Investera i webbplatser och bloggar | Pris | Risk | ROE

Jag har blivit kontaktad av en svensk investerare och tillfrågad om jag kan tänka mig att sälja den här bloggen.

Den som frågade investerade i webbplatser, och bloggar, och hade sedan tidigare en portfölj av bloggar inom samma område som den här.

Det är bara ett exempel på de kontakter jag har med människor som äger ett antal bloggar och som använder dem för att skapa inkomster.

Något jag också gör själv, åtminstone till viss del!

Det här inlägget ska handla om att tjäna pengar på webbplatser och bloggar utifrån ett investeringsperspektiv. Vi ska titta på om webbplatser är en effektiv metod att skapa inkomstströmmar och i det så ska vi se investeringar i webbplatser som investeringar i en digital tillgång.

En viktig sak att påpeka så här inledningsvis är att det här inlägget inte är en introduktion till någon form av bli rik fort bluff, som tyvärr är ganska vanlig när det kommer till ämnet att tjäna pengar online.

Så om du är här för att du hört att det går att slänga ihop en webbsida, köra lite Facebookannonser, och vips du är förmögen, då kommer jag gör dig besviken.

Med det förbehållet så finns det trots allt möjligheter med att investera i webbplatser. Vi ska titta på dem noga här.

Med P/E-tal på 2-3, och starka kassaflöden, så kan digitala tillgångar vara intressanta investeringsobjekt.

Att investera i webbplatser kan vara ett intressant investeringsalternativ till aktier och P2P-lån. Med ett pris motsvarande P/E 3 för fungerande etablerade webbplatser så finns det väldigt goda möjligheter att skapa lönsamma affärer, låt vara med hög risk. Det finns också goda möjligheter att skapa webbplatser från grunden med allt från 0 kronor och uppåt i kapitalinvestering.

Affärsmodellen – Därför är webbplatser investeringsobjekt

En blogg kan vara ett exempel på en webbplats. En e-handelssite likaså. Det viktiga, för oss som investerare, är inte självklart formen på webbplatsen. Vi söker något som är en tillgång.

Webbplatserna är tillgångar för att de för samman människor, eller innehåller information som är viktig för läsarna.

Görs det här rätt kan vissa webbplatser få ett ganska beständigt avtryck i vår digitala värld och det kan vara möjligt att skapa intäkter från webbplatserna.

En webbplats kan vara en tillgång om:

  • Den platsar högt upp bland sökresultaten på Google för relevanta sökord med bra volym.
  • Det finns en community på webbplatsen som gör den till en naturlig samlingsplats som en grupp människor besöker.
  • Det finns också exempel på starka varumärken som lyckas bygga upp webbplatser som fungerar som traditionella magasin, med prenumeranter och återkommande annonsörer.

Som investerare vill vi ha något som består. En digital beständig tillgång!

Därför är vi inte intresserade av att investera i siter där någon berättar om sitt liv. Sådant material kan vara väldigt läsvärt, men ofta så krävs det att vi ständigt tillför nytt material och det är i princip en självklarhet att det som produceras är kopplat till personen som människor följer.

Inte heller vill vi köpa en webbplats som handlar om OS ett visst år. Det är en webbplats som har för kort livsspann.

Men att äga en webbplats om hur:

  • du går ner i vikt,
  • odlar din egna mat,
  • lagar din gamla Volvo,
  • tränar på gym efter 50

kan vara intressant, om det finns ett sätt att återkommande tjäna pengar innehållet.

Om vi dessutom kan nå en rimlig nivå av inkomster, med minimal insats, så kan en investering i en blogg eller informationssite vara en intressant investering i en passiv inkomst.

Vi kan investera i webbplatser på olika sätt. Dels kan vi köpa “färdiga webbplatser” eller så kan vi bygga egna.

Business caset – Är det intressant att investera i en blogg?

Värderingen på webbplatser idag ligger någonstans i spannet 20-35 gånger den månatliga inkomsten, när vi pratar om existerande och fungerande webbplatser (fortsätt läsa så kommer vi till hur jag kommit fram till det).

I praktiken innebär det här att en webbplats – som kan visa på en historik med stadig trafik och relativt ordnade inkomster – betalar sig själv efter cirka 2 – 3 år.

Ur ett investeringsperspektiv så innebär det att vi pratar om investeringsobjekt som har P/E-tal på 2-3, med starka kassaflöden.

Konkret så betyder det här att en blogg som kan visa på en stabil intjäning på i snitt 4 000 kronor i månaden kostar någonstans mellan 80 000 – 130 000 kronor.

Vi ska titta på investeringscaset mer i detalj i det här inlägget – allt är långtifrån så här fantastiskt – men det finns ytterligare en mycket positiv sak att lyfta fram här i inledningen:

Vid rätt val av webbplats så kan den här investeringen i princip sköta sig själv och återinvesteringen av vinsten kan ske oskattat och relativt enkelt.

Det är också fullt möjligt att investera i webbplatser genom att själv skapa dem. Då investerar vi egen tid, eller köper tjänster, för att skapa webbplatsen.

Det är sannolikt billigare att göra själv, men då finns också en risk och oklarhet i hur vår webbplats kommer tjäna pengar.

Fördelen med att köpa en befintlig webbplats är att man köper en befintlig inkomstström. Läs gärna mer om hur investeringar fungerar när det gäller avkastning, värdeökning och kassaflöden i den här artikeln.

En bild med texten "4 sätt att tjäna pengar på en blogg: Annonser, sammarbeten, affiliate, försäljning.
Lägre ner ska vi prata mer i detalj om hur en webbplats tjänar pengar.

Så här tjänar en webbplats pengar

För att förstå hur en webbplats kan fungera som en investering så måste vi förstå hur en webbplats tjänar pengar.

Det finns fyra huvudspår när det gäller att tjäna pengar på nätet:

  • Annonser
  • Samarbeten – sponsrade inlägg
  • Affiliatemarkandsföring – Provisionsbaserad försäljning
  • Produkt- och/eller tjänsteförsäljning

De olika metoderna har sina för- och nackdelar. Vi ska därför studera dem lite mer i detalj här nedanför.

Annonser

När vi pratar om annonser på webbplatser så menar vi främst programmatiska annonsering. Det är den typen av annonser du ser här och på de flesta andra webbplatser.

Programmatiska annonser gör det möjligt att skapa informationsbaserat innehåll på en webbplats, som det här inlägget är ett exempel på, utan att vi egentligen behöver tänka på något mer än att skapa bra och läsvärda inlägg.

Dessutom är den här typen av annonser tillgängliga för små webbplatser och kräver i sig inget mer än besökare för att fungera.

Programmatiska annonser bygger dels på webbplatsen innehåll, men till stor del också på besökarens webbhistorik genom nyttjandet av cookies.

Annonser på bloggen har stora poänger, men med det sagt så finns det också utmaningar:

  • Inkomsten från annonser beror kraftigt på hur innehållet på siten är upplagt och vad siten använder för annonslösning.
  • Annonsintäkterna bör var större än 100 kronor per 1000 besökare, gärna mer, för att vi ska anse att det finns någon potential i programmatiska annonser när vi investerar i webbplatser.
  • Användandet av cookies kommer förändras, och göra det svårare att skapa individuellt anpassade annonser som beaktar var användaren besökt tidigare, risken är därför stor att annonsintäkterna kommer sjunka framöver.

Räkneexempel: En webbplats som har 1000 besökare om dagen, och som ger 120 kronor per 1000 besökare i genomsnitt, ger en månadsintäkt på 3 600 kronor.

Det är ett lika stort inkomsttillskott som 1 MSEK investerade i aktier ger enligt 4%-regeln.

Läs gärna inlägget om hur jag får mer än 100 000 sidvisningar på den här bloggen per månad.

Samarbeten – Sponsrade inlägg

Samarbeten med kommersiella aktörer bygger på att de vill komma åt den publik som finns, och den arena som webbplatsen utgör, för att föra fram sitt budskap.

Alternativt vill de ha länkar från webbplatsen till sina egna siter.

Sannolikt, men inte nödvändigtvis, styr det här vilket innehåll som kan skapas på en webbplats. Den som sponsrar inlägg vill inte att vi pratar om vad som helst utan om just sina tjänster eller produkter.

Eventuellt behövs också ständigt nya inlägg för att hålla den här typen av samarbeten igång. Det blir inte någon fullständigt passiv inkomst då.

Ofta betalar företag bra för olika typer av samarbeten, men räkna inte med att samarbeten är något som är tillgängligt för alla.

Min uppfattning är att samarbeten fungerar bäst för influencers, åtminstone i Sverige. Med influencers menar jag aktörer som främst jobbar med sin person i fokus.

Det finns exempelvis aktörer som jobbar med att matcha influencers med företag och som tjänar pengar på att skapa olika typer av samarbeten.

För som vill investera i webbplatser, och ha dem som passiva inkomster utan att exponera sig själv som någon form av influencer, så är inte den typen av samarbeten intressanta men vi vill gärna se lite andra typer av samarbeten då.

I Sverige ser vi dem inte så ofta. I USA verkar samarbetsformerna vara flera. Vi återkommer till det senare.

Affiliatemarknadsföring – Provisionsbaserad försäljning

Det här handlar om att en webb-plats marknadsför en rad produkter via en affiliteplattform.

Produktleverantören tar i det här upplägget inga kostnader inledningsvis, utan betalar en provision till oss när en försäljning sker.

En webbplats del i värdekedjan blir då att matcha sina besökare mot olika leverantörer och deras erbjudanden.

På den här webbplatsen marknadsför jag exempelvis Kameo och Savelend via affiliatelänkar.

Det är produkter jag känner för, som jag själv använder och som jag tycker är relevanta för besökare här.

Om besökare här läser mina inlägg och följer mina affiliatelänkar så får jag provision när personer tecknar sig för Kameos eller Savelends tjänst.

Affiliatemarknadsföring kräver:

  • En relevant trafikvolym.
  • Rätt typ av besökare. Vi pratar om varm eller “kall trafik”, “buyer intent” och i vilken del av beslutscykeln en person är när den kommer till en webbsida för att försöka nå rätt besökare.
  • En bra webbplats – den vi tittar på att investera i – som gör att besökare går vidare till siten där produkten säljs. Oftast pratar vi om click through rate (CTR) som anger hur många som går från vår artikel till produktsiten för mer information.
  • När kunden väl är det så måste det till en produktsite som gör att besökare blir kunder, vilket vi kallar att webbplatsen konverterar besökare.
  • Utöver det här måste också affiliateersättningen vara relevant.

En affiliatesite kräver mer underhåll än en webbplats som litar på annonser då produkter utgår, programmen förändras och det kan tillkomma produkter eller information.

Affiliatemarknadsföring saluförs i vissa forum som en “bli rik snabbt lösning”. Då finns inga problem eller begränsningar.

Ofta låter det så här: Du skriver en sida om hur du planterat ärtor mot husets södervägg och sedan lägger du upp en banner i marginalen till någon som säljer frön.

Sedan strömmar pengarna in!

Knappast!

Verkligheten är betydligt mer komplex. Läs vidare så får du mer information längre ned.

Min bedömning är att affiliatemarknadsföringen i Sverige ligger långt efter den amerikanska. Det är ett problem, men kan också läsas som att möjligheterna kan komma öka framöver.

Produkt- och/eller tjänsteförsäljning

Om det går att sälja produkter på en webbplats så öppnas naturligtvis för en annan ekonomisk utväxling på de besökare som kommer till webbplatsen.

I princip så följer produktförsäljning samma regler som affiliatemarknadsföring, men i stället för att tjäna exempelvis 100 kronor på en affiliateförsäljning så kan vi ta hela vinsten av en försäljning själva.

Amerikaner gillar digitala produkter, som e-böcker och kurser, som en del i en diversifierad webbplats.

Min erfarenhet säger att det är relativt svårt att sälja den typen av produkter på en svensk marknad.

Tjänsteförsäljningen följer inte heller samma mönster i Sverige som i USA enligt min erfarenhet.

Med det sagt så är det inte omöjligt. Inte heller ser vi varje webbplats som ett potentiellt storföretag.

Då vi enkelt kan ha en portfölj med webbplatser, om vi driver dem som en form av passiva inkomstkällor, så kan vi ha 10 stycken som vardera tjänar 5 000 kronor i månaden.

Att tjäna pengar på nätet handlar om kunskap

Att skapa, driva och underhålla en webbplats kräver en viss teknisk förmåga även om det på intet sätt är svårt.

Att skapa innehåll till en webbplats kan vara mycket svårare. Det handlar dels om att skriva inläggen, men att hitta relevanta saker att skriva om kan också vara en utmaning.

Sedan ska du säkra att det faktiskt kommer någon till din webbplats.

Slutligen vill vi som investerare kunna tjäna pengar på trafiken.

Sammantaget är det här en rejäl utmaning, som ska dessutom ska falla på plats på en relativt konkurrensutsatt marknad.

Om vi ska skapa vår webbplats helt själva måste vi lösa alla delarna här ovanför och få dem att fungera tillsammans.

Om vi ska köpa en befintlig webbplats så blir allt lite enklare genom att vi kan utvärdera något befintligt.

Att köpa en befintlig webbplats som investering

Annonser, samarbeten, affiliateprogram och produkter på webbplatsen har inget värde om det inte finns en dokumenterad historik som visar på en intjäningsförmåga över tid.

Om vi köper en existerande webbplats så har vi möjligheten att få se hur väl det går att tjäna pengar på materialet, och som vi var inne på så är det det som till stora delar styr en webbplats värde.

Det här kan vara svårt att utvärdera ett investeringsobjekt om du är helt ny inom området.

Men ge inte upp!

Det finns visst stöd att få genom förmedlare av webbplatser, och du kan alltid rådfråga någon som har erfarenhet från innehållsinvesteringar.

Men rätt kunskap bör du kunna hitta välgjorda webbsiter, med god historik, som kan avkasta bra under lång tid och då har vi hittat intressanta investeringsobjekt!

En se en blogg eller webbplats som ett företag

När vi pratar om att investera i webbplatser för att skapa intäktsströmmar så ser vi webbplatserna som företag. Många gillar att likna webbplatsinvestering med att köpa hyreshus.

När vi ser en webbplats som ett företag så är vi där för våra kunder, samtidigt som vi måste hitta en intjäning.

Här finns några väldigt viktiga poänger att beakta, erfarenheter som jag själv gjort och som jag verkar dela med många som tittar att skapa intäkter från olika webbplatser, nämligen:

  • Jobbar gärna med det som intresserar dig, men på dina kunders villkor.
  • Du måste titta på intäktssidan av ditt företag och våga tjäna pengar. Men sälj inte ut dig!

Det finns massor av fördelar och möjligheter med webbplatser – inte minst att de går att göra till princip helt passiva inkomstkällor – men det är in grunden ingen “ny ekonomi” du som investerare ska verka inom.

Tvärtom, de webbplatser som är intressanta att investera i erbjuder nytta till sina besökare. De ska hjälpa människor med något, eller ge dem något av värde.

Samtidigt ska vi se vilka intäktsmöjligheter som då finns utan att vara giriga eller enkelspåriga.

Svensk eller amerikansk investering

Den amerikanska, vilket inte självklart är det samma som den engelskspråkiga, delen av Internet erbjuder massor av fördelar jämfört med den svenska när det kommer till att tjäna pengar på nätet. Exempel på det är:

  • Betydligt större potentiell marknad – det är en större grupp människor som pratar engelska.
  • Amerikanska marknaden har ett väl fungerande affiliatesystem med många möjligheter. Inte minst Amazon är en viktig del.
  • Amerikanska webbplatser går att handla med, via förmedlare som erbjuder genomlysning av webbplatsen och hjälper till med transaktionen.

Med det sagt så är konkurrensen hård och delar av den engelskspråkiga marknaden – så som Indien – är i dagsläget meningslös att adressera då intäktsmöjligheter är för begränsade.

I Sverige finns en potential att tjäna pengar på webbplatser, inte minst genom annonsering, men marknaden är omogen. Det öppnar å sin sida för möjligheter framöver, inte minst om Amazon kommer igång bra här i Sverige.

En nästan passiv inkomst

En webbplats kan rent tekniskt i princip klara sig helt utan tillsyn. Visst vill vi kolla att allt står rätt till, men i övrigt krävs inte så mycket arbete på en etablerad site.

Sedan är det frågan om hur involverad man vill vara kring innehållet och intjäningen. Beroende på hur en site är utformad, och kring vilket ämne den är skriven, krävs också olika mycket arbete för att hålla den aktuell.

För många delar i en webbplats liv kan du köpa tjänster, inte minst gäller det skapandet av nytt innehåll.

Jag köper artiklar till mina andra bloggar. Ofta som grund för inläggen där – jag redigerar och jobbar med uppläggen innan publicering – och det fungerar utmärkt. Det är på så vis jag återinvesterar kapitalet jag skapar i nytt innehåll.

Det är två nyckelkompetenser som du som ägare bör ha, enligt min uppfattning:

  • Förmågan att förstå vilket innehåll en site ska ha.
  • Förmågan att förstå hur du ska tjäna pengar på innehållet.

Resten går att leja bort.

För- och nackdelar med att investera i webbplatser

Vi sammanfattar det vi sagt så här långt i en översikt här nedanför.

Fördelar
  • Låga värderingar på kassaflödesstarka tillgångar öppnar för god ROI.
  • Webbplatser kan vara väldigt nära passiva tillgångar.
  • Återinvestering av kapital kan ske enkelt i nytt innehåll.
  • Tjänster kan till stor del köpas enkelt på nätet (innehåll, design, bilder, teknikstöd)
  • Vår egen insats kan varieras beroende på tillgången till kapital och tid.
  • Vi kan verka inom områden som intresserar oss.
Nackdelar
  • Snabbrörlig marknad där ersättningsnivåer och teknik ändras kontinuerligt och snabbt.
  • Många faktorer ska samverka – faktorer vi kanske inte styr över – för att intjäningen ska bli bra.
  • Svårt att i förväg veta hur bra en webbplats kommer fungera utan stor erfarenhet.
  • Det tar tid att hitta bra partners, för att exempelvis få hjälp att skapa bra innehåll.
  • Svenska marknaden är extremt omogen. Det blir kanske bättre, men när?

Sammanfattningsvis kan vi säga att fördelarna till stor del bygger på att vi kan skapa passiva inkomster på ett mycket kostnadseffektivt vis. Nackdelarna är relaterade till att verksamheten har hög risk och att intäkterna snabbt kan försvinna.

Läs gärna inlägget om att investera pengar. Där pratar vi mer om vikten av att arbeta med oskattade inkomster för att bygga upp våra pengamaskiner.

Bygga själv eller köpa?

Att köpa webbplatser som investering tycker jag du ska göra som komplement till att du själv bygger någon webbplats.

Webbplatser är intressanta digitala tillgångar, men det krävs att man har en ganska bred kunskapsbas. Den måste du skaffa dig på något vis och jag tror det är svårt att nå rätt kompetensnivå utan att själv ha fingrarna i syltburken, åtminstone inledningsvis.

När du förstått hur du ska skapa och driva webbplatser så kan du själv bygga webbplatser genom att investera i innehållet. Då behöver en investering inte betyda att du köper något färdigt, i stället så köper du det innehåll du vill ha.

Så här kommer du igång

Att jobba med digitala tillgångar handlar väldigt mycket om att lära sig en rad olika saker. Därför måste du se på hur du ska bygga kunskap på ett vis som passar dig.

  • Jag har gjort mycket själv. Det tar tid men bygger min kunskap. All information du behöver finns i princip tillgänglig på nätet, men den är inte så väl paketerad.
  • Många går kurser och program som gör att kunskapsuppbyggnaden sker mycket snabbare.
  • Vissa köper en mindre, väl fungerade site, som de dels kan lära från och lära med.

Det viktiga är att börja och att börja med rätt mindset, nämligen genom att sätta din kund i fokus och jobba utifrån det.

Läs gärna inlägget “5 böcker alla bör läsa om pengar”, där hittar du lästips för den som vill utveckla sitt entreprenörskap.

Lär dig mer

Med det här inlägget som som grund har du möjlighet ett börja söka mer information på egen hand. Här hittar du mer material för vidare läsning.

Förmedlare av webbplatser

  • Flippa (här kan ni se multiplarna som webbplatserna handlas för)

Kurser

Youtubekanaler

Onkel Tom, eller Anders Gustafsson som jag egentligen heter, driver den här bloggen. Här pratar vi om vår tid och våra pengar. I stora drag kan vi säga att vi pratar om hur vi styr våra liv för att leva friare och intressantare liv.

Titta bland kategorierna i menyn här ovanför så ser du vad vi pratar om i detalj.

Läs gärna min fria e-bok som jag skrivit för dig som vill leva ekonomiskt fri för en kortare eller längre period.

Jag har nyss fyllt 50 och har fyra barn och sambo. Vi bor i Sundbyberg sedan 2019. Innan dess drev vi en liten gård i Småland under ett par år. På den tiden var vi aktiva inom FIRE-rörelsen och predikade för ekonomiskt oberoende och tidig pension. Nu är vi åter i ekorrhjulet :)

Det här med att hoppa ur ekorrhjul och säga nej till tråkiga vardagar har intresserat mig sedan 2013. Det som nog gör den här bloggen lite unik är att jag närmat mig frågeställningen på så många vis. Inte minst har jag försökt förstå och påverka min roll i det hela.

Utbildningsmässigt är jag civilingenjör. Jag har på det varit doktorand, men fullföljde aldrig den banan. På senare tid så har jag även läst psykologi på universitetsnivå.

Du hittar min email-address på den lilla mailikonen här nedanför. Där hittar du också länken till bloggens Youtube som du gärna får prenumerera på.

Lämna en kommentar