Kompletta guiden för dig som ska köpa lastcykel

Funderar du på att köpa lastcykel?

Då är det här inlägget för dig!

Vi kan säga att det här är en guide för dig som ska köpa lastcykel och letar information och vill ta del av andras erfarenheter.

Att köpa en lastcykel – eller lådcykel, kärt barn har många namn – kan vara en stor ekonomisk investering, men om du väljer rätt så kan en lastcykel göra att du kan leva utan bil även om du har familj och små barn.

En lastcykel kan också öppna för en annan livsstil där det är enkelt att frakta barn och prylar i en stadsmiljö. Det gör det oftare enklare att ta del av allmänna och gratis nyttor som parker, bibliotek och evenemang.

Jag skriver det här inlägget utifrån egna erfarenheter.

Här nedanför kan du exempelvis se hur det ser ut en vinterdag när man storhandlat.

Vi i vår familj – som består av fyra barn och två vuxna – har levt utan bil i många år och haft en Bullitt lastcykel som vårt främsta transportmedel.

Om du är intresserad av köpråd kopplat till just valet av en Bullitt så tycker jag du ska läsa både det här inlägget och det inlägg jag skrivit speciellt för dig som tänker köpa en Bullitt lastcykel.

Här går vi vidare i lite allmännare term och försöker hitta bästa lådcykeln för dig.

Att välja lastcykel – Typ, ekonomi, behov och livsstil

Att välja lastcykel helt objektivt utifrån en rad kriterier kan vara svårt.

Det underlättar lite om du låter hjärtat styra till viss del, det jag tänker på då är:

  • Vem är du?
  • Vilken lastcykel är vacker?
  • Vilken lastcykel är du?
  • Är du en färgglad sportig typ, eller en person som vill lösa praktiska problem i vardagen till lägsta pris?

En lastcykel är en mycket praktisk sak som fylla en eller kanske många funktioner.

Det råder ingen tvekan om det.

Men att köpa en last- eller lådcykel är lite som att köpa bil. Bortse inte helt från färg och form.

Jag vet inget om dig naturligtvis, men under alla år jag levt med och pratat om lastcyklar, så kan jag tycka att de praktiska aspekterna ofta får väldigt stor plats när lastcyklar diskuteras.

Om du inte har väldigt specifika behov så kanske inte valet behöver vara så svårt.

Välj något du gillar

Välj den last- eller lådcykel som du gärna använder dagligen.

Som är vacker.

Som är du!

Med den inledande tanken är det dags att gå in på mer handfasta frågeställningar!

Vi börjar med att diskutera om du ska välja en tvåhjulig lastcykel, eller en lådcykel på tre hjul.

Tvåhjuliga lastcyklar

Tvåhjuliga lastcyklar kommer i två, kanske till och med tre, varianter.

  • Lastcyklar med lastytan framför styret – vissa har lastytan ovanför framhjulet, medan vissa har lastytan nedsänkt så att den är framför styret men bakom framhjulet.
  • Longtail cyklar – Lastcyklar med lastytan bakom sadeln.
Exempel på en longtail
En så kallad longtail – en tvåhjulig lastcykel med lastytan bakom cyklisten.

Bilderna här ovanför visar på tre typer av tvåhjuliga lastcyklar.

Jag gillar tvåhjuliga lastcyklar före trehjuliga. När vi bodde i Linköping så var det relativt många lastcyklar av olika slag kring oss.

De flesta trehjuliga.

Några köpte lastcykel för de var inspirerade av det liv vi i vår familj levde, utan bil.

Och trots att de hade vår tvåhjuliga flakcykel som referens så valde de trehjuliga lastcyklar.

De såg mitt skjutsande av barn.

Lastcykeln som alltid var med.

Våra familjeäventyr i stad och skog.

De ville ha allt det, men de tänkte att allt skulle bli ännu bättre om de hade tre hjul på sin cykel i stället för två.

Bilden visar en glad pojke i en lastcykel. Bilden är här för att visa att det inte bara är praktiska grunder som gör lastcykeln fantastisk.
En lastcykel är inte bara praktisk. Den är kul och omtyckt av alla i familjen.

Men så är det inte.

En tvåhjulig lastcykel är en cykel

En tvåhjulig lastcykel är överlägsen en trehjuling när det gäller att cykla.

Jag har cyklat 13 mil på en dag med min Bullitt.

Jag cyklade dagligen någonstans mellan 1 – 2 mil med samma cykel.

En tvåhjulig lastcykel är som regel lättare och smalare än en trehjulig.

Den går att parkera bland andra cyklar och du passar in på cykelbanor och pendlingsstråk.

En lastcykel/flakcykel som Bullitten, där lastytan är i höjd med eller kanske till och med nedanför hjulcentrum, ger en mycket bra tyngdpunktsfördelning.

Det gör det enkelt att cykla med mycket tung last.

Andra exempel på tvåhjuliga lastcyklar, exempelvis med lastytan ovanför framhjulet, får en något sämre tyngdpunktsfördelning, åtminstone teoretiskt.

Bullitten tillhör en typ av lastcyklar som ibland kallas Long Johns.

Det finns fler märken och modeller av den typen av cykel.

Long Johns har alltså god lastkapacitet, fungerar väldigt bra som cykel och är förhållandevis smidiga att hantera i grindar, cykelställ och förråd.

Den mest cykellika lastcykeln, och den som också är allra lättas att hantera i många avseenden är dock en longtail lastcykel.

En longtail lastcykel – en tvåhjulig lastcykel där du har lastytan bakom dig – har stora fördelar om du vill ha något som inte tar så mycket plats och som passar i ett cykelförråd.

Personligen är jag väldigt svag för Surly Big Dummy, som är en typ av longtail som varit lite av en trendsättare.

Men det finns mycket bra alternativ som konkurrerar om du är sugen på en longtail.

Det finns också mycket bra lösningar för den som vill transportera barn på longtails så den typen av lastcykel är väldigt allsidig.

Att skjutsa barn på lastcykel är nog en av de vanligaste tillämpningarna att ta hänsyn till när vi ska välja lastcykel.

Tvåhjuliga lastcyklar fungerar utmärkt för det.

Trehjuliga lastcyklar – Att köpa lådcykel

I min värld har alla trehjuliga lastcyklar en lastyta framför styret (jag vet att det finns andra varianter, men jag blundar för det …) som många av de tvåhjuliga.

Men sedan upphör likheterna.

De enkla trehjuliga last- eller lådcyklarna har midjestyrning, är gjorda i stål och är tunga och tröga.

Lastkapaciteten är stor och för den som ska köra barn och göra stora veckohandlingar så har trehjulingen sina klara poänger.

Det finns dessutom en del relativt prisvärda varianter för den som letar billig lastcykel.

Men den typen av cyklar är inte något vidare för den som vill cykla på ett vettigt vis.

Du ser sällan cykelbud på trehjuliga lastcyklar exempelvis.

Det finns mer avancerade trehjulingar som är lättare, smartare och som erbjuder andra lösningar, exempelvis för att styra och luta cykeln på ett sätt som gör resan roligare.

Ska du ha trehjulig lastcykel och samtidigt cykla mycket så bör du titta på de modellerna.

Not: Midjestryda trehjuliga lastcyklar har faktiskt en benägenhet att välta när man cyklar, och kan vara mycket svårare att styra och hantera än vad man kan vänta sig.

Så utgå inte ifrån att tre hjul är stabilare och enklare ur det perspektivet.

Läs gärna det här Facebookinlägget om hon som gjort sig illa på sin trehjuling, och kommentarerna som följer.

Trehjulingar kan också vara betydligt svårare förvara och hantera ur ett utrymmesperspektiv.

Som ni märker lutar jag åt tvåhjuliga lastcyklar, men har full respekt för att de trehjuliga har sin plats och funktion.

Vill du läsa mer om jämförelsen mellan två- och trehjuliga lastcyklar så har jag skrivit ett speciellt inägg om just detta.

Att köpa lastcykel – Vad får den kosta?

En lastcykel ersätter en bil för många. En lite finare modell behåller dessutom värdet väldigt bra över tid.

För många är en lastcykel en del i en livsstil.

Det är den som gör det möjligt att leva utan bil exempelvis.

Men en lastcykel kan vara dyr och att välja lastcykel kan kräva tuffa ekonomiska prioriteringar.

En Bullitt med eldrift kostar nästan 50 000 kronor exempelvis.

En klassisk lådcykel på tre hjul kanske går att få för dryga 20 000 kronor, men då utan eldrift.

En Surly Big Dummy går att köpa för strax över 20 000 kronor.

När vi står där och ska välja lastcykel så kommer vi alla tolka siffrorna väldigt olika beroende på ekonomi och vad vi tycker en cykel ska kosta.

Men i praktiken, om det här ersätter en bil för er, så finns det ekonomi i nästan vilken lastcykel som helst.

Med det sagt så skulle jag inte köpa lastcykel med extra allt.

Den blir tung, dyr och risken är stor att du blir extra orolig för stöldrisken.

Jag skulle heller inte köpa en billig lastcykel bara utifrån priset!

Vad ska du ha din lastcykel till? – Det är det som avgör

Ska du skjutsa barn på cykel eller storhandla?

Eller är lastcykeln en del i vardagen?

Något du pendlar med?

Vill du kunna slänga ner dator- och träningsväskan i lådan när du cyklar till jobbet och på hemvägen dessutom handla?

Last- och transportbehov är det som i slutänden bör styra när du ska välja lastcykel.

Om du ska transportera mycket last korta sträckor så har trehjulingarna sina poänger.

Men om du ska transportera dig långt, och ofta, så ska du välja lastcykel på ett annat sätt.

Ska du skjutsa barn så ska de gärna sitta framför dig. Det är supermysigt.

BehovCykeltyp
Cykelpendling och mycket förflyttningJag skulle främst titta på tvåhjuling, eller något mer avancerat trehjuligt alternativ
Hög lastkapacitet, korta sträckorTrehjulig lådcykel kan vara ett alternativ
Vill ha en cykel som går att ha i lägenheten eller i enklare förrådTitta på longtails

Att välja lastcykel utifrån livsstil

Jag har träffat många som närmat sig frågeställningen om hur de ska välja lastcykel väldigt strukturerat.

Det här inlägget är skrivit i stor utsträckning för dem.

Men som jag var inne på inledningsvis så tror jag att det till viss del kan vara fel approach.

Jag tycker du ska köpa en lastcykel utifrån den du är och det liv du vill att lastcykeln ska vara en del i.

Vill du ha en riktigt bra lastcykel samtidigt som du söker något som kan hålla samma fart som alla andra när du långpendlar till jobbet?

Vill du sitta mer framåtlutad när du cyklar?

Vill du ha starka färger och coola cykelkepsar?

Är du en del av cykelkulturen?

Titta på Bullitt och dess konkurrenter!

Vill du sitta upprätt när du cyklar?

Vill du cykla lugnt och prata med barnen?

Titta på lådcyklarna.

Ska du cykla lite längre men avskyr sportiga cyklar, titta på tvåhjulingar med upprätt sittställning.

När du ska välja lastcykel bör du tänka på att det här kommer bli det viktigaste transportmedlet i ditt liv under många år.

Köp något som är du!

Prisbild när du ska välja lastcykel

En billig lastcykel kostar ungefär 10 000 kronor idag.

Samtidigt kan du ganska enkelt köpa lastcykel för 40 000 kronor!

Det är en ganska stor spännvidd som säkert är utmanande att hantera om du funderar på hur du ska välja lastcykel utifrån dina behov och förutsättningar.

För oss har lastcykeln varit central i våra liv. Den har använts dagligen året om i åratal. Utifrån det så kan inte jag rekommendera en riktigt billig lastcykel.

Tyvärr är det lite så att du får vad du betalar för när du köper cykel.

Lastcykel är inget undantag.

Utifrån våra erfarenhet så ska du köpa lastcykel för flera år framåt.

Då fungerar inte usel kvalité på däck, fälgar som är av sämsta materialval, dålig ytbehandling på kedja och kassett, eller bromsar som är rena skämtet.

Så välj lastcykel från en leverantör som du kan kontrollera och lita på.

Antingen genom att du kan:

  • titta på grejorna,
  • läsa specifikationen (om du köper en Bullitt så brukar de vara väldigt väl specificerade exempelvis) där alla delar tydligt är uppradade, eller kan
  • hitta referenser från andra köpare.

Som en del i researchen för den här artikeln så hittade jag nog det som kan vara den billigaste lastcykeln du kan hitta på nätet idag. Då hamnar vi strax under 10 000 kronor.

Där är inte en enda komponent specificerad.

Det gör att du egentligen inte alls vet vad du köper!

Om du jämför det med en Bullitt för 30 000 kronor så är det stor skillnad i upplägg.

Om du gör en budget för att köpa lastcykel så bör du också ha med följande poster i din kalkyl:

  • Lås, larm och märkning.
  • Barnsadel eller stol.
  • Väskor eller transportsystem.

Vi pratar mer om det här nedanför.

Lästips: Vilket är bäst, att bo på landet eller i stan? – En stor fördel med att bo i stan är exempelvis att vi kan lösa vardagstransporterna enkelt, som vi pratar om här.

Barn i lastcykel

Om du ska flytta barn i din lastcykel så kan det vara viktigt att fundera på hur du tänker göra det. I bilderna här nedanför ser du två helt olika ambitionsnivåer.

Att köpa lastcykel handlar inte bara om att välja lastcykel. Det handlar också om att välja transportlösning kring. Bilden visar en mycket enkel metod att transportera barn i en Bullitt lastcykel.
Vi transporterade barn i lastcykel på enklast möjliga vis. Dom älskade det!

Den vanligaste transportsträckan med våra barn var från hemmet till dagis tur och retur.

Då pratar vi om 250 meter.

I Instagrambilden här ovanför så har ni en grön Bullitt av samma modell som jag har, men med en mycket mer ambitiös lösning för att hantera barnen.

Men då kostar det naturligtvis mer och utrustningen ska med var du än cyklar och hur mycket det än blåser.

Om du ska köra barn i din lastcykel så bör du undersöka vilka lösningar som finns. Välj också något som är relevant.

Om du ska frakta barnen 200 meter i promenadtakt behövs inte störtbåge, säkerhetsbälte och hjälm.

Jag har tidigare slagit ett slag för longtailen som lastcykel.

Men jag ska vara ärlig och säga att det är mycket trevligare att ha barnen framför sig när man cyklar.

Det bör du tänka på när du ska välja lastcykel.

Det är få saker som skapar samma mysiga känsla som att cykla tillsammans med ett barn framför sig. Vi pratar och pekar. Ser samma sak och skrattar mycket.

Utifrån det perspektivet så tycker jag inte att det är värt att skaffa massa kapell åt barnen.

Det minskar kontakten tänker jag.

Jag har inte skjutsat mina barn i lastcykeln.

Jag har åkt sträckan tillsammans med dem, om ni förstår vad jag menar?

View this post on Instagram

”Ik ben nooit een bakfietsmoeder geweest. Niet omdat ik dat niet wilde, maar omdat het gezien het leeftijdsverschil van onze kinderen (zes jaar) nooit echt nodig was. En nu heb ik de Dolly bakfiets voor de deur staan en is mijn hele gezin fan (de buren ook trouwens).”⠀ .⠀ ”Het eerste excuus dat in mijn hoofd opkomt is: je kan er lekker mee hamsteren (in zo’n bak past echt heel veel wc-papier). Oh nee, hamsteren dat doen we natuurlijk niet. Maar wel: in één keer voor de hele week boodschappen inslaan en op die manier zo min mogelijk in de in winkel komen (#blijfthuis). Verder ontdekte ik tijdens ons proefritje ook dat je er een goed romantisch uitje van kan maken met je partner (die van mij was ook heel enthousiast over het acceleratievermogen). En ontdekte hij …”⠀ .⠀ Meer lezen? Check het hele artikel op clubvanrelaxtemoeders.nl/test-thuis-een-bakfiets-juist-nu ⠀ .⠀ @clubvanrelaxtemoeders #livingwithkids #elternblog #childhoodunplugged #magicofchildhood #photooftheday #loveit #instagood #bakfiets #cargobike #lastenrad #einautoweniger #cargobikelife #cargobikelove #cyclinglove #cyclingpics #outsideisfree #fromwhereiride #adventure #travelgram #momswithcameras #momsofinstagram #momlife #momyoucan #musthave #wasjehanden #staysafe #hamsteren #wcpapier #geintje

A post shared by D. O. L. L. Y. 💛♻️🚲 (@dollybakfiets) on

Elassistans – Ska en lastcykel vara en eldriven?

Det beror alldeles på.

Personligen tycker jag vardagsmotion är en del av livet med lastcykel och jag har väldigt svårt att förstå varför någon skulle vilja avsäga sig den möjligheten.

Men då älskar jag att cykla.

Jag har inget emot att bli lite svettig på ryggen på väg till jobbet.

Mina klädval gör att jag lätt kan hantera att jag blir varm, eller att det spöregnar.

Jag har dessutom tävlingscyklat och är ganska stor och kan utveckla relativt mycket effekt som cyklist.

Det gör att jag tar mig fram utan problem, även med tung last i branta backar.

Men det är många som inte är före detta tävlingscyklister som har lastcyklar utan eldrift.

Därför ska du inte köpa eldriven lastcykel

  • En lätt lastcykel blir bara tyngre av eldriften. En lätt elcykel kräver inte eldrift i sig.
  • Vardagsmotion är något bra. Välkomna den.
  • En bra lastcykel har en anpassad utväxling. Det tar lite längre tid att komma fram, men du kommer fram även om det är backigt med två barn på flaket.
  • Eldrift gör lastcykeln dyrare.
  • För en frisk, normalstor, vältränad individ så finns inget behov av eldrift, om du bor där det inte är backigt.
  • Du måste hantera laddningen av batteriet.

Därför ska du köpa eldriven lastcykel

  • Den kan vara lättare att kombinera cyklandet med annat i vardagslivet. Främst gäller det klädsel och hur svettig man kan tillåta sig att bli.
  • Du kan ha en större och tyngre cykel om det behövs, exempelvis för att du vill köra fyra barn i din lastcykel.
  • Du bor där det är väldigt backigt.
  • En nätt person, som kanske inte tränar, kan ha lättare för att använda cykeln.
  • Andrahandsvärdet kan vara bättre, elektrifieringen är nog här för att stanna.
  • Kanske används en eldriven cykel oftare genom att den har ett lite bredare användningsområde.

Att köpa lastcykel med eldrift – Två olika sammanhang

Jag försöker ge dig råd och stöd för tanken om du är intresserad av en lastcykel.

Jag vill dessutom rekommendera dig att göra slag i saken och köpa en lastcykel.

Men jag förstår också var jag har mina referenser och att de inte nödvändigtvis är de samma som dina.

Jag tänker att människan genom hela historien främst transporterat sig genom egen kraft.

Jag tänker att lastcyklar – eller som de kallades då: budcyklar – var det främsta sättet att transportera varor på i städerna innan bilen helt tog över.

Budcyklar, och budcyklisterna, transporterade tunga saker och ingen tyckte det var konstigt.

Och så är det fortfarande på sina platser.

Egen erfarenhet och historiska referenser gör att jag inte tycker att merkostnaden för eldrift är motiverad.

Men det finns också en annan bild.

Det moderna livet där det inte finns någon vardagsmotion.

Där vi som människor inte förväntar oss att bli svettiga på väg till jobbet.

Där vi vill kunna kliva av vår cykel och gå direkt in i ett möte, med kostymen på.

I det sammanhanget ses ofta elcykeln som en lösning.

”Äntligen har utvecklingen kommit så långt att vi kan cykla till jobbet!”

Som ni förstår är jag tveksam till om elcyklar rent allmänt behövs, men kan tycka att ska de vara eldrift på någon cykel så är det väl i så fall lastcykeln.

Om det är det som är avgörande för dig, så gör det inte för svårt.

Det tar ett år extra innan cykeln har betalat sig då, men det är helt ok.

Jag har skrivit mer om valet mellan eldriven lastcykel eller inte i det länkade inlägget.

Bild på en Bullitt lastcykel utan eldrift. När du ska köpa lastcykel så bör du tänka på hur den ska förvaras. Bilden visar att Bullitt lastcykel är längre än en vanlig cykel, men inte speciellt bred.
Jag tycker du ska välja lastcykel med hjärtat, men det kan också vara bra att fundera på hur du ska förvara din lastcykel.

Förvaring

Vår Bullitt går in i ett cykelförråd i vår bostadsrättsförening, det är främst längden som är lite problematisk, men den är inte speciellt bred.

Den går alltså in på en plats i förrådet ungefär på samma sätt som en vanlig cykel.

Vi har inte satt på breda lådor på cykeln, som ni ser i bilderna ovan, så det går också utmärkt att ta upp cykeln i lägenheten om det skulle behövas.

Cykeln är inte bredare än att den går in igenom en vanlig dörr.

Vår erfarenhet säger att du bör ha koll på följande när du funderar på förvaring av din lastcykel:

  • Bredden: Du måste komma in genom dörrar till förråd, grindar till gårdar och kunna passera bilhinder på väg fram till ditt hem och den plats där du tänker förvara cykeln.
  • Längden: Har du korridorer med tvära vinklar där cykeln ska passera? I så fall måste du kontrollera att längden och bredden inte blir ett problem. Även en ganska smal lastcykel är relativt lång.
  • Vikten: Det ska mycket till för att du ska lyfta din lastcykeln som en rutinaktivitet i vardagen. Så trappor går bort. En lättare lastcykel går enkelt att skjuta upp för en kraftig backe. En tung kan vara svårhanterlig.

Jag har periodvis hyrt garageplats för familjens cyklar. Det går utmärkt, man måste normal sett inte parkera en bil i ett garage.

Vissa garage har dessutom mc-platser som kan vara bra alternativ.

En lastcykel av god kvalité har inga problem att stå ute, men det klart att saker och ting åldras snabbare då.

Att förvara en lastcykel kan vara en utmaning om man bor i lägenhet.

Förvaringen är dels en del i själva omhändertagandet av cykeln, men det är också en viktig del i stöldskyddet.

Lås och stöldskydd

En lastcykel kan vara dyr och den kan dessutom sticka ut på ett sätt som gör att den är interessant för den som vill roa sig lite en kväll med kompisarna.

Därför bör du fundera på hur du stöldskyddar din lastcykel.

Det finns tre skydd som samtliga är vanliga på lastcyklar:

Lås och kättingar är relativt enkelt att hantera på en lastcykel. Det är inget problem i att kasta ner en kätting eller ett stort lås i cykelns lastutrymme.

Larmen som används är av lite olika sort. Det finns de som saluför larm för cyklar, men det verkar vara relativt vanligt att använda larmlösningar för mopeder och motorcyklar till last och lådcyklar.

Det går även utmärkt att komplettera med GPS-spårning för den som önskar det.

Ska du köpa lastcykel så måste du ta med lås, märkning och larm i budgeten.

Efter att jag inte använt min lastcykel under något år, efter vår flytt till Sundbyberg, så är det dags att börja med det.

Stöldskyddet är en viktig del i min förberedelse inför det och jag kommer använda samtliga tre metoderna ovan på min Bullitt.

Normer – En barnfamilj utan bil, går det?

Går det att leva utan bil om man har barn?

Om svaret är ja, hur känns det i så fall att vara kvarterets idiot genom att transportera sig runt på en märklig cykel i tajta trikåer.

Med en löjlig hjälm på huvudet?

Kan någon som valt lastcykel som främsta transportmetod någonsin komma till jobbet i kostym, med snygg frisyr eller i högklackat?

Hur många gånger om dagen måste man duscha?

Kommer människor att skratta åt dig?

Blir barnen mobbade om mamma eller pappa åker lastcykel?

Ja, en del frågor kring lastcyklar handlar mer om vad människor ska tycka, eller hur man uppfattar att livet ska vara, än om ”riktiga” frågor.

Och visst kan det betraktas som lite udda att ha en lastcykel som främsta transport.

Och visst kan det vara så att vissa människor tycker att en lastcykel bryter mot normerna.

En bild på en lastcykel med två barn på. En av de vanligaste frågorna för den som ska köpa lastcykel handlar just om hur man bäst transporterar barn och bilden visar vårt favoritsätt.
Jag med våra två yngsta på vår lastcykel. Att välja lastcykel i stället för bil var inte så konstigt när allt kom omkring.

Visst är det så att lastcyklar fortfarande är ovanliga och det är relativt många som kommenterar när du kommer med en cykel som Bullitten i bilden ovan.

Men de flesta är glada och uppriktigt nyfikna.

Många drar dessutom barn i cykelkärror med sina vanliga cyklar och lastcyklarna har rent allmänt blivit mer spridda.

Så min erfarenhet är att du kanske kommer känna dig lite annorlunda någon vecka eller två när du kommer svischande, sedan tänker du inte på det och ingen annan kommer reagera heller.

Vill du veta mer?

Vill du prata mer om lastcyklar eller ställa frågor då du ska köpa lastcykel?

Jag rekommenderar Facebookgruppen Cykla med lastcykel.

Eller så frågar du på här nedanför i kommentarsfältet!

Jag som skriver här heter Anders Gustafsson. Här pratar vi om vår tid och våra pengar. I stora drag kan vi säga att vi pratar om hur vi styr våra liv för att leva friare och intressantare liv.

Titta bland kategorierna i menyn här ovanför så ser du vad vi pratar om i detalj.

Läs gärna min fria e-bok som jag skrivit för dig som vill leva ekonomiskt fri för en kortare eller längre period.

Jag har nyss fyllt 50 och har fyra barn och sambo. Vi bor i Sundbyberg sedan 2019. Innan dess drev vi en liten gård i Småland under ett par år. På den tiden var vi aktiva inom FIRE-rörelsen och predikade för ekonomiskt oberoende och tidig pension. Nu är vi åter i ekorrhjulet :)

Det här med att hoppa ur ekorrhjul och säga nej till tråkiga vardagar har intresserat mig sedan 2013. Det som nog gör den här bloggen lite unik är att jag närmat mig frågeställningen på så många vis. Inte minst har jag försökt förstå och påverka min roll i det hela.

Utbildningsmässigt är jag civilingenjör. Jag har på det varit doktorand, men fullföljde aldrig den banan. På senare tid så har jag även läst psykologi på universitetsnivå.

Du hittar min email-address på den lilla mailikonen här nedanför. Där hittar du också länken till bloggens Youtube som du gärna får prenumerera på.

8 svar på ”Kompletta guiden för dig som ska köpa lastcykel”

  1. Hej,

    Min största rädsla med en fin dyr cykel är helt klart stöldrisken. Jobbar idag i centrala Linköping och har ungefär 2km till jobbet där jag parkerar cykeln utomhus. Har därför en skräpcykel vilket varit ett bra stöldskydd och det har gått bra att cykla den korta distansen i stadsmiljö. Vi ska dock flytta till ytterkanten av stan och skulle därför behöva en lite bättre cykel för att orka cykla den längre distansen varje dag. Vette sjutton var jag ska parkera en mer stöldbegärlig cykel på ett säkert sätt inne i stan bara… 🙂

    Hur går dina tankar kring lastcykel kontra en ”vanlig” cykel med en cykelvagn, t.ex. från Thule? Blir det för mycket krångel med att ta av och fästa cykelvagnen fram och tillbaka så att man drar sig från att använda den jämfört med en lastcykel? Kompleterar dom varrandra så att det kan vara värt att ha både ock?

    Svara
    • Hej Abrissirba,

      Det är ett skit att inte få ha sina grejor i fred! Det är oron för stöld som gjort att jag inte kommit igång med lastcykeln här, men jag tror jag skiter i det nu. Man måste leva också!

      Ett första tips är att kolla runt lite i det område du är. Fastighetsägaren där jag jobbar nu har avsatt en garageplats för cyklar och då är det väldigt skyddat ”bakom lås och bom”. På andra arbetsplatser jag varit har vi fått tagit in cykeln på kontoret.

      Jag har cyklat mycket med cykelvagn. Det fungerar alldeles utmärkt. Du låser då fast den med vajer/kabel. Det blir inte supersäkert men det har fungerat för mig.

      Det är väldigt svårt att förklara skillnaden mellan att ha en cykelkärra och en lastcykel. Det är lite som att försöka förklara skillnaden mellan att köra skåbil eller personbil med släp. En Bullitt som jag använt mest är ganska ”direkt” och styv. Det går att köra tävling med den, vilket man också gör.

      En kärra bakom cykel, den bör vara fjädrad som Thules, är något annat. Det ger en seg känsla av att ha något påhängt där bak. Barnen sitter också relativt långt ifrån dig, kanske i ett slutet utrymme. Blåser det så är cykelkärran ett rejält motstånd att dra där bak.

      Men vi har fyra barn och jag har kört slut på en kärra, så jag vet definitivt att det fungerar med kärra bakom cykeln som alternativ.

      Om du behöver både ock så har du stora transportbehov. Jag har aldrig använt både kärra och lastcykel.

      Hoppas det hjälpte lite.

      Svara
  2. Hej, tack för svar 🙂

    Får se hur vi gör, jag lutar nog ändå mer mot att börja med en cykelvagn. Känns som ett något billigare och mer flexibelt alternativ att börja med. Dessutom kommer de ut begagnade cykelvagnar titt som tätt här vilket gör tröskeln att testa på ännu mindre.

    Min tanke var inte att använda cykelvagn bak på en lastcykel utan undrade mer om de är bra för olika tillfällen och behov.

    Svara
  3. Hej Onkel Tom!

    Tack för ett mycket bra inlägg. Jag kommer att låta hjärtat styra, men kan ändå inte helt bortse från priset. Det finns en lokal återförsäljare för Riesse n Muller i min stad. Priset för en Load75 ligger på cirka SEK 85000. Jag testkörde en och har blivit kär. En motsvarande Bullitt verkar vara 20K billigare. Jag är ingen cykelnörd och har svårt att se hur dessa modeller skiljer sig åt för att förklara prisskillnaden. Kan du förklara?

    Svara
    • Riesse n Muller är fjädrad både fram och bak vilket ger en helt annan komplexitet och kostnadsbild. Kanske skiljer sig de ingående komponenterna också något åt.

      Det är den mest uppenbara skillnaden mellan cyklarna. Kanske skiljer sig komponentvalen och batterilösning åt också.

      Jag skulle inte betala extra för att få fjädring. Så vitt jag kan bedöma av bilderna så är annars Bulliten och Loaden jämförbara i geometrin och körstil vilket säkert innebär att Riesse n Muller cykeln är ett bra fordon.

      Svara
  4. Jag köpte en Yuba Spicy Curry för fem år sedan och det är nog det bästa köpet jag gjort. Den ersatte vår andrabil och jag cyklar jämt, har tyvärr nästan glömt hur man kör bil.
    Jag är verkligen inte en människa som annars uppskattar fart men tycker mycket om att den har så bra köregenskaper, även med tung last och högre hastigheter. Lastutrymmet är kanske inte lika imponerande som en trehjuling men jag får verkligen alltid med mig allt jag tänkt.
    För mig är elassistansen ett måste eftersom vi bor backigt, har testat att cykla in till stan och hem med vanlig cykel och då var jag gråtfärdig när jag kom hem.
    Vad gäller vad folk tycker så älskar de mig, jag är deras alldeles egna cykel-byfåne och många beundrar och frågar om cykeln. Några har blivit inspirerade att själva börja cykla. Ingen har retat barnet, tvärtom var det ett tag en lättare konflikt mellan barnen på förskolan vem som skulle få följa med honom hem och leka (och åka på cykeln då).
    Jag cyklar i vanliga kläder efter väder men inte sportigt, har alltid ombyte på arbetet ifall det skulle behövas. Där finns också ett låsbart skjul där cykeln brukar få plats.

    Svara
    • Bulliten som vi haft är ju sportigare än Yuban och mer ”cykelvänlig” om man vill köra långt med fart, men i övrigt är de tvåhjuligarn med allt vad det innehbär.

      Våra barn, och andras, älskar lastcyklar 🙂

      Svara

Lämna en kommentar