Funderar du på vilket språk du ska välja att blogga på så står ofta valet mellan att blogga på svenska eller engelska.
Bloggar du på engelska så når du en mycket större publik, men du är hamnar också på en betydligt mer konkurrensutsatt marknad. Men det finns mycket mer att fundera över!
Här ska vi diskutera vilka faktorer som kan avgöra vilket språk du använder och vad du bör tänka på i valet av språk på bloggen.
Och du: Om du väljer att blogga på engelska så tänk på att det rätt stor skillnad på brittisk engelska och amerikansk!
Vad avgör om du ska blogga på svenska eller engelska?
Om du planerar att starta en blogg så finns det massor du behöver lära dig. Det handlar om:
- Bloggplattformen, så som Blogger eller WordPress
- Hur du skriver bra inlägg
- Hur du skapar trafik via sociala medier eller sökmotoroptimering (SEO)
Att då börja skriva på ett andra språk är väl mycket och risken är att du helt enkelt ledsnar.
Om du har engelska som modersmål, eller startar din andra blogg, så är läget helt annorlunda.
Tjäna pengar på bloggen
Tänker du dig att du ska tjäna pengar på att blogga så måste du bestämma dig för hur du tänker göra det.
Om du tjänar pengar på annonser så anpassas de efter besökarna och dina svenska besökare får svenska annonser medan de engelskspråkiga får engelska.
Men om du vill jobba med affiliate-marknadsföring för att tjäna pengar så blir det konstigt att jobba med två marknader i dagsläget.
Vad skulle exempelvis nyttan vara med att föreslå svenska affiliatenätverk till en amerikansk läsare? Det är helt bortkastat.
Omvänt så kommer du inte ha stor nytta av att dina svenska läsare får massa affiliatelänkar till Amazon.com.
Beslutet att blogga på svenska eller engelska måste göras i direkt koppling till hur du väljer att tjäna pengar på bloggen.
Det finns fler saker att tänka på, fortsätt läs så lär du dig mer!
För- och nackdelar med att blogga på svenska
Att blogga på svenska har både för- och nackdelar. Här är några av dem:
Fördelar
- Lättare att nå en svensk publik: Om din målgrupp är svensktalande personer kan det vara en fördel att blogga på svenska eftersom det är lättare för dem att förstå och ta till sig ditt innehåll.
- Enklare att skriva på sitt modersmål: Om svenska är ditt modersmål kan det vara enklare och snabbare att skriva på svenska än på ett främmande språk.
- Min uppfattning är att det är lättare att jobba med samarbeten i olika former. Svenska samarbeten för svensk publik pratar vi om du, jämfört med internationella märken för en internationell publik.
Nackdelar
- Målgruppen blir mindre: Om du bloggar på svenska begränsar du din målgrupp till svensktalande personer, vilket kan minska din potentiella läsarskara.
- Svårare att nå ut internationellt: Om du vill nå en internationell publik kan det vara svårt att göra det om du bara bloggar på svenska.
Det är viktigt att tänka på vilken målgrupp du vill nå och vad syftet med din blogg är när du väljer vilket språk du ska blogga på.
Om du vill nå en svensk publik och skriva på ditt modersmål kan det vara en fördel att blogga på svenska. Det här är extra viktigt om du vill prat om något som är viktigt för dig och som involverar dina tankar och känslor.
För- och nackdelar med att blogga på engelska
Att blogga på engelska har också både fördelar och nackdelar. Här är några av dem:
Fördelar
- Lättare att nå en internationell publik: Om du vill nå en internationell publik kan det vara en fördel att blogga på engelska eftersom det är ett universellt språk som många människor runt om i världen talar och förstår.
- Öppnar upp för fler möjligheter: Om du bloggar på engelska kan det öppna upp för fler möjligheter, t.ex. att samarbeta med internationella företag eller att nå ut till en större publik.
- Större potentiell läsarskara: Eftersom engelska är ett universellt språk kan du nå ut till en större publik än om du bara bloggar på svenska.
Nackdelar
- Svårare att skriva på ett främmande språk: Om engelska inte är ditt modersmål kan det vara svårare att skriva på engelska än på svenska, vilket kan leda till att det tar längre tid att producera innehåll.
- Svårt att nå en svensk publik: Om du vill nå en svensk publik kan det vara svårt att göra det om du bara bloggar på engelska.
Det är viktigt att tänka på vilken målgrupp du vill nå och vad syftet med din blogg är när du väljer vilket språk du ska blogga på.
Om du vill nå en internationell publik eller öppna upp för fler möjligheter kan det vara en fördel att blogga på engelska.
Men om du vill nå en svensk publik eller om det är svårt för dig att skriva på engelska kan det vara bättre att blogga på svenska.
Om du tänker dig skriva produktrecensioner, om exempelvis nya datorspel, så kan du ta mycket stöd av AI och program som Grammarly. Men, som vi var inne på tidigare, om du bloggar inom områden där det är viktigt för dig hur du kan uttrycka dig så är det ett handikapp att blogga på ett andra språk.
Vilken typ av blogg du skapar påverkar vilket språk du ska blogga på
Om du skriver en reseblogg om Stockholm så kan det finnas stora poänger att göra den engelskspråkig. Du kan kanske göra den två-språkig till och med.
Men om du skriver om privatekonomi, som vi gör rätt mycket här, så blir förutsättningarna väldigt svenska. Inlägg som ”Vem är billigast: Lidl eller Willys” har ett väldigt litet värde för de som kommer utifrån.
Skriver du om smink så kan målgruppen vara väldigt internationell, men om du vill använda affiliate-länkar till svenska kända leverantörer så tappar du sannolikt alla potentiella köpare utanför Sverige.
I inlägget vad är en blogg går vi igenom olika former av bloggar inklusive ehandelssidor. Där kan du hitta idéer på hur du kan utforma din blogg.
Läs gärna vårt inlägg om bloggidéer där vi diskuterar ytterligare hur du kan jobba med att förädla dina tankar kring vad du ska blogga om.