Att köpa en ny bil kostar pengar och det är ett relativt stort ekonomiskt åtagande för de flesta. I det här inlägget ska vi undersöka vad det kostar att leasa en bil och se om det går att räkna sig fram till om vi ska leasa bil eller köpa en ny genom att låna pengar på något vis.
Innehåll
- Att förstå kostnaden – Leasing vs. köpa bil
- Korta svaret – Vad är kostnadsskillnaden mellan att köpa och leasa bil
- Läs inlägget så här
- Privatleasa eller köpa bil – Jämförelse av avtalsformerna
- Kostnad att leasa bil privat
- Risker med att leasa en bli privat
- Vad kostar det att leasa en bil – Peugout 208
- Blir slutsaterna kring kostnaderna att leasa en bil annorlunda om vi räknat på en dyrare bil?
- Köpa bil i stället för att leasa – Räkneexempel
- Hur mycket kostar det att leasa bil – Håll i pengarna även om du bestämt dig!
- Slutsats – I valet mellan att privatleasa bil eller köpa så …
- Vanliga frågor
Att förstå kostnaden – Leasing vs. köpa bil
Det är relativt enkelt – även om det kan finnas dolda kostnader – när det kommer till att förstå kostnaden för att leasa bil privat: Vi läser avtalet och tittar på den angivna månadskostnaden.
Det är lite svårare att räkna fram kostnaden om du väljer att köpa samma bil istället för att privatleasa samma bil.
Det beror på att när du står i valet mellan att privatleasa bil eller köpa, så erbjuder köpet många fler möjligheter att påverka priset. Det är i grunden positivt.
Men ska vi jämföra kostnaden att privatleasa bil mot kostnaden att köpa så måste vi se till lite olika upplägg på köpet.
Korta svaret – Vad är kostnadsskillnaden mellan att köpa och leasa bil
Om du kom hit för att du funderar på vad det kostar att leasa en bil privat så kan jag redan nu ge dig en del av svaret. Det är dyrt med ny bil.
Att leasa en bil kostar cirka 10% mer än det kostar att köpa en ny bil genom ett billån. Du binder dig då inte heller på ett treårigt kontrakt. Å andra sidan så kräver privatleasingen ingen kontantinsats vilket kan vara avgörande.
En bensin eller dieselbil förväntar vi ha lägre inköpspris men högre driftskostnad. När jag skriver här så är räntorna höga, elbilarna dyra och elpriset oklart. Det gör att det i princip är omöjligt att räkna hem en elbil ekonomiskt jämfört med en fossilbil.
Läs inlägget så här
Så här är inlägget strukturerat:
- Översikt mellan olika typer av avtal när du ska privatleasa eller köpa bil.
- Kostnader och risker förknippade med leasing.
- Exempel – Vad kostar det allt leasa en bil.
- Avslutningsvis tittar vi på de möjligheter som finns om du väljer att köpa bil i stället för att leasa.
Privatleasa eller köpa bil – Jämförelse av avtalsformerna
Tabellen här nedanför jämför tre olika sätt att köpa och äga en nyare bil. Vi räknar på en körsträcka på 1 500 mil/år och tre års perspektiv. Tabellen är schablonmässig och du måste naturligtvis undersöka vad som gäller för den bil du är intresserad av.
Leasa bil | Köpa ny bil | Köpa beg. bil 3 år | |
Skatt och försäkring | |||
Försäkrings-lösning | Halvförsäkring | Halvförsäkring | Helförsäkring |
Vagnskade-garanti | Ja | Ja | Nej |
Maskinskade-försäkring | – | – | Ja |
Fordonsskatt | Betalas av dig (Kolla Maluseffekten) | Betalas av dig (Kolla Maluseffekten) | Betalas av dig |
Reparationer och service | |||
Garanti | Ja | Ja | Eventuellt 3 mån. Maskinskada i försäkring. |
Reparationer | Skönhetsrelaterade skador | Skönhetsrelaterade skador | Ja |
Service-kostnader | Nej | Ja | Ja |
Nya däck | Nej | Nej | Ja |
Besiktning | 1 gång | 1 gång | 1-2 gånger |
Finansiella aspekter | |||
Kontantinsats minst 20% | Nej | Ja/Nej beror på upplägg | Ja/Nej beror på upplägg |
Lån i eget namn | Nej | Ja | Ja |
Ränteavdrag | Nej | Ja | Ja |
Avtalsvillkor | |||
Begränsad körsträcka | Ja | Nej | Nej |
”Restvärdes-garanti” | Ja, men skicket bedöms | Nej | Nej |
Tabellen här ovanför lyfter fram de viktigaste områdena vi måste titta på när vi ska ta ställning till om vi ska privatleasa bil eller köpa.
Vi kan gruppera de områdena i två skilda delar:
- Kostnaden för att leasa bli privat jämfört med att äga.
- Översikt över de risker som finns kopplade till att privatleasa eller köpa bil.
Vi ska börja med att titta på kostnaderna och återkomma till riskerna lite längre ned.
Kostnad att leasa bil privat
Ett leasingupplägg riktat mot privatpersoner (privatleasing) är ganska enkelt att förstå. Du binder dig på en form av hyreskontrakt på 36 månader. Exakt vad leasingavtalen innehåller kan variera men den vanligaste formen av upplägg är att du svarar för:
- Bränsle, spolarvätska, tvätt och allmänna förbrukningsdelar.
- Skatt och försäkring.
- Parkeringsavgifter och trängselskatt.
- Vinterdäck – inköpspris och skiften sommar/vinter.
Resten av kostnaderna täcks av leasingkostnaden. Du får bruka bilen ungefär som du tänkt dig. Du får åka utomlands, åtminstone inom EU under begränsade tidsperioder, och du får ha hund och djur i bilen.
En viktig faktor att ta hänsyn till är körsträckan när du bestämmer dig för att leasa bil. De allra billigaste leasingerbjudandena baseras ofta på en väldigt enkel bil, kanske rabatterad i en kampanj, och så räknar man med 1000 mil per år. Det är lågt.
Genomsnittsbilen rullar ungefär 1 250 km/år. För de lite mer vanliga familjebilarna så verkar 1 500 mil/år vara ett mer relevant genomsnitt. Du hittar statistiken här om du vill läsa mer.
Givetvis måste du förstå villkoren i just din leasingaffär, det som står här ovanför är en generell beskrivning och ett stöd för vad du behöver leta efter i det avtal du tittar på.
Lästips: Köpa begagnad bil av bilhandlare? – Det finns bara en sak som är värre än att köpa en begagnad bil av en bilhandlare och det är att köpa av en privatperson, så hur väljer vi rätt?
Risker med att leasa en bli privat
Att privatleasa eller köpa en ny bil ger dig väldigt låga risker vad gäller själva kostnaderna för bilen som så. Försäkringar och garantier täcker det mesta, inte heller ska slitagedelar som däck och bromsar behöva fixas under tidsperioden om du använder och sköter bilen.
Riskerna som vi ser är i stället:
- Kontraktstiden och kostnanderna för att häva kontraktet.
- Merkostnader som uppkommer om körsträckan blir längre än avtalad.
- Skador och slitage som inte bedöms som normalt.
36 månaders långa kontrakt är en risk
36 månader är en lång tidsperiod. Du hinner få barn, längre till jobbet, gifta dig, skilja dig, få utlandsjobb, köpa hus, dö eller drabbas av Coronarelaterad arbetslöshet inom 36 månader.
De flesta leasingkontrakt går att häva efter ett år, eller överlåta, men räkna inte med att det är gratis.
Om du är beroende av bil i någon form så är det i princip omöjligt att räkna hem en hävning av kontraktet då du dels måste betala för leasingbilen och dessutom skaffa en ny bil i någon form.
Räkna därför inte med att du kan spara pengar i någon form genom att häva avtalet vid något tillfälle! Du tar på dig en kostnad i 36 månader.
När du kör längre än avtalad körsträcka
En annan del när vi pratar risker handlar om valet av körsträcka.
”Vad kostar det att leasa en bil” frågar du i dialog med försäljaren. Försäljaren är då rätt lockad att ge dig ett svar där det är lätt att köpa och kostnaden är låg. Det är inte självklart detsamma som att du räknar på ett leasingavtal som speglar din körsträcka och dina behov.
Det är du som måste hitta rätt körsträcka när du väljer leasingkontrakt och ha med dig det in i diskussionen. Överskattar du körsträckan så får du betala mer än nödvändigt och du får inte tillbaka pengar.
Underskattar du körsträckan så kan det tillkomma höga kostnader när du avslutar ditt leasingkontrakt efter 36 månader.
Din kostnad att leasa bil privat kan öka 15 – 20 kronor milen om du kör längre än avtalet anger.
Skador som inte är vanligt slitage
Sist men inte minst ska bilen ”accepteras” när du lämnar tillbaka bilen. Här är några exempel som kan göra att företaget kräver ersättning när du lämnar in din bil:
- Du har repat en fälg.
- Barnen repat instrumentpanelen.
- Någon har slagit upp en dörr i sidan på bilen.
- Hunden har tuggat på ett nackstöd.
Ska vi tro på historier på olika forum på nätet så är just värderingen av bilen vid återlämnandet det som gör människor mest besvikna. Allt annat som är förknippat med att leasa en bil är ganska tydligt beskrivet i kontraktet, men den här delen är väldigt oklar.
Det är helt enkelt inte lätt att i ett kontrakt beskriva vad som är normalt slitage på en bil.
Vad tänker du själv kring skicket om du ska köpa en 3 år gamal bil som gått 3 000 mil hos en bilfirma? Till ett ganska högt pris!?
Du vill nog ha den i nyskick skulle jag tro!
Om ni inte är överens om bilens skick så har du inte möjligheten att ”köpa loss” bilen om du tycker att slitage och skador, som bilfirman vill ha ersättning för, är helt ok att leva med. Det är inte så avtalet fungerar.
Privat leasing är ett avtal där du är ansvarig för bilen
Det finns inget här ovan som bygger på att företaget du väljer att leasa bil ifrån är oärligt eller oseriöst. Det vi diskuterar i form av risker kommer från själva avtalsformen, inte på mygel och båg.
Du ansvarar för den bil du leasar och om den inte är i det skick som bilhandlaren kan förvänta sig så får du stå för kostnaden.
Som du ser är det inte alldeles lätt att fånga kostnaden att leasa bil privat om vi inkluderar riskaspekten.
Men de är inte självklart så att dessa risker utesluter privatleasing av bil. Vi ska inte överdriva riskerna.
Lästips: Det här ska du tänka på när du leasar bil – Det finns ”fällor” vid privatleasing även om vi inte ska överdriva riskerna. Inlägget listar 5 saker du behöver tänka på!
Vad kostar det att leasa en bil – Peugout 208
I exemplet har vi utgått från Peugeot 208 ACTIVE PureTech 75. Den kostar 184 900 kronor ny (159 900 i kampanj som används i räkneexempelt).
Jag har valt den bilen för att jag provkört den, låt vara inte i just den här varianten. Det är en osannolikt bra småbil. Den (e-versionen av 208) blev årets bil med bred marginal och det känns helt rättvist. Det är den första bilen någonsin som fått mig att ställa frågan: Vad kostar det att leasa bil?
Svaret är att leasingkostnaden är 2 199 kr/mån och inkluderar då 1500 mil/år i körsträcka.
Jämföra kostnaden mellan leasing och billån
För att kunna jämföra kostnaden mellan att leasa och köpa bil så har jag räknat på ett låneupplägg via DNBs verktyg. Det är samma verktyg som används av Blocket när du ska räkna på kostnaden för att låna pengar till ditt bilköp.
Tyvärr vill DNB att vi sätter restvärdet till 50% efter tre år. Det är lite lågt kan jag tycka, det hade passat bättre på körsträckan 2 500 mil, och det gör att nybilsköpet missgynnas lite och framstår som dyrare än det är i jämförelsen. Men vi återkommer till det senare i inlägget.
Leasa bil | Köpa ny bil | |
Skatt och försäkring | ||
Försäkringslösning | 3 600 helår | 3 600 helår |
Fordonsskatt | 2 574 helår | 2 574 helår |
Reparationer och service | ||
Garanti | Ja | Ja |
Servicekostnader | Ingår | 3 600 kr/år |
Nya däck | Behövs ej | Behövs ej |
Finansiella aspekter | ||
Leasingavgift | 2 199 kr/månad | – |
Kontantinsats minst 20% | – | 31 980 kr |
Lån i eget namn | – | 127 920 kr |
Ränta och amortering | – | 1722 kr/mån |
Ränteavdrag | – | 1 700 kr/år |
Avtalsvillkor | ||
Begränsad körsträcka | 1 500 mil/år | Nej |
Restvärde | Du måste ersätta onormalt slitage | 50 % av nypris |
Försäkringskostnaden har jag räknat ut på Moderna Försäkringar med mig som referens (50 år, boende i storstad).
Kostnadssammanställning Peugeot 208
Om jag tar de fasta kostnaderna här ovanför så får jag följande siffror.
Leasa bil | Köpa ny bil | |
Fast kostnad 3 år | 98 000 kronor | 102 046 kronor |
Fast kostnad per månad | 2 713 kronor | 2 835 kronor |
Om vi ska svara på frågan vad det kostar att leasa en bil sett över 36 månader så bör vi titta på de rörliga kostnaderna också.
Den lilla Peugeoten drar 0,54 liter milen blandad körning och om vi räknar på 1 500 mil och en bränslekostnad på 14 kr/liter så får vi följande rörliga kostnader (jag har använt vår parkeringskostnad i kalkylen).
Leasa bil | Köpa ny bil | |
Bensin | 11 340 kr/´år | 11 340 kr/år |
Besiktning | 167 kr/år | 167 kr/år |
Spolarvätska, olja, tvätt mm | 2 200 kr/år | 2 200 kr/år |
Parkering | 6 000 kr/år | 6 000 kr/år |
Rörliga kostnader totalt | 19 707 | 19 707 |
Nu är vi nära svaret på frågan; vad kostar det att leasa en bil genom att uppdatera vår tabell med sammanställda kostnader.
Leasa bil | Köpa ny bil | |
Fast kostnad 3 år | 98 000 kronor | 102 046 kronor |
Fast kostnad per månad | 2 713 kronor | 2 835 kronor |
Rörliga kostnader 3 år | 59 121 kronor | 59 121 kronor |
Rörliga kostnader per månad | 1 642 kronor | 1 642 kronor |
Total kostnad 3 år | 157 121 kronor | 161 167 kronor |
Total kostnad per månad | 4 364 kronor | 4 475 kronor |
Din kostnad för att transportera dig i en ny Peugeot 208 under tre år är alltså 4 364 kronor per månad. Kostnaden att leasa bil privat verkar var ungefär densamma som att lånefinansiera sitt köp.
Slutsats – Leasa eller köpa bil?
4 364 kronor är totalkostnaden. Men om du nu ska ha bil och oavsett bil ska betala för parkering, bensin, service, försäkring och reparationer så är det kanske mer relevant att titta på beloppet för leasing, skatt och försäkring som alltså är 2 713 kronor.
För det beloppet får du en bil som är väldigt billig i drift, som är fantastisk att köra och som erbjuder det senaste i säkerhet, även om det är en liten bil.
Om du kan tänka dig att låna pengar, och köpa bilen istället, så kan du sannolikt komma billigare undan även om tabellen här ovanför antyder något annat. Läs vidare så får du se, eller gå direkt till inlägget om bästa sätten att finansiera ett bilköp.
Blir slutsaterna kring kostnaderna att leasa en bil annorlunda om vi räknat på en dyrare bil?
Kostnaden att leasa bil privat beror naturligtvis på vilken bil du väljer. Samtidigt så kan det vara så att säljarna prioriterar olika i sina säljupplägg vilket gör att vissa handlare och bilmodeller inte har intressanta privatleasingupplägg.
Jag har inte gjort matematiken själv, och inte hittat någon som gjort det, men relativt många skribenter på olika bilforum hävdar att bilhandeln verkar resonera ungefär så här:
- Privatleasing – Passar för billigare bilar.
- Personalbil (Leasing bil via bruttolöneavdrag genom företaget) – Passar dyrare bilar och premiumbilar.
- Tjänstebil – Samma som personalbil.
Varför de olika typerna av leasing har olika målgrupper är lite oklart, men det går att se hur några viktiga faktorer påverkar resultatet:
- personalbilar köps ofta med ganska rejäl rabatt genom olika typer av avtal
- skatteeffekterna blir annorlunda när du får använda bruttolöneavdrag än om de blir när du privatleasar bil privat.
Stämmer resonemanget ovan så innebär detta sannolikt att du som står i begrepp att köpa personalbil inte kan välja bland de billigare bilarna som går utmärkt att privatleasa. Omvänt, om du tittar på en något mer premiumorienterad bil, så som Volvo, och har möjligheten att välja personalbil så kan det ge dig en bättre totalekonomi.
Kolla upp alternativen innan du bestämmer dig!
Köpa bil i stället för att leasa – Räkneexempel
Vi går tillbaka till räkneexemplet ovan. När jag räknade på kostnaden för att låna pengar till bilen via billån, som alternativ till leasing, så räknade jag fram en kostnad med hjälp av DNBs verktyg.
Ett billån bygger på att du dels betalar en viss handpenning och sedan använder bilen som säkerhet. Du kan därför låna pengar till ditt köp för en relativt attraktiv ränta.
Den som lånar ut pengar till dig vill gärna att säkerheten, i det här fallet bilen, är värd mer än lånet vid varje givet tillfälle. Det säkerställer de genom kontantinsatsen och genom att du amorterar i en något högre takt än bilen tappar i värde.
Därför kräver DNB ett restvärde på 50%.
Ett lågt restvärde innebär lägre risk men högre månadskostnad
Sett till den statistik som finns så är det ett restvärde som är lägre än vad som kan motiveras av den genomsnittliga värdeminskningen på en bil de första tre åren.
Om värdetappet i stället är 40% på tre år – efter pandemin så har det varit helt rimligt på grund av brist på begbilar – så får vi att den egna finansieringen ska justeras med 444 kronor i månaden och då blir kostnaden för att låna pengar och istället köpa bilen lägre än leasingavtalets kostnad. Det skiljer ungefär 350 kronor i månaden, eller 12 600 på tre år.
Kan du sedan sänka räntan, från DNBs kalkylränta på 4,45%, så blir kalkylen ännu bättre för dig som funderar på att köpa istället för att leasa bil.
Det egna köpet gör det möjligt att behålla bilen några år till då den med automatik inte ”tas ifrån dig” efter tre år och då blir kalkylen ännu bättre för dig som föredrar att låna pengar istället för att privatleasa.
Står du i valet och kvalet mellan att leasa bil privat eller köpa så tycker jag valet ser rätt enkelt ut. Min slutsats är att det är billigare att köpa bilen via billån än det är att leasa bilen.
Med det sagt så finns det en osäkerhet kring priserna på begagnatbilar. Följ länken så har vi gjort en djupare analys.
Blancolån kräver ingen handpenning
DNB gör en kalkyl som bygger på att du har bilen som säkerhet, ett så kallat billån. Om du lånar pengar privat så har du möjligheten att låna pengarna som Blancolån, i ditt namn utan säkerhet, i stället.
Ett blancolån blir säkert dyrare, men det kan ge dig andra frihetsgrader och du slipper betala någon handpenning.
Lästips: Tänker du ta lån för att köpa bil? – Här är 11 saker du bör tänka på!
Hur mycket kostar det att leasa bil – Håll i pengarna även om du bestämt dig!
Jag har redogjort för vad det kostar att leasa en bil i det här inlägget. Det är ganska enkelt att få en ganska mycket högre månadskostnad för sin leasing, än det vi räknat fram här, genom att lägga till olika tjänster.
Behöver du verkligen däckshotell och däcksbyten?
Blir du erbjuden tilläggsförsäkringar? Säg nej!
Kan du tänka dig att privatleasa en begagnad bil kanske? Läs gärna det länkade inlägget så får du lära dig om möjligheterna, och problem, med att köra privatleasing på en begagnad bil.
Välj rätt bilförsäkring. Nyttja möjligheten att skaffa bra bilförsäkring om du är över trettio och bor i villa exempelvis.
Slutsats – I valet mellan att privatleasa bil eller köpa så …
Det här inlägget har cirkulerat kring två frågor:
- Vad kostar det att leasa en bil?
- Är det billigare att leasa bil än det är att köpa en bil med lånade pengar?
Vi har listat och diskuterat de poster som byggger upp en kalkyl när du ska räkna på kostnaden att leasa en bil privat.
Vi har jämfört leasingkostnaden med ett alternativ där du köpte bilen i stället.
Vår slutsats är att det är billigare att köpa bil genom att ta ett billån, men då måste du betala handpenning på 20%. I de exempel vi räknat på så är privatleasing ungefär 10% dyrare än köpalternativet.
Vanliga frågor
Vad kostar det att leasa en bil?
För de första tre åren så är leasingkostnaden ungfär – din ålder, var du bor osv påverkar resultatet kraftigt – lika stor som kostnaden för skatt, försäkring och bränsle. Så tittar du på en bil som kostar 3000 kronor i månaden att leasa så är den totala kostanden cirka 6 000 kronor när allt är inräknat.
Vilket är billigast? Privatleasa bil eller köpa?
Våra räkneexempel pekar på att det är cirka 10% billigare att köpa en bil än det är att privatleasa. Men då krävs det att du lägger en handpening på 20% av bilens nypris.
Ska jag privatleasa en liten bil eller köpa en begagnad lite större bil?
Ur ett kostnadspespektiv så är nyare småbilar attraktiva på många sätt. De ger en relativt låg totalkostnad samtidigt som osäkerheterna är små. En dyrare bil som är tre år gammal kommer fortfarande tappa relativt mycket i värde samtidigt som vissa kostnader, så som nya däck, måste vägas in.
Är det bättre att köpa eller leasa bil?
Vår kalkyl pekar på att det är något billigare, cirka 10%, att köpa sin bil jämfört med att leasa. Det måste vägas mot att du inte behöver lägga någon kontantinsats vid leasning.
Är det bättre att leasa en elbil?
Det finns större osäkerheter kring elbilarnas andrahandsmarknad vilket kan tala för att leasingen är ett val med lägre risk jämfört med att köpa.
Hej, intressant och välskrivet inlägg, skrev nyss lite tankar om mitt bilköp, där vi köper en 3 år gammal bil och planerar sälja om 3 år och räknar med 50% värdetapp. Kostnaden borde vara ca 2000kr/mån men negativt kassaflöde på 4250kr/mån.
Vilken ska jämföras med vår 15år gamla golf som kostade i snitt 2600kr/mån pga reperationer.
Nämnde lite om leasing men trodde faktiskt att man betalade för service då också, fast via nån 99kr/mån serviceavtal.
Tänker i din kalkyl borde du verkligen säga att amorteringen är en kostnad? Det ökar ju faktiskt din förmögenhet. Men om du amorterar lika mycket som värdet på bilen faller så går det ju visserligen jämt ut.
Tack Casper,
Jag tolkar det som att du kommer billigare undan, eller åtminstone hamnar i samma härad med en lite nyare bil. Intressant!
Servicen vid leasing varierar hur den hanteras. Jag valde ett märke som utgångspunkt, andra märken kan ha lite andra upplägg.
Amortering är bokföringsmässigt ingen kostnad, även om den påverkar kassaflödet negativt. Men eftersom jag antar att bilens värde minskar i samma takt som amorteringen så går det på ett ut, som du är inne på.
Att köpa en äldre beg.bil blir alltid lite av ett lotteri. Har man tur kör man billigt i många år. Men med lite otur och mycket reparationer så kan ju kostnaden närma sig vad värdetappet kostar på en ny bil. Och då har du åkt i en troligen sämre bil men betalat lika mycket pengar. Kör just nu en 10 år gammal bil som varit billig. Men behöver snart byta till en större. Velar lite mellan ny-nästan ny eller en 10 år gammal igen. Känns som att man ändå får rätt mycket för pengarna som en 7-10 år nyare bil kostar.
Hej Kalle,
Visst är det ett lotteri med gamla bilar, samtidigt kan de ju inte gå sönder hur mycket som helst brukar jag tänka. Så länge det rör sig om slitdelar och några enklare grejor så tycker jag reparationen trots allt måste slås ut på tid. Nya bromsar är trots allt nya bromsar.
Men vi har köpt ny bil nu. Mycket för att vi inte kan fixa så mycket själva för tillfället, och som du är inne på så summerar det snart upp till en hel del om man har otur.
Ja slitdelar är ju en sak. Men när t.ex. Ac-kompressorn plötsligt ger upp och kostar 20.000:- kan man nog hålla sig för skratt. Eller ett partikelfilter som inte vill längre, 10-20000:-. Eller tändspolar för ett par tusenlappar styck. Listan blir ju ganska lång. Kan man fixa lite själv går det att göra billigare. Men då krävs ju tid/kunskap/plats att göra det på.
Det är väl lite så att det är väldigt effektivt att montera en bildel när bilen byggs i fabrik. Att byta samma del i en verkstad är däremot väldigt ineffektivt.
Men alla sådana här fenomen speglas ju i begagnatpriserna. I genomsnitt är det nog iaf lite dyrare att köra nyare bil än äldre. Men det är ju som sagt lite av en chansning. För det är ju också en poäng, med en ny bil har du inte så stor osäkerhet iom att bilen är nyare och du har garantier/maskinskadeförsäkring. Men det betalar du en slant för också.
Japp, själv tycker jag bättre begagnat nästan är svårast. Kolla gärna det här inlägget: https://tidochpengar.se/kopa-ny-bil-eller-battre-begagnad/
Det är när bilen börjar få reparationer + har rejält värdetapp man sitter riktigt i skiten 🙂
HEj, förlåt för korkad fråga men i första exempel får inte han som köper bilen tillbaka pengar när han säljer den eller är det med i beräkningen?
Mvh Marcus
Hej Marcus,
Det kanske inte är så tydligt, men om vi räknar på 50% i restvärde så räknar jag med att bilen faktiskt minskat 50% i värde.
Det innebär att amorteringen är lika stor som värdeminskningen.
Är det svar på din fråga?
Tack 😉
Kanske läser jag tokigt men i köpa bil-scenariot har man väl även bilen kvar med 50% restvärde (som skulle kunna säljas) och på så sätt vara mycket mer ekonomiskt fördelaktigt? Eller är beräkningen gjord så att bilen avyttras?
Hej Andreas,
Visst är det så men som vi räknat här, och som ligger i linje med hur 3åriga lån fungerar så finns det ju en restskuld som ungefär motsvarar bilens värde.
Hej! En reflektion som inte berörs är att om du köper bilen så står du själv hela risken för vad du får ut för pris när bilen ska säljas och även måste sköta den biten själv. Misstänker att det är en ganska stor del av befolkningen som vare sig kan eller är speciellt duktig på den biten och min erfarenhet är att det brukar sluta med att man köper för dyrt och säljer för billigt. Det äter snabbt upp en marginellt högre kostnad för leasing. Om man dessutom passar på att bara köpa sin leasingbil när det är en bra kampanj så kommer man nog betydligt billigare undan än vad du skulle lyckas förhandla dig fram till i bilhallen. Men det är som sagt inte heller alla leasingerbjudanden som är fördelaktiga .
Hej Jan,
Det är en relevant reflektion. Hur stort problemet är varierar nog. I storstäderna har du tillgång till KVD exempelvis som är samma ställe som leasingbolagen ofta använder för att sälja bilen. Dessutom så kanske vissa bara byter in bilen efter tre år på samma sätt som de gör när de leasar. Men bor du i glesbygd, inte gillar däckssparkare och vet att du har svårt att hantera en förhandlingssituation så är det en faktor att väga in.
En sak jag tänker är väl, att efter dessa 3 år så att säga så äger du ingenting. Men om du köpt bilen så kan du ju sälja den och få tillbaka en slant, läste inget om det eller missade jag det?
Hej Jocke,
Jag är inte säker på att jag förstår frågan. Pengarna du får i handen kommer ju från något. Antingen är det pengar du satt in i kontantinsats, eller som betalning, eller så har du amorterar mer på ditt billån än du behövde. De pengarna sätter du inte in när du leasar bilen.
Om du köper en bil kontant för 300 000 kronor och säljer den efter tre år för 100 000 kronor så får du pengar i handen, men du har sannolikt inte gjort en bättre affär än den som leasat då.