Investera i webbplatser och bloggar | Pris | Risk | ROE

Jag har blivit kontaktad av en svensk investerare och tillfrågad om jag kan tänka mig att sälja den här bloggen.

Den som frågade investerade i webbplatser, och bloggar, och hade sedan tidigare en portfölj av bloggar inom samma område som den här.

Det är bara ett exempel på de kontakter jag har med människor som äger ett antal bloggar och som använder dem för att skapa inkomster.

Vi pratar om online-investeringar.

Något jag tittar på och som kan vara intressant.

Det här inlägget ska handla om att tjäna pengar på webbplatser och bloggar utifrån ett investeringsperspektiv. Vi ska titta på om webbplatser är en effektiv metod att skapa inkomstströmmar och i det så ska vi se investeringar i webbplatser som investeringar i en digital tillgång.

En viktig sak att påpeka så här inledningsvis är att det här inlägget inte är en introduktion till någon form av bli rik fort bluff, som tyvärr är ganska vanlig när det kommer till ämnet att tjäna pengar online.

Så om du är här för att du hört att det går att slänga ihop en webbsida, köra lite Facebookannonser, och vips du är förmögen, då kommer jag gör dig besviken.

Med det förbehållet så finns det trots allt möjligheter med att investera i webbplatser. Vi ska titta på dem noga här.

Med P/E-tal på 2-3, och starka kassaflöden, så kan digitala tillgångar vara intressanta investeringsobjekt.

Att investera i webbplatser kan vara ett intressant investeringsalternativ till aktier och P2P-lån. Med ett pris motsvarande P/E 3 för fungerande etablerade webbplatser så finns det väldigt goda möjligheter att skapa lönsamma affärer, låt vara med hög risk. Det finns också goda möjligheter att skapa webbplatser från grunden med allt från 0 kronor och uppåt i kapitalinvestering.

Affärsmodellen – Därför är webbplatser investeringsobjekt

En blogg kan vara ett exempel på en webbplats. En e-handelssite likaså. Det viktiga, för oss som investerare, är inte självklart formen på webbplatsen. Vi söker något som är en tillgång.

Webbplatserna är tillgångar för att de för samman människor, eller innehåller information som är viktig för läsarna.

Görs det här rätt kan vissa webbplatser få ett ganska beständigt avtryck i vår digitala värld och det kan vara möjligt att skapa intäkter från webbplatserna.

En webbplats kan vara en tillgång om:

  • Den platsar högt upp bland sökresultaten på Google för relevanta sökord med bra volym.
  • Det finns en community på webbplatsen som gör den till en naturlig samlingsplats som en grupp människor besöker.
  • Det finns också exempel på starka varumärken som lyckas bygga upp webbplatser som fungerar som traditionella magasin, med prenumeranter och återkommande annonsörer.

Som investerare vill vi ha något som består. En digital beständig tillgång!

Därför är vi inte intresserade av att investera i siter där någon berättar om sitt liv. Sådant material kan vara väldigt läsvärt, men ofta så krävs det att vi ständigt tillför nytt material och det är i princip en självklarhet att det som produceras är kopplat till personen som människor följer.

Inte heller vill vi köpa en webbplats som handlar om OS ett visst år. Det är en webbplats som har för kort livsspann.

Men att äga en webbplats om hur:

  • du går ner i vikt,
  • odlar din egna mat,
  • lagar din gamla Volvo,
  • tränar på gym efter 50

kan vara intressant, om det finns ett sätt att återkommande tjäna pengar innehållet.

Om vi dessutom kan nå en rimlig nivå av inkomster, med minimal insats, så kan en investering i en blogg eller informationssite vara en intressant investering i en passiv inkomst.

Vi kan investera i webbplatser på olika sätt. Dels kan vi köpa ”färdiga webbplatser” eller så kan vi bygga egna.

Business caset – Är det intressant att investera i en blogg?

Värderingen på webbplatser idag ligger någonstans i spannet 20-35 gånger den månatliga inkomsten, när vi pratar om existerande och fungerande webbplatser (fortsätt läsa så kommer vi till hur jag kommit fram till det).

I praktiken innebär det här att en webbplats – som kan visa på en historik med stadig trafik och relativt ordnade inkomster – betalar sig själv efter cirka 2 – 3 år.

Ur ett investeringsperspektiv så innebär det att vi pratar om investeringsobjekt som har P/E-tal på 2-3, med starka kassaflöden.

Konkret så betyder det här att en blogg som kan visa på en stabil intjäning på i snitt 4 000 kronor i månaden kostar någonstans mellan 80 000 – 130 000 kronor.

Vi ska titta på investeringscaset mer i detalj i det här inlägget – allt är långtifrån så här fantastiskt – men det finns ytterligare en mycket positiv sak att lyfta fram här i inledningen:

Vid rätt val av webbplats så kan den här investeringen i princip sköta sig själv och återinvesteringen av vinsten kan ske oskattat och relativt enkelt.

Det är också fullt möjligt att investera i webbplatser genom att själv skapa dem. Då investerar vi egen tid, eller köper tjänster, för att skapa webbplatsen.

Det är sannolikt billigare att göra själv, men då finns också en risk och oklarhet i hur vår webbplats kommer tjäna pengar.

Fördelen med att köpa en befintlig webbplats är att man köper en befintlig inkomstström. Läs gärna mer om hur investeringar fungerar när det gäller avkastning, värdeökning och kassaflöden i den här artikeln.

En bild med texten "4 sätt att tjäna pengar på en blogg: Annonser, sammarbeten, affiliate, försäljning.
Lägre ner ska vi prata mer i detalj om hur en webbplats tjänar pengar.

Så här tjänar en webbplats pengar

För att förstå hur en webbplats kan fungera som en investering så måste vi förstå hur en webbplats tjänar pengar.

Det finns fyra huvudspår när det gäller att tjäna pengar på nätet:

  • Annonser
  • Samarbeten – sponsrade inlägg
  • Affiliatemarkandsföring – Provisionsbaserad försäljning
  • Produkt- och/eller tjänsteförsäljning

De olika metoderna har sina för- och nackdelar. Vi ska därför studera dem lite mer i detalj här nedanför.

Annonser

När vi pratar om annonser på webbplatser så menar vi främst programmatiska annonsering. Det är den typen av annonser du ser här och på de flesta andra webbplatser.

Programmatiska annonser gör det möjligt att skapa informationsbaserat innehåll på en webbplats, som det här inlägget är ett exempel på, utan att vi egentligen behöver tänka på något mer än att skapa bra och läsvärda inlägg.

Dessutom är den här typen av annonser tillgängliga för små webbplatser och kräver i sig inget mer än besökare för att fungera.

Programmatiska annonser bygger dels på webbplatsen innehåll, men till stor del också på besökarens webbhistorik genom nyttjandet av cookies.

Annonser på bloggen har stora poänger, men med det sagt så finns det också utmaningar:

  • Inkomsten från annonser beror kraftigt på hur innehållet på siten är upplagt och vad siten använder för annonslösning.
  • Annonsintäkterna bör var större än 100 kronor per 1000 besökare, gärna mer, för att vi ska anse att det finns någon potential i programmatiska annonser när vi investerar i webbplatser.
  • Användandet av cookies kommer förändras, och göra det svårare att skapa individuellt anpassade annonser som beaktar var användaren besökt tidigare, risken är därför stor att annonsintäkterna kommer sjunka framöver.

Räkneexempel: En webbplats som har 1000 besökare om dagen, och som ger 120 kronor per 1000 besökare i genomsnitt, ger en månadsintäkt på 3 600 kronor.

Det är ett lika stort inkomsttillskott som 1 MSEK investerade i aktier ger enligt 4%-regeln.

Läs gärna inlägget om hur jag får mer än 100 000 sidvisningar på den här bloggen per månad.

Samarbeten – Sponsrade inlägg

Samarbeten med kommersiella aktörer bygger på att de vill komma åt den publik som finns, och den arena som webbplatsen utgör, för att föra fram sitt budskap.

Alternativt vill de ha länkar från webbplatsen till sina egna siter.

Sannolikt, men inte nödvändigtvis, styr det här vilket innehåll som kan skapas på en webbplats. Den som sponsrar inlägg vill inte att vi pratar om vad som helst utan om just sina tjänster eller produkter.

Eventuellt behövs också ständigt nya inlägg för att hålla den här typen av samarbeten igång. Det blir inte någon fullständigt passiv inkomst då.

Ofta betalar företag bra för olika typer av samarbeten, men räkna inte med att samarbeten är något som är tillgängligt för alla.

Min uppfattning är att samarbeten fungerar bäst för influencers, åtminstone i Sverige. Med influencers menar jag aktörer som främst jobbar med sin person i fokus.

Det finns exempelvis aktörer som jobbar med att matcha influencers med företag och som tjänar pengar på att skapa olika typer av samarbeten.

För som vill investera i webbplatser, och ha dem som passiva inkomster utan att exponera sig själv som någon form av influencer, så är inte den typen av samarbeten intressanta men vi vill gärna se lite andra typer av samarbeten då.

I Sverige ser vi dem inte så ofta. I USA verkar samarbetsformerna vara flera. Vi återkommer till det senare.

Affiliatemarknadsföring – Provisionsbaserad försäljning

Det här handlar om att en webb-plats marknadsför en rad produkter via en affiliteplattform.

Produktleverantören tar i det här upplägget inga kostnader inledningsvis, utan betalar en provision till oss när en försäljning sker.

En webbplats del i värdekedjan blir då att matcha sina besökare mot olika leverantörer och deras erbjudanden.

På den här webbplatsen marknadsför jag exempelvis Kameo och Savelend via affiliatelänkar.

Det är produkter jag känner för, som jag själv använder och som jag tycker är relevanta för besökare här.

Om besökare här läser mina inlägg och följer mina affiliatelänkar så får jag provision när personer tecknar sig för Kameos eller Savelends tjänst.

Affiliatemarknadsföring kräver:

  • En relevant trafikvolym.
  • Rätt typ av besökare. Vi pratar om varm eller ”kall trafik”, ”buyer intent” och i vilken del av beslutscykeln en person är när den kommer till en webbsida för att försöka nå rätt besökare.
  • En bra webbplats – den vi tittar på att investera i – som gör att besökare går vidare till siten där produkten säljs. Oftast pratar vi om click through rate (CTR) som anger hur många som går från vår artikel till produktsiten för mer information.
  • När kunden väl är det så måste det till en produktsite som gör att besökare blir kunder, vilket vi kallar att webbplatsen konverterar besökare.
  • Utöver det här måste också affiliateersättningen vara relevant.

En affiliatesite kräver mer underhåll än en webbplats som litar på annonser då produkter utgår, programmen förändras och det kan tillkomma produkter eller information.

Affiliatemarknadsföring saluförs i vissa forum som en ”bli rik snabbt lösning”. Då finns inga problem eller begränsningar.

Ofta låter det så här: Du skriver en sida om hur du planterat ärtor mot husets södervägg och sedan lägger du upp en banner i marginalen till någon som säljer frön.

Sedan strömmar pengarna in!

Knappast!

Verkligheten är betydligt mer komplex. Läs vidare så får du mer information längre ned.

Min bedömning är att affiliatemarknadsföringen i Sverige ligger långt efter den amerikanska. Det är ett problem, men kan också läsas som att möjligheterna kan komma öka framöver.

Produkt- och/eller tjänsteförsäljning

Om det går att sälja produkter på en webbplats så öppnas naturligtvis för en annan ekonomisk utväxling på de besökare som kommer till webbplatsen.

I princip så följer produktförsäljning samma regler som affiliatemarknadsföring, men i stället för att tjäna exempelvis 100 kronor på en affiliateförsäljning så kan vi ta hela vinsten av en försäljning själva.

Amerikaner gillar digitala produkter, som e-böcker och kurser, som en del i en diversifierad webbplats.

Min erfarenhet säger att det är relativt svårt att sälja den typen av produkter på en svensk marknad.

Tjänsteförsäljningen följer inte heller samma mönster i Sverige som i USA enligt min erfarenhet.

Med det sagt så är det inte omöjligt. Inte heller ser vi varje webbplats som ett potentiellt storföretag.

Då vi enkelt kan ha en portfölj med webbplatser, om vi driver dem som en form av passiva inkomstkällor, så kan vi ha 10 stycken som vardera tjänar 5 000 kronor i månaden.

Att tjäna pengar på nätet handlar om kunskap

Att skapa, driva och underhålla en webbplats kräver en viss teknisk förmåga även om det på intet sätt är svårt.

Att skapa innehåll till en webbplats kan vara mycket svårare. Det handlar dels om att skriva inläggen, men att hitta relevanta saker att skriva om kan också vara en utmaning.

Sedan ska du säkra att det faktiskt kommer någon till din webbplats.

Slutligen vill vi som investerare kunna tjäna pengar på trafiken.

Sammantaget är det här en rejäl utmaning, som ska dessutom ska falla på plats på en relativt konkurrensutsatt marknad.

Om vi ska skapa vår webbplats helt själva måste vi lösa alla delarna här ovanför och få dem att fungera tillsammans.

Om vi ska köpa en befintlig webbplats så blir allt lite enklare genom att vi kan utvärdera något befintligt.

Att köpa en befintlig webbplats som investering

Annonser, samarbeten, affiliateprogram och produkter på webbplatsen har inget värde om det inte finns en dokumenterad historik som visar på en intjäningsförmåga över tid.

Om vi köper en existerande webbplats så har vi möjligheten att få se hur väl det går att tjäna pengar på materialet, och som vi var inne på så är det det som till stora delar styr en webbplats värde.

Det här kan vara svårt att utvärdera ett investeringsobjekt om du är helt ny inom området.

Men ge inte upp!

Det finns visst stöd att få genom förmedlare av webbplatser, och du kan alltid rådfråga någon som har erfarenhet från innehållsinvesteringar.

Men rätt kunskap bör du kunna hitta välgjorda webbsiter, med god historik, som kan avkasta bra under lång tid och då har vi hittat intressanta investeringsobjekt!

En se en blogg eller webbplats som ett företag

När vi pratar om att investera i webbplatser för att skapa intäktsströmmar så ser vi webbplatserna som företag. Många gillar att likna webbplatsinvestering med att köpa hyreshus.

När vi ser en webbplats som ett företag så är vi där för våra kunder, samtidigt som vi måste hitta en intjäning.

Här finns några väldigt viktiga poänger att beakta, erfarenheter som jag själv gjort och som jag verkar dela med många som tittar att skapa intäkter från olika webbplatser, nämligen:

  • Jobbar gärna med det som intresserar dig, men på dina kunders villkor.
  • Du måste titta på intäktssidan av ditt företag och våga tjäna pengar. Men sälj inte ut dig!

Det finns massor av fördelar och möjligheter med webbplatser – inte minst att de går att göra till princip helt passiva inkomstkällor – men det är in grunden ingen ”ny ekonomi” du som investerare ska verka inom.

Tvärtom, de webbplatser som är intressanta att investera i erbjuder nytta till sina besökare. De ska hjälpa människor med något, eller ge dem något av värde.

Samtidigt ska vi se vilka intäktsmöjligheter som då finns utan att vara giriga eller enkelspåriga.

Svensk eller amerikansk investering

Den amerikanska, vilket inte självklart är det samma som den engelskspråkiga, delen av Internet erbjuder massor av fördelar jämfört med den svenska när det kommer till att tjäna pengar på nätet. Exempel på det är:

  • Betydligt större potentiell marknad – det är en större grupp människor som pratar engelska.
  • Amerikanska marknaden har ett väl fungerande affiliatesystem med många möjligheter. Inte minst Amazon är en viktig del.
  • Amerikanska webbplatser går att handla med, via förmedlare som erbjuder genomlysning av webbplatsen och hjälper till med transaktionen.

Med det sagt så är konkurrensen hård och delar av den engelskspråkiga marknaden – så som Indien – är i dagsläget meningslös att adressera då intäktsmöjligheter är för begränsade.

I Sverige finns en potential att tjäna pengar på webbplatser, inte minst genom annonsering, men marknaden är omogen. Det öppnar å sin sida för möjligheter framöver, inte minst om Amazon kommer igång bra här i Sverige.

En nästan passiv inkomst

En webbplats kan rent tekniskt i princip klara sig helt utan tillsyn. Visst vill vi kolla att allt står rätt till, men i övrigt krävs inte så mycket arbete på en etablerad site.

Sedan är det frågan om hur involverad man vill vara kring innehållet och intjäningen. Beroende på hur en site är utformad, och kring vilket ämne den är skriven, krävs också olika mycket arbete för att hålla den aktuell.

För många delar i en webbplats liv kan du köpa tjänster, inte minst gäller det skapandet av nytt innehåll.

Jag köper artiklar till mina andra bloggar. Ofta som grund för inläggen där – jag redigerar och jobbar med uppläggen innan publicering – och det fungerar utmärkt. Det är på så vis jag återinvesterar kapitalet jag skapar i nytt innehåll.

Det är två nyckelkompetenser som du som ägare bör ha, enligt min uppfattning:

  • Förmågan att förstå vilket innehåll en site ska ha.
  • Förmågan att förstå hur du ska tjäna pengar på innehållet.

Resten går att leja bort.

För- och nackdelar med att investera i webbplatser

Vi sammanfattar det vi sagt så här långt i en översikt här nedanför.

Fördelar
  • Låga värderingar på kassaflödesstarka tillgångar öppnar för god ROI.
  • Webbplatser kan vara väldigt nära passiva tillgångar.
  • Återinvestering av kapital kan ske enkelt i nytt innehåll.
  • Tjänster kan till stor del köpas enkelt på nätet (innehåll, design, bilder, teknikstöd)
  • Vår egen insats kan varieras beroende på tillgången till kapital och tid.
  • Vi kan verka inom områden som intresserar oss.
Nackdelar
  • Snabbrörlig marknad där ersättningsnivåer och teknik ändras kontinuerligt och snabbt.
  • Många faktorer ska samverka – faktorer vi kanske inte styr över – för att intjäningen ska bli bra.
  • Svårt att i förväg veta hur bra en webbplats kommer fungera utan stor erfarenhet.
  • Det tar tid att hitta bra partners, för att exempelvis få hjälp att skapa bra innehåll.
  • Svenska marknaden är extremt omogen. Det blir kanske bättre, men när?

Sammanfattningsvis kan vi säga att fördelarna till stor del bygger på att vi kan skapa passiva inkomster på ett mycket kostnadseffektivt vis. Nackdelarna är relaterade till att verksamheten har hög risk och att intäkterna snabbt kan försvinna.

Läs gärna inlägget om att investera pengar. Där pratar vi mer om vikten av att arbeta med oskattade inkomster för att bygga våra pengamaskiner.

Bygga själv eller köpa?

Att köpa webbplatser som investering tycker jag du ska göra som komplement till att du själv bygger någon webbplats.

Webbplatser är intressanta digitala tillgångar, men det krävs att man har en ganska bred kunskapsbas. Den måste du skaffa dig på något vis och jag tror det är svårt att nå rätt kompetensnivå utan att själv ha fingrarna i syltburken, åtminstone inledningsvis.

När du förstått hur du ska skapa och driva webbplatser så kan du själv bygga webbplatser genom att investera i innehållet. Då behöver en investering inte betyda att du köper något färdigt, i stället så köper du det innehåll du vill ha.

Så här kommer du igång

Att jobba med digitala tillgångar handlar väldigt mycket om att lära sig en rad olika saker. Därför måste du se på hur du ska bygga kunskap på ett vis som passar dig.

  • Jag har gjort mycket själv. Det tar tid men bygger min kunskap. All information du behöver finns i princip tillgänglig på nätet, men den är inte så väl paketerad.
  • Många går kurser och program som gör att kunskapsuppbyggnaden sker mycket snabbare.
  • Vissa köper en mindre, väl fungerade site, som de dels kan lära från och lära med.

Det viktiga är att börja och att börja med rätt mindset, nämligen genom att sätta din kund i fokus och jobba utifrån det.

Läs gärna inlägget ”5 böcker alla bör läsa om pengar”, där hittar du lästips för den som vill utveckla sitt entreprenörskap.

Lär dig mer

Med det här inlägget som som grund har du möjlighet ett börja söka mer information på egen hand. Här hittar du mer material för vidare läsning.

Förmedlare av webbplatser

  • Flippa (här kan ni se multiplarna som webbplatserna handlas för)

Kurser

Youtubekanaler

Jag som skriver här heter Anders Gustafsson. Här pratar vi om vår tid och våra pengar. I stora drag kan vi säga att vi pratar om hur vi styr våra liv för att leva friare och intressantare liv.

Titta bland kategorierna i menyn här ovanför så ser du vad vi pratar om i detalj.

Läs gärna min fria e-bok som jag skrivit för dig som vill leva ekonomiskt fri för en kortare eller längre period.

Jag har nyss fyllt 50 och har fyra barn och sambo. Vi bor i Sundbyberg sedan 2019. Innan dess drev vi en liten gård i Småland under ett par år. På den tiden var vi aktiva inom FIRE-rörelsen och predikade för ekonomiskt oberoende och tidig pension. Nu är vi åter i ekorrhjulet :)

Det här med att hoppa ur ekorrhjul och säga nej till tråkiga vardagar har intresserat mig sedan 2013. Det som nog gör den här bloggen lite unik är att jag närmat mig frågeställningen på så många vis. Inte minst har jag försökt förstå och påverka min roll i det hela.

Utbildningsmässigt är jag civilingenjör. Jag har på det varit doktorand, men fullföljde aldrig den banan. På senare tid så har jag även läst psykologi på universitetsnivå.

Du hittar min email-address på den lilla mailikonen här nedanför. Där hittar du också länken till bloggens Youtube som du gärna får prenumerera på.

17 svar på ”Investera i webbplatser och bloggar | Pris | Risk | ROE”

  1. Hej Anders! Bra inlägg och lärorikt. Tänker på en en rad du skrev i inlägget:
    ”Du måste titta på intäktssidan av ditt företag och våga tjäna pengar. Men sälj inte ut dig!”

    Du var inte så ”på” med det jag tipsade om i menyn. Och det ligger mycket i det du skrivit där, för värdeskapande är det viktigaste och sedan ska man alltid följa magkänslan.

    Önskas en trevlig helg till dig, frun och barnen!

    Svara
    • Hej Johan,

      Tack,

      Jag kan vara betydligt smartare när det kommer till att skapa intäkter på bloggen. Men jag tycker också om att skriva och berätta och det gäller att hitta en balans. Det är därför jag gillar bannerannonser så mycket. Annonsmöjligheterna följer med att jag skriver.

      Att bygga sidor och menyer bara för att kunna tjäna någon krona, som jag sedan ska fakturerar och hålla reda på är i grunden inte det jag vill hålla på med.

      Svara
      • Hej Anders!

        Det är klokt att du tänker, INGEN fakturering, för det bästa enligt mig är att försöka automatisera allt så mycket som möjligt. Men om jag var du hade jag prövat ”meka” lite med affiliate-erbjudanden. Eller har du testat det inom finans och det inte funkat?

        Jag tänker att din webbplats bland annat handlar om pengar och då borde det väl gå att presentera något inom finans för dina läsare? Kanske Avanza?

        Undrar även om du äger någon webbplats som är engelskspråkig och i så fall hur det har gått för dig? Jag själv insåg nyligen att jag gjort felet att utveckla webbplats som handlar om för djupt ämne. Jag äger en engelskspråkig webbplats om investera i aktier och jag har insett att konkurrensen är för hård där för att jag ska kunna ranka i sökmotorerna.

        Svara
        • Hej Johan,

          Jag kör ett antal affiliateprogram här som kopplar till finans. Savelend, Kameo, SAVR och Avanza är några exempel. Men CTR en är låg, konverteringen ännu lägre. Nu uppvägs det av att ersättningen är hygglig.

          Men säg att Avanzas CTR är en bra under 0,1% – de flesta är redan kunder – och konverteringen är lägre än så så inser du att du måste ha 100 000-tals visningar för att få ett tecknande av abonnemang.

          Nej, jag kör inget engelskspråkigt. Dels är konkurrensen hög, även om kundgruppen är större, men det finns andra problem också. En är bland annat att jag tar emot sponsrade inlägg, och de vill ju ha svenska siter.

          Om du inte följer Youtube-tipsen här nedanför så kan jag rekommendera dem starkt. Där hittar du bland annat hur du gör keyword-analys. Då hade du nog aldrig skrivit den engelskspråkiga siten 🙂

          Svara
          • Du har säkert rätt, att det är svårt att få klick, då till exempel Avanza exponerats enormt genom åren. Har du prövat med privatlån? Men det kanske går emot din värdegrund med sajten?

            Konkurrensen är verkligen hög för Amerika. Men jag har märkt att konkurrensen inte är så fasligt hög med mer traditionella verksamheter. Alltså sånt som inte är fokuserat på nätet/tech. Till exempel ”auto repair” har inte jättehård konkurrens och det är en enorm marknad men ingen sektor jag själv är intresserad av. Men det är ett väldigt specifikt område.

            Jag känner till Income School sedan tidigare. Där har jag tittat på ganska många videos men inte köpte deras online kurs. Jag är egentligen inte så grön utan har tragglat det teoretiska med webbutveckling under många år, och borde fokusera på att göra något i praktiken.

            Nej, jag tänkte aldrig på keyword-analys då jag startade den sajten. Det var ett område som jag är passionerad för men det har skitit sig rejält för den branschen, nu då flera amerikanska aktiemäklare utan courtage. CPC har gått från $10 till under $1.

            Jag måste hitta en annan sektor. 🙂

          • Hej Johan,

            Jag kan inte bara ”pröva” med privatlån. Det går inte att bara rycka möjligheter helt utan sammanhang.

            Vem kommer hit och helt plötsligt tar ett privatlån? Om jag skriver ett inlägg om privatlån, vilket jag faktiskt gjort i samband med att jag skrivit om hopbakslån, så är det extremt svårt att ranka.

            Det krävs helt enkelt en betydligt mer strukturerad approach.

            Det finns massor av möjligheter, jag har några nischer jag är i där konkurrensen är får betraktas som relativt låg.

            Income School handlar om att göra i praktiken, det var därför jag lyfte fram dom …

            När du säger CPC, var hittar du den siffran. Jag har RPM här som är kring 15 dollar genom att använda Ezoic. Så får du trafik till dina webbplatser och använder rätt annonstjänst så bör du kunna tjäna mer än dollarn inom finanssektorn ….

          • Hej Anders!

            Allt försvann då jag skickade mitt inlägg, eller så syns det bara inte i kommentarer. Du har rätt med att man måste optimera sidor för att ranka i Google för till exempel Privatlån. Som sagt, man vill ha riktade besökare som letar efter ett privatlån, och inget annat. 🙂

            CPC:n hittade jag för söktermer som ”stock investing” och ”buy stocks” m.m. Vilket i princip är omöjliga söktermer att ranka för, om vi inte har enorma resurser att tillgå.

            Jag ska pröva med annonser. Kanske kan dra in några kronor genom det. Fast min sida om aktier har bara ungefär 45 besökare per dag. Tack för tipset i alla fall. Vad har du för nisch-sajter då? Vad är det inom för sektorer? 🙂

          • Din tidigare kommentar hade fastnat i SPAM-filtret av någon anledning, det finns här också nu, men jag svarar här.

            De valda söktermerna du lyfter fram går naturligtvis inte att ”gå på”. Jag tittade på termen Stock Snvesting, det är nog bland det tuffaste jag sett när det kommer till konkurrensläge. Detta trots att volymen inte är superhög.

            Men vill du skriva om aktier så kan du väl leta lite vidare? Jag letade exempelvis fram: how to invest in stocks in sweden som borde gå att ranka för.

            Adwords har en CPC indikerad på 14 dollar för stock investing btw, så nog borde det gå att tjäna lite pengar.

            Försök jobba upp 10 000 besökare innan du sätter ut annonser föreslår jag.

      • Hej Anders!

        Tack för pepp och tipsen! Just vad jag behövde just nu.

        Jag måste nog spåna lite hur jag kan få länkar till hemsidan. Den är bara PR 1. Jag rankar redan för 8-9 söktermer men det är på plats 25 eller sämre. Alltså inte ens på första sidan, så jag måste först jobba lite med länkar och sånt.

        Ja, jag väntar med annonser tills jag jobbat upp flera besökare…
        Än en gång, tack för pepp!

        Svara
          • Tack.

            Men det är svårt att hitta något med riktigt låg konkurrens. De jag redan rankar för är långa sökord men klarar inte ens av att visas på första sidan på Google. Tack för tipset i alla fall.

          • Långa sökord är inte samma som sökord med låg konkurrens.

            Du måste analysera konkurrenterna även om du tänker göra länkbyggande. Hur mycket länkar behöver du för att komma på förstasidan. Vad kostar det?

          • Så är det. Det är inte samma sak. Jag får fundera vidare men har hittat två andra nischer där konkurrensen är betydligt lägre. Funderar på sadla om med dessa istället. Känns hopplöst med den höga konkurrensen för söktermer för investeringar med aktier.

            Jag har lärt mig att det gäller att plocka de lågt hängande frukterna först. Det går bara inte att börja på ruta ett och sikta mot stjärnorna. Ett misstag jag ofta gjort tidigare.

  2. Tack för ditt svar Anders!

    Du har rätt med privatlån. Man måste göra sidor/inlägg för att ranka under specifika söktermer. Vilket är svårt för privatlån då konkurrensen där är hög. Men du lyckades fint med söktermen passiv inkomst. Med tiden bygger du upp Tid och Pengar med högre PR m.m för att kunna ranka under nästan vad du vill. 🙂

    Jag borde testa med annonser. Jag har ungefär 45 besökare per dag till sidan om investeringar med aktier. Tack för tipset.

    Den CPC hittar jag under söktermer som ”buy stocks” och ”stock investing” m.m. Det är alltså om jag rankar under dessa söktermer, vilket i princip är omöjligt. Jag använder SERanking.com för att hålla koll på SEO. 🙂

    Svara
  3. Hej Anders eller Onkel Tom…
    Snälla hjälp mej…
    Jag är en gammal tant (73) som tänker trada på Amerikanska börsen, är inte för gammal än 🙂
    Har varit på svenska (Avanza) ,ca tre år, ganska kort tid, har ngr Amerikanska 5 st 0ch resten Svenska ca 30, har mycket RÖTT, och vill inte sälja med förlust. Måste vänta.
    Nu till min fråga:
    Vad rekommenderar du/hur och var hittar jag den info som behövs för att komma igång. Vill ha tips var jag hittar listor som visar VINNARE OCH FÖRLORARE.

    Svara

Lämna en kommentar