesser men som tappat massor i värde, är det bästa bilköpet!
Men är det verkligen så? Är det bättre att köpa begagnad bil än ny? Går det att räkna på vad som är bäst?
Det finns ett svar; allt lika så är det billigare att köpa en begagnad bil. Med det sagt så är inte självklart allt lika när vi står i valet och kvalet mellan ny eller begagnad bil.
I inlägget så kommer vi fram till att en ny bil för 300 000 kronor är cirka 1 700 kr dyrare per månad att äga jämfört med motsvarande bil som är tre år gammal. De 1 700 kronorna ska då finansiera reparationer, dyrare servicar och dyrare försäkring.
Läs vidare så kommer du få veta mer!
Innehåll
- Sammanställning – Ny eller begagnad bil
- Köpa ny eller begagnad bil
- Köpa ny bil
- Värdeminskning på en ny bil sett över 3 år
- Värdeminskning på en ny bil i siffror
- Köpa bättre begagnad bil
- Värdeminskningen för en bättre begagnad bil
- Skillnad i värdeminskning mellan ny och begagnad bil
- Ska vi köpa ny bil eller begagnad?
- En begagnad bil drar med sig andra kostnader
- Våra erfarenheter i valet mellan ny bil eller bättre begagnad
- Ska vi köpa en bättre begagnad lite lyxigare bil eller en ny enklare?
- Mitt misstag med min Saab
- Alla siffror här är ungefärliga
- Slutsats – Ska du köpa ny bil eller begagnad?
- Vanliga frågor
Sammanställning – Ny eller begagnad bil
Låt oss börja med en sammanställning av det som ligger till grund för diskussionen i resten av inlägget.
Kategori | Ny bil | Bättre begagnad bil (ca 3 år) |
---|---|---|
Garantier | Full fabriksgaranti | Begränsad eller ingen garanti |
Teknikinnehåll | Senaste teknologi och säkerhetsfunktioner | Skillnaden mellan nya och 3 år gamla bilar är oftast relativt liten |
Miljöfaktorer | Följer senaste lagstiftning | Sannolikt senaste lagstiftning samt att det är återbruk av befintlig produkt |
Finansieringsformer | Billån, leasing, kontant | Billån, privatlån, (leasing), kontant |
Värdeminskning | Snabb initial värdeminskning | Lägre värdeminskning |
Underhållskostnader | Låga eller obefintliga | Kan vara högre, beroende på skick, bil och miltal |
Försäkringskostnad | Oftast lägre i och med vagnskada | Oftast högre |
Tabellen ger en försmak av det mer utvecklade resonemanget nedan. Ny bil erbjuder fulla garantier, låga eller inga underhållskostnader och billig försäkring. Värdeminskningen är dock större och så även kapitalkostnaden och eventuella räntor.
En begagnad bil har högre underhålls- och försäkringskostnader. Å andra sidan minskar den mindre i värde – i absoluta pengar åtminstone – och finansieringskostnaden och eventuella räntor är lägre då bilen är billigare.
Köpa ny eller begagnad bil
Vi använde begreppet allt lika i inledningen.
Ett exempel på det är när vi tittar och väljer mellan att köpa ny eller begagnad bil och vi jämför två identiska bilar och modeller, som bara skiljer sig åt med några modell-år och några tusen mil?
Kanske, men många tänker nog att de ska kunna välja en lite bättre bil om de köper en begagnad. En ”bättre begagnad” säger vi ofta och då tänker vi nog inte bara på skicket.
Men då kan det faktiskt finnas ännu fler anledningar att ifrågasätta gamla sanningar, så som att det är bättre att köpa bättre begagnad bil i stället för ny.
Min personliga erfarenhet i frågan sträcker sig faktiskt så långt tillbaka som sent 1990-tal. Jag hade börjat jobba och tyckte att jag hade råd att köpa mig en riktigt bil. Den gamla 740n skrek byt bil till mig!
Så jag köpte en bil som var någon månad mer än året, i tron om att jag skulle göra en fantastisk affär när jag köpte en bättre begagnad bil i stället för en ny.
Jag köpte en Saab 93 Coupé.
Bilen var köpt ny av en bilnörd. Med lackbehandling för en förmögenhet, och några smådetaljer som emblem och sidoblinkers utbytta mot specialvarianter, var bilen vacker som en dröm.
Priset var dessutom väldigt konkurrenskraftigt jämfört med de exemplar av samma bil som stod hos Saabhandlaren. I synnerhet om vi jämförde med den nya.
En fantastisk affär enligt det allmänna synsättet!
Allt sammantaget så är det här en av mina dyraste biläventyr jag gjort! Om du läser vidare så kommer du förstå vad jag gjorde fel.
I valet mellan att köpa ny bil eller en begagnad så relaterar många till nybilens värdeminskning och drar slutsatsen att en begagnad bil är billigare. Vad många då missar är att en bättre begagnad bil kan vara betydligt dyrare än du först tror. Driftskostnaderna och underhållet ökar samtidig som värdetappet inte är försumbart på en nyare bil.
Köpa ny bil
Att köpa och äga en ny bil kostar pengar. Det går aldrig att snacka bort.
Vi ska lite längre ner titta på exakt hur mycket det kostar, men det finns naturligtvis också fördelar med nybilsägande.
I översikten här nedanför har jag försökt sammanställa för- och nackdelar förknippat med att köpa ny bil.
I princip så är det inte så stor skillnad på om du köper en ny Golf eller en Tesla Model X när vi pratar generellt och allmänt om för- respektive nackdelar kopplat till att att köpa ny bil.
I praktiken handlar det naturligtvis om helt olika summor pengar när vi ska räkna på kostnaden.
Samtidigt är en dyr bil rätt dyr att underhålla. Det är en himla skillnad att ersätta de utslitna sommardäck på en enklare Golf än det är att byta på en SUV som kan toppa 250 km/h.
I det här inlägget räknar vi dock inte med att underhållskostnaderna är någon relevant del av kostnaderna för en ny bil – det händer inte så mycket de tre första åren – utan vi kommer fokusera på värdeminskningen för att beräkna kostnaderna för en ny bil.
Värdeminskning på en ny bil sett över 3 år
Kurvan här nedanför beskriver hur en genomsnittlig nybil tappar i värde.
Det första året tappar bilen cirka 25% av sitt ursprungliga värde för att sedan tappa 15% årligen. Ni ser hur ekonomin utvecklar sig år för år för en bil på 400 000 tusen kronor.
Siffrorna som bygger upp grafen ser ut så här i tabellform, som kan vara lite enklare att tolka.
År | Bilens värde | Värdeminskning % |
0 | 400 000 kr | 0,00% |
1 | 300 000 kr | 25,00% |
2 | 255 000 kr | 36,25% |
3 | 216 750 kr | 45,81% |
4 | 184 238 kr | 53,94% |
5 | 156 602 kr | 60,85% |
6 | 133 112 kr | 66,72% |
7 | 113 145 kr | 71,71% |
8 | 96 173 kr | 75,96% |
9 | 81 747 kr | 79,56% |
10 | 69 485 kr | 82,63% |
11 | 59 062 kr | 85,23% |
12 | 50 203 kr | 87,45% |
13 | 42 673 kr | 89,33% |
14 | 36 272 kr | 90,93% |
15 | 30 831 kr | 92,29% |
16 | 26 206 kr | 93,45% |
Siffrorna i tabellen sammanfaller väl med siffrorna som finns för bilar som är tre år gamla och som har gått 6 000 mil. Du kan läsa mer i inlägget som beskriver hur du räknar ut värdeminskningen på en bil.
Tabellen ovan säger att värdeminskningen i genomsnitt är 45,81% av bilens nypris efter tre år. För fortsättningen kommer vi räkna med 45% som riktvärde när det gäller värdeminskningen på bilarna och sedan också ange en osäkerhetsfaktor som vi räknar ut här nedanför.
Värdeminskning på en ny bil i siffror
I inlägget ska vi titta på tre olika prisnivåer på bilar. Vi tittar på nybilspriser på 300 000, 450 000 och 600 000.
Värdeminskningen är i genomsnitt 45% över tre år som vi var inne på ovan. I praktiken så finns värdeminskningen i ett span kring 40-50% vilket vi kommer undersöka lite närmare när vi tittar på hur stor värdeminskningen är på en ny bil.
Tabellen här nedanför visar värdeminskningen för tre olika scenarion och tre olika prisnivåer.
Inköpspris/Värdeminskning (SEK) | 40% | 45% | 50% |
300 000 | 120 000 | 135 000 | 150 000 |
450 000 | 180 000 | 202 500 | 225 000 |
600 000 | 240 000 | 270 000 | 300 000 |
Om vi tar tabellen här ovanför och jobbar om den så att vi får genomsnittliga priser per år, de första tre åren, så får vi:
Inköpspris/Värdeminskning (SEK) | 40% | 45% | 50% |
300 000 | 40 000 | 45 000 | 50 000 |
450 000 | 60 000 | 67 500 | 75 000 |
600 000 | 80 000 | 90 000 | 100 000 |
Du hittar samma tabell men då utslaget per månad under de tre första åren här nedanför.
Inköpspris/Värdeminskning (SEK) | 40% | 45% | 50% |
300 000 | 3 300 | 3 800 | 4 200 |
450 000 | 5 000 | 5 600 | 6 200 |
600 000 | 6 700 | 7 500 | 8 300 |
Nu har vi en utgångspunkt för att kunna räkna på om det är bättre att köpa en ny bil eller en bättre begagnad i och med att vi vet vad det kostar att äga en ny bil i tre år.
Vi ser också att om vi jämför mittenvärdet på 45%, som är den troliga värdeminskningen enligt vår modell, med undre respektive övre gränsen för vad som är rimlig att anta (40 respektive 50%), så ser vi att osäkerheten i månadskostnad är ± 11%, vilket är en siffra vi tar med oss när vi räknar vidare.
Köpa bättre begagnad bil
Alternativet till nybilen, och kostnaden ovan, är att istället köpa en bättre begagnad bil. I det här inlägget antar vi att en bättre begagnad bil är en bil som är tre år gammal och som körts 6 000 mil.
Det finns många fördelar med att köpa en bättre begagnad bil i stället för en ny som vi kan se i sammanställningen, men det finns också nackdelar. En nybil kan antas ha i princip obefintlig underhållskostnad, medan den posten kommer växa till på den bättre begagnade bilen.
Så för att räkna ut kostnaden för det begagnade fordonet, och kunna ta ställning till om vi ska köpa ny bil eller bättre begagnad, så måste vi dels titta på värdeminskningen samtidigt som vi uppskattar underhålls- och reparationskostnaderna.
Värdeminskningen för en bättre begagnad bil
Vi antar att den bil som gått 6 000 mil efter tre år gått 12 000 mil efter sex år.
Tabellen här nedanför använder den tidigare introducerade modellen för att uppskatta värdeminskningen på en bil men den här gången har jag gjort beräkningarna på en bil för 300 000 kronor i nypris.
År | Bilens värde | Värdeminskning % |
0 | 300 000 kr | 0,00% |
1 | 225 000 kr | 25,00% |
2 | 191 250 kr | 36,25% |
3 | 162 563 kr | 45,81% |
4 | 138 178 kr | 53,94% |
5 | 117 451 kr | 60,85% |
6 | 99 834 kr | 66,72% |
Bilen som ny kostade 300 000 har ett förväntat värde kring 100 000 efter sex år. I perioden mellan år 3 och 6 har bilen alltså minskat ytterligare 63 000 kronor i värde.
Om vi använder de 11% i osäkerhet vi tittat på tidigare så har vi ett spann vad gäller värdeminskningen år 3-6 på 54 000 – 70 000 kronor för en bil med nypris 300 000 kronor.
Skillnad i värdeminskning mellan ny och begagnad bil
För vår 300 000 kronors bil kan vi nu räkna ut vilken skillnad vi har i värdeminskning för de två perioderna.
Nypris 300 000 | Värdeminskning enligt modellen |
Värdetapp år 1-3 | 135 000 |
Värdetapp år 3-6 | 63 000 |
Skillnad | 72 000 |
Med en variation på ± 11% så ligger i vi i intervallet 64 000 – 80 000 kronor i skillnad på värdeminskning under 3 år.
För bilen som har ett nypris på 450 000 kronor blir samma intervall 84 000 – 104 000 med genomsnittet 94 000 kronor.
För bilen som har ett nypris på 600 000 kronor blir samma intervall 112 00 – 139 000 med genomsnittet 125 000 kronor.
Ska vi köpa ny bil eller begagnad?
Vi fortsätter att jobba med siffrorna för vår 300 000-kronors bil och kan då se att 72 000 kronor innebär 24 000 kronor per år eller 2 000 kronor per månad.
Med det har vi tillräckligt med information för att kunna besvara frågan om det är bättre att köpa ny bil eller bättre begagnad.
En ny bil kostar 2 000 kronor mer i månaden att äga de första tre åren, sett till värdeminskningen, jämfört med att äga motsvarande bil under de kommande tre åren. Osäkerheten är ± 11%.
Det innebär att om vår begagnade bil fyller samma funktion och har en kostnad för underhåll som understiger 2 000 kronor per månad under tre år så är det ett bättre köp ekonomiskt än den nya bilen.
Ändras något om jag leasar bil kanske ni undrar? Svaret är nej! Du kan läsa bloggens inlägg där vi ställer oss frågan om man ska leasa eller köpa bil och vi har också tittat på privatleasing av begagnade bilar.
Nästa fråga blir att reda ut om vi kan komma under 2 000 kronor i månaden för de merkostnader som finns för vår begagnade bil. Det är det som avgör om vi ska köpa ny eller begagnad bil.
En begagnad bil drar med sig andra kostnader
För en begagnad bil tillkommer kostnader, så som helförsäkring, stor service (om det är relevant) och byten av vissa slitagedelar så som däck, bromsar och hjulupphängning.
När vi köpt en ny VW Passat en gång i tiden så steg kostnaderna för försäkring med ett par tusen om året när vagnskadegarantin försvann efter tre år. Dessutom köpte vi nya sommardäck för cirka 8 000 kronor efter dryga tre år.
Bara det summerade till över 10 000 kronor i extra kostnad år fyra.
Året efter var försäkringskostnaden fortfarande högre, samtidigt fick vi köpa nya vinterdäck. Det blev en merkostnad på cirka 10 000 kronor jämfört med de första tre åren. Vi fick också göra en lite större reparation för cirka 10 000 kronor.
Så år fem var merkostnaderna ungefär 20 000 kronor.
Som regel skulle jag dock säga att det är svårt att nå en kostnad för reparationer, försäkringar och underhåll som är så hög som 2 000 kronor i månanden, men den kan ganska enkelt vara mer än 1 000 kronor. Kanske till och med 1 500 kronor per månad för en bil som kostar 300 000 kronor.
Då börjar vi närma oss gränserna för vad som är inom felmarginalen och det är inte längre så självklar hur vi ska ställa oss till frågeställningen om vi ska köpa ny bil eller en bättre begagnad!
För en bil på 600 000 kronor så är underhålls och reparationskostnaderna högre, men vi har mer pengar att spela med där när vi pratar om skillnaden i värdeminskning. 125 000 på tre år enligt uträkningarna, vilket ger oss cirka 3 500 kronor i månaden i marginal för merkostnader.
Men kostnaderna springer snabbt iväg för dyrare bilar så gör din research!
Våra erfarenheter i valet mellan ny bil eller bättre begagnad
Det är dyrt att äga även en bättre begagnad bil. Det är det uträkningarna säger!
En bättre begagnad bil tappar fortsättningsvis ganska mycket i värde, samtidigt som underhållskostnaderna lätt blir ganska stora.
Vi bilköpare blir lätt lite lurad över bilar som tappat halva värdet på tre år, men i själva verket så är delar av det värdetappet bara delar av en hög underhållskostnad som ännu inte börjat kosta.
Den kommer börja märkas år tre – sex!
Den absolut värsta tankevurpan i det här har vi ännu inte kommit till, men det är dags nu!
Ska vi köpa en bättre begagnad lite lyxigare bil eller en ny enklare?
En vanlig misstolkning av den genomgång vi haft är att man jämför en ny bil för 300 000, mot en tre år gammal bil som från början kostade 450 000 kronor, men som nu sjunkit till cirka 270 000 kronor vilket är cirka 40%.
Då har jag träffat människor som resonerat så här: Det stora värdetappet är taget, nämligen 180 000 kronor. Alltså är det här en bättre bilaffär att köpa den begagnade bilen för 270 000 kronor än det är att köpa den nya 300 000 kronolrsbilen, som ännu inte tappat något i värde.
Sanningen är den att båda bilarna kommer gå ner i ungefär samma takt, så värdetappet är ungefär detsamma i absoluta pengar. Visst, den modell vi använt här för att beskriva värdeminskningen på en bil säger att nybilen kommer minska något mer i pris första året, men sedan är faktiskt prisnedgången den samma procentuellt sett och i faktiska kronor snudd på lika.
Utslaget på tre år är första årets nedgång inom felmarginalen skulle jag säga.
Det måste vägas mot att begagnatbilen har en högre drifts- och underhållskostnad, som då ofta relaterar till nypriset på bilen – i det här fallet 450 000 kronor – som är bra mycket högre än för den nya bil vi jämför mot.
Med det menar vi att en bil för 600 000 kronor har andra däck, stötdämpare, bromsar och serviceupplägg. Allt detta brukar normalt sett leda till högre kostnader i jämförelse med en bil med lägre nybilspris.
Det gör att det för en 450 000-kronorsbil inte behövs mycket i form av försäkring, underhåll och reparation förrän det summerar till 10 000 kronor om året och då är den tänkta ”besparingen” i att köpa bättre begagnat borta.
Mitt misstag med min Saab
Minns ni inledningen? Jag köpte en Saab 93 som blev dyr.
Jag tittade bara på hur stor värdeminskningen på bilen var det första året och glömde bort att det var en väldigt dyr bil att drifta och underhålla.
Försäkringen var dyr och den stora motorn tuggade sönder allt i framvagnsupphängningen på några 1000 mil. Dessutom drog bilen en jäkla massa bensin!
Däcken var breda, hade låg profil och var högfartsklassade. De var en mindre mardröm att byta!
I princip kostade min Saab lika mycket år fyra och fem som den gjorde år två och tre. Värdetappet avtog men reparationerna och försäkringen såg till att kostnaderna bestod.
Alla siffror här är ungefärliga
Det finns otroligt mycket som kan påverka siffrorna här ovanför, men ni har något där ni kan starta era egna analyser.
Något som påverkar kalkylerna relativt mycket är rabatter för nya bilar, det är inte ovanligt att du kan få 10% rabatt jämfört med listpriset på en ny bil, som ni säkert inser så påverkar det kalkylen till nybilens fördel.
Du måste även väga in hur du finansierar ditt bilköp. Vi har inte alls räknat med någon finansieringskostnad för en nybil här. Hade vi gjort det så hade kalkylen vägd över tydligare till begagnatbilens fördel.
Lästips: Vad kostar det att privatleasa en bil?
Men vi kan dra slutsatsen att bilar som är billiga att hålla i drift sannolikt är bättre att köpa bättre begagnade än bilar som är dyra att underhålla.
Å andra sidan brukar marknaden justera för sådant och Toyotas mer efterfrågade modeller sjunker inte lika mycket i värde som många andra bilar gör de första tre åren vilket gör att de inte är speciellt billiga som bättre begagnade. Återigen tenderar för- och nackdelar att ta ut varandra.
Slutsats – Ska du köpa ny bil eller begagnad?
Vi har presenterat och använt en vedertagen metod för att beräkna en bils värdeminskning. Första året sjunker bilen 10% mer än övriga, därefter sjunker bilen 15% årligen.
Efter tre år så börjar värdeminskningen avta, räknat i kronor, allt mer. Istället ökar underhållskostnaderna!
Våra beräkningar här ovanför pekar på att det är billigare att äga en bättre begagnad bil (om allt annat är lika – det är samma modell vi pratar om osv) än en ny.
Men höga försäkringskostnader, och dyrt underhåll, kan snabbt göra att en bättre begagnad bil i praktiken inte blir så mycket billigare!
Om vi jämför en billigare enklare bil, med en tre år gammal premiumbil, som idag kostar lika mycket efter sitt värdetapp som den enklare nya bilen, så tippar sannolikt kalkylen över till den enklare nya bilens fördel.
Då vi jobbar för att hålla nere kostnaden på våra bilar så letar vi fordon i 10 000 – 20 000 kronors klassen. Sedan gör vi en hel del själva och köper reservdelarna billigt via Autodoc.
Vanliga frågor
Köpa ny eller begagnad bil? – Vilket är ekonomiskt smartast?
Att köpa en tre år gammal bil är sannolikt något fördelaktigare ekonomiskt än att köpa en ny. Värdeminskningen avtar när en bil blir äldre men i stället ökar underhållskostnaderna. Balansen mellan värdeminskning och kostnaden för helförsäkring och underhåll avgör om det är ekonomiskt fördelaktigt att köpa en begagnad bil eller en ny.
I inlägget försöker vi räkna ut vilket som är det smartaste valet. Den bästa gissningen vi kan göra utifrån analysen är att det sannolikt inte är så stor skillnad i kostnad, men det är sannolikt en högre risk att äga den begagnade premiumbilen.
Är det bättre att leasa en ny bil än att köpa?
Det är ofta lite dyrare att leasa men det kan medföra andra fördelar, som att du inte behöver lägga någon kontantinsats. Här jämför vi kalkylen för leasing och köp av bil.
Påverkar bilens bränsletyp (diesel, bensin, el, hybrid) det ekonomiska beslutet?
En elbil är dyrare i inköp och billigare i drift än motsvarande fosilbil. I dagsläget är det dock svårt att räkna hem el- och hybridbilar. Andrahandsvärdet och andrahandsmarknaden för elbilar är också osäkert.
En bil för 20 tkr är ingen bra ide, vår erfarenhet säger att de behöver reparationer varje år. Haft 2 bilar för 20 tkr och vi la mellan 7-15 tkr per år i reparationer. Opraktiskt också när bilen inte startar, något pajar och man står och väntar på vägen tills hjälpen kommer.
Köpte helt nytt (populär) bil och 5 år senare tappade endast 50% i värde. Mycket bra köp, bra utrustning, trygg och mycket säkrare än en gammal bil. Hade inte velat ha småbarn i 10 000 kr bil, känns sådär…
Hej Två Månadslöner,
Jag är inte så kategorisk faktiskt. Riktigt billiga bilar håller vi igång ganska enkelt och värdeminskningen är obefintlig. Det är de bilar som är mittemellan som är svåra tycker jag. Som bättre begagnade.