I det här inlägget ska vi diskutera hur mycket trafik vi kan förvänta oss till en blogg eller hemsida.
Vi kommer också diskutera hur antalet besökare mäts och vilka verktyg som används för att mäta hur många besöker som kommer till en hemsida.
Hur många besökare har en blogg?
Besökare kommer till en blogg eller hemsida genom att de:
- söker på något via Google – Organisk trafik
- går direkt till hemsidan för att se om det kommit nya inlägg – Direkt trafik
- följer en länk någonstans på en annan sida eller i ett mail – Refererad trafik
- följer en länk på sociala medier – Sociala länkar
Rent principiellt så skiljer det sig inget åt om någon klickar på en länk på Instagram eller på en annan hemsida, men som du ser brukar vi skilja ut trafik från sociala medier från övrig trafik via länkar.
Uttrycken organisk, direkt, refererad och social trafik är ”svengelska” som ofta används för de engelska uttrycken organic, direct, referral och social.
De begreppen används flitigt i olika rapportverktyg där vi kan titta på bloggstatistik.
Här nedanför ser du exempel på sådan statistik för en blogg som främst försöker få besökare från olika sökmotorer. Sättet vi jobbar på är att locka besökare genom att svara på olika frågor.
Ofta gör vi det här väldigt målinriktat genom att använda oss av sökmotoroptimering – SEO.
Under vissa förutsättningar så kan du nå 1000-tals människor varje månad genom ett inlägg på din hemsida. Men det är ovanligt!
Det vanliga är att vissa sidor får massor av trafik medan andra får betydligt få besökare.
Om vi antar att en blogg som främst vänder sig till de som söker via Google får 50, alternativt 150 besökare per inlägg och månad så kan vi göra en ganska enkel bild av hur många besökare en sådan blogg typiskt har.
Antal inlägg | Tot antal besök mån (50/inlägg) | Tot antal besök mån (150/inlägg) |
100 inlägg | 5 000 | 15 000 |
350 inlägg | 17 500 | 52 500 |
500 inlägg | 25 000 | 75 000 |
Det här är trafik som oftast är relativt stabil över tid. Du behöver alltså inte skriva nya inlägg månad efter månad när du jobbar med sökbaserad trafik från Google.
Olika målgruppers värde
Vill du tjäna pengar på din blogg så är också den här typen av trafik värdefull. Det beror på att personer som söker information oftare är potentiella kunder till våra affiliate-program eller våra annonsörer på bloggen.
Det är naturligtvis otroligt bra att hitta in i ett läge där du har exempelvis 75 000 besökare per månad till din hemsida utan att göra något. Tjänar du pengar på bloggen så blir det här en form av passiv inkomst.
Utmaningen är att skriva 500 bra inlägg och få dem att hamna högt upp i Googles söksvar.
Viralt innehåll
Omvänt så kan vi skriva bloggar som engagerar och som är aktuella, då får vi ofta besökare som kommer till sidan för att se om det kommit nya inlägg och vi kan också få en hel del trafik från sociala medier.
Det är inte lätt att enkelt beskriva hur många besökare en blogg kan få via sociala medier då de fungerar väldigt olika. Exempelvis så vill Facebook sällan visa inlägg med externa länkar till dina följare och Instagram har gjort det svårt att ha klickbara länkar i inläggen.
Twitter och Youtube är de plattformar som fungerar bäst med externa länkar.
Med det sagt, vi kan räkna med lite olika siffror även här för att få fram hur många besökare vi kan förvänta oss till en blogg, beroende på antalet följare på sociala medier.
Anta att 5% alternativt 15% av dina följare klickar på varje länk du postar så får du:
Antal följare | Tot antal besök inlägg (5%) | Tot antal besök inlägg (15%) |
1000 | 50 | 150 |
10 000 | 500 | 1 500 |
100 000 | 5 000 | 15 000 |
Anta att du postar 10 inlägg i månaden som du marknadsför på sociala medier så har du alltså som minst cirka 500 besökare i månaden och som mest 150 000 besökare per månad beroende på hur många som följer dig och hur du kan få dem att klicka på dina länkar.
Ofta försöker vi som bloggare få trafik från alla möjliga källor av de vi diskuterat ovan. Vi diskuterar hur du kan öka trafiken till din hemsida här.
Vi har diskuterat vilka olika typer av bloggar det finns och hur du kan forma din blogg i det länkade inlägget.
Bloggstatistik
Om du själv driver en blogg eller hemsida så finns det en rad verktyg som du kan använda för att samla statistik. De vanligaste – som också är gratis – är:
- Google Search Console
- Google Analytics
Sedan finns det betalda verktyg som kan hjälpa dig att uppskatta andra siters statistik. Exempel på det är:
- SEMrusch
- Ahref
Utöver det så finns det rätt många bloggare som vill visa hur mycket trafik de har och vara med på olika typer av topplistor. Främsta exemplet på det är nog:
Det finns bloggar där som har 150 000 besökare i veckan. De har ofta en mix av trafik från sociala medier, sökmotorer och följare som går direkt till bloggen.
Hur mäter vi antalet besökare?
Historiskt så har vi ofta pratat om antalet sidvisningar på en blogg eller hemsida.
Det begreppet har nästan helt försvunnit och nu pratar vi mer om antal besökare eller sessioner (eng. sessions).
Om du läser en blogg först från din dator och lite senare från mobilen så räknas det som två olika besök. Medan om du läser flera sidor under en timme, eller ett dygn, så räkas du fortfarande som en besökare.
Summering – Hur många besökare har en blogg
Det är många faktorer som påverkar hur många besökare en blogg har, men det är få bloggare som kommer upp i 100 000 besökare i månaden, vilket motsvarar cirka 25 000 besökare i månaden.
Det är bara de 13 mest besökta bloggarna på Bloggportalen som når dit!
”Superbloggarna”, som Blondinbella och Cornucopia, för att nämna några exempel, har naturligtvis en stor mängd besökare per månad. Men det krävs mycket jobb, kunskap och lite tur för att nå så långt.